כולנו שונים פיזית, אך האופניים שאנו רוכשים בחנות החביבה עלינו מגיעים בצורה זהה פחות או יותר מהמפעל. אמנם ניתן להחליף הכל ולכוון – אבל רבים לא יודעים כיצד. מהו אורך הסטם? איזה הסטה נדרשת במוט האוכף? האם האוכף מתאים? תום בר יצא לבחון שני מודדים ושתי שיטות מדידה, ולמרות שהמידות שלו לא השתנו ממדידה למדידה, התוצאות היו שונות לגמרי אצל שני המודדים. 

מודדי האופניים המובילים בישראל עסוקים – לאורן גונן (FitZone), ולעמוס וולף בכתבה הזו יש הרבה עבודה: המדידה המקצועית שמסייעת לרוכבים לענות על השאלות מעלה, הפכה סטנדרט אצל רוכבים תחרותיים ועם פופולאריות עולה יותר ויותר בקרב רוכבים עממיים. ישיבה נכונה על האופניים בעזרת מדידה שכזו יכולה להפחית ואף למנוע פציעות ספורט, לייעל את הפידול והוצאת הכוח (וואטים) ולאזן חלוקת עומס בצורה נכונה יותר. רכבתי למדידה והתאמה אצל עמוס וולף “Bike Master” וחזרתי עם רשמים ותובנות, ממני אליכם.

מאת: תום “טריאל” בר
צילמה: סיון נצר

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הכירו את עמוס וולף

עמוס רוכב אופניים תחרותי מגיל 13 – הוא החל את דרכו במועדון האופניים של תל אביב. במשך 20 ומשהו השנים הבאות הספיק להשתתף באינספור תחרויות, להיות על הפודיום בארץ מספר רב של פעמים ואף לייצג את ישראל באליפות אירופה ובגביעי מדינה שונים. בנוסף, הוא בוגר קורס למאמנים ומדריכים של איגוד האופניים, בונה תוכניות אימון לקבוצות ויחידים, ממקימי OZONE 11 המיתולוגי, עבד כמנהל מקצועי גראן פונדו וכוכב הדרום (2012-13), מאמן נבחרת ישראל בכביש לשנת 2008-2010 ועוד. הוא עדיין מתחרה מדי פעם ורוכב בכיף אבל לא באקסטרים הקיצוני והתחרותי של העבר.

כפי שהבנתם עד כה עמוס חי ונושם את ענף האופניים ומבצע מדידה והתאמת אופניים מקצועית מזה כ 8 שנים עם ניסיון של אלפי מדידות והתאמות.

עמוס נחשף לתחום מדידות האופניים בעת שהותו בבלגיה לתחרות אופניים בשנת 2007, שם התחיל ללמוד את רזי המקצוע דרך מודד אופניים מקומי. עם חזרתו לארץ התעניין עוד ועוד בתחום ואף החל לבצע מדידות על חבריו לרכיבה ולקבוצה, תוך זמן קצר ראה כי יש שיפור ניכר הן בהספק הרוכב והן בבעיות פיזיות שנפתרות ע”י המדידה והמשיך ללמוד ולחקור את הנושא.

image003

המעבר משיטת המדידה של BG Fit לשיטה של Guru

בשנת 2009 עמוס עבר קורס בן 3 ימים בשיטת Specialized BG FIT ע”י מדריך מוסמך מטעם החברה אשר עושה קורסים בכל העולם. הוא עבד מספר שנים בשיטה זו העובדת על האופניים הקיימים של הלקוח בעזרת מצלמת וידיאו ונקודות ייחוס על המפרקים, ולאחר מכן המודד יכול לראות את מנח הרוכב במבט צידי וקדמי על מנת להתאים ולכוון את האופניים בצורה אופטימלית. בעזרת בסיס נתונים של זוויות וטווחי המפרקים המקובלים בשוק ב 15 שנים האחרונות, יתאים המודד את האופניים לרוכב.

ב-2013 נחשף עמוס לשיטת מדידה במערכת ה Guru Fit System השונה מהותית מהמערכות הקיימות בשוק. בשנת 2015 הביא אותה ארצה, וכיום עמוס הוא זכיין, מפיץ ובעל הרשאה להעביר קורסים של מערכת זו.

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מערכת ה Guru Fit עובדת מעט שונה ומנפצת לא מעט מיתוסים: במקום לכוון את הרוכב על פי זוויות ומנח מסויים המקובל בענף בשנים האחרונות, הכיוון יהיה על פי תחושת נוחות הרוכב, הספק, וטווחי תנועה וגמישות.

מדובר במערכת מדידה והתאמה לאופניים הקיימים של הרוכב או כטרום-רכישה. המדידה מתבצעת על מכשיר-דמוי-אופניים ובעיקר על פי תחושה אישית של הרוכב בזמן רכיבה.

על מנת לעבוד בשיטת ה Guru עמוס עבר הסמכה הכוללת 40 מבחנים המבוצעים באתר האינטרנט של החברה וכוללים לימוד דרך קריאה וסרטונים. לאחר סיום מוצלח של כל המבחנים הנ”ל טס ללונדון ל 3 ימי קורס מעשי כיצד לעבוד עם המכונה ואיך להתנהל מול לקוח כמקובל בשיטה האמריקאית.

עמוס מספר שמלקוח ללקוח הוא לומד עוד על הניואנסים במערכת זו, להתאים טוב יותר ובזמן קצר יותר בהתאם להרגשת (פידבק) הלקוח. 

אגב, ב-2012 רכשה חברת Cannondale, השייכת לקונצרן האופניים הענק Dorel את חברת Guru אשר פועלת עדיין כישות עצמאית. מאגר המידע של Guru יושב במשרדי קנונדייל שבניו-יורק. עמוס מחובר למערכת ישירות, וכל עדכון של המערכת (תוכנה) מגיע אוטומטית. כמו כן כל מדידה נשלחת (בצורה אנונימית) לחברה על מנת לאסוף עוד אינפורמציה על אופניים, מדידות וכדומה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

המכונה

מכונת ה Guru Dynamic Fit Unit הינה מערכת מודולרית-אלקטרונית המאפשרת שינוי מנחי רוכב (אופקי ואנכי) תוך כדי פידול וללא צורך בהפסקת תנועת הרכיבה המתאימה לכל סגנונות הרכיבה – שטח, כביש, טריאתלון, נג”ש. במכונה מד וואטים אינטרגלי (בגלגל האחורי).

גולת הכותרת של המכונה היא הכיוונים וההתאמה בזמן אמת, משמע שע”י הזנת ערך למערכת המודד יכול לשנות גובה, מרחק וזווית האוכף וכמו כן גובה ומרחק הכידון. בנוסף, המערכת מאפשרת הדמיה של רכיבה בעלייה או בירידה של עד 18% שיפוע הכולל עליה בעומס הפידול בהתאמה. מה שזה אומר שאפשר לעשות הרבה יותר נסיונות בזמן הביקור המוגבל ולהספיק ולבדוק יותר מצבים (לא מתבזבז זמן על פתיחת ברגים…).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

התוכנה

המכונה של Guru היא חצי מהמערכת. החצי השני היא התוכנה הסופר-מתקדמת ואינטרקאטיבית של החברה.

בתוכנה זו נמצא מאגר ענק של מעל 10,000 זוגות אופניים מ 100 מותגים שונים. בעזרת מאגר זה יכול המודד “להלביש” על המכונה את הגאומטריה של האופניים הקיימים, ולאחר מכן להתחיל להתאים ולכוון ספציפית את האופניים לרוכב. בכל רגע נתון ובלחיצת כפתור קלה ניתן לחזור לזוויות המקוריות על מנת להשוות נוחות וביצועים.

ניתן להלביש על המכונה כידונים, אוכפים וזרועות קראנק בהתאם לסגנון הרכיבה של הנמדד (כרגע החברה עובדת בעיקר עם Fizik ו Bontrager למרות שניתן למצוא את רוב היצרנים).

כדי שתבינו את חשיבות העניין – לקוח יכול להגיע למדידת טרום-רכישה של אופניים חדשים. בעזרת המערכת (תוכנה ומכונה) להרגיש את בפועל הוא יישב על האופניים אותם הוא רוצה לרכוש. כמובן שמבצעים מדידה והתאמה ובעזרת התוצאות המודד ימליץ על חברה\דגם\מידה של אופניים היתאימו ביותר לסגנון הרכיבה וגוף הרוכב.

התוכנה הינה מאוד ידידותית ונעימה לעין, דבר חשוב ביצירת תהליך מדידה והתאמה כיפי.

המדידה – אינטראקטיבי זה שם המשחק

בואו נתחיל! הגעתי עם אותם אופני המרתון שלי מדגם “KTM Scarp Master 29. למדידה הזו הגעתי בסט-אפ זהה לחלוטין לזה שהגעתי עמו למדידה אצל אורן גונן ב FitZone. סטם 75מ”מ על מינוס 5 מעלות. גובה, זווית ומרחק אוכף – הכל היה פה בנקודת ההתחלה כפי שרכבתי לפני הכתבות הללו. לאחר הסבר על התהליך ועל שיטת העבודה של עמוס כנזכר מעלה עברנו לשלב האומנותי:

בשלב הראשון עמוס לקח ממני פרטים מזהים, גובה, Inseam (אורך פנים הרגל), רוחב עצמות אגן עבור נתון רוחב אוכף וכדומה. כמו כן בדק איזון ימין ושמאל של הגוף, למשל שכמות ואגן (אני יודע שאני עקום מעט). ולפני סיום גם בדק את זוויות ומיקום הקליטים בנעליים.

בשלב הבא עמוס הזין לתוכנה את דגם האופניים שלי והשווה לזוויות ולחלקים הקיימים כפי שאני רוכב עליהם, משמע שאני יושב על מכונת ה Guru באותו המנח כמו על האופניים שלי, רק בזמן פידול אני לא מתקדם לשום מקום. מולי מסך גדול עם התוכנה המגניבה של החברה ואני רואה מספרים, זוויות, וכמה סל”ד והספק אני מוציא – כיף!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

כעת הגענו לחלק האומנותי באמת, למצוא את התנוחה המתאימה ביותר לגוף שלי – בלי קשר לאופניים עליהם

אני רוכב. בעזרת המדידה שעמוס עשה עליי בחלק הראשון – הוחלף האוכף של פיזיק לאוכף של Bontrager המתאים יותר לרוחב עצמות האגן שלי (עמוס עובד עם CTC יבואנית Trek ו Bontrager) – האוכפים של Bontrager בנויים להתאים למבנה אגן הרוכב בעזרת שלל דגמים וזוויות מסויימות ובכך להפחיץ לחץ באזורים בעייתים ולעזור לישיבה טובה ונתמכת יותר לגב.

אינטרקאטיבי זה פה! לאחר החלפת האוכף המשכתי לפדל ועמוס שיחק עם הגובה, הזווית והמיקום עד שהגענו לתוצאה מספקת (בחלק הזה של המדידה). מה היא תוצאה מספקת? לפי תחושה אישית שלי של מבחינת נוחות, חוסר כאב או תחושה מציקה (ברכיים, גב תחתון, ידיים, כתפיים וכדומה) וכמובן הספק.

לאחר שהתלוננתי בפניי עמוס שאני מרגיש לחץ ועומס על הידיים בזמן רכיבות נפח (ולא בסינגלים כשאני עומד) הוחלף הסטם לסטם של 110מ”מ וזווית של 17 מעלות – כלפי מעלה, לא הפוך… היה לי קשה מאוד להסכים לשים דבר כזה על האופניים שלי! אבל צריך להיות אובייקיבי אז ניסיתי לא להסתכל על הפרט אלא על המכלול.

ממשיכים, אני מפדל ועמוס משנה את מרחק הכידון וגובה האוכף (אלקטרונית ובזמן הפידול להזכירכם). חצי מעלה פה, כמה מ”מ שם. עוד פידול ועוד פידבק ממני. בדיקה של הספק בזוויות החדשות ובסל”ד מסויים.

לבסוף הגענו לתוצאה שהייתי מרוצה ממנה, זאת אומרת הרגשתי נוח ופרוס יותר על האופניים (המכונה). פחות לחץ בידיים – גב ישר ומאוזן (ימין ושמאל), גובה אוכף אידיאלי עבורי מבחינת נוחות והספק. כדי שארגיש בהבדל הוא החזיר אותי בלחיצת כפתור למנח עליו רכבתי קודם, ולמנח החדש – מדהים להרגיש את זה “אונליין” כמה זה שונה ואיך הצלחתי לרכוב בכלל קודם?!

עמוס שמר את כל הנתונים והעביר את האוכף, הסטם וכל הזוויות החדשות לאופניים שלי עצמם.

image011

נסעתי הביתה מהורהר ומעורער – ובדקתי את הכיוון בשטח

איזה הבדל תהומי יש בין שתי המדידות\שיטות שעברתי – בימים שלאחר המדידה אצל עמוס השתדלתי לרכוב גם רכיבות נפח, גם סינגלים וגם להדריך עם האופניים כדי להרגיש מה שונה ומה יותר או פחות טוב (עבורי). מחד היה לי מאוד נוח בפידול ממושך בישיבה: כאבי הגב התחתון והעומס על הידיים פחתו בצורה ניכרת. מאידך התנהגות האופניים נפגעה קשות בסינגלים ובקטעים טכניים.

התחלתי להסיק מסקנות, בעצם רכבתי על אותם האופניים בשלושה סט-אפים שונים – כפי שאני כיוונתי לבדי, כפי שאורן גונן כיוון וכפי שעמוס וולף כיוון. החלטתי לעשות ממוצע בהתאם למה שאני צריך ודורש מהאופניים ולמה שהכי מתאים לי פיזית!

החלפתי את האוכף, החזרתי לסטם 90מ”מ על 5 מעלות במינוס ובאמצע גובה ספייסרים (אותו הסטם שאורן התקין לי) וכיוונתי את גובה האוכף טיפ-טיפה יותר נמוך מהמדידה אצל עמוס אך יותר גבוה מהמדידה אצל אורן.

בשבועות שחלפו על לכתיבת שורות אילו הרגשתי שיפור ניכר וכיף מחודש ברכיבה על האופניים האלה – החל מקטעי דיווש ארוכים, דרך רכיבת סינגלים טכניים בשלל מקומות ועד הדרכות ואימונים עם האופניים האלה.

אני מבסוט.

השורה התחתונה – My 2 Cents

יש שחור. יש לבן. אבל גם יש המון צבעים באמצע!

בין אם אתם רוכבים חדשים או רוכבים וותיקים אני מאוד ממליץ ללכת להתאמה או מדידה אצל איש מקצוע כמו עמוס וולף או אורן גונן (FitZone) – עליהם כתבתי או אחרים הנמצאים בשוק המקומי.

הטיפ העיקרי שלי עבורכם: חשוב שבתהליך תהיו אמיתיים וקשובים לעצמכם. כולנו שונים פיזית עם צרכים ודרישות שונות מהאופניים ומאופי הרכיבה – מה שמתאים לי לא יתאים למישהו אחר ולהפך. מה שנראה טוב על האופניים מבחינה אופנתית הוא לאו דווקא מה שמתאים לכם ולמבנה גופכם – זה בד”כ תוצר של דימויים סרטים ותמונות שאנחנו מקבלים מהמקצוענים של עולם האופניים, אבל אנחנו הרוכבים לא דומים להם בהכרח. 

אני מרגיש שבעזרת הידע, והכלים שקיבלתי מאורן גונן ומעמוס אני יכול להתאים לי (דרכם) את האופניים בצורה הטובה ביותר, ובזכות כך למזער פציעות וליהנות יותר. אבל לא לקחתי את המדידה שלהם כפי שהיא, אלא התאמתי אותה לצרכים שלי שהתגלו לי בעקבות המדידה והרכיבות שעקבו אחריה. זה תהליך טבעי כיוון שהמדידה בהגדרה נעשית על מתקן, אולם ברכיבה צריך לתת לה את דרגות הדיוק הנוספות.

נתראה ביער,
מאת: תום בר
צילמה: סיון נצר

תום בר: מדריך אופניים מוסמך, בוגר קורס PMBI שלב 1 ו 2 מויסלר, קנדה. מאסטר ברכיבת טריאל ושטח, בעלי BikeControl – הדרכות טכניקה ומופעים (ניתן להזמין הדרכות רכיבה טכניות, חוגי ילדים, מופעי אופניים ולהטוטנות ועוד). אפשר למצוא אותו בעיקר ביער עופר במקומו הטבעי – על האופניים, עם או בלי מושב…