כרוכב אנדורו אני אוהב לדחוף את עצמי ואת היכולות שלי לקצה. בכדי לעשות זאת ללא חשש אני זקוק למיגון. מדוע? ללא ההגנה והידיעה שאוכל לצמצם נזקים גופניים במקרים שבהם הדברים לא ילכו בדרך שתיכננתי, הסיכוי שאקח את הצעד הנוסף קדימה יורד. המיגון הופך אותי לרוכב טוב יותר כיוון שעמו אני מרגיש נוח יותר למתוח את גבולות הרכיבה שלי ולנסות דברים חדשים.

מגיני ברכיים מהווים ציוד מיגון חובה לרוכב האקסטרימיסט, בשל היותם כאלה הם צריכים לספק הגנה במקרה של פגיעה אך גם להיות נוחים לדיווש ומאווררים. במשוואה בין הפרמטרים הללו, כשצד אחד עולה בדרך כלל תיהיה פגיעה במשתנה אחר – נוחות על חשבון הגנה וההפך…

לקחנו למבחן ארוך טווח של כחצי שנה את המגינים של חברת 661 מדגם Rage אשר מסווגים לרכיבת דאונהיל ואול מאונטיין. 661 היא חברה ותיקה בתחום המיגון וכיום מיובאת ע”י רוזן & מינץ. תחת 661 רכבו ועזרו לעצב את מוצריה שלל רוכבי אקסטרים, ולאחרונה אפילו חזר לשורותיה את רוכב ה-Freeride קייל סטרייט שכבר עזר ל661 לעצב ציוד מיגון בעבר שנקרא על שמו.

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט
  • דגם: Sixsixone 661 Rage
  • מחיר :  419 ש”ח (319 לחברי מועדון)
  • יבואן : רוזן & מינץ
    image001

עיצוב התאמה ומנגנון הידוק

יש למגינים האלה עיצוב קשוח, כאילו מישהו רצה שתיראו רוכבים אכזריים בזמן שאתם חובשים את המגינים האלה על רגליכם. נכון, אין פה משהו פורץ דרך ויעידו חבריי לאוכף כי אני אוהב ביגוד רכיבה עם צבעים וגרפיקה פרועים, אך במקרה הזה הפשטות נכונה. הלוגו הגדול והלבן של 661 על גבי המגנים השחורים נותנים תחושה של מגיני אבירים הנושאים את סמלם בקרב.    

בכל מה שנוגע למגיני ברכיים אני נוהג לקחת מידה שתיהיה קצת קטנה מהמידה המומלצת משום שמתוך שימוש המגנים מתרחבים ומאבדים את יכולת ההיצמדות שלהם לרגל. כמובן שבמידה והמגן לוחץ מדי על הרגל זה כבר לא טוב. לאחר מס’ מדידות המידה שנבחרה היא מידה Small שהיא הקטנה ביותר שהתאימה לי במדוייק. המגנים נצמדו לרגל, ללא תחושת חסם עורקי דם, וכיפוף הרגל הרגיש קל וללא מגבלות תנועה.

המגינים מעוצבים כך שבחלק הפנימי-קידמי קיים שקע לברך, כך שכשתלבשו את המגנים לא יהיה לכם מקום לטעות כיצד המגנים אמורים לשבת על הברכיים בכדי למקסם את הנוחות שלכם. חשוב לציין כי המגינים מסומנים בתווית הפנימית כצד ימין וכצד שמאל משום שכל מגן עוצב ארגונומית לאחד הצדדים.
image003

המגנים מתלבשים כשרוול, כלומר כדי ללבוש אותם תצטרכו להוריד נעליים. מבחינת התארגנות לרכיבה זה יכול להטריד אך מהניסיון שלי במגינים נפתחים שלא מתלבשים כשרוול, הנפתחים גורמים לפשרה בכל מה שנוגע לנוחות.

ההידוק נעשה ע”י שתי רצועות וולקרו עם סקוטש בקצה. הרצועות ממוקמות בקצה העליון והתחתון של המגנים ונעדו למנוע החלקה של המגן כלפי מעלה או לתחתית הרגל, וכמובן משפרות את הצמדות המגן לרגל. הרצועות עוברות דרך לולאות בד התפורות לגוף המגן בכדי למנוע בריחה בעת הידוק הרצועות.

בחלק האחורי של המגן באיזור קו כיפוף הברכיים קיים חור עגול בבד stretch. בדרך זו ניתן לכופף את הרגל בקלות בין אם מדובר בדיווש או סתם כיפוף תוך כדי רכיבה/הליכה.
image005

הגנה

מיגון הברך הקידמי מורכב משכבת ספוג עבה יחסית הנועדה לספוג זעזועים ושיכבה דקה מאוד של פלסטיק. שכבת הפסלטיק הדקה נועדה למנוע מעצמים חדים כמו סלעים או ענפים לבצע חתך בעור בעת מפגש אך נשארה דקה מספיק בשביל שניתן יהיה לבצע כיפוף לברך בחופשיות. חשוב לציין כי אין כאן טכנולוגיה מתקדמת בצורת פולימרים מתקשים כמו ה-D3O אשר קיים בדגם ה-Evo היקר יותר של 661. הבד העוטף את המגן הקידמי עשוי מבד Kevlar קשיח, העוזר לספיגת זעזועים וקשיח מספיק בכדי להישאר שלם ולא להיקרע במקרה של שיפשופים ופגיעות. במיגון הצידי קימיים ספוגי EVA שיספגו מכות ושיפשופים העטופים בבד Stretch העדין יותר מבד ה-Kevlar בכדי להקל על כיפוף הרגל.  

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

רכיבה שימוש ובלאי

בכל מה שנוגע לדיווש עם הRage, מדובר כאן באחד ממגיני הברכיים הנוחים שיצא לי לבחון. השקע לברך בחלקו הפנימי של המגן מונע בריחה של המגן ממיקומו ומאפשר תנועה חלקה לכיפוף הרגל. חסרון מסוים הורגש בדיווש כשבעת כיפוף הרגל נוצרת התנפחות קלה לצדדים. מבחינת נוחות ההתנפחות לא הפריעה אך נוצר מצב שבו המגן, בזמן דיווש בעמידה, עלול לעיתים להיתפס במשהו חד בשלדה (במקרה המבחן – בונטיל האוויר של הבולם האחורי בחלק מזוגות האופניים שנרכבו בתקופת מבחן), דבר היצר קרע בבד הStretch בצד הרגל וחשף חלק מספוג הEvo.

מבחינת איוורור המגן מתפקד בצורה טובה. אמנם המגן נבחן ברובו בחורף אך עדיין לא הורגשה רטיבות יתר תוך כדי ולאחר רכיבה. לאחר שימוש ארוך רצועות הוולקרו לא הראו סימני עייפות ושמרו על האלסטיות שלהן . וכפי שידוע, רצועות הוולקרו הן מהדברים הראשונים הנוטים להתבלות במגן בשימוש ארוך.

אנחנו ב BIKEPANEL לוקחים את המבחנים שלנו באופן טוטאלי ובודקים מוצרי הגנה גם במבחן הריסוק! טוב נו…. קצת הגזמתי… אבל כן, לצערי ולמזלכם יצא לי לבדוק את המגנים במצבים להם הם נועדו (שולח לכולכם את בירכתי שלא תזדקקו לרגע הזה באמת ורק תרוויחו תחושת בטחון והגנה תיאורטית).

בכל מה שמדובר להחלקות המגן עושה את עבודתו נאמנה. הספוג, שכבת הפלסטיק הדקה ובד הKevlar סופגים את המכה ומונעים שפשופים בעור. כמו כן, שתי רצועות הוולקרו בקצות המגן מונעות תזוזה של המגן במקרה של החלקה על האדמה.

במהלך המבחן יצא לי גם לפגוש סלע במדבר, במהירות גבוהה מאוד. התוצאה מהמפגש הייתה חוסר יכולת ללכת לכחצי שעה, השבתת הרכיבה באותו יום וזמן התאוששות של כשבוע. אם נאמר את האמת, כנראה שאף מגן ברך לא היה מונע כל פציעה ברמת הפגיעה שהיתה שם, כך שכל מה שהיה נותר הוא לאסוף את האגו החבול ולהמשיך לרכב, אבל לתחושתי, יתכן שמגן עם שכבת הגנה עבה יותר ומחומר קשיח יותר, כדוגמת ה-Evo של 661, היה מצמצם טוב יותר את הנזקים. אם אזכיר את המשוואה שהזכרתי בפתיחה כנראה שבמגן כזה נשלם באיוורור או בנוחות לדיווש – נקודה למחשבה.
image007

סיכום

ה-Rage שומר על איזון במשוואה נוחות, איוורור ומיגון. למרות שהינו מסווג לרכיבת דאונהיל ואול מאונטיין על פי 661, הייתי ממליץ להשתמש בו לרכיבות שבילים או אול מאונטיין מהצד הפחות אגרסיבי בשל רמת מיגון ממוצעת. בפרמטר של הבלאי רצועות הוולקרו יחזיקו מעמד לתקופה ארוכה אך מנגד כנראה שבד הStretch יחזיק פחות ויש לקחת זאת בחשבון.

מנגד, מדובר כאן במגן ברך עם נוחות דיווש טובה מאוד וכן רמת איוורור מספקת – לרוב הרוכבים בארץ זו בדיוק רמת המיגון והאיזון הנדרשת.

מאת: מאור רביב
צילם: יוג’ין לויט