ארוגים סיבי קרבון נחשקים, עטויים בולמים ארוכים ורכים, צבועים בורוד בוהק ומלא ביטחון עצמי. אופני ה׳סופר-אנדורו׳ של מונדרקר, Dune Carbon בגרסת RR, הם אופניים שקשה להתעלם מהנוכחות שלהם. מה זה סופר אנדורו? אתם ודאי שואלים. למי ולמה האופניים האלו מיועדים? אנו תמהים. וגם – גלגלי 27.5 – האין זו מידת גלגלים לילדים? דגם 2018 מעלה שאלות וסוגיות מעניינות, בחנו את ה- RR בניסיון לגלות ולהכריע – מה מקומם באורוות האופניים של הרוכב הישראלי.

מאת: גל בן יעקב
צילם: גיא חלמיש

מונדרקר – החלוצים מספרד

מונדרקר הוא יצרן אופניים ספרדי המשווק מהיבואן לצרכן בישראל בהובלתו של יניב מור יוסף (מ.נ.מערכות). המותג זוכה להכרה בינלאומית רבה ותומך בקבוצת מרוצי DH מצליחה. החברה הייתה מחלוצות טרנד הגיאומטריה השולט בשוק בשנים האחרונות – longer-lower-slacker, שמשמעותו ארוך יותר, נמוך יותר, ובעל זווית ראש מתונה יותר.
ב 2014 תפסה Mondraker מקום בקדמת במת האנדורו עם דגם ה- Dune והגיאומטריה פורצת הדרך שלו. בשנים שחלפו מונדרקר הוסיפו דגמי Dune מקרבון, והמשיכו להאריך את הצינור העליון ולמתן את זווית הראש של האופניים שלהם, שומרים על מקומם כסמן ימני בטבלאות הגיאומטריה והקדמה.

מונדרקר דיון קרבון RR – כרטיס ביקור

  • דגם: Mondraker Dune Carbon RR
  • משקל: 13.2 ק״ג
  • קטגוריה: (סופר) אנדורו
  • שלדה: קרבון
  • גודל גלגל: 27.5
  • מחיר: מבצע לקוראי בייקפאנל: 20,000 ש״ח
  • ייבוא ושיווק: מונדרקר ישראל (מ.נ. מערכות)

גיאומטריה ומתלה

ב-2014 דגם המונדרקר דיון נחשב קיצוני במאפייני הגיאומטריה שלו, וגם ב- 2018 נחשב ארוך במיוחד. במידה מדיום, מידת ה-reach צמחה לכדי 472 מ״מ, ארוך מממוצע השוק במידות לארג׳! אך גם הטעם וההרגלים שלנו הרוכבים השתנה עם הזמן, ועבורי המידה הזאת מרגישה ארוכה אך נוחה ולא מוגזמת כלל. גם גובה ה- BB נותר בטווח הרגיל עד גבוה, והפדלים לא מרבים לפגוע בסלעים ברכיבה.

בדגם הקרבון ניתן לבצע מספר שינויים והתאמות לגיאומטריה – צ׳יפ במשולש האחורי מאפשר לקצר או להאריך את אורך תומכות השרשרת בין 430 ל- 440 מ״מ- כדי לקבל התנהגות זריזה יותר או מתונה ויציבה יותר.

ניתן להוסיף או להוריד מעלה שלמה בזווית הראש באמצעות הד סט משתנה, ובכך להאריך או לקצר את אורך בסיס הגלגלים ולשנות את התנהגות וזריזות ההיגוי. במבחן אתייחס לגיאומטריה המקורית ללא שינוי, כשזווית הראש עומדת על 66 מעלות, תומכות השרשרת באורך 430 מ״מ, ובסיס הגלגלים עומד על 1218 מ״מ. זה אולי נשמע ארוך, אגרסיבי ואפילו מסורבל, אך בשטח האופניים מפתיעים בזריזותם ויכולת התמרון שלהם במעלה ובמורד.

בתחום המתלה התגלתה לי הפתעה. אני מכיר היטב ומחבב מאוד את שיטת השיכוך הייחודית למונדרקר דיון: מתלה בעל 2 נדנדות מקבילות אשר הבולם נדחס ביניהן ואינו מעוגן ישירות לשלדה (הבולם חוצה את צינור האוכף), מתלה אותו הם מכנים “Zero”, ומספק בדגם זה 160 מ״מ של מהלך אחורי פרוגרסיבי.

המתלה הזה מאופיין באופן פעולה מאוד אקטיבי בזמן רכיבה, אך הוא נותר יעיל מאוד בדיווש. ההפתעה כאן היא שיפור מהדגם הקודם במאפייני הדיווש – במקום בו ה- Dune הישנים סבלו מנדנוד – המתלה הזה נותר יציב וזקוף תחת פידול גם בעמידה וגם בישיבה, מבלי לאבד מלהיטותו להגיב למהמורות.

הפתעה נוספת ציפתה לי בירידות: בדגם הקודם, וגם כאן, המתלה נוטה לחבק את הקרקע, ופחות נוטה לקפצץ ולהזניק את האופניים לאוויר. אך בזכות בולם ה X2 עתיר הכיוונונים – נוצר כאן שילוב מתלה ובולם שמאפשר התאמה מוחלטת של התנהגות המתלה – התנהגות דורסנית, רכה, צמודה לקרקע אם תרצו, או התנהגות קופצנית, תומכת היטב בפמפום האופניים ונענית להתנהגות הרוכב – בהתאם להעדפתכם וכיווני הקומפרשן הנפרדים בבולם.

מונדרקר דיון – שלדה

השלדה מהממת. אני מסרב להתנצל ולסייג בכך שזה עניין של טעם אישי. צבע הקרבון שחור מט, בצביעה חלקית בורוד וכיתוב בצהוב בוהקים, עם מדבקות תואמות על המזלג ונגיעות צבע תואמות במושב ובכידון. גם בצורה ובפרופורציות – השלדה נראית כמו פריט מעוצב ומרהיב. כל הפרטים כאן מוקפדים היטב: ברגי המתלה המגודלים, פתחי הכניסה והיציאה של הכבלים מהשלדה, מגן גומי על הצינור התחתון, אפילו הדרופ-אאוט בגלגל האחורי.

עם המזלג הגדול מלפנים, הבולם המרשים הנגלה מתוך השלדה, וצמיגים גדולים ומשוננים אני יכול להבטיח שאלו אופניים שיגרמו לכם להרגיש גאים, ויעוררו בכם חשק לצאת לרכב. כשתצאו לרכב תגלו שהשלדה הזו גם קלה ומאוד קשיחה.

יש לי תלונה אחת בנושא זה, מעט אישית אך מאוד משמעותית – נדנדת המתלה העליונה רחבה, וממוקמת כך שלעיתים קרובות נגעו בה ברכי בעת הרכיבה.

מונדרקר דיון – מכלולים

בולם אחורי- FOX Float X2 Factory Kashima – יש לי רק שבחים על הבולם הזה. יכולת הכיוון שלו היא חלומו של כל גיק אופניים והתפקוד שלו היה ללא רבב.

מזלג- FOX 36 Float FIT4 EVOL Factory Kashima באורך 170 מ״מ. זהו מזלג מרשים ורב תארים, אך אני הייתי מעדיף אותו כאן בגרסת ה-RC2. המזלג מאוד קשיח ומגיב בצורה טובה מאוד למהמורות בינוניות וגדולות, בעיקר במהירות גבוהה, אך התקשיתי לכוון אותו לשביעות רצוני. הרכיבה איתו היתה מאוד מעייפת, וגם אחרי כיוונים מועילים סיימתי כל רכיבה עם ידיים עייפות במיוחד.

מערכת הילוכים– SRAM Eagle GX/XO1 – זו חוויה מרנינה לרכב עם טווח ההילוכים שמספקת מערכת איגל (בהשוואה לטווח העלוב של אופני הפרטיים). תחושת ההעברה בשיפטר GX נופלת מעט מתחושת האיכות של ה-XO1, ולפתע אף מצאתי את עצמי מתגעגע לתחושה ולהורדת ההילוך הכפולה של מערכות שימאנו.

גלגלים- Mavic XA Elite – יפים, קלים, קשיחים בתאוצה וגם בטווח תנועה צידי וספיגת מהלומות, אך לא קשיחים מידי.

מעצורים- SRAM Guide R – לגייד של סראם יש מעריצים ויש שונאים, אך לדגם ה- R לא מגיעים שבחים רבים בעיניי. טווח התנועה בידיות ארוך מאוד ולא ניתן לכיוון ותנועתן לא חלקה ומהירה. התוצאה היא סט בלמים שקשה לי לתת בו אמון. לבלמים עוצמה גבוה וגם מודולציה טובה, ואני מעריך מאוד את הדיסק בקוטר 203 מ״מ בבלם הקדמי, אך הבלימה מגיעה מאוחר ויחד עם המודולציה הרבה – קשה לייצר נעילת גלגל מהירה.

צמיגים- Maxxis High Roller II בתרכובת 60tpi – זהו צמיג סביר לגלגל האחורי, עמיד ומהיר גלגול, ולעיתים ניתן להנות מכך שהוא לא אמין באחיזה ולא צפוי בהתנהגות שלו, אך אני לעולם לא מעוניין בתכונות כאלו בצמיג הקדמי.ֿ עבור תנאי הרכיבה בישראל זהו סט צמיגים גרוע וכלל לא מתאים לתמחור ולאופי האופניים האגרסיבי.

מוט אוכף- FOX Transfer Performance Elite – זוהי התנסות ראשונה שלי עם המוט של פוקס והוא הרשים אותי מאוד. מחובר אליו אוכף SDG Circuit MTN שאני אוהב מאוד וזה משמח במיוחד משום שהוא תואם לצבעי האופניים.

טיפוס- הפתעה נעימה

כבר לא מפתיע להיות מופתע מיכולת טיפוס של אופני אנדורו מודרניים, אך עם המונדרקר דיון קרבון הפתעתי כפולה. מכיוון שאני מכיר היטב את המתלה של האופניים האלו, ציפיתי לנדנוד רב בפידול בעמידה אך המתלה לא זע ולא נע. אפילו ללא הקשחה או נעילה – הדיון מאוד יעילים בדיווש, נוחים לטיפוס, ומהנים בתיקול אתגרים טכניים. הטופ טיוב הארוך מסייע לשמור על המשקל קדימה ולצלוח שיפועים וטיפוסי סלעים מאתגרים. בטיפוס מנהלתי ארוך בישיבה אני מוצא את האופניים מעט ארוכים לטעמי, אך במידה שאוכל להתרגל אליה לאורך תקופה יותר ארוכה.

ירידה – מפלצת מבויתת

בואו נתחיל דווקא מהשורה האחרונה – את המונדרקר דיון היה ראוי לבחון בבייק פארק אירופאי, או לפחות במסלולים במנרה. הדיון החדשים מיועדים למסלולים פתוחים ומהירים, שהופכים לתלולים וצפופים, גדולים, ארוכים, מעייפים. הם רוצים לחיות על הקצה, לנצל את כל כוח הבלימה, כל טווח המהלך, כל הזריזות והקשיחות של השלדה ושל האופניים כמכלול.

כבר זמן רב לא רכבתי על אופני 27.5 מאוד איכותיים, ובזמן שחיפשתי אחר אופני ה- 29 האולטימטיביים, מתחת לאפי היצרנים שיכללו כמעט לכדי שלמות את אופני האנדורו בעלי הגלגלים ״הקטנים״.

עם גלגלים איכותיים ושלדה קשיחה וקלה – מונדרקר דיון מרגישים מאוד זריזים וקלים לשליטה. הם מתירים לרוכב לבחור ולחתוך דווקא את הקווים הפנימיים, שעל אופני 29 כבר שכחתי מקיומם. הם מאפשרים זריזות ואופי רכיבה פעיל ותוקפני שמיצר חוויה של רכיבה מהירה ונשלטת ומאוד מאוד מהנה.

מומלץ להתאים מעט את סגנון הרכיבה לגיאומטריה של הדיון, להסיט את המשקל קדימה יותר מהרגיל, להיות מעט יותר פעילים ואגרסיביים בפניות, והמונדרקר יתגמלו ביכולת מופלאה להחזיק קוים ולעבור סיבובים במהירות גבוהה.

ההתנהגות הצפויה של חלקם האחורי הקשיח של האופניים מאפשרת לאבד אחיזה בכוונה ולהחזיר אותה באופן צפוי ונשלט. המתלה תומך בפמפום וזינוק לאוויר, אך הופך מאוד אקטיבי ורך בגינות סלעים ומסלולים משובשים.

אני מרגיש רוכב טוב יותר על המונדרקר דיון – אני יכול לאלתר, לבלום מאוחר, להחליק, לשנות קו, לקבל החלטות שגויות ובכל זאת להתקדם במהירות במורד. רק המעצורים והצמיגים מקלקלים את החגיגה, ולו היו אלה אופני הפרטיים – היו מוחלפים עוד לפני הרכיבה הראשונה.

 

לסיכום: מונדרקר דיון- סופר אנדורו!

אז מה זה בעצם ״סופר אנדורו״? אתם ודאי שואלים את עצמכם כעת. אני לא באמת יודע. הדיון קרבון הם לא אופני אנדורו אגרסיביים באופן חריג לקטגוריה, ובאופן מפתיע – הם גם מטפסים היטב ולא מרגישים כמו ״יותר מידי אופניים״ במקומות יותר מתונים וצפופים. גם ליער בן שמן לקחתי אותם, וזה לא הרגיש מטופש או מוגזם במיוחד. אפשר לרכב עליהן בהנאה רבה בכל סוף שבוע, ואם רק תחליפו צמיגים ובלמים – לרכב איתם בכל פארקי ה- DH ומסלולי האנדורו של ה- EWS. לשם הם שייכים, לשם כך תכננו ויצרו אותם – עבור אותם רגעים תלולים, מהירים, פרועים וקסומים שאנחנו חולמים עליהם במשך כל השנה.