יש כמה סגנונות של קסדות, העונים על היבטים בטיחותיים או אופנתיים, כל סגנון תואם לסוג רכיבה מסוים: כביש, קרוס קאנטרי, שבילים וכו’. הפעם קיבלנו למבחן שתי קסדות לרכיבת XC-Trail, או שבילים לייט, וכדי שיהיה מעניין, בחרנו שני מותגים מעט פחות מוכרים בארץ: Cartoni ו Kali. שתיהן ברמות מחיר אמצעית: לא הכי זולות ולא הכי יקרות. רכבנו איתן במגוון מסלולים ותנאי מזג אויר. בחנו, ליקקנו ומיזמזנו אותן עד כלות ולהלן המסקנות.

קסדה הינה המיגון הכי חשוב לנו כרוכבי אופניים. את חשיבותה מבינים כנראה רק אחרי שחווים נפילה בה הקסדה הצילה אותנו. לי אישית זה קרה כמה פעמים. פעם אחת היא הצילה אותי לא מנפילה, אלא מבקבוק בירה “טועה” שנזרק עלי במהלך רכיבת כביש אבל זה כבר לסיפור אחר… גילוי נאות: קרטוני משווקת על ידי Rocknroad מפרסם קבוע בבייקפאנל.

3

טיפ קטן כללי על קסדות:

גם לקסדות יש חיי מדף. על כל קסדה יש תאריך ייצור. ההנחיות של רוב היצרנים מזהירות שהיכולת של הקסדה לשמור לנו על הראש בנפילה נמשכת לשלוש שנים בלבד מתאריך הייצור שלה. לא משנה אם רכבתם איתה או שהיא נשארה חדשה בארגז. שימו לב לתאריכים לפני הרכישה! לפעמים מבצעים מיוחדים מסגירים מאחוריהם תאריך תפוגה מתקרב או כזה שכבר עבר. פתחו עיניים והיו צרכנים נבונים.

ייעוד לטווח רחב – מ XC ועוד שבילים לייט

בתור רוכב החוטא גם ברכיבות XC עם ביגוד לייקרה צמוד וגם ברכיבות שבילים אגרסיביים יותר שפרקטית ואופנתית מחייבות מכנסי באגי וחולצת שבילים רפוייה, אני מחפש קסדות שיתנו לי מענה לשני סגנונות הרכיבה והלבוש.

כמובן שעדיף שיהיו כמה אופציות בארון, אבל לאלה המעדיפים קסדה אחת שעושה הכל, או לאלה שפשוט אוהבים מצחייה (visor), אוורור ומעט יותר הגנה על הראש מאשר קסדה XC \כביש, הקטגוריה הזו (XC-TRAIL) היא הקטגוריה הכי הגיונית, והיא מכוונת לבסיס הרחב ביותר של רוכבי השטח. בת’כלס מדובר בקסדה קלה, עם וויזור. נוחות והתאמה על הראש הינן קריטיות כשמדובר בפריט זה. מבנה הראש לי לא מאפשר התאמה של כל קסדה ולשימחתי שתי הקסדות הנבחנות פה היו נוחות מאוד.

1-104

על ה Cratoni – מדברי היצרן

חברת Cartoni הגרמנית מציעה מבחר רחב של קסדות אופניים וסקי באיכות גרמנית ומחיר יחסית סביר. במבט מהיר מיד מבינים שמולנו עומד מוצר איכותי ומוקפד. לרושם הראשוני מיד קפץ לי עניין הצבע שהוא כידוע עניין של טעם. לי הסגול ממש לא עשה את זה. מיד חשבתי על איזה חליפת ביגוד זה יכול להתאים וכשהבנתי שרק לחליפות שחורות, אפורות או סגולות מיד כבתה בי מעט מההתרשמות החיובית מהמוצר. כמובן שהדגם הזה מגיע בעוד צבעים אבל גיאחה דווקא אהב את הסגלגל הזה שמשתלב לו עם הקו של חליפת “פאנל המשבצות” של בייקפאנל, וגם טרח להזכיר לי שאני נוטה לרכוב עם שחור, אפור, או צבע אחיד כהה אחר בצורה כמעט בלעדית, בעוד שברכיבת שבילים הצבעוניות היא דווקא חלק מהעניין…

1-103

מערכת האחיזה וההידוק האחורית ניתנת להתאמת גובה הגשר העובר לרוחב העורף. היתרון: זה מאפשר גם הכנסה של קוקו לנשים, והתאמה למבנה עורף של רוכבים שונים כדי לייצר אחיזה מירבית. אבזם סגירת הקסדה בדגם זה בנוי כאבזם ראצ’ט הנפתח ונסגר ע”י לחיצה על כפתור. המנגנון עבד יפה ושידר איכות אך הצריך תקופת הסתגלות ותנועה פחות אינטואטיבית.

מנגנון הידוק מורגש איכותי ועמיד אך בעל כפתור קטן מעט, במקום שחוגה גדולה יותר היתה נוחה יותר לשימוש. יש מדבקות מחזירות אור מאחור לרכיבת מנהלה מזדמנת על כביש או דרך עפר, ויש גם ויזור (מצחייה) מתפרקת. מצחיה אגב, מעבר ללוק הכללי תורמת גם כמצחיה המגנה מעט על העניים מהשמש וכן מסייעת להרחיק את טיפות הגשם בעונה הרטובה. בסמוך אליו ישנו ריפוד לחלק התחתון של הסנטר, דבר יכול להוות ייתרון למי שמרגיש שהוא צריך עוד ריפוד באזור הזה. לדברי היצרן הפדים הפנימיים בעלי תכונות אנטי בקריליות המאריכות את חיי המוצר. 

עוד טאצ’ שמוסיף לתמורה שמקבל הרוכב היא רשת הגנה ממעופפים מורכבת בתוך יציקת הקלקר בדיוק במיקום המתאים (אבל לוקה מעט באיכות החיבור שלה לקסדה).

זו קסדה מצויינת במחיר שווה לרמת האיכות והגימור.

 

2

על ה Kali – מתיאור היצרן

  • דגם: Kali Chakra Pluse
  • מחיר: 379 ש”ח
  • משקל:334 גרם.
  • שיווק: biketec
  • חורי אוורור: 22

חברת Kali Protectives מציגה ליין מוצרי הגנה רחבים לענפי הסקי, הרכיבה על אופניים ואופנועים בדגש על קסדות, במחירים מפתיעים ואיכות טובה. הקסדה Chakra Pluse אותה בחנתי כאן הינה אחת מהקסדות הכי נמכרות של המותג ומציעה מוצר המתאים לרוכבים במרכז הסקלה, הן של רמת טכניות הרכיבה (לא לייט מידי ולא אגרסיבי במיוחד) והן של עלות ממוצעת של קסדה מקצועית לרכיבה בשטח.

1

או, הנה יציאה מקורית: יש בקסדה הזו מנגנון ההידוק מיוחד המונע הידוק יתר. קאלי אינה דוגלת בהידוק מוגזם, המייצר לחץ מיותר על הראש בעת מאמץ ברכיבה. לטובת העניין היא פיתחה מנגנון מיוחד המגיע לנקודה מסויימת, בה הוא מרגיש התנגדות ושם הוא “מסתובב על ריק” ולא מהדק יותר את הקסדה! זה לא רע, אלא שיש לכך גם חסרון: בשימוש במצלמות קסדה המייצרות משקל משמעותי נוסף על הקסדה ומחיייבות הידוק משמעותי על הראש, כדי למנוע תזוזות ולייצר צילום יציב.   חוגת \ כפתור ההידוק גדול ונוח במיוחד לשימוש. למעשה זהו כפתור ההידוק הנוח ביותר שניתקלתי בו. הגישה אליו נוחה והשימוש פשוט ויעיל, גם בעת רכיבה עם כפפות ארוכות.

החברה מספקת גם אפשרות להתקין רשת פנימית בקידמת הראש, למניעת חדירת מעופפים שמה תיכנס לי דבורה בין הקסדה לראש ותעשה לי שמות לפדחת… למאותגרי שיער כמוני המשתמשים כמעט תמיד בבנדנה, מניעת נזילת הזיעה בימים חמים או חימום נוסף בימים קרים, הרשת יכולה להוות תחליף מסוים.

4

אבזם הסגירה פשוט וסטנדרטי, כולל מנגנון נעילה של מתיחת הרצועה כמו שניתן לראות בעוד הרבה מוצרים מקבילים. המנגנון תפקד טוב, לא היווה מוקד תשומת לב מיוחדת, בלי יומרות ופטנטים מיוחדים. לעומתו, הופתעתי לראות רצועות לבנות על הקסדה הזו, שלא הגיעו עם ריפוד סנטר כלל. ברור שרצועות הקסדה מתלכלכות מזיעה, בוץ, וידיים שחורות מגריז אחרי החזרת שרשרת למקומה… בחירת היצרן ברצועות לבנות על מוצר עם שימוש כזה היא בחירה תמוהה, שבטח התקבלה ע”י מעצב שאינו מחובר לשימוש במוצר. הייתי קונה צבע אחר רק בגלל הסיבה הזו. הצבעים והגרפיקה הכללית כולל לוגו המותג יפים , פשוטים ולגמרי עושים את העבודה.

5

סיכום

שתי הקסדות היוו עבורי יופי של בנות לוויה לרכיבות. הנוחות בשתיהן היתה מצויינת, כאמור זה לא משהו שמובן מאליו לראש אליפסה כמו שלי. ציוד רכיבה לא אמור להיות מורגש בזמן הרכיבה. אנחנו אמורים לשכוח ממנו בעת הרכיבה ולא להתעסק איתו. שתי הקסדות ענו בצורה מצוינת על העניין הזה. הגימור של ה Kratoni הרגיש יותר איכותי מבחינת חומרים ותחושת חווית כללית מהמוצר לעומת ה Kali, אבל אולי זה בדיוק ההפרש במחיר בין השתיים. מצד שני מנגנון ההידוק האחורי ואבזם הסנטר בקאלי היו יותר מוצלחים בשימוש. אז מי המנצחת?  אחת יותר איכותית (קרטוני), שנייה עם מנגנונים עדיפים (קאלי). אחת (קאלי) זולה יותר מהשנייה (קרטוני). באחת (קרטוני) יש גם צבע סגול, ובשנייה (קאלי) אין. תחליטו אתם…

צילם: גיחה
בחן: עמרי זרח

עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.