בשבת האחרונה התקיים פסטיבל האופניים השנתי במשגב שכלל תחרות XC בינלאומית, תחרות דואל סלאלום ראש בראש ותחרות סלופ סטייל. היה חם לוהט ולא רק בגלל מזג האוויר.

מאת: אור גוב
צילום: אלון שם טוב

זו שנה שמינית שעורכים תחרות XC בינלאומית במשגב, אך השנה השנייה לפסטיבל האופניים- חזונו והגשמתו של בני להט יחד עם מחלק הספורט של מועצה אזורית משגב. האירוע כלל מתחם אקספו מרשים שלא מבייש אירועים בעולם, קהל משפחות רב נהנה מעמדת DJ, דוכני אוכל ושייקים, תצוגה של מיטב יבואני האופניים ומותגי מוצרי הרכיבה והמוצרים המשלימים וגם הופעת ג’אגלינג לילדים. אופניים משובשים (בכוונה – שמקשים על הרכיבה) של מוזיאון האופניים המאתגרים היטב את הקופסה עמדו לרשות אלה שהרוו את עצמם בבירה מהחבית אשר נמכרה במתחם.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

הערת המערכת לגבי תחום ה XCO בישראל- בניגוד למגמה בעולם בה היא רק הולכת ונהיית מלהיבה יותר, טכנית ומדהימה לצפייה, בארץ זו סצינה שדומה שהיא הולכת ומדלדלת. כבר שנים שרוב תחרויות ה XC בארץ מביאות מספר זעום של מתחרים קבועים שעדיין מגיעים אליהן. כבר ב 2012 כתבו פה יואב מאור ואופיר גלאון בתסכול על אליפות ישראל דאז שאף אחד לא מתעניין בה. ב-2016 עם פעילות משותפת של BIKEPANEL, רוקנרוד ואיגוד האופניים הצלחנו להרים את אליפות הארץ ב XCO לגבהים שלא היתה בהם קודם לכן. אבל בשאר האירועים? קורה שיש קטגוריות בהן שלושת הפודיומיסטים הם המתחרים היחידים בקטגוריה… קהל? עידוד? בד”כ בקושי רואים את שני בני המשפחה של שלושת הרוכבים במתחם הקבוצות עומדים לבד ביער עם בקבוקי החלפה למתחרים… לעומת זאת העובדה שכנראה מעל ל 1000 צופים הגיעו לאירוע (שכלל כ 300 משתתפים בתחומים מגוונים בXC ובגראביטי), היא הצלחה גדולה של פסטיבל אופניים משגב שבחוכמה משלב את תחומי האקסטרים עם הXC, ומצליח לייצר הפנינג שמדבר לא רק לרוכבים אלא גם לקהל. כנראה שההסבר לכך הוא בעבודת ההפקה האקטיבית של בני להט המקושרת לגורמים רבים, העוצמה והגודל של המועדון המארח TeaMisgav שמביא עמו כמות גדולה של קהל מובטח, והגיוון החכם לעוד תחומי הגראביטי וכן ממרכזיות האופניים וכמות הרוכבים הכללית באזור הזה.IMG_2152

אלוף רוסיה בא לתת תחרות אמיתית על הניקוד לאולימפיאדה

תחרות הXC שנערכה בשבת מתקיימת כחלק מלוח התחרויות של ה UCI (ארגון האופניים הבינלאומי). ההקפה היא ברמת c1 (רמת קושי גבוהה) ואורך המסלול היה 4.7 ק”מ, על 200 מטרים של טיפוס בכל הקפה וגם מספר קטעי ירידה שבקלות נקרא להם מיני דאון היל.

את ההקפה הפסיכית הזו רכבו שש פעמים קטגורית הפרו וארבע פעמים נוער ונשים, ואם אתם תוהים מי המשוגע שיכול לתכנן ולבנות הקפה כזו, הרי זה עוז דודאי יחד עם תמיר זינגר מ teamisgav שעשו זאת. “בתור מי שמסתובב הרבה בעולם אני לא חושב שההקפה במשגב עלתה על הקושי של תחרויות ברמה זהה במדינות אחרות” מספר עוז דודאי. בין היתר ציפה למנצחי קטגורית העילית פרס חביב של כמה מאות יורו בהוראת UCI וכמו כן ניקוד לאולימפיאדה עליהם התחרו בכירי הסצנה בארץ.

13221377_802862299814604_6464920397577408281_o

שני המובילים במרדף המותח (צילם: אייל זיגלר)

אנטון סינטסוב, אלוף רוסיה שסיים 18 באליפות אירופה האחרונה הגיע בעודו הרוכב היחיד שאוסף ניקוד UCI למדינה שלו כדי לקחת את המקום הראשון. אנטון מספר שבגביע העולם האחרון הוא התחרה מול שלומי ושבתחרות הזו במשגב שלומי הראה רמה גבוהה בהרבה ממה שהכיר, להפתעתו היה הרבה יותר קשה לנצח את התחרות ממה שציפה.

שלומי הוביל את התחרות עד להקפה האחרונה בה התרסק בקטע טכני ורק ברגע הזה עקף אותו אנטון ולקח את המקום הראשון.

לצערנו בין קולות הקהל נשמעו גם כאלו שקיללו ואיחלו לאנטון כישלונות בתחרות, אולי אפילו ניסו במכוון להפריע לו, וזאת לטובת ההצלחה של בני הנבחרת שלנו בקמפיין לריו. היינו מצפים שקהל המעודדים של הנבחרת יעריך את הגעתו של אנטון, שנחשב לחבר של רוכבי האיגוד ורוכב מקצוען שהגיע להרים את הרמה של התחרות, ולמעשה הפך את ההכנה לאולימפיאדה בשבת האחרונה לטובה יותר.

 

הנה מה ששלומי מספר לנו לאחר התחרות: “התחרות במשגב היוותה עבורי הכנה טובה לקראת גביעי העולם באירופה בסופ”שים הבאים. היה לי חשוב לרכוב את ההקפה הראשונה בקצב מהיר מאוד, בדומה לדרישה בגביע העולם. לאחר הקפה אחת אנטון סינטסוב (רוסיה) ואני היינו לבד בקדמה. אופן הרכיבה הפך לטקטי יותר כאשר לפעמים הוא מוביל ולפעמים אני. בהקפה החמישית (מתוך שש) עשיתי טעות והתרסקתי. אנטון המשיך בקצב מהיר ומאותו הרגע לא הצלחתי לחזור אליו. מאוד יפה לראות לאן הצליחו להרים את האירוע במשגב לפסטיבל וחגיגה גדולה. המסלול היה מאתגר בטעם טוב, פיזית וטכנית, תודה גדולה לבני להט ולכל העוסקים בארגון האירוע הנהדר! האירוע היה חשוב עבור איסוף הנקודות שלנו כחלק מהקמפיין האולימפי. אנחנו במרחק של צעדים אחדים לקראת סגירת הקריטריון (25.05) וכל נקודה קריטית”.

ראוי לציין גם את נעמה נוימן שסיימה ראשונה כללי את התחרות מבין הבנות בעודה רוכבת נוער, שאפו.

IMG_2116

ו… אקשן בגראביטי

בזמן ששלומי חיימי ורותם ישי נלחמו על המקום הראשון בקטגורית המקצוענים של תחרות הXC במטרה לצבור עוד כמה נקודות UCI לפני ריו, מיטב רוכבי הגראביטי בארץ התכנסו לתחרות דואל סלאלום ראש בראש.

תחרות הדואל סלאלום נערכת במתכונת של טורניר בו המנצחים מזינוקי הראש בראש עולים לשלב הבא עד שמעפילים לגמר בו נחרץ המנצח. המסלול ערך כ 30 שניות של מגמת ירידה עם ברמים, פניות פתוחות ומדורדרות, טייבל, רולים ודאבלים אשר בחנו את יכולות הריכוז והשליטה של הרוכבים באופניים. הוא היה בנוי לצד מתחם האקספו, בתוך גוש שגב היפהפה מה שנתן אוירה מרשימה מאוד שמזכירה תמונות מאירועי אופניים בעולם.

גולת הכותרת אולי של היום הייתה תחרות הסלופ סטייל, שהייתה ברמה שלא נראתה עד היום בארץ מבחינת הממדים של המסלול והביצועים של הרוכבים. בתחרות הסלופ סטייל הרוכבים מקבלים ניקוד על סמך הגיוון שלהם בתרגילים, הסטייל, הגודל של הביצוע וכמה הוא היה חלק/יפה, כמובן שכשקהל מרעיש גם זה משפיע על ניקוד חבר השופטים.

IMG_1666

יואב דרור בקמבק

יואב שהיה רגיל לנצח תחרויות דאון היל בסבב Shimano Mini DH בעבר, חזר לאחר תקופה ארוכה מחוץ לתחום ובגדול. הוא סיים שלישי בקטגוריית המקצוענים 17+ של תחרות הדואל סלאלום. כך הוא מסכם: “לא מזמן חזרתי מהטיול שלי אחרי צבא, בו הבנתי שמה שאני הכי אוהב לעשות זה אקסטרים ולרכב על אופניים! אחרי נתק של בערך 4 שנים מהסצינה, אני יכול להעיד שרמת רוכבי הגראביטי בארץ עלתה משמעותית ומבחינתי ההשתתפות בתחרות בשבת הייתה ממש קפיצה למים העמוקים. מדהים לקחת חלק באירוע כזה בארץ, אני מפרגן מאוד לכל מי שלקח נטל בהפקת האירוע הזה ומצפה לתחרות בשנה הבאה – בה לא אסתפק במקום השלישי.  

IMG_1637

בועז גורן על קו הזינוק

בועז, 48, מייסד משותף של חברת עז הרים הדרכות רכיבה בעבר וכיום עז הרים תשתיות, אחד מהראשונים בארץ שרכב אקסטרים, שעשה מרתונים רב יומיים (ועוד ועוד)…  התלבט רבות אם להגיע כצופה או כמתחרה לאירוע. כאשר קיבל הזמנה אישית מהמפיק בני להט הוא החליט לעמוד על קוו הזינוק. “מאז ומתמיד האהבה שלי בתחום האופניים היא הגראביטי, אקשן, מהירות ואדרנלין. תחרות דואל סלאלום היא מיטבית מבחינתי עבור הקהל ועבור המתחרים. עבור המתחרים היא מכילה את כל האלמנטים הטכניים שרוכב צריך לעמוד בהם ובזכות האורך הקצר שלה הכל מאוד חד, קצר ומדויק ואני אוהב את זה. אפשר להגיד שאתה והמתחרה שלך נמצאים בטיזינג כל הדרך למטה כאשר בכל פעם שמשהו מתפקשש פעם אתה מוביל ופעם הוא, ולכן אי אפשר לדעת עד הרגע האחרון מי ינצח.

בבוקר גיליתי לתדהמתי שאני הרוכב היחיד בקטגורית הגיל שלי(40+) וכתוצאה מכך נכנסתי ביחד עם הצעירים לקטגורית 17+ אשר אי אפשר להגיד שלא עונה על הגיל שלי”…

“…על המסלול היה סיבוב פתוח ומדורדר שמאלה שבו רוב הרוכבים נבלמו משמעותית יחסית למהירות בה נכנסו למקטע, מבחינתי הקטע הזה היה יתרון מסוים שלי – מאחר ובכל פעם הרגשתי שאני מצליח למצוא את הקו הנכון ולשמור על מהירות טובה ליציאה. אולי בזכות הסיבוב הזה ניצחתי את התחרות. זו הייתה הפתעה רצינית, לא רק עבור שאר המתחרים והקהל, אלא גם עבורי שניצחתי את הקטגוריה, לקחתי את זה בהומור ונהניתי מהסיטואציה.

IMG_1486

המסלול היה ממש יציאה מהסרטים! הסיבוב הימני הראשון בצידו הימני הוציא את הרוכב בהובלה של כ3 מטרים על הרוכב בצד השמאלי גם כשהרוכבים היו ברמה זהה, לכן לדעתי מספר פעמים זה מה שקבע את התוצאה אם מסיבה פיזית או אם מנטלית. אם הפסדת את הראן זה ככל הנראה קרה כי הייתה פשלה של בריחת רגל מהפדל או בריחה מהקו. אלו טעויות של רגע שמכריעות במסלול של 30 שניות.”

בין קולות המתחרים נשמע גם ביקורות על אי שוויון המסלולים, כאשר לטענתם המסלול הימני היה מהיר יותר מהמקביל לו. על אף השעות הרבות שהשקיעו בני להט וצוות המתנדבים בבניית המסלול המדליק הזה נראה שיש מה לשפר לשנה הבאה. כדי שהתחרות תהיה יותר הוגנת היינו מציעים לבצע את התחרות כך שכל זוג נמדד פעמיים כאשר בפעמיים האלה מחליפים בין המסלולים ורק התוצאה המצטברת המהירה יותר היא הקובעת. אפשרות נוספת היא לקחת את הרוכבים המובילים של התחום ולוודא אתם טרם האירוע שהם מסוגלים לתת זמן זהה על שני המסלולים.

מאחורי מקפצות העץ העצומות

רמפות הענק תוכננו שבועות רבים טרם האירוע בתיאום עם בכירי רוכבי הסלופ סטייל בארץ. הן פורקו ונבנו מספר פעמים עד שהגיעו למתכון המושלם. בין השותפים לתכנון המסלול נמצא אייל צרויה שגם קטף את המקום השני בקטגורית המקצוענים: “”אני ואלמוג אלפומה הבנו מבני להט שהשנה הולך להיות אירוע עצמתי בממדים שלא נראו עדיין. בהתייעצות אתנו הוחלט על האלמנטים השונים שיוצבו בשטח: Log (גשר צר בעליה), רמפת דירט גדולה ובמה.

בעבודות בשטח עדי שפיר ממשמר העמק, רוכב ותיק וטוב, הצטרף לתמונה והביא מהידע שלו לאחר שנים של בניית רמפות בקיבוץ ורכיבת סלופ-סטייל. עבדנו הרבה על הזוויות של הרמפה, המרחקים בין הקפיצה לנחיתה וממש ליטפנו את הסלופ (הנחיתה) כדי שיהיה מושלם לאירוע בשבת.

ביום התחרות היו תנאים מאוד קשים, בעיקר בגלל החום הבלתי צפוי, וגם בגלל שאחת הרמפות שונתה בדקה ה90 (עבור הילדים הצעירים יותר. א.ג.), אבל בסופו של דבר הגענו בשביל ליהנות ולתת שואו לקהל וזה מה שהיה. ברמה האישית היה לי מאוד חשוב להשתתף באירוע לאחר שנה וחצי מפציעה רצינית בברך. רק לפני חודש חזרתי לרכב סלופ סטייל ולהתאמן בטירוף לתחרות. היה לי חשוב להראות לקהל למה אנחנו מסוגלים.

הפסטיבל היה פלטפורמה מעולה להצגה של תחום הסלופ סטייל בארץ שלא מקבל מספיק הערכה ותמיכה כמו של תחום הגראביטי בארץ. אני מאמין ומקווה שבזכות האירוע שהיה ברמת חשיפה גבוהה, דברים ישתנו ויבואו קצת יותר לקראתנו כענף ובכלל לתחום הגראביטי”.

IMG_1587

נדב דברת שובר את חוקי הפיזיקה

שאפו לילד הכישרוני נדב דברת שניצח את מקצה המקצוענים (יש לציין שניצח את המורים שלו), עם ראן חלק ומלא בסטייל שהשאיר את הקהל עם פה פעור. אחרי הניצחון המבטיח נדב התפנה לספר לנו איך התחושה להיום מקום ראשון ולזכות בפרס הנחשק של 1000 שקלים (מתנת Spy+): “זו תחרות ראשונה ברמה אתגר כזאת בארץ, לכן היה מלחיץ ומרגש ובסופו של דבר גם כייף מאוד. התאמנתי פעמיים על המסלול לפני התחרות ובשבועיים שלפני כן עבדתי ברמפות של Go Ride על התרגילים שתכננתי לבצע באירוע. התאמנתי יום יום מספר שעות כדי לשפר את השליטה שלי בתרגיל ולהתרכז בסטייל.

רגע לפני שמזנקים לראן תחרות אי אפשר להפסיק לחשוב האם הכל יתחבר ותצליח לתת את הראן שאתה רוצה. זה מבלבל ומפחיד גם אם לא נראה כך לקהל. את הכסף שקיבלתי שמתי בחיסכון שהמטרה שלו הוא מחנה אימונים בחו”ל, כמובן לטובת הדבר שאני אוהב מכל: אופניים.”

אז מה מצפה לנו לשנה הבאה?

“בתקווה, בשנה הבאה אני מתכנן להביא רוכבים מחו”ל, להעלות את רמת המסלולים בכל התחרויות וגם להוסיף יום ניבדל לתחרות אינדורו” מספר לנו בני מלא בהתלהבות וחדור מטרה.

נראה שיש גם עתיד וגם תקווה לענף הגראביטי בארץ שמכיל הרבה כשרונות צעירים והרבה פוטנציאל. תודה גדולה לבני להט על ההפקה, למועצה אזורית משגב, לספונסרים הרבים ולקהל שהגיע- נתראה בשנה הבאה!

IMG_1298
פסטיבל אופניים משגב 2016 – תוצאות עיקריות:

דואל סלאלום :                                                                               

גברים 17+פרו

  1. בועז גורן
  2. גיא בר                                
  3. יואב דרור                        

נוער 14-16:

  1. תומר מלאכי
  2. רון פרידריך                                 

ילדים 10-13:

  1. דן סמירנוף
  2. יותם צור
  3. שיר אוקו

סלופ סטייל:

מקצוענים:

  1. נדב דוברת
  2. אייל צרויה
  3. אלמוג אלפומה

ילדים:

  1. אורי שמבן
  2. שחר פלג
  3. יותם  

 

מאת: אור גוב
צילום: אלון שם טוב
אור גוב איש אופניים- רוכב אול מאונטיין ודאון היל, אשף פאמפטרק (וגם השתתף בבניית כמה כאלה) חובב הרפתקאות מדריך ותלמיד כאחד. אור הוא הכי צעיר במערכת, אבל כולם היו רוצים ללמוד לרכוב כמוהו – רוכב על עם שליטה מדהימה באופניים על הקרקע עם שני גלגלים, עם גלגל אחד, או בלי שאף אחד מהם נוגע בכלום.