לאחר שעשינו שתי כתבות על מזוודות של Pro ושל Scicon לנסיעה עם אופניים לחו”ל, ראיתי במקרה בתגובות המלצה של קורא על מזוודת אופנים מקרטון, וזו הפעם הראשונה שנתקלתי בה.  הסתבר לי ש Yamaton זו חברה בבעלות קיבוץ געתון וקיבוץ עין המפרץ, המספקת פתרונות אריזה. היא החלה בתחומי לוחות קרטון-כוורת שהם לוחות קרטון ייחודיים המאפשרים לייצר לוח קרטון עבה במיוחד, ומאוד קל ביחס משקל-חוזק.

התקשרתי למפעל, נתנו לי את הטלפון של יניב פארן- 052-8307616 מנהל השיווק של המוצר הזה, והאיש שעושה את האינטראקציה עם הרוכבים. הוא מאוד שירותי ומאוד נחמד ותענוג היה להתקשר עמו. הבחור שבונה את הארגז בפועל הוא חיים (מונה) שחף שהוא גם חבר קיבוץ. הוא הרוכב בינהם והוא זה שחי את המוצר, פיתח אותו ובונה אותו במפעל במו ידיו. השיחה הבלתי אמצעית היא חלק מהכיף של קנייה מיצרן ישראלי, ואם המוצר הוא טוב, אני מודה שאני מעדיף להשאיר את השקלים שלי בתעשייה הישראלית ובמיוחד בקיבוצית.

  • מוצר: מזוודת אופניים מקרטון כוורת בעובי 12 מ”מ, חיזוקי עץ ורצועות.
  • יצרן: Yamaton \ ימאטון.
  • מחיר: 450 ש”ח.
  • משווק: יניב פארן- 052-8307616

 

058

מזוודת אופניים מקרטון כוורת של ימאטון – מקיבוץ הגעתון בגליל המערבי

 

 

איך זה התחיל?

יניב פארן מספר לנו כיצד עלה הרעיון לפתח מוצר לאופניים: “הרעיון עלה בעקבות דרישה של לקוח ספציפי שהיה רוכב, ולבקשתו הכנו מארז באופן חד פעמי. אחרי שנה הגיע עוד לקוח שנתן מפרט ומידות מדויקות יותר ואז התחלנו לשפר ולהגיע לאפיון הסופי. עשינו סיבוב מאוד רציני בחנויות אופניים – אבל הם לא הרימו את הכפפה. ראו את גודל המוצר (אתגר אחסון לחנויות שנדל”ן הוא אחד המרכיבים היקרים בהוצאות שלהן), שמעו את המחיר, וזה לא עניין אותם. השוק בישראל מוגבל, ותמיד ממול עומד פתרון ארגז הקרטון הדקיק, הפשוט והרגיל שלוקחים חינם מחנויות אופניים, ופתרון ההשכרה.”  כתוצאה מהעדר העניין של ערוצי ההפצה המסורתיים בשוק האופניים, הם החלו בשיווק ישיר. הכל מפה לאוזן, וכנראה שזו הכתבה הראשונה בנושא מזוודות האופניים שלהם.

 

DSC01313

זה עמיד, חזק, ומגן, אבל את התיק מעל למזוודה העדפתי להשאיר עם הצד הרך על הקרטון כדי שלא יפגע

 

על המוצר ותהליך הפיתוח

יניב פארן מיאמטון מספר: “בתהליך הפיתוח היו הרבה לבטים: למשל, החלטנו לנצל את הגודל ולאפשר אריזה ללא פירוק גלגל אחורי. היו נסיונות שנזנחו להקטין את הארגז תוך פירוק של שני גלגלים, אבל בסופו של דבר הגענו לגודל הנוכחי. יש מגבלות בתהליך הייצור- מייצרים את הארגז הזה מלוח קרטון כוורת אחד ענקי שמקפלים אותו ואז עובדים עליו עם תוספות. מטר וחצי זה רוחב המשטח המקסימלי שהמכונה יכולה לייצר. בגודל המזוודה הזה אפשר להכניס אופני 29 במידה XL. הפירוק הוא של גלגל קדמי, פדלים, מושב, וכידון בלבד.”

“בכל השנה הראשונה היה לנו קשרים מאוד הדוקים עם כל מי שקנה- ביקשנו מהם להתקשר ולספר לנו על המוצר ולתת לנו פידבקים. הנסיון הכי טוב שהיה לנו זה עם כמה מדריכים – שיוצאים לחו”ל הרבה להדרכות רכיבה, והם החזירו פידבק (על הדגם הישן והפחות מחוזק מזה שאנחנו משווקים היום), שהארגזים החזיקו כ 7-8 נסיעות לחו”ל.

מבחינת אבזור הגיעו אלינו המון בקשות: לריפוד, גלגלים נוספים, ידיות, וכו’, אבל החלטנו להתאפק ולעצור בנקודה הזו כיוון שהבנו שנקפיץ בכך את המחיר, נכנס לתחומים שאין לנו מומחיות בהם, וצריך יהייה לרכוש שירותים של ספקים נוספים לתכנון והחומרה. בכך שבחרנו לעצור באפיון הנוכחי, יכולנו להשתמש ביכולות הקיימות שלנו מבלי לייקר את המוצר. לאורך השנים המוצר המשיך והתפתח – העלנו את העובי של הקרטון והוספנו חיזוקים לשתי הרצועות המחוברות עם ניטים ושייבות ששומרות על הרצועה והארגז. עם הארגז מסופקים שני גלגלים על לוח עץ קטן ורצועות שמחברים לארגז בחלק האחורי ומושכים אותו באמצעות ידית רצועה מלפנים. אגב- בתוך הארגז יש חיזוקי עץ השומרים על צורתו ועל המבנה שלו.”

 

מזוודת קרטון BikeBox Yamaton-001

לא על קרטון הכוורת לבדו: מסגרות עץ פנימיות, רצועות חיזוק, ומבנה מאסיבי למדי

 

עלות תועלת

“אנחנו רואים את היתרון הגדול שלנו בעלות-תועלת: ב 450 ש”ח כולל מע”מ וכולל הובלה לכל מקום בארץ הלקוח מקבל מוצר מצוין להובלת האופניים לחו”ל. יש הנחה למי שמגיע לקחת ישירות מהמפעל (בקיבוץ געתון בין נהריה ומעלות) ויש הנחה לקבוצות. ועדיין – יש אנשים שאומרים שזה נורא יקר, וזה מאוד יחסי לעומת האלטרנטיבות של קרטון אופניים רגיל… אבל זה לא קרטון רגיל – אלא מוצר שלם, ומנסיוננו, לאחר שלוש שנות עבודה, וכ 100 יחידות בשנה – זה עשה 100% עבודה של הגנה על האופניים. לא היו בעיות ושבירות של אופניים עם הארגזים האלה!”. אומר יניב.

חשבתם על ייצוא? “יש לנו מפעל בגרמניה שאנחנו בקשר עמו ובדקנו את זה, אבל גילינו שהאירופאים פחות טסים: הם שמים את האופניים על האוטו ונוסעים… הקרטון גם אינו עמיד בגשם וצריך לעטוף אותו בשקית או כיסוי אחר (אגב, גם אם הוא נרטב, כשהוא מתייבש הוא משחזר את עמידותו)… הגענו למסקנה שזה פחות מתאים לייצוא לשם.”

 

066

 

אז נאלצתי לטוס כדי לבדוק…

לקראת הנסיעה למחנה האימונים של בוץ-הוט-אפיק-ישראל נזקקתי לפתרון להטסת אופני ההרים שלי. כאמור את המידע על המוצר הזה גיליתי בתגובות לכתבה קודמת של בייקפאנל, אולם עד אליו חשבתי לשכור מזוודה. כמה טלפונים לספקי המזוודות בארץ גילו לי שהמחיר לשכירת מזוודה לשבוע הוא בין 250 ש”ח ל 350 ש”ח, והמזוודות שם לא מגיעות אלי הביתה אלא מצריכות אותי להגיע לתל אביב אל מחסן המזוודות- שעות, נסיעה, זמן שאין לי, ומורכבות של הובלה ברכב משפחתי רגיל…  עבורי, שהזמן הוא מרכיב קריטי בהתנהלות שלי, נסיעה לתל אביב, פעמיים, היא קושי וחסם אמיתי. כשגיליתי שהמזוודה של Yamaton עולה קרוב למחיר ההשכרה, ואני מקבל אותה אלי הביתה, היא נשארת אצלי לנסיעות הבאות, ואני לא שורף חצי יום בהלוך ובחזור על החזרה, הבנתי שאין הרבה מה להתלבט… החלטתי לבדוק את המוצר.

 

מזוודת קרטון BikeBox Yamaton1-003

 

הכנה ואריזת האופניים לטיסה

מדובר בדקה וחצי!

מפרקים כידון, מוט אוכף ופדלים, מורידים גלגל, ואת הכידון הכידון והמזלג מאבטחים זה לזה, כשפצפצים או ריפוד אחר ביניהם. את שני אלה העיטוף צריך לאבטח ולמנוע תזוזה חופשית בתוך האריזה בהובלות כדי שלא יפגעו חלקים נעים בהובלה זה בזה. את האופניים פשוט מכניסים מלמעלה אל המזוודה. לא מפרקים גלגל אחורי ואפילו לא סטם. זה נכנס בקלות ובמהירות (האופניים שלי: 29 מדיום שיכוך כפול). המאסיביות של הקרטון מנעה אפילו מלחוץ-קרבון כמוני לעטוף את האופניים מעבר לכך. בהתאם גם ההרכבה לאחר מכן- קליל ומהיר.

אחד הדברים שלא אהבתי מעולם בארגזים הקשיחים האחרים שנתקלתי בהם היא הדחיסה הנדרשת של הציוד בתוך האריזה, שמחייבת תשומת לב בהנחה והסידור של האופניים בתוכה, ואת הלחץ שמפעילים כדי לסגור הכל במקום. זה לא קיים במוצר הזה – הכל בקלות.

גם הבטחון בשדה התעופה אהב את המזוודה הזו- צורת הפתיחה, במעין מכסה מלמעלה מקלה מאוד על מקרה שבו הבטחון מבקש לראות את המוצר בפנים ולבדוק אותו. פותחים, מציצים, מעבירים את מריחי חומר הנפץ שלהם וממשיכים האלה. בעלי הארגזים האחרים הבנויים במבנה המחלק את שני חלקי האריזה לשניים לאורך כל צדיהם עבדו קשה יותר בהנחה על הרצפה, ובסגירה חוזרת של הכל.

עוד נפרט על הנשיאה וההובלה בהמשך, אולם נאמר כבר פה שהרעיון פה הוא שמכניסים את הגלגלים ומשטח העץ שלהם לתוך הארגז לפני שילוחו בכבודה המיוחדת. הקונספט של פירוק הגלגלים והכנסתם לארגז בעייתי אם לא מתארגנים בשבילו מראש עם עוד תיק מרופד לשם כך שמומלץ להכניס אליו גם את מוט האוכף עם האוכף ואת הפדלים – כל אלה עטופים באיזה מגבת. תנועה חופשית של פריטים קשיחים כאלה בחלל הארגז בהובלה אגרסיבית של סבלי שדות התעופה יכולה לגרום לפגיעות בשלדות הקרבון בתוך הארגז.

עוד טיפ ממשתמש ותיק במוצר שנסע איתי: “לקחתי שני שפיצים ספייר לגלגלים שלי, והדבקתי אותם עם סלוטייפ חזק לצד הארגז בחלק הפנימי…” וכך הם נשמרים, לא מתקפלים בתיק ויש גיבוי לנסיעה.

 

059

לפני האריזה והחזרה לארץ, ה KTM רוצים עוד קצת באדמת המולדת האוסטרית שלהם…

 

 

נשיאה והובלה

המשקל של המוצר הוא כ 7.5 קילו, גובהו 78.5 ס”מ, ורוחבו 29 ס”מ.

עוד לפני שתגיעו לשדה התעופה, תצטרכו לאחסן את זה בבית ולהוביל את זה לשדה… ואני (כדרכנו ב BIKEPANEL) אהיה כנה- האמת היא שזה ענק. ממש ענק, ומהווה אתגר להובלה ואחסון למי שאין לו רכב ומחסן מתאים. ברכב משפחתי בעל 4 דלתות תהייה בעיה להוביל את זה בד”כ. אי אפשר להכניס לרוחב על הספסל האחורי, ולפחות בטויוטה קורולה המשפחתית הנפוצה אי אפשר להשחיל ב”חלון” שמאחורי הספסל מהבגאז’. אפשר להכניס את זה די בקלות לרכבי 5 דלתות קומפקטיים (גולף) או גדולים יותר בהשכבת ספסל אחורי. לטעמי עיצוב של מוצר דומה, רחב מעט יותר, המצריך פירוק של שני גלגלים, אולם יותר קטן בצורה די משמעותית יכול להיות אופציה נוספת שאני הייתי מעדיף.

 

מזוודת קרטון BikeBox Yamaton1-002

רצועות נשיאה והידוק נוחות וחזקות.

 

שתי רצועות הנשיאה משני הצדדים הנגדיים עובדות מצוין להובלות קצרות שלא דורשות גלגלים – קל להרים את הארגז ולשאת אותו כמה מטרים לכאן או לכן. הפטנט של הגלגלים- משטח העץ הקטן ורצועת החיבור עובד- במובן זה שכשחיברתם אותם לצד אחד אכן ניתן לגרור בקלות יחסית את הארגז תוך שימוש ברצועת המשיכה שבצדו האחר, אבל בסוף מה שקורה זה שהרבה יותר נוח לשים את הארגז על עגלה של שדה התעופה, ולהוביל באמצעותה כמה שיותר. במטרים הבודדים שבהם כן סוחבים את הארגז ביד, בעלי עגלות שיש להם 4 גלגלים נהנו הרבה יותר מאיתנו, שגררנו את ארגזי הקרטון על צמד גלגלים בודד מאחור.
063
זה בכל זאת קרטון- לאחר כל הובלה ונסיעה תגלו עוד כמה מכות ומעיכות בקרטון, עוד כמה נקודות של סרט ההדבקה בפינות שנקרעו… לכן לאורך זמן זה לא מוצר לתמיד אלא לכמה נסיעות, אולם מוצר כזה שמתאים ל-7-8 נסיעות ויותר בד”כ, פותר עבורי את צרכי הובלת האופניים לכמה שנים טובות.

 

054

ככה נראית האריזה אחרי טיסה אחת- פה ושם מעיכה, הפינות והסלוטייפים נקרעים פה ושם. אחרי עוד כמה טיסות היא תצבור עייפות אבל ל7- 8 טיסות זה כנראה מספיק.

סיכום – מזוודת אופניים מקרטון?

יש לי חולשה למוצרים מתוצרת הארץ ומדליק אותי תמיד לגלות את היצירתיות והמוצרים שנוצרים פה לענף האופניים, ולכתוב עליהם. אז נכון שיש כמה נקודות ביקורת על מזוודת אופניים כזו- סטייל כמו שיש למזוודה של רוכבים מקצוענים מספונסרים מהסבב העולמי אין לזה, והוא מאותגר מעט בהקשר של הובלה משדה התעופה ואליו, ובהקשר של הגלגלים והאחסון. הוא ענק, והייתי מעדיף מזוודה קטנה ורחבה מעט יותר שמאפשרת פירוק שני גלגלים ותופסת פחות מקום. עדיין מדובר במוצר מבריק ממש: הוא נותן מענה נוח במיוחד, קל ומהיר במיוחד לאריזה של אופני הרים לנסיעה לחו”ל, והמחיר שלו מהמם לטובה!

השירות של ההובלה עד הבית במחיר הזה הוא משהו שחשבתי שקיים רק באמריקה של החלומות, והוא שומר הייטב על האופניים ומאפשר שקט נפשי בנסיעה לחו”ל. הקלות של האריזה היא משהו מיוחד. פירוק כידון, גלגל וזהו כמעט- פשוט אדיר. על שום כל אלה, ובהנחה שמזוודות אופניים אחרות עולות פי 4 מהמזוודה של Yamaton, מדובר באחד מהמוצרים שמספקים את יחס התמורה-תועלת הטובים ביותר שבדקתי עד היום!

 

כתב וצילם: גיאחה