כשהשתתפתי בתחרות ה- Trans Savoie החלטתי שאת כל הסטייג’ים אני ארכב עם קסדת פול-פייס. הסיבה העיקרית להחלטה הזו היא שפשוט רציתי להגן על הראש שלי ברמה המקסימלית שניתן. בירידות הקשוחות של האלפים הצרפתיים, על כל טעות קטנה משלמים ובגדול ולכן לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים. הבעיה העיקרית בהחלטה הזו היא שבתחרות כמו זו עם לא מעט טיפוסים, הדיווש למעלה ההר הוא פשוט לא כיף – בתוך הקסדה ניהיה תמהיל של חום וזיעה ולפעמים גם קשה לנשום. האם יש פתרון לבעית הצורך באוורור בעליה בלי פשרה בהגנה בירידה? לייזר מציגה אחד כזה – ובחנתי אותו עבורכם: קסדת Lazer Revolution FF המודולרית שמייבאת DAA.

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט

תקציר מנהלים

  • דגם: Lazer Revolution FF
  • מחיר: 799 ש”ח לקסדה ומגני האזניים. מגן הסנטר מתומחר בנפרד כאופציה ב 379 ש”ח.
  • משקל בשלושת המצבים: 420 גרם כקסדת חצי/  475 גרם עם מגיני אוזניים/ 730 גרם עם מגן הלסת
  • לעמוד המוצר אצל היבואן – DAA

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

העיקרון מאחורי קסדת אנדורו מודולרית הוא די פשוט: הקסדה תשמש את הרוכב כקסדת חצי ברגעים בו הוא ידווש למעלה ההר, או שסתם יבחר להשתמש במיגון של קסדת חצי בשבילים לא אגרסיביים. מה יקרה כשנגיע לסינגל דאונהיל קשוח? אין בעיה: פשוט נחבר תוספת בצורה של מגן לסת קידמי והקסדה הופכת לקסדת פול-פייס.

הרעיון הזה לא חדש, ובעצם רץ שנים אחורה עד הדור הראשון של ה Met parechute, אך בשנתיים האחרונות חברות המיגון והקסדות רק שכללו את הקונספט. גם Lazer, חברת הקסדות הוותיקה, שמוכרת כנראה גם לרוכבי האופנועים שביניכם, פיתחה קסדת אנדורו מודולרית. ובאנדורו כמו באנדורו המדדים למוצר מוצלח צריך לעמוד בהרבה פרמטרים מחמירים.

הנה סרט שמדגים את כל הפיצ’רים של הקסדה:

(בגרסה שיש בארץ אין MIPS)

חברת הקסדות הוותיקה בעולם – וכעת בבעלות Shimano

עד לפני זמן לא רב הקשר העיקרי בין Lazer Sports הבלגית ל Shimano היפנית היה… DAA הישראלית – שייבאה ושווקה את שני המותגים האלה. לאחר שכבר רכשה מותג אחר שמייבאת DAA – הוא Pearl Izumi ב 2008, ממשיכה שימנו במסע הקניות שלה (האסטרטגיה היא לפי השלטים בכניסה ל DAA? פאואר בר, גופרו, סקינס והאחרים שם הן הבאות בתור?) ורכשה ב-2016 את Lazer – והיא כעת חברת הקסדות שלה, אם כי תחת שם המותג המקורי, ויש לכך סיבה טובה: חברת לייזר לא נולדה עם השם הזה, אלא עם השם Cross SA אי שם בבלגיה הקרה. העסק המשפחתי הקטן התחיל בעליית גג קטנה בשנת  1919 כמפעל לייצור קסדות אופנועים מעור. עם השנים והפיתוחים הטכנולוגיים Cross SA שינתה את שמה ל-Lazer בשנת 1980. מיד לאחר שינוי השם לייזר פתחה את מחלקת האופניים שלה וב1987 שחררה לעולם את קסדת האופניים הראשונה של החברה.

3

עיצוב והתאמה

המראה של הרבולושן ייחודי ועתידני. הוא מזכיר את הקסדות של צמד המוסיקאים הצרפתים Daft Punk שזה די מגניב. אחת הבעיות בעיצוב של קסדות בכלל, היא שעל הראש הן עלולות ליצור מראה קצת ביצתי והרוכב עלול להיראות כמו קלימרו. במקרה של הרבולושן, הShell החיצוני בצורה העגולה מבטל את הבעיה הזו.

הדגם הנבחן היה בצבע שחור מט יפה, עתיר coolness, ובעיקר: לא יתנגש עם שלל צבעי הביגוד שיש לכם. המהפכה (Revolution) מגיעה בשלוש מידות של סמול-מדיום-לארג’ כאשר המידה שנבחנה הייתה מידה מדיום. היא ישבה טוב מאוד על הראש שלי בעיקר הודות לריפוד העבה שבחלק הפנימי. הריפוד עזר לקסדה להרגיש קלילה על הראש וששום חלק קשיח יגע בראש.

מעבר לעיצוב – יש לה כמה פיצ’רים ייחודיים ממש שנותנים לה טעם וסגנון שאין לאף קסדה אחרת שראיתי בשוק.

h5

Inspector Gadget

מגן הלסת – רבולושן של לייזר היא קסדה מודולרית ומגיעה עם שלל אביזרים שניתנים כדי לשדרג אותה. המנה העיקרית שהיא מגן הלסת – זהו החלק שבעצם יהפוך את הקסדה לתצורה של פול פייס. החלק הזה מתחבר לקסדה בעזרת שישה ברגים (שלושה מכל צד). הברגים גדולים מאוד, כך שיהיו עמידים למכה שתסכן את עמידותם בתוך ההברגה.

מגן הלסת מעוצב בצורה מאווררת יותר עם חורים גדולים בחלקו הקדמי ובצדדיו והוא אמור לאפשר זרימת אוויר טובה במקביל להגנה מצוינת בחלק הקידמי.

כדי להרכיב או לפרק את המגן תצטרכו מברג שטוח גדול בשל גודל הברגים. כאן ישנה נקודת ביקורת על השימושיות הפרקטית של הרבולושן: גודל ראש מברג כזה אינו מצוי במולטיטול, כך שאם מסיבה כלשהי תרצו לפרק את מגן הלסת תצטרכו לסחוב מברג אקסטרה. חיבור וניתוק הברגים הוא עניין שלוקח קצת זמן בניגוד לחלק מן הקסדות המקבילות בשוק המשתמשות בלאץ’ (Latch) לחיבור מהיר. לכן לפני כל רכיבה מצאתי את עצמי נאלץ להחליט באיזו תצורה ארצה לרכב עם הרבולושן – בתצורת קסדת חצי לרכיבת שבילים או כקסדה מלאה ברכיבת אנדורו או דאונהיל. נקודה נוספת היא שעם מגן הלסת ניתן לשתות מים דרך צינורית שתייה אך כדי לשתות מבקבוק תצטרכו להוריד את הקסדה.

h7

מגני אוזניים (?!) – ה-Revolution הביאה פה מהפכנות קטנה עם יציאה ייחודית, מקורית ושונה לגמרי מכל קסדה אחרת שאני מכיר בשוק. מגני האוזניים הם חלק פלסטיק עם חור גדול לאוורור. תפקידים הוא פשוט להגדיל את שטח ההגנה של הראש גם לאיזור האוזניים.

בניגוד למגן הלסת, מגני האוזניים מתחברים בחיבור מהיר לקסדה ומשתמשים באותם חורים שהשתמשנו להברגת מגן הלסת. במידה ותרצו להשתמש ברבולושן בקסדת חצי טהורה תוכלו לשים פס פלסטיק שיתחבר בחיבור מהיר וכך תעלימו את חורי החיבור להשלמת מראה הקסדה.

h3

עם מגני האזניים בלוק אופנועים משנות ה 80 – לשיפוט המראה לקהל

המצחייה – בהגהה המקצועית Visor, ניתנת להחלפה לאחת ארוכה יותר אם אתם סובלים מסנוור מהשמש. ה-visor יכול לנוע אחורה על הקסדה כדי לאפשר להניח את משקף האבק על המצח כשלא צריך אותו, אם אתם אוהבים לרכב במוד של Full Enduro.

חיבור ל GoPro – בחלק העליון של הקסדה, יש מקום מובנה מראש לחיבור למצלמת האקסטרים שלכם שניתן לניתוק וחיבור בעזרת 2 ברגי אלן. הוא מאפשר גם תזוזה קדימה ואחורה למיקום נכון של זווית המצלמה – זה תענוג קטן שפותר אתכם מרצועות והדבקות מצ’וקמקות.

h8

הידוק ורצועות

הידוק הקסדה באזור העורף הוא מבחינתי הנקודה הטובה ביותר ברבולושן – ההידוק עצמו מבוצע ע”י הזזת גלגלת אשר מהדקת מעין ערסל שעוטף את העורף וכך מהדק את הקסדה לראש. המגנון הידוק הזה היה לי נוח מאוד! העיצוב הארגונומי שלו לא הפריע או שיצר לחץ מיותר על העורף, ממש תחושה של חיבוק חם מהקסדה. רצועת ההידוק היא רצועה סטנדרטית יחסית – ישנו אבזם בקצה הננעל ברגע שנסגר כראוי וניתן לשחרור ביד אחת.

h6

אוורור ומשקל

הרבולושן בתצורה של קסדה מלאה עם מגן הסנטר שוקלת 730 גרם. לשם השוואה, קסדות פולפייס שוקלות קצת מעל לקילו, כך שמדובר בקסדה קלה ביחס לאלטרנטיבה. אם נפרק את מגן הסנטר לקסדת חצי משקל הקסדה הוא 420 גרם ו470 גרם עם מגיני האוזניים. המשקלים האלה ללא מגן הסנטר הם מעט כבדים אל מול קסדות חצי לרכיבת שבילים הקיימים בשוק אך בפועל הקסדה הרגישה קלילה על הראש.

מבחינת אוורור, לרבולושן יש 23 חורי אוורור שבתכלס זה רק מספר. רמת האוורור של הקסדה מתחלקת לשתיים: חצי ופולפייס. כקסדת חצי הרבושלן הרגישה מאווררת מאוד בימים החמים האחרונים שפוקדים אותנו. הבעיה התחילה כאשר מגן הלסת היה מורכב על הקסדה. במצב של פולפייס ובדיווש למעלה ההר החום בתוך הקסדה עלה, לכן מצאתי את עצמי בסיום דיווש מוריד את הקסדה כדי לאוורר את הראש. ברכיבה מהירה למטה מצב החום טוב יותר בשל שיפור זרימה האוויר מהמהירות. עדיין אין כאן רמת אוורור ללא מגן הלסת אך זרימת האוויר טובה יותר אל מול קסדת פולפייס שנועדה רק רכיבת דאונהיל.  

2

קסדת אופניים של לייזר – סיכום

ה- Revolution של Lazer נותנת פירוש חדש למילה קסדה מודולרית, פשוט כי היא מציעה יותר מרק מגן לסת מתפרק. אי אפשר להתעלם מהמראה והנוחות הודות לריפודים ומערכת ההידוק של הרבולושן. אך גם לא ניתן להתעלם מהחיבור/ניתוק המסורבל של מגן הלסת. יש כאן חבילה מאוד מושכת לרוכב האנדורו משום שבקסדה אחת אפשר יש מענה לטווח רכיבה של שבילים עד אנדורו אגרסיבי ותחרותי ובמחיר שיהיה נמוך מלרכוש קסדת חצי ובנוסף קסדת פולפייס.

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט

מנוי חינם על מגזיני הריצה והאופניים הטובים בארץ

מנוי למגזין הריצה RUNPANEL מחכה לך פה: https://goo.gl/Auzkl9
מנוי למגזין האופניים BIKEPANEL מחכה לך פה: https://goo.gl/4tGh4F

תגיבו, שתפו, דברו איתנו…