כשזיו ענפי מ BikeWay, המפיץ של Ari Cycles בישראל פנה אלי עם ההצעה לבחון את אופני ה 650B שמחתי במיוחד:  זו גם הזדמנות ראשונה שלי לרכוב על אופני Ari וגם הזדמנות ראשונה לרכוב על אופני 650B או 27.5: חגיגה כפולה. גם אני כמוכם הקוראים הייתי סקרן מאוד לגבי הסטנדרד החדש שמאיים להכנס לחיינו, ועדיין לא היתה לי הזדמנות להרגישו בעצמי.

* אולי תתעניין גם בזה: כתבה על הסטנדרט 650B של ירנין פלד

Capture

מיהו בונה השלדות – ארי רוזנצוויג?

ארי רוזנצוויג נולד ב 1971 בקופנהגן – דנמרק לאם דנית ואב ישראלי. שלושת אחיו חיים בדנמרק – כולל אחד שהוא בעל חנות אופניים גדולה בעיר אופניים גדולה. רבים מהזוגות שארי מייצר משווקים דרכו לדנים סטייליסטים אנינים עם טעם סקאנדינבי טוב. בניגוד לרקע התעשייתי שהוא מבלה בו כרגע, הבחור רקדן מקצועי מגיל 18 בלהקות שבדיות ודניות. ב 1993 הצטרף ללהקת המחול הקיבוצית ואחרי כן ב 1986 לבת-שבע! הוא חזר ב 1999 לדנמרק והחל לעסוק בכוריאוגרפיה והפקות מחול. ב 2006 עשה עליה רשמית לישראל. לו ולזוגתו יש שלושה ילדים (3, 7, 10) ומאז שהגיע לפה החליף מקצוע לבניית שלדות אופניים. למד את זה ב UBI בארה”ב ואח”כ התמחה אצל מאסטר Jim Kish שמתמחה בטיטניום. אביו של ארי, שהנו בעל מפעל לכלי חיתוך ביהלומים סייע לו להרים את הסדנא, שנמצאת בבנימינה, ומאז שהחל בנה קרוב ל 140 זוגות אופניים, שמאכלסים את אורוותיהם של רוכבים מובילים, ומעודכנים במיוחד – חלק מהם בישראל.

 

_041

שאלנו את ארי כמה שאלות על האופנים האלה:

> ספר קצת על האופניים האלה?

“זה הפרוטוטייפ השני שבניתי שתוכנן בצורה ייעודית ל 27.5. הוא מצויד ב EBB, כך שהגיאומטריה יכולה להתכוון סביב המזלג שהותקן על האופניים. אפשר לשנות את גובהו ב 6 מ”מ מעלה או מטה. צפינו את הגעתם של מזלגות ייעודיים ל 27.5 ואנחנו מחכים להם כדי לבחון אותם על האופניים האלה (בינתיים יש עליהם מזלג 26).

הסט אפ הוא רייסרי למדי באופיו: וניל (אובריאן) התחרה עליהם פה ובחו”ל. לטעמי האופניים האלה יהיו טובים יותר עם מזלג עם מהלך ארוך יותר וזוויות מעט יותר רגועות – לאפשר יותר אופי של Trail Bike (התאמה לסינגלים ורכיבה טכנית). הם מטפסים מעולה ומרגישים מהירים בסינגלים מפותלים. בירידת סלעיות וקשות אופני 29 ירגישו יותר יציבים ובטוחים. זה יכול להיות מפוצה על ידי הוספת מהלך למזלג, וצמיגים יותר אגרסיביים מקדימה.”


> מה למדת מה 650 הראשונים שבנית?

“האופניים בהחלט מרגישים כמו האח האמצעי… הפרוטוטייפ הראשון התבסס על גיאומטריית G2 ולא היינו מרוצים מההרגשה שהם נתנו. הדור השלישי של האופניים יבנו בגיאומטריה המתאימה לניהוג רגוע יותר, פחות רייסרי ויותר מתאים לרוב הרוכבים בסינגלים, אולי עם תומכות שרשרת קצרות יותר. אני חושב שלפורמט ה 27.5 יש מקום מוביל בעולמות השיכוך המלא ומהלכי המתלה הארוכים יותר, או לרוכבים קומפקטיים יותר – שיהנו מהשיפור שלו לעומת ה 26.” 

 > כמה שונה לבנות אופני 650B לעומת 29 או 26?

“ארי: זה קל יותר מ 29 בגלל שיש יותר מקום ב BB. חוץ מזה – זה אותו הדבר. הסבר: בתומכות שרשרת קצרות באופני 29 יש קושי מסוים כיוון שהגלגל מגיע קרוב מאוד אל גלגלי השיניים הקדמיים ובמיוחד אל המעביר הקדמי. בנוסף כדאי להמנע מעודף מניפולציה על הצינורות של תומכות השרשרת כיוון שזה יכול להחליש את המבנה של החלק האחורי בשלדה. בגלגלים קטנים יותר אין בעיה כזו.”

> איזה שינויים עשית מהגיאומטריה הטיפוסית של 26 ו 29 שלך היום?

“ב 650B הקוקפיט די דומה ל 26. היום אני עושה בעיקר 29 כאשר גם בהם תומכות השרשרת הן באורך של 27.5 425 מ”מ לתחושה יותר זריזה, ויותר ידידותית להרמת גלגל קדמי. באופניים האלה תומכות השרשרת גם כן באורך 425 מ”מ (החלטתי ללכת על גיאומטריה שמרנית יחסית) והציר המרכזי גבוה בקצת מזה של אופני 26 ונמוך משל אופני 29.”

> איך אתה צובע את האופניים?

“אנחנו צובעים בצביעה רטובה. השתפרנו לאורך השנים בתחום הזה, והיום אנחנו עושים ספריי של שכבה דקה יותר של Clear Coat. סה”כ יש 6 שכבות צבע בצביעה שלנו. בחרנו לשמים את המדבקות לאחר הצביעה מה שגורם לכך שהן יכולות להתחיל להתקלף עם הזמן מצד אחד, אבל מאפשר ללקוח לבחור את מיקומן או להחליף אותן כשנמאס לו. יתרון נוסף בכך הוא שהן מגנות על הצבע. כאשר צובעים מעל המדבקה הצבע באיזור הזה רגיש במיוחד ופחות אמין.”

 

_004

> האם אתה מרגיש גידול בביקוש ל 650B?

אנשים מחכים שהתעשיה תצא כבר עם מגוון ראוי של מזלגות, חישוקים וצמיגים, אבל בגדול – יש יותר ויותר מודעות לקיום האופציה של 27.5.

 

> מה המוטיבציות העיקריות שאתה פוגש אצל לקוחות לפורמט הזה?

“היו לנו כמה ששדרגו את ה 26 שלהם ל 27.5. הם מאוד מאוד מרוצים מהשינוי! יש אנשים שלא אוהבים את התחושה של 29. הם בד”כ רוצים אופניים יותר מגיבים, אבל בכל זאת רוצים לשמר כמה מיתרונות ה 29 – כגון יכולת דריסה והפחתת טרטור העצמות של ההארד טייל.”

 

> למי היית ממליץ ללכת על שלדת 650?

“אני חושב שזו אלטרנטיבה מעולה לרוכבים הנמוכים יותר – מתחת לגובה של 175 ס”מ, שמחפשים אופניים שהם בעלי יכולת תמרון עדיפה וזריזות מהירה. הפרופורציות בין רוכב נצוך יותר והגלגלים הקטנים יותר (מ 29) פשוט נראות טוב יותר והגיוניות. עדיין – המון תלוי באיזה גלגלים וצמיגים אפשר יהיה לבנות להם. כרגע זה נראה שהתעשיה תומכת בכיוון יותר אגרסיבי (AM) לפורמט ה 27.5. אם יהיו יותר אפשרויות של ציוד קל זה יהיה נהדר לרייסרים ורוכבים ממוצעי קומה. בנוסף – זה מאוד מתאים לנשים שיהנו מאופניים קלים יותר ובעלי היגוי עדיף מ 29.”

043-002

 

> עוד משהו שהיית רוצה להוסיף?

“הפרוטוטייפ הזה סובל בעיקר מהצמיגים שלו מתוצרת  Pacenti  – שעושה רושם שלא עובדים טוב בישראל. יש להם אחיזה בלתי צפויה בפניות והם פתאום מאבדים אחיזה. יותר מתאימים לחול ואדמה רכה. הנבגל מקדימה סביר.

זה הגיוני לדלג על אופני 26 – פורמט שעבר זמנו בהארד טייל, לטובת גלגלים גדולים יותר. בנוסף זה הגיוני שאפשר יהיה לבחור בדיוק את גודל הגלגל להתאים לכל רוכב וסגנון רכיבה. הזמן יגיד…”

 

המפרט

האופניים הגיעו מצוידים בגלגלים מצוינים של ניל אובריאן שגם חולק את הסדנא עם ארי, ועליהם צמיגים הרבה פחות מעולים: מקדימה היה Kenda ומאחור Pacenti (שניהם ברוחב 2.1). הקוקפיט הכיל כידון אלומיניום רחב ומוצלח של Salsa ב 710 מ”מ (דגם Promoto) שהולבש על סטם אלומיניום קצר של Thompson. עליו הותקנו מעבירי הילוכים XT של שימאנו שקושר למעביר מאותה סדרה, ושניהם תפקדו כמו שהייתם מצפים מ XT של שימאנו לתפקד – בצורה מושלמת. גם מוט הכסא Thompson והכסא עצמו – אהוב נפשי הנוח באוכפים (לטעמי בלבד): fizik aliante. ידיות ברקס Deore קושרו למעצורי XT. בנוסף הולבש עליהם מזלג פוקס 100 מ”מ (RLC) שהורידו ממנו את כל המדבקות למראה נקי ולבן . אגב, משום מה פוקס לא נותנים אחריות לבולמי 26 שנעשה בהם שימוש בשעטנז ל 27.5, כך מעדכן ארי.

משקל האופניים ללא פדלים ומחזיק בקבוק: 10.9 ק”ג. מחיר לשלדת קאסטום הוא 7,300 שקלים לגרסת הילוכים, 7,700 לשילדה עם EBB ו7,900 לשילדה עם פארגון סליידרס או פארגון רוקרס ( כל שלוש האופציות היקרות יותר הן לסינגל ספיד כמובן). 
018-001

טוב, אז הבנו שזה תוצרת הארץ – קסטום אמיתי מאומן עם נסיון. הבנו שמה שזה משדר זה סיגנון מעודן ואיכותי. אבל תכלס – איך היה?


אחלה אופניים עם Feel נהדר!

איכות העבודה הזו והחומר עצמו באים לידי ביטוי בהפחתת ויברציות, חיות ותגובתיות. מזכירים לי כמה כיף הארד טייל איכותי יכול להיות וכמה מוצלח החומר הזה (כרומולי פלדה) כשבונים אותו כמו שצריך. כבר היו לי הארדטייל כרומולי בעבר שהיו כל מה שאתה לא רוצה מאופניים – גמישים, עם היגוי גרוע וצביעה חרא. לעומתם מדובר בעולם אחר. ארי יודע לבנות והנסיון הזה בא לידי ביטוי בשלדה שמתנהגת נכון: כמה כיף לצאת מהאוכף לעמידה אחרי נעילת כידון ולהרגיש כמו אופני כביש שטסים קדימה בלי טיפת אובדן אנרגיה. ביחס לאופני שיכוך כפול קל וזול בהרבה לבנות אותם קל – ולהרגיש את ההתמסרות של התשתית התגובתית הזו להטיות ותנועה. וברור שהם נורא יפים – קל לאהוב אותם!

אופני XC משובחים! מה אתה רוצה מאופני XC? דבר ראשון – שירגישו מהירים! והאופניים האלה ניחנים בתכונה הזו בשפע. במתארים מישוריים האופניים זורחים: מסלולים זורמים יחסית ולא טכניים מדי כמו איזור השרון שבו אני יוצא לרכיבות אימון קצרות באמצע השבוע, או סינגלי אדמה זורמים ומהירים כמו סינגל בארי הם הקרקע עליה זוג האופניים הזה זורח.

בעליות הם פשוט מושלמים – ההיגוי התגובתי עושה את החיים נעימים גם במהירויות הנמוכות יותר ומאפשר לבחור את הקו שאתם רוצים בו. מסייעת גם העובדה שהם מגיבים מהיר יותר וטוב יותר מאופני 29 בעליות בזוויות משתנות שבהם שינויי הקצב תכופים. גלגלי ה 27.5 דומים יותר ל 26 מאשר ל 29 בהיבט שינוי המהירות, ויציאה ממצבי קרוב לעמידה. לחץ על הדוושות והתגובה מיידית בלי התנגדות של מסת חומר גדולה יותר. אני מעונין להודות בנקודה זו גם למי ששידך להם את כידון הסלסה הרחב – תענוג.

בקרקע הנוחה יותר והמטרטרת פחות, גם באה לידי ביטוי מייטבי תכונת השיכוך של הפלדה וה Feel של הבנייה של ארי – פה לא צריך בולם כפול, והזנב הקשיח מפלדה מספק חוויה מושלמת. הצינור העליון הארוך והתנוחה השכובה קדימה פשוט מזמינים את הרוכב לנעול כידון ולתת בראש – והתגובה וההיענות של השלדה מיידיים כמעט כמו באופני כביש. חציית חולות אף היא מצוינת, ולמרות העובדה שהגלגל פחות גדול מה 29 הרי שהיכולת לשנות את מהירותו בקלות גדולה יותר מספקת תועלת מפצה במהירות הנמוכה גם בקטעים החוליים.

בקיצור – מדובר בבני לוויה מושלמים לרוכבים שמחפשים אופניים מהירים במתארי XC ושבילי 4*4. לרוכבים שאוהבים לתת בראש וחזק, לצאת הרבה מהאוכף בלי להרגיש ולו שמץ של אובדן אנרגיה. למי שרוצה להרגיש קצת מתחושת הכביש ולהתאמן חזק בדרכי מושבים, כורכר ופה ושם אספלט, לחובבי אימוני אינטרוולים על עליות קצרות וסלולות… נו, הבנתם את הראש. בעיני, עם צמיגים אחרים זו קנייה הרבה יותר הגיונית וורסטילית מקניית אופני סייקלוקרוס (למרות שאנחנו בבייקפאנל מפרגנים לגמרי לנסיון להרים את התחום כמו שחלקכם קרא).

Aimg_4584_stitch-001

1×9 – מעולה!

הגישה הזו עושה רושם כמושלמת להארד טייל – נקיה ויזואלית, מורידה משקל, מקטינה מצבי הצלבה ורעשים מיותרים ונתקלים במגבלות שלה רק בקצוות הקיצוניים ביותר של קירות מטורפים במיוחד או ירידות מהירות שבהן אתם רוצים לרכוב יותר מהר ממה שההילוך הקשה ביותר מאשר. אם הייתי קונה אופני פלדה הייתי לבטח מצייד אותם בפתרון כזה. SRAM יצאו לאחרונה עם מערכת 1*11 ופה הודגמה האפשרות לעשות את זה לבד.



מגבלות

כמה דברים עשו את ההתמודדות בירידות תלולות, ובמיוחד סלעיות וקשות טכנית לפחות מפנקת: אין פה בולם אחורי, גלגלים שהם כמעט כמו 26, בולם קדמי קצר מהלך שכויל XC סטייל המייצר זווית ראש תלולה (71.5 מעלות), שנהיית תלולה יותר עם הטית המשקל קדימה. תנוחה מתוחה על הטופ טיוב וקרובה לקוקפיט, וצמיגים שהייתי מעדיף לשכוח. מאזן את זה מעט בסיס הגלגלים הארוך. אגב, עם בולם 120 המיועד לגלגלי 26 הזווית תרד ל 70.2, ועם מזלג פוקס 130 המיועד ל 27.5 היא תרד ל 68.7 מעלות מקדימה, כך שלמי שמעדיף היגוי רגוע יותר יש פתרון.

הרמת אף – באלמנטים בעלייה הרבה פחות בעייתי אולם בירידה זה כבר ממש קשה. שוב – טופ טיוב ארוך מאוד ותנוחה שמשכיבה את הרוכב נמוך וקדימה על האופניים מקשים מעט על הרמות גלגל, במיוחד בירידה. הצד החיובי של ההתנהגות הזו הוא כאמור בעליות: אין הזדקרויות בלתי רצוניות, יש יכולת שמירת קו טובה מאוד בתוך אלמנטים, ויש תגובה מהירה מאוד של הגלגלים לשינויי קצב. ה 650 בתנאים האלה אינם מגבילים כמו ה 29 – אולם גם לא דורסים כמוהם את האלמנטים. בכל מקרה בעליות במהירויות נמוכות אני מעדיף את האופניים האלה.

הטיפול בסוויצ’בקים הציג דיסוננס מסוים, עדין, בין החלק הקדמי לחלק האחורי. בעוד שהחלק הקדמי נתן תחושה תגובתית ומהירה – כמו שמתאים מאוד לאופני XC במהותם, הרי שהחלק המרכזי והאחורי שידרו יציבות. יתכן שעבורי שלדה קטנה יותר בכמה

מ”מ היתה נכונה יותר וכמו כן משתלם להוריד את הציר המרכזי על חשבון clearence של הפדלים בסלעים.

אבל הי – Its Custom Baby! ארי יכול לבנות לכם את החלום שלכם, ופה לקחתי משהו מהמדף שלא הותאם בדיוק ובול למידותי.

תמיד באופניים שצובעים לבד עמידות הצבע היא אתגר. בצד הפנימי של תומכות השרשרת הבוץ גילח כנראה את הצבע ליד הגלגל. הטריד אותי מעט הטופ טיוב שהולך גבוה ומאפשר לברקס לשפשף צבע שלדה מלמעלה במעבר כידון באחסון ברכב או בטעות בשטח. המדבקה העליונה למעלה החלה להתקלף טיפ-טיפה בצד – למי שקנייה אסתטית היא חלק מרכזי במוטיבציה שלו – זה יפריע.

 

Aimg_4602

650B – האם אנחנו צריכים את זה?

אחרי כמה רכיבות, מתחילים להרגיש ולהתחבר ולהבין שבכל זאת יש פה איזה שהוא שדרוגון מ 26, והתחושה של “זה לגמרי מיותר ודומה מדי ל 26” שהרגשתי ברכיבה הראשונה מתעמעמת קלות.

עדיין – הפורמט הזה סובל בעיני מבעיית ה Stuck in the middle – לא פה ולא שם: מפסיד את תחושת המסילה והשיכוך של 29 ואת יתרונות הנפיצות של מזלגות וצמיגים ב 26.

מה שזה לא מפסיד – זה את הזריזות והתגובתיות של 26, ולכן כנראה שעם התפתחות הקטגוריה, עוד נראה אופניים מוצלחים מאוד בסגמנט הזה – ולא רק ל AM.

אולי הבעיה בנו ולא בהם? אולי הצפייה למהפכה נוספת כמו שה 29 עושים היא הטעות? הרי יתרונות אינקרמנטליים הם שם המשחק בתעשית האופניים היום: שינויים הדרגתיים, קטנים, שאחרי 3-4 שנים מצטברים להם והופכים להבדל משמעותי. ה 27.5 יתפוס, אולי לאט ופחות דרמטית מה 29, אבל אין ספק שנראה יותר ממנו, כי הוא באמת קצת יותר טוב מ 26 – אבל רק קצת. וגם כי הרוכבים עצמם מחפשים שינוי, והתעשיה צריכה לייצר שינויים שיצדיקו החלפת אופניים כל כמה שנים.  

ההזדמנות והיתרון הגדול של ה 650B הם דווקא מול שלדות ה 26 הקיימות שלכם. אם יש לכם זוג הארדטייל מוצלח במיוחד ל 26, אולי מקסטום איכותי או מטיטניום – אתם לא חייבים להזדרז ולהצטרף להלוויה של הפורמט הזה, ולהחליף אופניים: אפשר לקחת אופני 26 ולשים להם 650B מקדימה ללא שום שינוי. לא חייבים אפילו להחליף מזלג!

מי שנמוך מ 170-174 ס”מ, ורצה להתקרב קצת ל 29 אבל הרגיש ונראה כאילו רכב על אופניו של אחיו הגדול, ונשים רוכבות – גם להם יש פה איזשהו יתרון ביחס ל 29 המסורבלים לפעמים לרוכבים קטנים, ובמיוחד המציבים חלק מהם בתנוחה זקופה מדי בקוקפיט.

016-001

סיכום

כמו בכל אופני קסטום – אתם יכולים להזמין מארי את האופניים בגודל ובגיאומטריית החלומות שלכם, ולכן צריך להגיע מוכנים לכך, ואחרי מחקר ומספיק ניסויים בגיאומטריות שונות, למול חווית הרכיבה המועדפת עליכם. אתם יכולים לאמץ את המספרים שראיתם על אופניים אחרים וחשבתם שהם הכי קרובים למושלמים או לנסות ולהגדיר בעצמכם.

ברכיבות הראשונות מאוד מאוד נהנתי מהם, וככל שהזמן עבר והמתארים שכיסיתי הפכו מגוונים יותר, הרגשתי שיש להם מעט חסמים בעיקר ברכיבה טכנית יותר – לפחות עבורי. הם יתאימו במיוחד לרוכבי מרתון ורכיבות בשבילי 4*4 וסינגלים זורמים. לאחר שהבנתי את זה השתמשתי בהם המון במתארים הנכונים להם, והחיוך לא ירד לי מהפרצוף. האם הייתי קונה אופני 27.5 בהארד טייל? אני אישית לא – הייתי הולך לארי, ומאפיין הייטב אופני 29 ומעדיף לחווית ה XC וההארד טייל את התועלות ש 29 מציעים. את ה 27.5 הייתי שומר לאופציית השיכוך הכפול אם כבר.

ברמת הבנייה, הביצוע, ותחושת האיכות הכללית של מה ש Ari Cycles יודעים לתת – מדובר במוצר מעולה מאת אומן בנייה נהדר שלשמחת הענף המקומי החליט לעשות עליה ולעבוד דווקא פה. זו אופציה מקומית, קרובה לבית, שמשאירה את הכסף שלכם בארץ. גם המפיץ שלהם זיו ענפי מ BikeWay, שמפעיל חנות עצמאית עם נשמה ורוכב מהלב הרוויח באישיותו את הזכות לקבל מאיתנו הרבה פירגון. אנחנו לא מתביישים להגיד שיש פה שילוב בלתי מסתתר של אידאולוגיה וחיבה אישית – שלא באה על חשבון תועלת אישית ברורה ללקוח ואיכות מוצר גבוהה.

 

התמחור ביחס לכל אופני קסטום אחר בעולם אף הוא עדיף, ואם אי פעם ארכוש לעצמי הארד טייל כרומולי – Ari Cycles יהיו במקום הראשון ברשימת האופציות שלי!

צילום: יואב לביא septAA, אינקוגניטו (לבקשתו), וגיאחה

מאת גיא חלמיש