בסוף השבוע האחרון היתה התחרות הראשונה ב XCO בצ’כיה. היו שם הרוכבים הטובים בעולם בקרוס קאנטרי – נינו והחברה, והיתה גם נבחרת ישראל בהרכב מלא. 2 אלופי עולם שחזרו שם את הישגם על מסלול האליפות משנה שעברה.

מאת: יואב גריבי

עילית נשים (יום שבת, 20.5.2017)

בניגוד לקטגורית הגברים, הנשים עילית מלאה במועמדות פוטנציאליות לניצחון. במרוץ הנשים יש הקפת סטארט לופ שהיא למעשה חצי הקפה הכוללת יותר דרכים רחבות כדי לסדר את הרוכבות מבלי ליצור פקקים רציניים בתחילת המרוץ ואז 5 סיבובים .

ישר בתחילת המרוץ נפתח פער קטן בין השוויצריות יולנדה נף ולינדה אינדרגנד לקבוצת הרדיפה שכללה מס’ רוכבות חזקות כמו אניקה לנגווד הדנית, מאיה וולשוובסקה הפולנית וקאתרין פנדרל הקנדית. במהרה מתברר כי נף עדיין לא הגיע לרמת הכושר שבה הייתה בשנה שעברה, ואינדרגנד, המצוינת בפתיחות חזקות עקב התמחותה ב-XCE (קרוס קאנטרי אילימינייטור) אינה מסוגלת להחזיק בקצב כה גבוה לזמן רב. הן נעקפות ע”י אלופת העולם לנגווד. לנגווד, שנמצאת בסוף לימודי האורתודונטיה שלה, פותחת פער של דקה ממתחרותיה ופשוט רוכבת בקצב משלה עד לניצחון.

מאחוריה האקשן מתחיל כאשר בסוף ההקפה השלישית פנדרל, שנמצאת במאבק על המקום השני, קורעת שרשרת ומאבדת סופית את הסיכוי לפודיום אחרי שהיא נתקעת כ-2 דקות באזור הפיד-זון.

מנוי חינם

מנוי ל BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל – פה: https://goo.gl/4tGh4F

!

במקום השני מגיעה סבין ספיץ (Sabine Spitz) הגרמנייה. ספיץ היא תופעה לא רגילה בנוף אופני ההרים: האישה בת 45, גיל שבו רוכבים נמצאים כבר בקריירה שנייה ומשמשים בד”כ כמנהלי קבוצה או מאמנים לרוכבים צעירים יותר. היא מתחרה כבר 22 שנים בקטגורית העילית, זכתה ב-3 מדליות אולימפיות (זהב, כסף וארד), פעמיים אלופת עולם ועוד מספר לא מבוטל של פודיומים. היא החליטה שהיא מתכוונת לפרוש מקרוס קאנטרי ולעבור להתמחות במרתון בסוף השנה שעברה, אך בעקבות פציעה באמצע העונה היא החליטה להישאר לעוד עונה בסבב. מדהים.

בקרב המשולש בין אינדרגנד, וולשוובסקה ויאנה בלמוינה האוקראינית, זוכה אינדרגנד, כאשר את המקום הרביעי לוקחת וולשוובסקה בספרינט סיום צמוד.

תוצאות:

  1. Annika Langvad 1:28:45
  2. Sabine Spitz 1:29:41
  3. Linda Indergand 1:30:04
  4. Maja Wloszczowska 1:30:08
  5. Yana Belomoina 1:30:08

עילית גברים (יום ראשון, 21.5.2017)

את התחרות פותחת ידיעה מרעישה: ג’וליאן אבסלון, רוכב הקרוס קאנטרי ההישגי ביותר, יפרוש בסוף העונה! מי ייתן פייט לנינו? מי ייצג את צרפת בצמרת רכיבת ההרים התחרותית? יש לנו עונה אחרונה ליהנות מהפנומן הצרפתי…

תחרות הגברים כללה סטארט לופ + 6 הקפות מלאות, כאשר מיד עם הזינוק נקרעת השרשרת למתיאס סטירנמן, המזנק מהשורה הראשונה, וגורם לתאונת שרשרת והתרסקות לא נעימה של דן מקונול.

 

בחזית המירוץ עסקים כרגיל: נינו מנצל את ההתחלות החלשות של יריבו העיקרי, ג’וליאן אבסלון, ופותח בבליצקריג שוויצרי עצבני, כדי להתרחק מההמולה ומהאפשרות להיתקע מאחורי רוכב איטי יותר או התרסקות. לאחר מכן הוא רוכב בחזית המירוץ בקצב שלו.

בתחילה עוד מצטרף אליו תומס ליצ’ר השווצרי, כאשר מאחוריהם רודפים דויד ואלרו סראן הספרדי ומתיאס פלוקיגר, אך הקצב הגבוה שמכתיב נינו גובה קורבנות ועד סוף ההקפה המלאה השנייה השוויצרים נושרים וסראן ונינו מתחלקים בהובלה.

בינתיים, במרחק של קרוב לדקה, מתפתחת קבוצת רדיפה גדולה (מקומות 4-11), שעם הזמן בולעת ופולטת את שני השוויצרים. הקבוצה כוללת רוכבים חזקים כמו אבסלון, פונטנה, מארוט, קופר ואף אחד לא לוקח שבויים. עם הזמן הקבוצה הזאת מצטמצמת למאפיה צרפתית קטנה, שהקצב שהיא נותנת לא מספיק בשביל לסגור על המובילים, אך כן בשביל להכאיב ולהיפטר מאבסלון…

זה לא נגמר עד שזה לא נגמר

בהקפה הרביעית נינו אומר ‘תודה רבה על החברה אבל קצת לאט לי’ ולוקח את ההובלה לידיים. הוא מנצח ברכיבה שגורמת לסבל של שעה וחצי להראות כמו רכיבת פאן ביערות העד של צ’כיה. סראן מתאמץ אבל פשוט לא מסוגל לעמוד בקצב שמכתיב האלוף האולימפי, ומסיים במקום השני והמכובד מאד. שיא קריירה אישי!

ובקרב על השלישי… מאבקים בין חברי המאפיה הצרפתית – מארוט, סארו וסטפן טמפייר, שמראה התקדמות יפה עם השנים. השלושה רוכבים יחד אך לא שמים לב שאיזה אלוף אולימפי מתגנב מאחוריהם… בהקפה האחרונה אבסלון רודף, תופס, תוקף ובורח לשלישייה כשרק מארוט מסוגל לעמוד בקצב של הצרפתי הבכיר. היו רגעים שבהם זה נראה שהמרוץ יסתיים בספרינט אך אבסלון מוכיח שעדיין הוא בין הרוכבים הטובים בעולם ומסיים שלישי.

תוצאות:

  1. Nino Schurter 1:27:35
  2. David Valero Serrano 1:28:01
  3. Julien Absalon 1:29:21
  4. Maxime Marrotte 1:29:26
  5. Jordan Sarrou 1:29:34

 

מסקנות

אין שום דבר חדש לגבי נינו שורטר ואין בכלל ויכוח על כך שהוא רוכב הקרוס קאנטרי הטוב ביותר בעולם ובפער ניכר. עד לשנת 2009 אותו משפט היה תקף על ג’וליאן אבסלון, שגם השתמש בטקטיקה דומה בה הוא משחק עם טרפו במשך מספר הקפות, וכשנמאס לו היה מפרק אותם וממשיך לעוד ניצחון. אבסלון כבר בן 37, הוא כבר לא צעיר, ותאורטית הוא כבר עבר את השיא הפיסי שלו. זוהי עונת הפרישה עבורו ולכן ניצחון שלו הוא כבר לא הימור בטוח.

מתי יעלה ה”נינו” הבא שיביס את השורטר הנוכחי? כרגע ישנם לא מעט צעירים כשרוניים ורעבים שעולים לקטגורית העילית, ואולי בעוד כמה שנים נראה פריצה ברצף הניצחונות של השוויצרי המעופף. נקודה מאוד מעניינת: מתיו ואן דר פול, אלוף העולם בסייקלו הגיע לסצנה, זינק 90 –  סיים 8! 2:50 מנינו. מתיו עצמו סבל שתי תקלות טכניות או נפילות וטען שיכול היה לסיים גבוה יותר. במרוץ הבא עם הניקוד הוא כבר יזנק קרוב יותר לפרונט ויוכל לתת תחרות. 

אכזבות

  1. קולהבי– שזה מרוץ הבית שלו, מסיים בתוצאה מאכזבת במקום ה55. קצת רצינו לראות איזו מלחמה בין הענק הצ’כי, כשפי שהיה ב2015 (דקה 1:23)
  1. אסלון– שאמנם מעולם לא הצטיין במסלול הזה, אך גם מעולם לא סיים מחוץ לחמישייה הראשונה בו. זוהי עונתו האחרונה והייתי רוצה שהוא ייתן לנו קצת יותר שואו. אמנם הנשירה והקאמבק בהקפה האחרונה הכניסו קצת תיבול למרוץ נוסחתי משהו, אבל קצת יותר התקפות ובריחות היו מוסיפות עניין משמעותי.
  2. השוויצרים– פעם, לדוגמא ב-2012, העשירייה הראשונה של כל תחרות הייתה מורכבת מ6-7 שוויצרים. באותן השנים הם מילאו את עשרים הרוכבים הראשונים! לאיגוד הספורט השוויצרי לא נותר אז אלא להכריז כי עד לאחר התחרות השלישית של הסבב, שלושת הרוכבים בעלי ניקוד הuci הגבוה ביותר ישלחו לאולימפיאדה באותה שנה. אפשר היה לחשוב בתקופה ההיא שאליפות העולם היא למעשה תחרות סבב בליגה השוויצרית (Swiss Power Cup), ולא גביע העולם הבינלאומי! והשנה: רק שוויצרי אחד, בטופ, אבל אחד… ו-5 רוכבים צרפתים! חמישה! משהו נעלם קצת בממלכת אופני ההרים של שוויץ ונמצא מחדש בצרפת. בשוויץ – מדינה שבא הילדים רוצים להיות רוכבי שטח, ולא כביש, כשיהיו גדולים, לאן נעלמו כל הכוכבים העולים?

 

ישראלים ושלומי חיימי – אכזבה

שלומי מזנק מעמדה 43 מתוך 123 מזנקים ומסיים במקום ה-71 מתוך 77 מסיימים בעלי זמן שסיימו מרחק מלא, כ10:48 דקות אחרי נינו. לא התוצאה לה קיווה. (“116 סיימו בכלל, ועוד 100 זינקו ולא סיימו בגלל תקלה מכאנית או פציעה” התבקשנו להוסיף על המידע המקורי בכתבה) זה מאכזב, חלש, אך קיימת הזדמנות קרובה לשפר ביום א’ הקרוב, 28.5.

אנדר 23: גיא זסלר (56), גיא לשם (94) ואורי לאונציני (115)- כולם מסיימים את המרוץ במלואו, וזהו הישג לא פשוט במסלול הקשה הזה. מנצח הקטגוריה הוא פטר פאגרהאוג (Petter Fagerhaug) הנורווגי.

 

שבוע הבא ב XCO – באלבסטאדט התלולה

בשבוע הבא אנו נבקר באלבסטאדט, עיירה גרמנית בדרום מערב גרמניה. המסלול יזנק מתוך העיירה ויורכב מ-2 טיפוסים ארוכים, שאחריהם ירידות טכניות. רוב הרוכבים מעדיפים לרכוב במסלול זה על אופני זנב קשיח, המהווה יתרון משמעותי הן מבחינת משקל והן מבחינת יעילות בעליות- מה שמוכיח כמה העליות האלה מהוות פקטור, בעיקר במרוץ עם ירידות טכניות.

צפו לראות את הרוכבים והרוכבות הוותיקים/ות יותר בראש המסלול הזה (אבסלון, ספיץ, גאן-ריטה), וכן את חובבי הטיפוס (פאבין גייגר ויולנדה נף השוויצרים), וכמובן את מנצחי הסיבוב האחרון. הצטרפו לשידורים החיים והחוזרים בקישור הבא ביום א’ 28.5.17. שידור הנשים יחל בשעה 12:00 בצהריים. שידור הגברים יחל בשעה: 15:00 בצהריים. הולך להיות חם. טוב אולי לא כל כך חם (23 מעלות ושמש)…. יהיה נעים.

מאת: יואב גריבי
יואב: חורש כבר 12 שנים את גבעות הר חורשן וכפר גליקסון על זנב קשיח, ורק לאחרונה על ש”מ. כבר לא מתחרה אבל’ משתתף’ בתחרויות ומנסה לתחזק KOM יחיד בסטרבה. עוקב באדיקות אחרי סבב גביע העולם משנת 2010 ומכונאי אופניים חובב בזמן הפרטי.