אין פה ביקורת מוצר, אני לא מתכוון לדבר על הנדלינג של שלדה או על הרכות או הקשיחות או הוואטאבר של אופניים כאלו או אחרים. יותר מזה אין כוונה לעשות מבחן רכיבה או רכיבה בכלל על האופניים האלו, פשוט כי אני לא האדם המתאים למבחני אופניים, זו עובדה, השיפוט שלי בד”כ נגמר בסיכום שהמוצר נוסע קדימה וטוב שכך. אני רק כותב את ההקדמה הזאת כדי למקם את הציפיות מהכתבה הזו במקום המתאים. העניין הוא בדבר עצמו ומקומו בסצנה העולמית ולא בחוויית הרכיבה שאני בטוח שהיא יותר מבסדר גמור ושהאופניים נוסעים קדימה ואפילו עושות ווווששש.

אני פה לדבר על הפוטנציאל: על מוצר מקומי שלדעתי יש לו אופק רחב ואפשרות אמתית להיות משהו בינלאומי, מהותי וגדול יחסית.

3-photo 3.JPG

פרגון, בפקודה

זה חשוב (לי) כי מוצרים מקומיים הם דבר חשוב-נקודה. ובעניין המקומיות, מילה על פרגון מקומי:  באווירה העכשווית\הכללית\ישראלית יש נטייה לשלוח לחלל העולם פרגון אוטומטי מתוך ממש פקודה חברתית של ‘פרגן לחברך היושב לידך’. פלא שמתוך זה יצאו כמה מוצרי אופניים ישמור השם נוראיים עם דגל ישראלי גבוה וגאה וכולנו יודעים מה הם. ביניהם יש יחידי סגולה שעושים מלאכה יפה ולהם אכן מגיעה מילה טובה, אבל מושכלת ולא מתוך חובת הפרגון המתחייבת, בלי שמות. המילה פרגון הפכה ריקה לגמרי ומבחינתי נשמעת קצת כמו שיח המינימום האולימפי בישראל, שבו מינימום הוא הצלחה ברת פרגון אז המקסימום שנוכל לצפות לו זה הפאקינג מינימום. פרגון למינימום נראה לי די ריק, אישית מעדיף לדחוף להצלחה.

לעניינינו, יש פה מוצר עם פוטנציאל להצלחה והכתיבה הזו היא מבחינתי דחיפה לאותה הצלחה מתוך הבנה שיש פה באמת משהו ולא עוד מינימום.

2-photo 1.JPG

מה זה Middleasta

זו היא ההמצאה של ארנון – האיש והגורדון בנט. האיש שבנה חנות לתפארת בתל אביב שנותנת קול מהותי לתרבות  אופניים עם המון טאצ’ אישי, גישה אסתטית, מוזיקה ונוחות משתמש/מבקר, מקום כייפי.  ישבתי לדבר עם ארנון על מה זה Middleasta.

אוקיי, Middleasta הוא מותג שארנון בנה ביחד עם החבר’ה של אופני סגל במטרה לייצר שלדות אורבניות עם נטייה ברורה לפרפורמנס. אלה שלדות מגנזיום עם טכנולוגיה ייחודית של סגל, עד עכשיו כולם עם דרופ אאוט הוריזונטלי סטייל מסלול וגאומטריה שארנון הוביל כדי לתת דגש על רכיבה אגרסיבית אורבנית.  זה שיתוף פעולה שלפחות לדעתי לוקח את הדברים הטובים משני העוסקים במלאכה ומוציא משהו חדש, מעניין וקצת מרגש.

4-photo 4.JPG

מאיפה זה בא?

ארנון כבר לפני כמה שנים חשב של שת”פ כזה עם סגל ודרך הכרות עם האנשים הביא לעולם שלדה ראשונה לפני קצת יותר משנה ועושה רושם שהעניין גדל וזה יפה לראות. שלדות מגנזיום לסטריט זה נחמד וזה חדש, ואני לא חושב שיש עוד הרבה כאלו בעולם אם בכלל, וזה גם משהו. רוב השוק הפיקסי בעולם נשלט ע”י שלדות אלומיניום מתוך התחשבות בפרפורמנס ומחיר. פיקסי סטריט מקארבון בד”כ חוטא במחיר או נתפס כלא חזק מספיק מה שמותיר מקום מעניין ויפה לשלדות של Middleasta ממגנזיום. זה פלח שוק שלא ממש קיים בסצנת הכביש ובטח שלא ההרים, נישה יחסית פתוחה.

התנאים להצלחה

אם תיקח את היתרונות הברורים של סגל ושל ארנון בזירה ששניהם מותאמים אליה – זו שלדה שבאופן עקרוני יכולה להיות יותר מסך חלקיה. למה אני מתכוון? טוב, ארנון קיבץ מסביבו קהילה אוהדת שמבחינת גידול מותג היא מפתח ראשון במעלה ליצור מוצר עם אופק שיווקי (בינלאומי) רחב. אם הזירה היא אורבנית, והיא אכן כזו, אז ארנון והקהל מסביבו יודעים לייצר את הווייב הנכון שגם מצטלם טוב וגם יקבל גב חזק מרוכבים מקומיים כולל פידבק לשינויים במוצר כשצריך, מה  נקרא בלייב. יותר מזה, הפרויקט הזה בוער בעצמות של ארנון מה שעלול להיות הפקטור החשוב ביותר של המוצר. אני אומר את זה מניסיון כלשהוא: רק עם מחויבות אין קץ יוכלו השלדות האלו ממש להצליח ובקטגוריה הזו ללא ספק- צ’ק.

 

הקהל של רוכבי פיקסי בעולם מחפש דברים חדשים ונראה כי Middleasta יכולה לספק את החידוש הזה אם יידעו לשמור על אמינות גבוהה מאד בתוך מסגרת הפרפורמנס המוכחת של סגל. אלו יהיו אופניים מהירים מאד עם אסתטיקה ייחודית תודות לריתוכים הסופר צ’אנקי של המגנזיום והגאומטריה הקשוחה. ארנון השתמש בדימוי של רכיבת מסלול כדי לתת לאופניים לוק של משהו קרבי אבל מאחר ואף שלדה עוד לא נחתה על מסלול ולא עשתה עדיין מטר על פרקט אולי כדאי לתת לאופניים לדבר בעד עצמם על הרחוב בלי להגיד שאלו אופני מסלול כי הם לא. בכל מקרה, הם אופני סטריט מעוצבים עם טכנולוגיה של משהו מהיר שיודע להאיץ אולי יותר טוב מדברים אחרים באזור המחיר הזה (3200 ₪ שלדה), מבטיח.

1-photo 2.JPG

החלק של אופני סגל

אם ארנון השותף היצירתי אז אופני סגל הם הגוף הייצרני. את החבר’ה האלו אנחנו מכירים כבר כמה שנים והשלדות שלהם עשו כבר כברת דרך. הם התחילו לפני כמה שנים עם מוצר שהיה הכלאה בין חוצפה להומור ישראלי ועם השנים והסבלנות למדו, גדלו והתפתחו להיות מוצר יותר ויותר סולידי כך שהיום הם ייצרן כמעט מיינסטרימי בישראל. אם נחפש מטפורה מעולם הרכב אז יש מצב שאולי יש לנו סיפור סקודה קטן מקומי. עם יותר מיומנות בחומר ניתן להגיד שהיום יש להם שלדת מגנזיום שיכולה לתת פייט להרבה שלדות אחרות בעולם הפרפורמנס. מה שMiddleasta עושה לסגל זה לתת להם זירה חדשה שבה יש אפשרות שהחומר והמראה החיצוני יהיו יתרון על שלדות האלומיניום המגוונות ששולטות בשוק האורבני, ובמיוחד – להוציא אותם מהקטגוריה של תחרות בקרב מאסף בעייתי נגד הקרבון בזירה שהוכרעה כבר (בנצחון הקרבון).

איך יוצאים החוצה

טוב, אז בכוונה קראתי לכתבה הזו- הפוטנציאל, כי עד עכשיו המוצר הוא פוטנציאל מקומי ולדעתי הוא עובר את המינימום האולימפי אם להשתמש בדימויי השחוק ההוא. השאלה היא איך מוציאים את הפוטנציאל החוצה. אז הנה סוד גלוי, אף מוצר אופניים שמיוצר כאן בארץ לא יצליח להתקיים או לגדול אם יתרכז רק בשוק המקומי. זה פשוט חישוב מתמטי יבש, הרווח לא מאפשר עבודה רציפה מול קהל יעד קטן, ואם יורשה לי, קטן ובררן. ההצלחה צריכה לבוא מעבודה מול קהל בינלאומי וממכירות לרוכבים שאינם מכאן. הפוטנציאל של Middleasta הוא גם בזה שארנון מבין את זה היטב ובנה מוצר עם פנים החוצה וגם עיצב את הקווים מתוך הבנה של מה שחסר בשוק הבינלאומי. האתגר האמיתי הוא בגדילת המותג מול בקשות הקהל הבינלאומי מה שמצריך לא מעט שינויים בתפיסת עבודה, מוצרים חדשים כמו אופני נשים, אופניים עם יכולת נשיאת ציוד כלשהו, אופני עיר upright וכד’.

 

ארנון מתכנן עוד כמה וכמה גרסאות של השלדה, כזו עם אוזן מתחלפת לFixed או geared, אופני step through, או אופני עיר. יש עוד הרבה עבודה בקנה מה שמוכיח גם את הגמישות והיכולת של אופני סגל לתת מוצר ייחודי לפי תכנון וגם את החזון של ארנון. בקיצור אם שלדה זו תהפוך להיות פלטפורמה לכמה גרסאות מעניינות יש פה אופק יפה למוצר בינלאומי מרתק. כמובן שיש צורך בהתעסקות אינטנסיבית מול גורמי הפצה ושאר התעסקויות שיווק משעממות אך עם ההתמדה והחזון שיש עכשיו הפנים הם קדימה וממש יפה לראות.

5-photo 5.JPG

אז נסיים בשאלה חצופה, האם לקנות?

אז אני אומר באמת בחוצפה, מאחר ולא רכבתי חצי פידול על האופניים- כן. כן כי החזון נכון, כן כי הכיוון נכון והחלום נכון, וכן כי המחיר מתאים וכן כי באמת למה לא? אם אתה רוצה אופניים אורבניים וזה אזור המחיר שלך ואתה אוהב לעשות עבודת סמי-קאסטום על אופני העיר שלך אז זו יופי של אופציה. ואחרי שתקנה אחד יש לך שיעורי בית לעשות מבחן רכיבה מקיף ולהפיץ ברבים.

צילום: ארנון פישר
כתב: יוסי לוין
יוסי לוין – מראשוני ה DH בארץ, איש אשכולות, אינטלקטואל ואקטיביסט חברתי בואדי ניסנס. חותר על בעברו. קצת רכיבה תחרותית בשנות התשעים וקצת נורבה ב 96-7 DH ו XC. ממקימי מסלול ה DH במנרה ב 99. שנים בחנויות אופניים בארץ ובחו”ל. יזם ויצרן אבזור מדהים וייחודי לאופני קומיוטינג ב Nisnas Industries.