חברת ניינר לא המציאה את אופני ה-29, אך היא היתה לראשונה אשר, כנגזר משמה, הציעה אך ורק גלגלי 29 אינץ’ בכל קו הדגמים שלה. קברניטי החברה האמינו למן הרגע הראשון שזהו גודל הגלגל האידיאלי לרכיבת אופני הרים, ובמהלך השנים התנסו, כיילו, בנו ויצרו אופני 29 מכל קשת סגנונות הרכיבה. בחברה מתגאים בכך ששיטת המתלה שלהם תוכננה, כבר מבסיסה, לאופניים בעלי גלגלים מגודלים, ועל כן, כך הם טוענים, היא המתאימה ביותר לאפליקציית ה-29.

קיבלנו למבחן את אופני הקרוס-קאונטרי\שבילים של החברה, ה-JET9 אלומיניום, ויצאנו לבדוק האם ההתמחות ב-29 הפכה את Niner למובילה בתחום…

1-111

נתונים

  • מחיר חנות- 18,699 שקלים, מחיר אתר ריסייקלס: 15,699 שקלים.
  • משקל: 13.8 (כולל חומר בפנימיות ודוושות XTR)
  • על השיכוך: מזלג FOX Float 29 CTD 120 mm, עם ציר 15 מ”מ, בולם זעזועים אחורי מבית רוקשוקס מונארך RCT3 בעל מהלך של 100 מ”מ ושלושה מצבים (פתוח, פלטפורמה, נעול).
  • מערכת הינע: שימאנו על השיפטרים, בלמים, קראנק ומעביר קדמי הנושאים בגאון את השם XT.
  • הגלגלים גם מבית שימאנו, מדגם ה-MT66 טיובלס. החישוקים הגיעו עטויים בצמיגי קונטיננטל X-KING 2.2.
  • שאר חלקי השליטה הם מבית PRO, חברת הבת של שימאנו, ברמת גימור KORYAK (מישהו רומני שם בשימאנו?) וכללו את מוט הכידון, מוט האוכף והאוכף. הכידון הרחב (740 מ”מ) הוא של ניינר, מאלומיניום.

נתונים מעניינים מטבלת הנתונים: זווית ראש 70 מעלות (עם בולם קדמי 120 מ”מ), זווית מוט מושב של 73 מעלות, ואורך תומכות שרשרת ארוך למדי של 455 מ”מ.

1-Collages1

מקדם חרמנות

אוקיי, הדעות חלוקות בנושא זה. מדובר בשלדה מעוצבת היטב, עם ניפוחים בצינור התחתון, צינור עליון בעל קימור מודגש (לטובת מרווח עמידה ותנועת ברכיים) וצביעה יפה במין אדום\בורדו מנצנץ בשמש. כל המרכיבים הנכונים כאן, אך, בעיני לפחות, נראים הניינר JET9 תכליתיים, יותר מאשר סקסיים. האויבת הגדולה של אופני האלומיניום האלה היא מבית דווקא – שכן הם מחווירים ליד גרסת ה-RDO הפחמנית, הסקסית להחריד…

העברת הכבלים (נושא רגיש אצלי) לוקה בחסר, עם כבל מעביר קדמי אשר “חותך” את הפינה הטבעית של השלדה, ושני כבלים (ברקס אחורי ומעביר אחורי) אשר צצים להם משני צדדיו של הבולם האחורי. זה לא יפה, וזה משפשף את המשכך משני צידיו, וגורם לו לבלאי מוגבר ולשריטות מכוערות. כבר ניתן למצוא היום לא מעט שלדות אלומיניום עם העברה פנימית לרוב הכבליאדה. Niner – בחייאת, תארגנו איזה שני חורים בקדמת השלדה, ותעלימו לנו כמה מן הכבלים מן העין. המכונאים כבר יסתדרו עם הבעיות שיווצרו כתוצאה מכך…

8-012

רייסריות

הניינר JET9 מתוארים באתר החברה כאופני ה-XC\מרתון לרוכב הנלהב. הם קצרי מהלך (100 מ”מ) מאחור, וניתנים לבניה עם בולם קדמי 100 או 120 מילימטרים, לטובת וורסטיליות גדולה יותר.

במבט ראשון ניתן לטעות ולחשוב שמדובר פה באופני תחרויות במובן הקלאסי של המילה: 100 מ”מ, חדים כתער, זריזים כאייל שלוח וקלילים כנוצת אווז. מצטער לצנן את התלהבותכם במקרה זה, כיוון שלפחות עם חבילת החלקים אותה בחנו, לא מדובר באופני XC תחרותיים קלאסיים, אלא באופניים שירגישו הרבה יותר בבית בשבילים. המשקל (13.8 קילוגרמים) והגלגלים הכבדים הם לרועץ מבחינה זו, אך יספקו בקלות רוכבים הנכנסים לעולם התחרויות, דוגמת הליגה למקומות עבודה או קטגוריית הספורט של איגוד האופניים.

8-060

התיישבות ראשונה על האופניים גוררת גירוד ראש ראשוני: האם באמת מדובר במידה מדיום? מבט בטבלת המידות של ניינר מאשש את החשד- מידת המדיום של ניינר מומלצת לרוכבים מגובה 1.73 ועד 1.83. האם כמו טישרטים בארה”ב, כך גם המדיום האמריקאי של ניינר הוא בעצם לארג’ עבור האירופאי? עבדכם הנאמן, לאחר הארכת שיער ושנת לילה טובה, מגרד את ה-1.75 מלמטה.

התנוחה הפרושה לפנים סודרה בעזרת סטם קצר מעט יותר (90 מ”מ) ואוכף המוסט לפנים. עכשיו האופניים הרגישו מוכנים לרכיבה. רייסרים נוטים לאהוב אופניים מעט ארוכים, אך לרוב הרוכבים אומר כך: שימו לב בבחירת המידה הנכונה לכם בעת רכישת הניינר שלכם. המידות ארוכות מהמקובל.

דיווש ראשוני חושף יעילות דיווש מרשימה ממתלה ה-CVA של ניינר. מתלה זה ממקם את הציר הווירטואלי, הנוצר בין שתי חוליות הנדנדה, לפני גלגלי השיניים הקדמיים, ובכך מייעל את ההתנגדות לתנועות הדיווש, ללא קשר לפלטה עליה נמצאת השרשרת. מתלה ה-CVA דומה דמיון עז למתלה ה DW, אשר אנחנו מאוד אוהבים, והוא נחשב בעיני רבים כאחד מהמתלים המדויקים והמוצלחים ביותר שיש. ניינר לגמרי בולטים למול התחרות שלהם עם יתרון בסעיף המתלה בזכות הפיתוח הזה שלהם שנותן איזון מעולה בין יעילות דיווש לאקטיביות בשיכוך.

האופניים מגיבים בחדות לדחיפת הדוושה, ורק משקלם הגבוה מורגש בעת יציאה מן המקום או האצה ממהירות נמוכה. במסלולים מהירים, דוגמת הכחול בבן שמן, עם סינגלים זורמים ומומנטום זמין, מדובר במכונה מאוד מהירה, אשר תספק את רוב רוכבי ה-XC. כאשר זוויות השביל נוטות בחדות כלפי מעלה, או במסלולים צפופים, עם סיבובים איטיים, משקל האופניים מעיק על רוכב בעל אספירציות תחרותיות, אבל רוכבי שבילים ורוכבי סופ”ש יהנו מהם בהחלט.

8-029

Fun Factor

Now wer’e talking…

בין אם רכשתם JET9, ובין אם אתם מתעתדים לרכוש, אמליץ לכם מכל הלב לקנותם עם בולם קדמי באורך 120 מילימטרים. אופני ה-XC\מרתון האלו אוהבים סינגלים מכל הסוגים. זווית הראש הנוחה (ביחס לניינרים of old…) ואורך המהלך המוגדל, משווים ל-JET9 הרגשה והתנהגות של אופני שבילים איכותיים ביותר.

האופניים יציבים מאוד במהירות גבוהה, נענים היטב לדרישות הרוכב בעת שינויי כיוון תכופים, ובכלל, מרגישים כאילו היו שמחים לבלות את חייהם בסינגלים, יותר מאשר במרחב הפתוח. המתלה האחורי לא מרגיש ארוך מהמוצהר (100 מ”מ), אך עובד היטב לשכך את מכות השביל, מבלי שיגיע אל קצה מהלכו באופן מפתיע או כואב. האופניים מרגישים נהדר בשיפועי צד, בגינות סלעים ובריחופים ארוכי טווח באוויר – פועל יוצא של בסיס הגלגלים הארוך למדי.

1-160

הערה קטנה לגבי הבולם האחורי. הרוקשוקס RCT3 הוא בעל שלושה מצבים המובחנים היטב ביניהם, אך אינו עובד ברכות ובחלקות המצופות מבולם ברמות האלו. נכון, לאחר תקופת עבודה הוא החל לעבוד חלק יותר, אך עדיין היה לו stiction מובנה, אשר פגם בפינוק שמתלה ה-CVA מוכר בו. בולם אחורי מבית פוקס, או סבלנות של הקונה עד שהבולם יסיים את ה”הרצה” יפתרו את הבעיה, אני מעריך.

צמיגי ה-X-KING של קונטיננטל התגלו כאוחזים היטב באפליקציית רכיבת השבילים, אך דופן דקה למדי דאגה לכך שאסיים שלוש רכיבות עם פנצ’ר. לאור יכולות השבילים הנהדרות של האופניים, הייתי מצייד אותם בצמיגים עבי דופן.

1-199

בעיה חדשה שהתעוררה, היא בעיית המידה, אותה הזכרתי קודם. האופניים האלו מתנהגים מ ע ו ל ה בסינגלים, אך במידה מדיום (אותה בחנו), רוכב כמוני- 175 ס”מ, מרגיש שהאופניים ארוכים מדי למשחקי קפיצות וטיפוסי סלעים. זו הפעם הראשונה שאני בוחן אופניים בהם הייתי מעדיף את מידת ה-SMALL, רק בכדי שאוכל להעביר את משקלי ביתר קלות לפנים ולאחור. בחירה במידה זו אמנם תמצב אותי על הגבול העליון מבחינת ההתאמה, אך תאפשר ליהנות מהפליקביליות של האופניים הרבה יותר.

מבחינת ה-FUN FACTOR מזכירים לי ה-JET9 את הרוקי מאונטיין אלמנט, אותם בחנתי לא מזמן. הרוקי הסתפקו ב-100 מילימטרים מלפנים כדי לספק את אותו ה-FUN, אך עם 120 מילימטרים מלפנים- ה-JET9 הם אופני שבילים קלים ומוצלחים ביותר.

8-057

מכלולים ותמורה למחיר

אוקיי. כאן מדובר ב-mixed bag. מצד אחד מדובר באופני ניינר, שנחשבים בעולם לחברת סמי-בוטיק, וככאלו, דורשים מחיר סמי-פרימיום. מצד שני, מדובר באופני אלומיניום לא קלילים, עם חבילת חלקים בינונית עד טובה. שלדה איכותית, עם חבילת XT ונגיעה ב SLX ברמת הגלגלים והקסטה. הגלגלים טיפה כבדים וחלקי השליטה גם כן. אופני XC\מרתון בעלות של כמעט 16,000 שקלים (און ליין), שמשקלם נושק ל-14 קילוגרמים מלמטה, זה מחיר רגיל למדי למול רוב האלטרנטיבות בשוק של היום (מי שמחבב את ניינר, ויש לא מעט סיבות טובות לחבב את המותג הזה, מחיר דומה לשוק הוא כבר סיבה טובה לתת להם עדיפות. אחרים ישוו לא רק את הטבלה והחלקים למול המחיר אלא גם למול המשקל).
גלגל ה-MT66 האחורי פיתח שמיניה גדלה והולכת במהלך המבחן, לאחר שכל כך נהניתי עם האופניים, וניסיתי לדחוק אותם יותר ויותר לכיוון ה-Trailbiking. גלגלים חזקים יותר, וצמיגים עמידים יותר היו מתקבלים  והייתי יוצא מרוצה עד הגג.

1-Niner Jet9 חנוך1

סיכום

Niner Jet 9  אלומיניום הם אופני מרתון\שבילים אשר הפתיעו אותי לטובה בסעיף הרכיבה הטכנית. הם יעילי דיווש ומספקים פלטפורמה מעולה לבניית אופני שבילים לייט, או אופני מרתון\XC לרוכבים המגששים דרכם אל תוך עולם המירוצים. משקלם הוא מעט גבוה ביחס למחיר. בכל מקרה, גם לעכברי השבילים וגם לעכברושי המירוצים אמליץ לקנותם עם בולם קדמי 120 מילימטרים, כיוון שהוא משפיע בטירוף על התנהגות האופניים ומשדרג את חוויית הרכיבה עליהם.

* ניינריזם- הנאמנות חסרת הפשרות של רוכבי Niner למותג אותו רכשו, והמבט על פניהם כאשר עובר רוכב ניינר אחר בקרבתם.

חנוך רדליך – אולטרא-מרתוניסט, bike-packer, ומגוון את זה גם מדי פעם עם AM על הארד-טייל סינגל ספיד… אחרי שנים של כתיבה במגזין MBA הוא אחד מבוחני האופניים המנוסים בישראל. מאמן בכיר של רוכבים בתאגיד הקבוצות בהנהלת חאלד.