בחודשים האחרונים יש בז הולך וגובר ברשת ובכל מגזיני האופניים על קוטר גלגלים חדש 650B או כפי כנראה כבר שמעתם על “27.5. אז החלטנו לנסות ולהסביר במה מדובר רגע לפני שאנו מפרסמם מבחן על זוג אופניים המצוייד בגלגלים כאלו.

רקע, היסטוריה, ומספרים

נתחיל מזה שגלגלי 650 הם לא המצאה של קוטר חדש אלא קוטר ישן ומוכר כבר שנים רבות בעולם האופניים. באופני כביש הוא מוכר לנו משנות ה-80 וה-90 אז אופני נג”ש השתמשו בגלגל בעל קוטר קטן יותר מלפנים בניסיון לתנוחה אוירודינמית יותר, עד שה-UCI חייב אופניים עם גלגלים זהים. גם בעולם הטריאתלון בשנות ה 90 חשבו שגלגלי 650B מספקים תועלות אירודינמיות טובות יותר משל גלגלי 700 ולא נדיר היה למצוא אופני טריאתלון ששני הגלגלים שלהם קטנים יותר מהסטנדרט בכביש.

00002

הכי קצה בשנת 1994: אופניים של זיפ וגלגלי 650 של זיפ בדואתלון גלי הדר. נוסטלגיה!

חברות מייצרות אופניים בעלי מידות קטנות לילדים או מבוגרים נמוכים יותר משתמשות בגלגלים כאלה.

אבל לא רק באופני כביש משתמשים בקוטר זה. באירופה השימוש גלגלים בעלי קוטר 650 הוא הרבה יותר נפוץ למגוון רחב של סוגי אופניים: מאופני שיוט (טיול על הטיילת וכיו”ב), אופני שרות (בדומה לאופני תלת-אופן המוכרים לנו מאיזור דרום ת”א) וכן לאופני טנדם.

החלק המבלבל הוא נושא המידה, כי למעשה “27.5 זה לא מדויק וכך גם 650 מ”מ. השם 650 מקורו בשיטת מדידה צרפתית הבנויה ממספר ואות. המספר הוא קוטר החיצוני של הצמיג בשבילו תוכנן החישוק. האות מראה רוחב הולך וגדל. כשאין אות אזי מדובר בצמיג צר ו-A, B  או C מסמן רוחב צמיג עולה. לסקירה יותר רחבה בנושא המידות ניתן לקרוא באתר של שלדון בראון. כיום נוהגים לקטלג את הגלגלים לפי הקוטר החיצוני של הגלגל כולל הצמיג. כמובן שאם ניקח סרגל ונמדוד נגלה שגם זה לא מדויק ולכל היותר מדובר על מידה בקירוב. יתרה מזאת, עם החלפת צמיג אנו גם משנים את קוטר הגלגל. כלומר, חישוק זהה עם צמיג שונה ייתן לנו מידה שונה. הדוגמא הברורה ביותר היא גלגלי 29 המשתמשים בחישוק בעל קוטר של 622 מ”מ, זה בדיוק אותו קוטר של חישוקי קלינצ’ר. כך גם צמיגי טיובולר29 שמשתמשים באותו קוטר חישוק כשל חישוקי טיובולר לכביש הנקראים “28.

בתמונה זו, מהאתר Light-Bicycle, ניתן לראות את קוטר החישוקים וקוטר סופי כולל צמיג. שימו לב ש-650B הוא לא אמצע הדרך בין 26 ל-29 אלא 39%, קרי יותר דומה ל 26!

Wheel_size_illus1

 

למזלנו היצרנים מציינים את המידה לפי האופן הפשוט והמוכר לנו ולא לפי מספרים מדויקים. לגשת לחנות ולבקש צמיג לפי קוטר חישוק, שימוש מיועד, רוחב וגובה יהיה מאוד מבלבל ולרוב גם בלתי מובן לרוב בני התמותה. זו כנראה הסיבה שהמידה 650B כפי שמופיע כיום במקומות רבים בהתייחס לקוטר הגלגל החדש, תקרא מהר מאוד “27.5 כדי להקל עלינו הצרכנים והמוכרים את התקשורת בהגיענו לרכוש אופניים חדשים ולאחר מיכן צמיגים, פנימיות או אפילו סט גלגלים חדש.

למה לעזאזל אנחנו צריכים את זה?

אבל אי אפשר בלי השאלה הכה ברורה, למה אנו צריכים עוד סטנדרט? נתחיל מהאמצע. חברת סקוט לקחה את רוכביה המקצועיים למחנה אימונים בו הם בדקו מגוון של זוגות אופניים המאובזרים בגלגלי, “26, “29 וגם “27.5. בסוף הרוב בחר ב-“27.5 ומשם המשיך נינו שורטר לניצחון מרשים במירוץ הגביע העולמי כשהוא הראשון שמנצח עם הסטנדרט החדש. . אלו בהאופניים עליהם רכב נינו במרוץ עם מפרט מלא. בסירטון הבא ניתן לראות את נינו פשוט טס ומרחף לאורך המסלול כולל גינת הסלעים עליה התרסקו כמה וכמה רוכבים.מכאן כבר התחיל הבאז הגובר סביב הסטנדרט החדש ישן.

 

עד לאחרונה רק כמה חברות בודדות כמו KHS ו-JAMIS ייצרו אופני “27.5, או בוני שלדות קסטום. גם חברת SEVEN האמריקאית המתמחה בטיטניום בונה ללקוחותיה ועובדיה אופני “27.5 זה כמה שנים. שום חברה גדולה או משפיע, וזאת בלי לפגוע במעמדן של KHS או JAMIS לא ראתה מקום לפתח את הסטנדרט הזה.

יתרה מכך ניתן ללמוד הרבה מהצהרת חברת ספשליזד (שהובאה בבייקראדר) שאמרה שהם לא מתכננים שום דבר כרגע לגבי אופני “27.5 מכיוון שלדעתם מצאי החלקים כרגע לא מספיק רחב ואין להם יתרון משמעותי לעומת אופני “26. אבל חברת סקוט ביחד עם רוכביה חושבים שזה הדבר הבא בתעשייה וכבר בשנת 2013 תציע את ה-Genius הפופולריים עם מהלך של 150 מ”מ ויש אפילו כתבות מבחן למשל זו של BikeRumor. לדברי נינו שורטר, הוא אף פעם לא הצליח להגיע להתאמת אופניים מושלמת עם אופני “29 אבל עם “27.5 זה פשוט מושלם. זה לא רק גודל ביניים – לדבריו זה הגודל המושלם. עבורו גלגלי “27.5 מציעים מעין שילוב של כל הטוב משני העולמות וללא המגרעות. בדיקה מהירה מגלה שחברות נוספות מתכננות לזאת עם דגם אחד או יותר כבר בשנת הדגם הבאה (2013), למשל Intense, Norco, KTM, וכנראה שעד סוף השנה נקרא ונראה עוד חברות מכריזות ומוציאות דגמי “27.5. גם כמה חברות אביזרים וכמובן בולמים כמו RockShox, FOX, Ritchey. גם חברות הצמיגים וכן חברות הגלגלים מציאות מגוון של פריטים לסטנדרט החדש-ישן. בכתבה הזו (    Bicycling (ניתן לראות סקירה של כמה מהחברות ומוצריהן כפי שנחשפו בתערוכת Sea Otter באפריל האחרון.


אז למה 29 לא מספיק לדעתם?

רוכבים רבים לא ממהרים לעבור לאופני “29 מכיוון שהם מפחדים, די בצדק, לוותר על הזריזות, יכולת התמרון והחיות של אופני ה-“26 שלהם, או מפני שאופי הרכיבה שלהם הוא יותר אגרסיבי ומצריך אופני 140 מ”מ או יותר. יש גם את יבבני המשקל והקשיחות. אופני “29 מעצם גודל הגלגלים מחייבים לעלות במשקל השלדה והחישוקים כדי לשמור על הקשיחות והעברת הכוח לגלגלים. בעיה נוספת שיש לאופני “29 זו הגאומטריה. רבים רואים, בעיקר במידות הקטנות, באופני 29 פשרה גדולה מדי ואי התאמה למידות האלה.

מצד שני גלגלי “29 שומרים על מהירות הרבה יותר טוב ומאפשרים לגמוע מרחקים גדולים במהירות גבוהה בהרבה פחות מאמץ. גלגלי “29 עוברים מכשולים ומגהצים מהמורות קטנות לעין ארוך טוב יותר מגלגלי “26. אופני “29 משרים הרבה יותר ביטחון ברוכב עקב הנמכת הציר המרכזי ביחס לציר הגלגל ובסיס גלגלים רחב יותר. כל אלו נותנים לרוכב הפשוט יותר אפשרויות ומשפרים את יכולותיו. לרוכב המנוסה פרמטרים אלו מאפשרים לעבור מכשולים מהר יותר תוך השקעת אנרגיה מינימלית. רוכב מנוסה ייקח את המדרס גלגל הגדול יותר לקיצוניות של שמירת מומנטום בסיבוב או בחירת קו.

למה אין אופנים מרובי מ”מ עם גלגלי “29.

שתי בעיות: הראשונה היא גאומטריה. כדי להתאים גלגלי “29 לשלדה מרובת מ”מ יש להאריך את התומכות שרשרת, להגדיל בסיס גלגלים, להרים את מרווח העמידה ולהרים את הכידון. לכן אופני ש”מ עם גלגלי “29 יהיו לכל היותר בעלי 140 מ”מ לכל היותר (ראו W.F.O. 9 של ניינר). מעבר לזה זו פשרה גדולה מידי או בילתי אפשרי. אם באופני זנב קשיח יש פשרה נסבלת בגאומטריה באופנים בעלי מהלך גדול הפשרה היא בילתי מתקבלת על הדעת ותגרום ליותר חסרונות מיתרונות. זאת בלי להזכיר את אי היכולת להתאים את האופניים לרוכבים נמוכי קומה או אפילו ממוצעת.

בעיה נוספת הנובעת מכך היא אורך שרשרת. עקב תומכות שרשרת ארוכות והתרחקות ציר הגלגל האחורי מציר הקראנק נוצר מצב שהשרשרת תהיה קצרה מידי או לחליפין המעביר האחורי יהיה קצר מידי ולא יוכל לפצות על התארכות השרשרת.


סיכום

אופני “27.5 מנסים לתת את הטוב מכל העולמות: מצליחים לשמור על זריזות והחיות של אופני “26, וטוענים למעבר מכשולים ויציבות קרוב יותר לזה של “29. הם משיגים קשיחות מבנית ומשקל נמוך של “26, ביחד עם שימור מהירות וגיהוץ מהמורות קטנות כשל “29. מעל לכל הם מאפשרים גיאומטריה ללא פשרות בכל המידות.

אי אפשר בלי לציין גם את המובן מאליו – עוד סטנדרט יותר עוד דבר שאנשים ידברו עליו ובהמשך גם ירכשו. פשוט סיבה טובה למסיבה, השקות, חידוש ומשהו מעודכן יותר למכור לנו, הצרכנים, בתור הדבר הבא. האם אנו לפני מהפכה שבסופה ייעלמו אופני 26?


מאת: ירנין פלד

אולי תתעניין גם בזה: כתבה על אופני 650 של ארי – מתוצרת הארץ