הסג- Sag או בעברית “שקיעה” הוא רמת השקיעה שהבולם צריך לקבל כאשר הרוכב יושב עליו ללא תנועה והיא בד”כ 20% ל XC, כ 25% לרכיבת שבילים, 30% מומלצים לרוב מתלי VPP ו DW, ובדאונהיל מגיעים עד 40 אחוז ממהלך הבוכנה של הבולם – תלוי בסוג המתלה.

אנחנו אמורים למלא אוויר בבולם בהתאם למשקל שלנו כך שנקבל את רמת השקיעה המתאימה לאופניים שלנו. בכך ה Sag משמש גם כלי להתאמת בולמים שונים לרוכבים במשקלים שונים. מתכנני האופניים והבולמים מניחים שהאופניים יכוונו עם Sag מסוים ורוכבים שאינם מכוונים כראוי את ה Sag שלהם בד”כ פוגמים באיכות השיכוך והרכיבה.

סג גדול מדי בבולם אחורי יפגום באיכות השיכוך והוא יכול לשנות את הגאומטריה של האופניים בעיקר בכך שהוא מקטין את זווית הצינור הקדמי ועל כן משפיע על ההיגוי (גורם לו להיות איטי יותר), ומסיט את משקל הרוכב אחורה מדי. אפשר לחשוב בטעות שזה טוב לירידות טכניות, אולם לא זו הדרך משום שסג גבוה מדי מפחית את היעילות של הבולם והטיפול בשטח משובש.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

“בהתייחס לבולם האחורי (מאחר ויש סג גם במזלג) הסג הוא הפקטור הכי חשוב בקביעת התנהגות המתלה בשטח ובכיול שלו. לא משנה איזה מתלה יש לך: ציר יחיד, כפול חוליות, ארבע זרועות, אם הסג לא מכויל כראוי האופניים שלך עובדים חרא… למעשה הסג קובע את קבוע הקפיץ של בולם הזעזועים. בקפיצי מתכת צריך ממש להחליף לקפיץ קשה או רך יותר. בקפיצי אוויר מנפחים או מוציאים אוויר. לכל משקל יש קבוע קפיץ (התנגדות הקפיץ) אופטימלי. מודדים אותו על ידי מידת השקיעה של הבולם כנגד משקל הרוכב (משקל רטוב, כמו ברכיבה, עם מגנים/תיק אם ככה רוכבים)” אומר נימי כהן. 

סג אופניים Sag

“הדבר הכי בולט בסג לא נכון, הוא לאו דווקא ההרגשה בשינוי הגיאומטריה (אם יש סג נמוך מדי גם בקדמי וגם באחורי, הגאומטריה המקורית תישמר), אלא הרגשת המתלה “ברגליים” או “בישבן”: סג גדול מדי (לחץ אוויר נמוך מדי בבולם ביחס למשקל הרוכב) מייצר אופניים מאוד רכים ובולעי-כל, אך הם חסרי משוב, עצלים תחת דיווש, סוגרי מהלך בנחיתות ועובדים כמו פוגו סטיק כשאתה מדווש בעמידה או חזק.

האופניים גם ירכבו נמוך, כלומר תסבלו מביבי (Bottom Bracket) נמוך וחביטת דוושות בסלעים כל הזמן. סג קטן מדי (לחץ אוויר גבוה מדי בבולם ביחס למשקל הרוכב) מייצר מתלה קשיח מדי. האופניים אמנם יהיו יעילי דיווש, אך לא בולעים חריצים ומכות קטנות, לא סוגרים מהלך לעולם (כלומר לא מנצלים את מלוא המהלך), לא נוחים. הם יטו לאבד אחיזה בקלות וייצרו רכיבה אלימה ומהירה: קופצים ומשתוללים תחת הרוכב. הרוכב גם רוכב גבוה מדי, מה שגורם למרכז הכובד לעלות ולפגום בהתנהגות האופניים בסיבובים. 

אגב – אין קשר ישיר בין הסג לבין עקומת ההתנגדות של המתלה (רך בהתחלה, מתקשח בסוף וכולי). את העקומה הזו קובעים מיקומי ואורך החוליות, ובכלל אם יש חוליות בין הגלגל האחורי לבולם הזעזועים. סג לא נכון לוקח עקומה קיימת (לינארית, פרוגרסיבית, רגרסיבית וכולי) ומזיז אותה שמאלה מדי או ימינה מדי, אך לא קובע את צורת העקומה”, מוסיף נמרוד.

בקיצור – Sag נכון הוא דבר חשוב.

014

איך מכוונים סג?

ממלאים את האוויר בבולם לפי מה שנדרש בטבלאות המשקל, מתיישבים על האופניים ורואים כמה ירדה גומיית הסימון על הבוכנה (כאמור כלל האצבע לרוב האופניים: 25%). לא טוב? יורדים מהאופניים, מבריגים שוב את משאבת הבולם ומתקנים את לחץ האוויר… מעיק ולא נוח. אם כי, יש להודות שאם אתם היחידים שרוכבים עם האופניים זו פעולה שיש לבצע פעמים נדירות יחסית.

מאת: גיאחה
קב’ הווצאפ השקטה של בייקפאנל: בייקפאנל ווטסאפ