חברת Rocky Mountain הקנדית הינה חברת אופנים וותיקה הממוקמת בוונקובר שבחוף הצפוני הידוע כאחד מאזורי הרכיבה הפעילים והמפותחים בעולם. החברה ממוקדת אך ורק באופני הרים – מחזה נדיר בתעשייה שבה כמעט כל חברה מנסה לגדול ללא הרף ולרחיב את סל המוצרים שלה לסגנונות נוספים שיגדילו לה את קהל הלקוחות. קיבלנו את הרוקי הת’אנדרבולט 750 בעלי גלגלי ה 27.5 למבחן מסקרן ומעניין. 

  • דגם: Rocky Mountain Thunderbolt 750
  • משקל  13.7 ק”ג כולל פדלים וחומר בצמיגים.
  • מחיר רגיל: 16,000 ש”ח, מחיר לחברי מועדון: 14,080 ש”ח
  • משווק: Rosen & Meents

7-001

Rocky Mountain החלה את דרכה כחברת בוטיק, ועד לפני מספר שנים היה ניתן לרכוש אופני רוקי במחיר מאוד “בוטיקי”, קרי – יקר. כדי להצדיק את זה הם שמו דגש על חוויה ייחודיות: מדבקה עם חתימה אישית של הרתך שריתך את השילדה על כל אופניים, מדבקה זהה עם חתימת בונה הגלגלים,  תעודה מכובדת של האופניים וכמובן אופניים נוצצים עוטים את שם המותג. מה שהיה בוטיק בייצור משולב בליקוק לשון צפון אמריקאית אקסלוסיבית הפך כמו בכל החברות בעולם כמעט למוצר בתכנון קנדי וייצור אסייתי. אם זאת רוקי לא איבדו מהקסם והיוקרה שלהם ומסיבוב הראשים ביערות.  את החברה מייבאת לישראל רשת רוזן ומינץ. קיבלנו למבחן את ה Rocky Mountain Thunderbolt 750 שנת 2014. זהו דגם חדש בליין האופניים של רוקי. היינו סקרנים לגביו אז קפצנו על ההזדמנות לבחון אותו.

1

ייעוד וסגנון מעניין ומרענן

דגם ה Thunderbolt מיועד לשימושי XC-TRAIL. הוא בעל גלגלי 27.5 אינטש ומהלך בולמים של 120 מ”מ. בעוד שהגלגל הבינוני בגודל של 27.5″ (בתכלס 27″) תופס בשנתיים האחרונות מקום של כבוד בליין של רוב חברות האופניים, בד”כ בדגמים המיועדים לרכיבת שבילים\AM\אנדורו, ה Thunderbolt מביא קטע שונה מעט מרובם: הוא מנסה לתת מענה לנישה שנדחקה לפינה בשנים האחרונות והיא אותם רוכבים שהרגישו בבית על אופניים עם גלגלי 26 אינטש ומהלך צנוע של 100-120 מ”מ.

לאותם חבר’ה שהתעשייה קראה להם “XC” או XC מרתון” נשאר לבחור בין דגמי ה29 או להתפשר על גלגלי ה27 עם מהלך גדול ממה שהם באמת צריכים. לא כולם מתחברים לגלגלי ה29 ומחפשים את הזריזות והפאן שמספקים גלגלים קטנים יותר. סוף סוף החליטו שם למעלה לתת מענה לאותם רוכבים וליצור נישת XC – TRAIL עם מהלך קצר של 100-120 מ”מ. הThunderbolt עונים בדיוק לצורך הזה.

 1-041

שלדה ומתלה

מדובר באחד מהזוגות הכי יפים וסקסיים שעברו אצלנו באתר והתחברתי אליהם מייד מבחינה צורנית. הם מאוד “רוקי” וממש ממשיכים את הקו העיצובי המאפיין של דגמים אחרים בחברה, שהוא לא מוחצן מדי, לכאורה שמרני, אבל באורח פלא מצליח לשמור על מראה סקסי ומגניב. קיבלתי עליהם לא מעט תגובות נהלבות שזה תמיד כיף.

שילדת האלומניום בטכנולוגיית Hydroformed נראית קשיחה ואיכותית. זוית הראש המתונה של 68.5 מעלות, תומכות שרשרת קצרות (426 מ”מ). כבלי ההילוכים עוברים בתוך השילדה וישנה הכנה לכבל מוט כסא הידראולי. את המיסבים הסטנדרטיים רוקי זנחו לטובת מיסבים זוויתיים ותותבים שיורידו מעט את המשקל ויוסיפו קשיחות לדבריהם.

החבר’ה של רוקי קוראים למתלה של ה Thunderbolt בשם  SMOOTHLINK. זה מתלה סופר אקטיבי בעל ארבע זרועות שכמעט זהה למתלה הFSR. לא לגמרי ברור למה הם לא קראו לו ככה. ממלא הפטנט של ספשלייזד כבר לא תקף וכל חברה יכולה להשתמש במתלה הנ”ל.

 2

אבזור

ה Thunderbolt מאובזרים בבולם קדמי  FOX 32 FLOAT 27.5 120 CTD ובולם אחורי FOX FLOAT CTD עם שלושה מצבים- טיפוס, שבילים וירידות. שני הבולמים מהסידרה הבסיסית של FOX.  מערכת הילוכים מסדרת SLX למעט מעביר אחורי XT ללא קלאצ’, וקראנק TURBINE של RACE FACE בעל שלוש פלטות, ברקסים מסדרת SLX, גלגלי SUN RINGLE וחלקי שליטה של RACE FACE. האופניים מגיעים במקור עם צמיגי  CONTINENTAL X KING 2.2, אנחנו החלפנו אותם ועל כך בסוף הכתבה.

המחיר אינו יקר במיוחד ביחס למקובל בענף – הטרק Fuel 27.5 עלו לא רחוק מכך, ומבט על דגמים נוספים מראה שזו הסביבה, אולם האמת, יש בליבנו תהייה שאינה קשורה רק לרוקי האלה אלא בכלל לתמחורי האופניים בישראל, שמעלה תוגה מסוימת על כך שאופניים שמשקלם הרטוב מעל 13.5 קילו הוא סביב ה 15,000 ש”ח. גם אם זה לא חריג, ומחיר ראוי ביחס לתחרות בשוק הישראלי, עדיין זה הרבה כסף לקילו.

1-Rocky Mountain Thunderbolt

הרחבה ספציפית בנושא הצמיגים שבחנו עם האופניים: ה  GAEX מדגם Saguaro

כשהיגעתי לאסוף את האופניים מסניף רוזן ומינץ בחיפה, נוכחתי לראות שהאופניים מגיעים עם פנימיות ללא טיובלס. הפסקתי לרכב בשטח עם פנימיות כבר לפני כעשור. לא נראה לי שלקוח שרוכש כאלה אופניים ומעט מבין עניין ייצא מפתח החנות עם פנימיות, לכן ביקשתי מהחבר’ה שיסבו לי את הגלגלים לטיובלס והם הציעו להחליף לצמיגים יעודיים לכך. הצמיגים שבחרתי למשימה הם GAEX מדגם Saguaro במידה 27.5 על רוחב 2.2 בגרסת הטיובלס שלהם שנקראת TNT. על הדרך הרווחנו עוד מבחן קצר לצמיגים. ההתאמה לחישוקי הSun  Ringle בתוספת פס אטימה (החישוקים לא יעודיים לטיובלס) מצויינת ולא איבדה כמעט אויר לאורך המבחן. יצאתי איתם לשטח ונהניתי מכל רגע!

כאן אני מעביר את השרביט לרותם ישי. רותם הוא חבר שרוכב שנים עם צמיגי GEAX אז ביקשתי ממנו שיכתוב לנו כמה מילים על הדגם הזה. רותם ישי למי שלא מכיר הוא רוכב אופני הרים מקצוען בקבוצת Team Jamis Bikes, חבר נבחרת ישראל בקמפיין האולימפי לקראת אולימפיאדת ריו 2016, מאמן אופניים ובוגר תואר ראשון בפיזיולוגיית מאמץ התמחות באימון מטעם מכללת פורט לואיס בקולורדו.

“צמיג הסגוארו בגירסת 2.2 הוא הצמיג הכי ורסיטלי בשוק – הוא הבחירה האוטומטית שלי עבור רכיבות בשטח או בתנאים חדשים ולא מוכרים. מבחינת התאמה לתנאי שטח (סלעים, דרדרת, דרכי עפר, אספלט וכדומה) או מזג אוויר (יבש, רטוב, בוצי) צמיג הסגוארו נותן לי ביטחון בכל הספקטרום הרחב – אחיזה ומהירות גלגול צפויים לא משנה מה התנאי שטח או מזג אוויר. הסגוארו מבחינתי מקבל 4 מתוך 5 כוכבים בכל סוג תנאי שטח או מזג אוויר, אומנם לא צמיג אקסקלוסיבי עבור תנאי שטח או מזג אוויר ספציפי (כמו צמיג בוץ או צמיג לדרדרת) אבל היתרון שלו על פני שאר הצמיגים שהוא פשוט טוב בכולם… גרסת ה2.2 לפי דעתי עדיפה על גרסת 2.0 לתנאי שטח יבשים או רטובים (אבל לא בוציים) מכיוון שהיא יוצרת ״קשת צידית״ עגולה יותר (מאשר מרובעת) בחתך רוחב של הצמיג שמונעת שבירה של אחיזה בסיבובים על הקוביות הצדדיות. צמיג הסגוארו הוא הסטנדרט שלי כאשר אני בוחן מסלולי תחרויות חדשים – אני בדרך כלל עושה הקפה או שתיים על הסגוארו לפני שאני מנסה לשים צמיג ספציפי או ייעודי, כמו צמיג בוץ או צמיג סמי-סליק מהיר.

את כל האימונים שלי בדוראנגו קולורדו אני מבצע על צמיג סגוארו 2.2, שתנאי השטח שם דומים לישראל – יבש עם סינגלים בטווח בין מהירים לסלעיים ומדורדרים.”

4

ת’כלס בשטח

אתחיל מהסוף: הקונספט של האופניים עם גלגלי ה27 ומהלך בולמים צנוע מדבר אלי מאוד. אלה אופניים כייפים במיוחד שמתפקדים טוב כמעט בכל מתאר!

כמה מילים על המתלה האקטיבי. מתלה הFSR כאמור מורכב מארבע זרועות וארבע צירים. הציר האחורי ביותר שקרוב לאזור אוזן המעביר נמצע על תומכות השרשרת בניגוד למתלה ארבע זרועות רגיל שהוא לא FSR ובו הציר ממוקם על תומכות הכסא. הצורה הזו מייצרת מתלה מאוד אקטיבי שמגהץ מצוין את השטח ואקטיבי בבלימה, אך לאקטיביות הזו יש גם מחיר בכל הנוגע לבובינג- נדנוד.

1-Rocky Mountain Thunderbolt3

המתלה הזה אקטיבי מידי בעליות ולכן מחייב בולם אחורי חכם שיודע להתמודד רק עם הדרך ולא עם הנדנוד שיוצר הדיווש. בחלק מהדגמים הפונים לצד היותר תחרותי בחרו בספשלייזד (האמא והאבא של מתלה הFSR) לצרף למתלה שלהם את בולם הBRAIN שנכנס לעבודה רק כשהוא מקבל מכה מהשטח אז הוא נפתח. כשרכבתי על הרוקי שלנו, נהניתי מאוד מהמתלה במצבים שונים כמו טיפול במדרגות סלע קטנות וגדולות, גם במגמת טיפוס וגם בירידה. ההתנהגות האקטיבית בבלימה טובה. הבולם האחורי נצמד יפה לקרקע בטיפוס טכני, נשאר יציב כשמעבירים למצב טיפוס ונותנים בראש ובשני המצבים האחרים הוא אקטיבי. במצב “שבילים” – “TRAIL” האקטיביות מוגזמת ומייצרת עודף נענוע שמונע מלהשתמש במצב זה כמצב קבוע לאורך רוב הרכיבה.

מצאתי את עצמי מתעסק הרבה עם ידית המעבר בין מצבי הבולם כדי לקבל ממנו את המקסימום. צריך להשקיע מעט בניסויים של לחץ האויר בבולם כדי למצוא את נקודת הזהב בין אקטיביות ויציבות. זה לא פשוט. ניסיתי אך לא הגעתי לנקודה הזו.

כשרכבתי איתם בסינגלים הבייתיים שלי בכרמל ובחורשן האופניים הזמינו אותי לרכוב מהר בירידות, השרו תחושת ביטחון וחיוך על השפתיים. בסיבובים הגלגלים הקטנים ותומכות השרשרת הקצרות עשו את שלהם וחידדו לי את ההבדלים הגדולים לעומת ה29 הפרטיים שלי בעיקר בסיבובים.

3

למה הם מתאימים יותר – ל XC ומרתון או סינגלים ורכיבה טכנית?

מה שסיקרן אותי לפני המבחן היה האם הם יותר XC או יותר שבילים? אז כפי שציפיתי מחברת Rocky Mountain, ה Thunderbolt פונים לכיוון השבילים. אלה לא אופניים תחרותיים. אם תרצו לקחת אותם לאפיק כזה או אחר זה יהיה נחמד אבל זה ממש לא הייעוד שלהם. תרגישו די מהר את מגבלת המשקל בדגם הזה, את הצינור העליון המעט קצר יותר מהמקובל לדגמי מרתון שביחד עם הסטם הקצר שהגיע איתם יציב אתכם בתנוחה זקופה ופחות אירודינמית, ואת חולשת ה 27.5 לעומת ה 29 במתארי מישורים וטחינת הילוכים כבדים לאורך זמן במהירויות קבועות וגבוהות – שם הם לא משמרים מהירות באותה היעילות וחסכוניות האנרגיה.

מצד שני אם תרצו להשתולל איתם במסלולים מאתגרים במיוחד, בידיים הנכונות הם יתפקדו מצוין. המסקנה שלי היא שהם אופני שבילים צנועי מהלך.

ההרגשה שלי היא שרוב הרוכבים יהנו מאופניים כאלה. רוב רוכבי הXC הלא תחרותי בארץ לא מחפשים יעילות מושלמת על חשבון ביטחון בסינגלים. מצד שני רובינו לא באמת צרכים כ”כ הרבה אינטשים בבולמים. אם אתם רוכבים שאוהבים לרכוב הכל מהכל. לא מחפשים מכונת טיפוס סופר יעילה ומצד שני יש לכם טכניקה בינונית ומעלה, ואתם לא מחפשים דרופים של מעל מטר ה Thunderbolt היא אחת האופציות הטובות שלכם.

 

5

חלק הביקורת

מערכות ההילוכים והברקסים תפקדו מצוין למעט שני חלקים: המעביר האחורי ללא מנגנון הנעילה וקראנק טריפל. הייתי שמח לדבר עם המנהל מוצר של רוקי ולשאול אותו למה הוא בחר להשתמש בשני החלקים האלה? אולי הוא קיבל מחיר טוב מהיצרנים?

המעביר לא הפסיק להרעיש בירידות כשהוא פגע בתומכות השרשרת. לי זה הפריע ואף קיבלתי על זה תלונות מחברים לרכיבה.

הופתעתי מאוד לראות על האופניים קראנק טריפל, חשבתי שכולם כבר עברו מזמן לפלטה אחת או שתיים. לא מצאתי פה שום ייתרון ואף הקדשתי להעברת ההילוכים יותר מחשבה מבדרך כלל כי התרגלתי לפשטות של פלטה אחת או שתיים.

לסיום התלונות על החלקים כרגיל בולמי פוקס בגירסה הזולה שלהם תפקדו בצורה לא מספיק חלקה ומפנקת. ולסיום בשביל הקטנוניות, חבק נעילה למוט כסא בולט וגורם למכנס הבאגי להתפס בו בדיווש. פגשתי רוכב על אופניים זהים שהתלונן שהחבק אפילו קרע לו טייץ יקר.

6

 

לסיכום

מצד אחד ה Rocky Mountain Thunderbolt 750 משנת 2014 אותם בחנתי כאן הם אופניים טובים מאוד המציעים חבילה שתתאים לרוב הרוכבים במרכז הסקאלה. אם אתם חברי מועדון של רוזן ומינץ המחיר יורד משמעותית ומאזן מעט את מחירם הגבוה. הם אופניים מאוזנים, כייפיים, שמתאימים מאוד לרוכבים המחפשים חווית רכיבה מפנקת (עקב המתלה האקטיבי) שבילונית באופיה, אולם לא אגרסיבית מדי ברמה הטכנית. איזון מעולה בין XC לסינגלים עבור רוב רוכבי השטח שאנחנו מכירים. אלה אופני “בן שמן” קלאסיים. מושלמים לרמות הקושי הטכני של סינגלי קק”ל השונים.

אנחנו במערכת די מתחרמנים על התוספת של 2015 של רוקי – היא השיקה את הדגם בקרבון סקסי להחריד, ובנוסף שופרה השילדה ע”י מערכת הRIDE-9™ System המאפשרת כוונון מיוחד של אופי המתלה וזויות השילדה. אם אתם מחפשים אופניים ומצאתם מבצע טוב על דגם זה משנת 2014, מצויין. במדד “הייתי ממליץ לחבר לרכוש זוג כזה?” – בהחלט כן!

 

כתב: עמרי זרח

צילומים: מקס צ’פרק, עמרי זרח, גיאחה

עמרי זרח, אול אראונדר על שני גלגלים, אושיית רכיבה שחי את החלום. הקים וניהל מספר מיזמים מגניבים בתחום הרכיבה. מתכנן שבילי אופניים, מדריך ומאמן רכיבה. כיום עובד כמנהל מוצר בWatteam – סטארטאפ ישראלי המפתח ומשווק מדי וואטים לרוכבים. עמרי כותב פה על ציוד, תרבות רכיבה ושאר עניינים שמעניינים אותו אותו על אופניים, שזה כמעט הכל.