תקציר הפרשה

ברדלי וויגנס, מנצח הטור דה פראנס ואלוף אולימפי בשנת 2012 העלה לאחרונה סימני שאלה רבים כאשר האקרים רוסים פרצו למשרדי הUCI והוציאו רשימות של TUE, אישורים רפואיים לשימוש בחומרים שבד”כ אסורים לשימוש, של מספר רוכבים מקצוענים. וויגנס בלט כספורטאי עם אישורים אשר העלו חשד באשר לאתיקה של אישורים אלו למרות שלא נעשתה עבירה על החוק.

זמן קצר לאחר מכן, עיתון הMAIL הבריטי הוציא ידיעה כי וויגנס קיבל חבילה עבורו שהוטסה מרופא קבוצת SKY בבריטניה לג’נבה שם הובלה על ידי סיימון קואופ, אז מאמן נשים באיגוד הבריטי לוויגנס אשר בדיוק השלים נצחון בתחרות הקריטריום דה דופין. העיתון הביא עדויות של אנשי מקצוע בקבוצה שטענו כי מדובר בחומרים רפואיים וכי אינם יודעים אילו. הוצגה החשדה כי אולי מדובר על חומרים אסורים לשימוש. מה שהעלה חשד נוסף הוא כך שקבוצת SKY לא הגיבו לפרשה והעניין נכנס לחקירה מצד האיגוד הבריטי נגד סימום בספורט.  

מאת: חן שרייבר

מה היה בחבילה של וויגינס?

היום נודע כי התרופה שהייתה בחבילה היא אצטיל ציסטאין- תרופה לטיפול בשיעול וליחה. האצטיל ציסטאין ידועה בשמות המסחריים שלה: ראולין או סרין. מטרתה לפרק קשרים די סולפטיים (קשרים כימיים בין שני שיירי סולפט כפי שקיימים במוקוס) ובכך לגרום לליחה להיות דלילה יותר. איך זה עוזר לרוכבים- קודם כל למי שפספס את הכתבה שלי על רכיבה וחיסון, מומלץ להשלים את הפער בלינק.

כאשר אנו חולים או מצוננים או אפילו אלרגיים, הנזלת לא יוצאת אך ורק מאפינו אלא גם יורדת למטה לאזור מעבר הנשימה והריאות- מה שמעיק עלינו בליחה ושיעול עד כדי חוסר תפקוד. לרב הנזלת עוברת ואז אנחנו נשארים עם שיירי המוקוס בריאות ובמעברי האוויר. כאשר המוקוס נהיה סמיך יותר הוא מעיק עלינו עוד יותר, וקשה מאוד להוציא אותו החוצה. האצטיל ציסטאין מטרתו לדלל את המוקוס ובכך ולאפשר את יציאתו מהריאות על ידי שיעול ופינוי הפסולת. זוהי איננה תרופה אסורה לשימוש והיא בעלת תופעות לוואי יחסית מינוריות, אם כי יש אנשים רגישים לתרופה ולכן יש להיזהר.

מה עוד ניתן לעשות על מנת למנוע ליחה ושיעול?

אני חוקר, ולכן אני אוהב מדע, אבל אני גם מודע לכמה אנחנו לא יודעים וכמה עדיין חסר לנו. גם אם יש משהו שלא הוכח מדעית, אבל אתה רואה עדויות בשטח, כדאי להתייחס ברצינות רבה. דוגמה לכך הם מזונות הגורמים לליחה. יש לי כבר תיאוריה לגבי מדוע נוצרת ליחה – בחלק מהמקרים אני מעריך שמערכת החיסון מגיבה לפלורה שבמעי.

נתחיל במאכל שכנראה נתון ביותר מחלוקת בימינו- חלב. הרפואה הסינית קוראת להימנע מחלב וכי הוא גורם לליחה למרות שאין כל עדויות מדעיות לעניין. מדע בצד, אני רואה הרבה מקרים של ליחה בעקבות חלב והדבר נפוץ. כאשר אני מבקש מאותם אנשים לצרוך מוצרי חלב מותססים כגון יוגורט, ברוב המקרים הליחה נעלמת. מזונות נוספים הגורמים לליחה הם בוטנים, תמרים ובננות. כפי שאתם שמים לב, רובינו אוכלים הרבה מהם ברכיבות. הגרוע מכל בעיני הוא הסוכר הלבן- לאדם הסובל מליחה, זהו האויב הגדול ביותר.

לפני שאתם עוברים לסיכום – תכניסו אימייל רגע:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

לסיכום

כל אדם הוא שונה, אבל עקב היותכם רוכבי אופניים, הסיכון שלכם לסבול מליחה ובעיות במערכת הנשימה העליונה גדול יותר ולכן, אם אתם סובלים מליחה ושיעול, במיוחד בחורף, נסו להימנע כל פעם ממאכל אחד מהמאכלים שציינתי ותראו אם הדבר עוזר למצבכם. מומלץ לנסות להמנע ממוצרי חלב ניגר ולאכול מוצרי חלב אשר עברו התססה כגון יוגורטים, לאבנה וגבינות מלוחות.

באשר לתרופה עליה כתבתי, מאוד מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש בה. שימוש שלא בזמן המתאים או במינונים לא נכונים יכול להחמיר את המצב. באשר לוויגינס? שיגיד תודה שלא היה באותה שקית משהו אחר.

מאת: חן שרייבר
חן שרייבר- רוכב עלית בקבוצת IGP. מתחרה כ 8 שנים ולמרות איומים בלתי פוסקים- עדיין לא פורש. מאמן כושר ובריאות מטעם מכללת וינגייט, מדריך אופניים מטעם איגוד האופניים ובעל תואר B.Sc במדעי התזונה מטעם המכללה האדמית תל חי. גר בצפון ועורך מחקר במכללה האקדמית תל חי בתחום התזונה והפיזיולוגיה של המאמץ, אך מגיע כל סוף שבוע למרכז ומספק שירותי ייעוץ תזונה.