ביום שמש יפה, כשבוע לאחר שעלתה האפשרות לבחון את ה Scott Spark, נתבקשתי לסור לחנות היבואן ביגור כדי לאסוף אופני מבחן. חייב להודות שהתרגשתי. זה מכבר חשקתי לרכב על הספארק והנה נפלה בחיקי האפשרות. הספארק של סקוט נועדו לנצח מרוצי XC ומרתון והם בהחלט עומדים במשימה בהצלחה רבה בשנים האחרונות בעזרתו האדיבה של נינו שורטר הרוכב על גירסת ה-״27.5. סקוט מבדלים בין הגירסת ה-״27.5 ל-״29 במיספור הדגמים. הדגמים הממוספרים כ-700 יהיו אופניים עם גלגלי ״27.5 בעוד אלו הממוספרים כ-900 הם בעלי גלגלי ״29.

017-001

סרטים זה כיף:

טכנולוגיות, שלדה וגיאומטריה

אז קיבלתי את הספרק 910. אופני שיכוך מלא עם גלגלי ״29, מערכות שימנו XT, ובלמים של Fox שפותחו עם Scott.

סקוט מפתחים את הקרבון שלהם בעצמם, והם מייצרים כמה מהשלדות הקלות בעולם. הם נחשבים חברה טכנולוגית מאוד, עם שפע של פטנטים וחדשנות במתלים, גיאומטריה וקרבון. לא נחזור על הצ’ק ליסט המלא והרגיל (צירי מתלה מחוזקים, צינור קדמי משופע, התקן ישיר של מעבירים, וכו’ וכו’) אלא נתרכז בדברים החשובים:
Scott1

מתלה ומערכת שיכוך שפותחה עם Fox

המתלה הוא סינגל פיבוט קלאסי ומיושם באופן קרוב למושלם למטרה לה הוא נועד. מתלה סינגל פיבוט הוא אחד הוותיקים והפופולריים. מהנדסי סקוט הביאו אותו לכדי קרבה לשלמות. הם עבדו ביחד עם פוקס לפתח את הבולם Nude המיוחד ומותאם רק לאופני סקוט ולו רכיבים המאפשרים להם לכוונן את הבולם באמצעות דמפרים שונים המותאמים לדגם, מידה ואורך מהלך. בשילוב עם פטנט ה-TwinLoc (מתג שלושה מצבים לבולם ולמזלג מהכידון- זה היה בעבר חדשני וייחודי אבל היום גרסה של פוקס שלו יכולה לעלות על כל זוג אופניים), הם טוענים שייצרו אופטימיזציית מתלה-בולמים ואיזון טוב יותר בין הבולם האחורי לקדמי.

אחד הפיצ’רים המעניינים של הבולם Nude הוא שינוי מהלך בין המצב הפתוח והקשיח. בעוד במצב פתוח הבולם מאפשר 100 מ”מ, במצב קשיח הוא מוקטן לכדי 70 מ”מ וזאת ע”י הקטנת תא האויר. כך לא משתנה הגאומטריה ויעילות הדיווש היא מדהימה. בנוסף לכך משתנים הדמפרים כדי לאזן את פעולת הבולם עם תא אויר מוקטן. במקביל משנה הידית את המצב גם בבולם הקדמי או כפי שהם נקראים כיום Open, Medium, Firm. כך הגיעו בסקוט לאיזון מושלם בין החלק הקדמי לאחורי בכל מצב וזה מהחלט מורגש בשטח. התחושה ברכיבה עליו היא ללא ספק של אקטיביות משמעותית- הגלגל עובד מתחת לפידול ועוקב יפה אחרי הקרקע, ורק במצב הפתוח הרגשנו חוסר יעילות מסוים. במצב האמצעי הוא ממשיך לעבוד, אבל מספק גם יעילות ואיבוד אנרגיה הורגש במצבים נדירים יחסית.

2015-07-021

מימוש מבריק של גיאומטריה משתנה 

לשלדה יש שתי גיאומטריות. הן נקראות High ו-Low בהתאם לגובה הציר המרכזי, אבל כל גיאומטריה מתאפינת בהרבה יותר משינוי בגובה הציר המרכזי, זוית ראש, זוית צינור אוכף, בסיס גלגלים, Stack + Reach שונים:

מה שהן נותנות זה אופניים בעלי פיצול אישיות מושלם – שני זוגות שונים באמת באותו זוג של אופניים. כשמכוונים את האופניים במצב גבוה לרמה האופטימלית מקבלים אופני XC תחרותיים וקשיחים, וכשמכוונים אותם על מצב נמוך מקבלים אופני סינגלים, משככים בעלי גיאומטריה מודרנית ומהנה. עדיין מדובר באופני XC אבל עם מקדם שבילים המוסיף למשחק והפאן.

בחנו לא מזמן אופניים מקטגוריה אחרת – שבילוניים יותר עם גיאומטריה משתנה: הרוקי מאונטיין  Thunderbolt- שם היישום היה באמצעות 9 נקודות ציר ושתי קוביות מתכת שמסובבים. פה היישום פשוט ונוח יותר: רק שתי נקודות, מפרקים בורג, מסובבים את הלוחית ב 180 מעלות למיקום הציר השני, ומחברים שוב. שתי הנקודות נבחרו בקפידה – והן מביאות אתכם ישר לשני מצבים מצוינים ומובחנים זה מזה, בלי צורך בנסוי וטעיה. אם חשקה נפשכם באופניים בעלי אישיות כפולה- הציצו בסקוט האלה – ככה עושים את זה כמו שצריך!

Scott

המצב הגבוה

הנתונים היבשים מראים שבמצב הגבוה הגאומטריה של הספארק דומה למתחרים העיקריים כמו האפיק של ספשלייזד, סופרפליי של טרק או סקאלפל של קנונדייל, מה ששם אותם עמוק בתוך הקטגוריה של אופני XC מרתון התחרותיים. אבל יש הבדלים, מעניינים גם במצב ה High הדומה יותר לתחרות:

  1. גם במצב ה High הסקוט האלה נהנים מאורך צינור עליון משמעותי יותר (598מ”מ) ב7-10 מ”מ (הרבה!) מהרבה מתחרים, וכשהוא משודך לסטם קצר וכידון רחב, הוא מהווה אקסמפלר לגאומטריה המודרנית יותר אילה עוברים אט אט בעולם ה-XC ובכלל באופני ההרים: Slack and low.
  2. ציר מרכזי נמוך יותר מהמתחרים העיקריים: 324מ”מ לעומת 330-332, אומר שגם במצב הגבוה הם מרגישים דבוקים לקרקע בסיבובים ופניות S.

scott_spark_900_rc_sl_premium_910-930

המצב הנמוך

ההבדל הופך לקיצוני ודרמטי כשמשנים את הגיאומטריה ל Low – במצב Low הגאומטריה משתנה והופכת אותם לאופניים אחרים לגמרי ועוד יותר Slack and low מודרני ומעודכן לעומת הקטגוריה:

  1. הצינור העליון מתארך בעוד 2מ”מ ל 600 מ”מ
  2. הציר התחתון (BB) במצב Low נמוך משמעותית מזה של הקטגוריה: 317 מ”מ.
  3. זווית צינור הראש משתנה מ 70.1 סטנדרטיים יחסית ל 69.5 מודרניים ושביליים יותר.

073-001

החוויה הרייסרית

כדי באמת להנות מהם כיוונתי את האופניים במצב High לפי הספר: 10 מ״מ סאג בבולם האחורי ו-80 PSI בבולם הקדמי. יש סיבה טובה לכייוון האופניים על מצב High ועל זה בהמשך.

על השביל – מבארי דרומה, מזרחה, צפונה וחזרה- מהיר ומתפתל, מהיר ועצבני, מהיר ובועט ואל תעצרו אותי אני מריח את קו הסיום. הגיאומטריה הגבוהה היא קרבית וכך גם מרגישה.

הציר המרכזי נמוך מעט מהמקובל ומוריד את מרכז הכובד, והישיבה במרכז בין הגלגלים- שני אלה מספקים חוויה של אופניים מהירים אך יציבים בסיבובים ומרגישים מאוד מאוזנים. הם מתנהגים בדיוק כמצופה מאופני XC תחרותיים וזה אומר שהרוכב חייב להיות עירני, זריז ובשליטה.

בניגוד למה שהיינו מצפים מאופניים תחרותיים שכאלו, הם אינם נוקשים עם תחושת Pedal to the Metal אלא משככים ומשטחים את מפגעי השביל. מאוד Plush – אבל יעילי דיווש! שימוש בידית ה-TwinLook הממכרת היה אינטנסיבי כדי למקסם את יכולות האופניים ולהביא אותם לשיכוך האופטימלי לכל נקודה בשביל. באיזור בארי רוב המשחק היה בין המצב האמצעי הקשיח יותר ומצב הנעול. כל יציאה מהאוכף לוותה במעבר לנעול שממש נועל את הבולמים ואז ישר חזרה למצב אחיזה. במעט הירידות שיש באיזור בארי, צאלים וחצרים הוכיח המצב הפתוח שגם הוא שימושי.

מבחינת ההיגוי – צינור עליון ארוך עם סטם קצר וכידון רחב יוצרים חוויה שהיא מעט פחות תזזיתית מהצפוי והמקובל מאופני XC כה תחרותיים.
002

לאחר שבוע של ניסיונות יצאתי עם חברים לסיבוב ארוך הכולל סינגלים מהירים ותזזיתיים, דרכי 4X4 קטעי מדבר  ושבילים לא מוגדרים ומשובשים. החוויה העיקרית היא של אופניים מפנקים בלי לפגוע במהירות. למעשה הם השאירו אותי רענן, יחסית כמובן לקצבים המטורפים שרכבנו שם על קרקע לא פשוטה. גם בסיום הרכיבה של 3.5 שעות רצופות, בדרכים שבדרך כלל נותנות אותותיהן בסוף הרכיבה, הרגשתי טוב יותר מהרגיל.

גיליתי שגם בדרכי 4X4 אני מעדיף להשאר במצב האמצעי למעט במצבים בהם הדרך ממש טובה. יש מעט בובינג אבל בישיבה ופידול עגול הוא כמעט ונעלם. כך גם בעליות, ישבתי ופידלתי. יתרה מכך, היו מקומות בעליה שבהם עברתי לדיווש מחוץ לאוכף אבל העדפתי להשאר במצב האמצע ולא לנעול – כי זה הרגיש יעיל, וסיפק אחיזה.

כמובן שהייתי חייב לנסות, אז עברתי לגאומטריה הנמוכה… יכול להיות שזה בגלל ההרגל שלי ואופי הרכיבה שלי (הארד טיילים, רייסריות…), אבל לא ממש התלהבתי מהגאומטריה הזו באיזור בארי. יש לציין שהיציבה על האופניים בגאומטריה הנמוכה הרבה יותר נינוחה והאופניים פחות תזזיתיים והופכים לאופניי XC-Trail מה שמשדרג את רמת הכייף בכמה רמות. אז אם בבארי לא אז איפה כן? באיזור בן שמן, סינגלים טכניים יותר, שיש בהם יותר אתגר לרוכב. נסייג פה ונאמר שזה מאוד עניין של טעם- גיאחה שרכב גם הוא כמה רכיבות עם האופניים האלה העדיף את הגרסה הנמוכה למרות התחושה המעט יותר עצלה ביישומי XC ומרתון, ואילו אני – את הגבוהה.

142

תביאו ג’ננה- החוויה הטכנית שבילונית

יש פה שתי זוגות אופניים ולכן למעשה שני ציונים- כצפוי במצב הגבוה האופניים טובים מאוד ומתחרים, ואפילו מנצחים, לא מעט מתחרים בקטגוריה שלהם במקטע הרכיבה הטכנית. XC זה לא מה שהיה פעם (הוא דורש יכולות גראביטי ושליטה גבוהה במיוחד מהרוכבים לצד כושר על ומהירות), והם מצוידים לרכיבה טכנית וגם מהירה.  אבל במעבר למצב ה Low יש פה אופניים שמכים את המתחרים בסינגלים וברכיבה טכנית. כל מה שראינו בתאוריה, במבט על הטבלה ומספרי הגיאומטריה מתממש במציאות: הורדת הציר המרכזי מסייעת בהטיות, השכבות וסיבובים, הקטנת זווית הראש מסייעת לצליחת אלמנטים טכניים קשים ומרגיעה מעט את ההיגוי כדי להוסיף שליטה, וקיבלתם אופניים שאוהבים סינגלים, ואופני מרתון-XC שהפכו לסוג של אופני שבילים.

קצב מהיר, למעלה, למטה. עולה מדרגת סלע אחת ויורד שלוש… באיזורים יותר טכניים עם יותר סלעים ומדרגות המצב הנמוך ממש נהדר.

פיזור המשקל בין החלק הקדמי לאחורי אופטימלי, מה שמייצר חווית רכיבה שהיא מהטובים שיש במקטעים טכניים. הקפצת גלגל בהגעה לאלמנטים, דילוגים, באני הופס, ווילי דרופס- האופניים אוהבים אתכם ונשמעים לכם ללא מחאה. רמת השליטה מצוינת.

עם ציר מרכזי נמוך, הנכון שיש להזהר על הקראנק ולדאוג שהפדל לא יפגע בסלע אבל אין על רמת הפאן והכייף המעלים חיוך רחב ורציף לאורך כל הרכיבה.

המתלה בעל שלושת המצבים מתפקד מעולה ומספק תחושות מובחנות ושונות מאוד בכל אחד מהמצבים האלה. במצב הפתוח ה Spark הופכים לשוברת קרח של גינות סלעים – השיכוך הרך עובד ומנצל את מלא המהלך. קריאות ״New Lines״ נשמעו לכל עבר ובאמת זה כך- הניצוץ העניק לי את היכולת לקחת קוים שלפני זה היו פחות נגישים עבורי, ולעבור מכשולים יותר בקלות ועם זמן אויר רב יותר. שוב, נושא הצינור העליון הארוך עם סטם קצר וכידון רחב רק הוסיפו לחוויה וליכולת השליטה באופניים בתוך מקטעים מסובכים וגינות סלעים.
 094

חלקים, אבזור, תמורה

ה-910 מגיעים עם מערכת הינע שימנו XT וברקסים מאותה סידרה, בולמי פוקס ברמת Factory, גלגלים של מותג הבית Syncros מאובזרים בצמיגי שוולבה רוקט רון “29X2.25.  וכן מוט כסא, כסא, סטם 80 מ״מ וכידון 720 מ״מ גם הם של מוטג הבית Syncros.

מערכת ההלוכים עובדת ללא כל דופי וללא טענות. כל העברת הילוך מלפנים או מאחור נענית במהירות ואמינות הידועים לה הורגלנו מה XT.

הברקסים האמונים על בקרת המהירות הם מהמשובחים הקיימים ולמעשה נותנים תחושה טובה יותר מאלו של ה-XTR (עצירה נחושה בהרבה, קשיחות עדיפה בידית… שווה לשנמך!) ועוד מגיעים עם כיוון מרחק ידית מהכידון שאינו צורך כלים ונוח לתיפעול גם עם כפפות.

הבולמים של פוקס הם תענוג והכיוון היה פשוט ומהיר. במהלך הרכיבה התגלו הבולמים מאוזנים באופן מושלם בכל מצב והפתיעו בנעילה מוחלטת מצד אחד ורכים ביותר מצד שני עם שלב ביניים שנועד ליעילות ואחיזה. הנעילה בניגוד לכמה דגמים של פוקס היא נעילה אמיתית, מלאה, גם במזלג וגם בבולם וכך ביציאה לעמידה על קטע כביש או עלייה חלקה יחסית יעילות הפידול מלאה אף היא.

ידית ה-TwinLoc היא מדהימה ולאחר כיוון ומיקום הנוחים לי, אופקי ולא אנכי, הידית מאפשרת לעבור בין שלושת המצבים בקלות. היעילות של הידית הופך את השימוש בה לשני רק לידית ההלוכים הימנית האמונה על המעביר האחורי.

036

חלקי השליטה, המוט והאוכף הם איכותיים וטובים. הם מאלומיניום ונותנים מענה טוב של פשרה בין משקל לאמינות ומחיר. האוכף אפילו הפתיע אותי לטובה אבל זה עיניין אישי מאוד (היו שטענו שהוא שטוח וקשה מדי). הגריפים הרגישו פשוטים וחסרי ריפוד. לטעמי גריפים איכותיים ורכים יותר יכולים לעשות הבדל משמעותי בכל הקשור לתחושה ואחיזה ומכאן להשפעה על חווית הרכיבה.

הגלגלים הם למעשה וריאציה של גלגלי DT עם מיתוג של בעל הבית. יש לי חולשה לגלגלים ומכיוון שזה אחד החלקים הכי חשובים באופניים אני מתייחס לכך בכובד ראש. אני חושב שגלגלים קלים יותר ישדרגו את חווית הרכיבה ויכולת התאוצה של האופניים באופן משמעותי. מצד שני הגלגלים עומדים בסטנדרטים של אופניים ברמת המחיר הזו וזה לא משהו שאפשר לאמר כחסרון על החבילה, רק המלצה לייקר אותה לעצמכם מעט…

משקל האופניים כולל פדלים, מתקן בקבוק וחומר בגלגלים 11.8 ק״ג. לא אופניים קלילים אבל בגדול בהחלט תואמים את המקובל בשוק מחיר הזה.

2015-07-003

הפתעה ושמה Rocket Ron החדש \ גיאחה

היות והבוחן עובד אצל יבואן הצמיגים האלה ביקשתי ממנו להמנע מלדבר עליהם ואני אתייחס פה לצמיגים. נתחיל בווידוי: שוולבה עד 2015 עם הרוקט רון שלה, והרייסינג רלף, היתה עבורי תמרור אדום.בשנים שקדמו לשנה הזו בכל פעם שנכנסו למבחן אופניים עם צמיגים שלהם התבאסתי- זה היה סיפור ידוע מראש: רכיבה קצרה, פאנצ’ר אחרי 300 מטרים בערך, תולעים ותיקונים. דיכאון. ב 2015 החברה עשתה מהפך מרשים ושיפרה משמעותית את המוצר הזה. השוואלבה רוקט רון שגיליתי ברכיבות עם הסקוט התגלו כצמיגים מעולים: קוביות צד בשרניות יחסית מתאימות לתנאים בישראל, וקוביות די ברורות ונוכחות במרכז, נותנות את האחיזה הדרושה לסינגל הישראלי הקשוח. מצד שני מהירות הגלגול שלהם טובה. המשקל מצוין לרמת האחיזה והאמינות שלהם: כ-600 גרם לצמיג “29X2.25. נקודת התורפה הכי גדולה שלהם שהיתה בעבר טופלה לדברי היצרן-  ועכשיו הצמיג מגיע טיובלס רדי ועם דופן עבה ועמידה יותר. עברתי כמה רכיבות אגרסיביות איתם ללא תקלות. עם שיפור עמידות, אחיזה עדיפה בסיבובים ועליות, הם יהיו אוחזים יותר מ Maxis Icon ומצד שני קלים יותר מהמקסיס Ardent Race…

הצמיג שמגיע על הסקוט הוא Rocket Ron TL-Easy. ניתן יותר בקלות מבעבר להסב אותו לטיובלס ועובי הדופן שלו עבה ועמיד יותר, אך הוא נמכר רק לחברות ויצרני האופניים. לארץ היבואן מביא את הדגם המחוזק ונקרא Rocket Ron TL-Easy SnakeSkin. צמיג זה עמיד עוד יותר לחתכים תודות לשכבת הסנייק-סקין שגם היא עברה שינוי משנת 2015 וכעת היא חזקה עוד יותר. הבדל המשקל בין הגירסאות עם וללא סנייק-סקין הוא כ-40-50 גרם. מבחינתי גיליתי מוצר מחדש, ואחד הדברים הראשונים שאני הולך לעשות כעת זה להעמיק את המחקר שלו, ולהלביש אותו על האופניים הפרטיים שלי כדי לבדוק עוד קצת את מה שגיליתי פה בכמה רכיבות קצרות, ובמיוחד – האם באמת הצליחו להפוך אותו לעמיד יותר לפאנצ’רים.

159

דברים להתלונן עליהם – כי אנחנו חייבים בכל זאת לגרד משהו במוצר המעולה הזה:

עיצוב- זה החלק הכי סוביקטיבי ואישי של המבחן, אז מה שתקראו פה הוא בר שיפוט אישי של כל אחד ואחד מכם ודעתכם לא פחות חשובה מדעתנו בהקשר הזה: האופניים האלה לא מעיפים לנו את העפעפיים מבחינה עיצובית גרידה. השלדה משדרת פונקציונאליות חסרת גינונים. אנחנו לא רגילים למרווח הגדול בין צינור האוכף לגלגל במבט צד, והעיקום שלו באמצע אינו חינני. הגרפיקות של ה 910 לא מעלות את קרנה של השלדה הזו, והמשולש האחורי מאלומיניום הוא משהו שבאיזור ה 20,000 ש”ח וצפונה אנחנו פחות נדלקים ממנו למרות שיש לא מעט הטוענים שאין בזה שום בעיה מהותית, רק פילוסופית. בכלל – דומה שמדובר במוצר שהמהנדסים והרוכבים יצרו, אבל לא בהכרח המעצבים. הסקס אפיל של האופניים נובע מהאיכות שלהם כמוצר ולא מהעיצוב שלו. הם עושים לנו את זה כי אנחנו יודעים איזה איכויות טכנולוגיות, ותפקודיות יש למוצר. כי הרוכבים המהירים בעולם רוכבים איתם, וכי יש לאופניים האלה תכונות פונקציונאליות כל כך מרשימות, שהאמוציה והטעם האישי הזה מתגמדים לעומתן.

עוד כמה תלונות קטנות- הגריפים קשים ולא מפנקים, והאוכף ממשיך את הקו הקשוח הזה – אני אהבתי כאמור אבל אחרים פחות. עוד נקודת חולשה של האופניים היא המקום לבקבוק, לא שיש מה לעשות בנידון אבל עדיין שווה ציון: יש מקום אחד כזה בלבד, והוא צפוף! אחרי כמה רכיבות התרגלתי להוציאו אך עדיף מתקן בקבוק עם שליפה מהצד.

לבסוף, מבט קדימה: בשנת 2016 הולך להיות שינוי משמעותי בעולם האופניים שישפיע על חוויות הרכיבה של דגמי 29 רבים ועל הגיאומטריות: יצרנים רבים מכניסים צירי גלגל רחבים יותר (Boost), שמאפשרים לקצר את תומכות השרשרת ולהרחיב את מפשק השפיצים להגברת קשיחות הגלגל ועבור התנהגות שביל זריזה יותר. סקוט לא משנה את ה Spark ב 2016 למעט שינויי צבע ואולי אבזור, ויהיה מעניין לראות כיצד אופניים מוצלחים כל כך יתמודדו עם השינויים בסביבה.

2015-07-12

סיכום

בשורה תחתונה אלה אופני המרתון הכי ורסטיליים שנתקלנו בהם כבר זמן רב. מדובר בחבילה נהדרת לרוכב XC\מרתון הרוצה אופניים עם יכולות מדהימות במחיר גבוה, אבל לא כזה שצריך בשבילו משכנתה. אלו אופני ה-XC\מרתון הוורסטילים ביותר שרכבתי עליהם. הטווח שהספארק נותנים בין נוחות וגיהוץ בלי לגרוע מהיעילות הוא ייחודי. היה לי קשה למסור אותם חזרה!

אם אתה כמוני, רוכב XC\מרתון בנשמה ורוצה עוד אפשרות לרכיבות שבילים וסינגלים או רכיבה מהנה של יום שלם אבל לא רוצה עוד זוג באורווה, אלו האופניים בשבילך. מוצר מדהים ומהנה שאנחנו יכולים להמליץ עליו בקלות רבה, ובגללו אני שוכב עכשיו בלילות וחולם על אופניים ממש מהירים וממש כייפים.

039-001
 

מאת: ירנין פלד
צילם: גאיחה

באנר לוח בייקפאנל פייסבוק

לחצו על התמונה למעבר ללוח!