אחרי הביקור הראשון שלנו בסינגל טרק בית אורן והגילוי הלא מפתיע של העובדה שאנחנו עם של מזניחי בולמים סדרתיים, נזכרתי לפתע, שגם אני מזניח בולמים סדרתי… אז קיבלתי את ההמלצה של עצמי והלכתי  סוף סוף  לטפל בשועל שלי – בולם RP23 בן כארבע שנים שקיבל טיפול אחד בלבד, שבהחלט הגיע הזמן לבדוק מה מצבו. בשנה הבאה הבטחתי לעצמי אטפל בבולמי כהלכה.

הגעתי למעבדת סינגל טרק ברחוב המסגר 17 בתל אביב, לחנות חנייה לשלוש מכוניות, אחת מהן הייתה פנוייה (ולא הייתי צריך לקפוץ לפינת הרחוב, שם יש חניה חינם ללקוחות)  ומסרתי את ה Yeti האהובים שלי לדניס שהחל לעבוד על פירוקו של ה-RP23 היקר שלי: קודם פירוק מהאופניים ואחרי כן לגורמים. הכינוי “מעבדה” ולא “חנות” הוא לא מקרי. המקום אינו חנות, והמעבדה שבו, היא במרכז. זה מאוד מרענן להכנס למקום של אופניים ולראות את המכונאות במרכזו, ואת שאר הדברים בשוליים. היחס למכונאות בהתאם, והרצינות ורמתה הגבוהה היא גאוות המקום.

רוצים עוד כתבות מעניינות על אופניים? אלפים כבר מקבלים למייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מייד עם הפירוק מהאופניים התגלה שהמיסב של נדנדת הייטי אינו תקין (למרות שהחלפתי מיסבים לפני כמה חודשים), עוד גילינו שהמיסב התחתון באופניים משוחרר מעט, ותוך כדי התהליך, אני מבין שאני רוצה כאלה מכונאים ליד האופניים שלי – שלא מפספסים פרטים, ומאתרים את כל הצרות. די מזל שנכנסתי לשם כי בהמשך התגלו עוד כמה בעיות קשות שלחלקן משמעות בטיחותית קריטית. המשולש האחורי החל להסדק, וכך גם החישוק בגלגל האחורי, שכל חישוריו (שפיציו) החלו להשתחרר. וואו!
למול כל אלה הצורך בבלידינג למעצורים הספוגיים  לחלוטין שלי, החלפת איזה כבל הילוכים והוספת מעט חומר בגלגלים נדמה כשולי. יתכן שהצלתי את עצמי מפציעה בשטח, או תקלה באיזה חור במדבר שקשה מאוד לצאת ממנה בעקבות הביקור הזה? אולי…

1-SingleTrack TLV

מתחילים בלפרק את הבולם מהאופניים, ולהעניק לו מדבקה ממוספרת למעקב

עוברים לטיפול בבולם

התהליך מתחיל במדבקה – הבולם מקבל מספר, פרטיו מוקלדים למחשב, ונפתחת כרטיסית טיפולים כדי שיכירו אותו ואת ההיסטוריה של הפצינט בהמשך…

דניס המכונאי פירק את הבולם שלי לחלקיו על השולחן והציג בפני את  את האטמים, הדיסקיות וחלקיו השונים. חשוב לציין שסינגל טרק מצדדת במעבדה פתוחה לקהל: כלקוח אתם מוזמנים להסתכל, ללמוד מהמכונאי, ולראות מקרוב את התהליך. לדברי אלון הבעלים הדבר משדר אמינות, קשר אישי. הבולם, שלא במפתיע הוא כבר כמעט ללא שמן. הנה סיכת הפרו-פדל, שמה שהיא עושה זה לנוע לעבר חור קטן ולאטום אותו, מה שמפחית את תנועת השמן דרכו, מחייב את שחרור הלחצים דרך הדיסקיות שמתחתיו, ולכן מקשיח את הבולם. אני מכור לפרו-פדל וכל מי שרוכב איתי רואה אותי פותח, סוגר, פותח, סוגר… אז סיכת פרו פדל יקירתי – נעים להכיר, אחרי כל כך הרבה שנים!

1-156

הבולם האחורי שלי במסדר על שולחן הטיפולים מפורק לגורמיו

העבריינית אותרה: זו שבגללה השמן התחפף לו ממקומו. הגומיה הקטנה בתמונה מטה נמצאת בראש הבולם וצמודה לכפתורים, והיא זו שנשחקה ולכן השמן יצא החוצה. המשמעות של רכיבה בצורה כזו היא סיכוי הולך וגדל לתקלות ועלויות שהן גבוהות בהרבה מעלות התחזוקה השוטפת. ברכיבה עצמה לא הרגשתי את זה בגלל אותה תופעת צפרדע מתחממת – הדרדרות איטית וקבועה שרק מיד אחרי הטיפול מרגישים פתאום כמה חפ”שים הפכנו…

1-151

קטנה אבל פושעת

הידעתם שניתן לקסטם את הבולם עבורכם?

משהו מעניין מאוד שמעט רוכבים מכירים: בעת טיפול תקופתי, אתם יכולים לבקש כיוונון של הבולם, לפי צורכיכם, ללא תשלום. לא מדובר ברמת הכיוונון שאנחנו עושים כמשתמשים, אלא שינוי פרמטרים באמצעות החלפת הרכיבים הפנימיים. אפשר לשלוט על הפרוגרסיביות של הבולם, על קשיחות מערכת השמן על מהירות החזרה של הריבאונד ועוד. אתם יכולים לבקש מהמעבדה שבמצבי הפרופדל השונים הבולם ירגיש קשה יותר או רך יותר. בד”כ זה היצרן של האופניים שמגדיר ל Fox את הפרמטר הזה, אולם אם אתם מרגישים שגם במצב Climb למשל האופניים סובלים מרכות יתר, או בובינג, אתם יכולים לשנות את זה בטיפול הבא שלכם (או ההפך – אם הוא קשה מדי גם במצב הפתוח, ניתן לקסטם לרכות). בצורה דומה ניתן להשפיע גם על הגדרות ה Rebound – אפשר לכוון את ההחזרה שלו כך שתהיה מהירה יותר או פחות (וכל הסקלה של שינוי הריבאונד על ידי הרוכב תזוז). על מנת לזהות את הכיול המקורי עמו מגיע הבולם מהיצרן, צריך לקרוא את הסימונים המופיעים על המדבקה. בבולמים משנתונים ישנים (בדרך כלל מתחת ל-2010) רמת הקשיחות של ה (PP ( COMPRESION או ה-RB מצויינים באמצעות קווים: קו ארוך מראה על קשיחות וקצר על רכות. בבולמים חדשים יותר רמת הקשיחות מסומנת באמצעות אותיות: S-soft ,M-medium ,F-firm. עוד קסטומיזציה שניתן לעשות מתאימה לרוכבים כבדים במיחד – הם יכולים לבקש להקטין את תא לחץ האוויר, וכך על אותה רמת לחץ תקבלו בולם יותר קשיח. רוכבים כבדים ירגישו שהבולם יותר פרוגרסיבי כתוצאה מכך.

1-161

על הדרך, אפשר לקבל שינוי של פרמטרים בבולם ללא תוספת תשלום

אגב אחרי הטיפול יכול להיות מעט שמן סיכוך שיוצא ומרטיב את הבולם אולם זו לא בעיה – זה לא השמן שמשמש לבלימה. שמן הבלימה יכול לצאת מהכפתורים – מהחלק העליון של הבולם, ואם זה קורה אז יש בעיה אמיתית.

שיחה עם עמית לביא – מסינגלטרק תל אביב

עמית לביא, מנהל ההחנות ורוכב שבילים לייט, הוא בכלל יועץ ארגוני… הוא הגיע כבר מזמן עם הבולם לבית אורן, ומה שהחל כהצעה לפרויקט ייעוץ של  יום בשבוע תמורת הזדמנות לשחק עם שמן וברגים הפך לחניכה באומנות אחזקת הבולם…  הסניף בתל אביב בניהולו נפתח במאי 2011 לפני כשנתיים וחצי.

הסניף התל אביבי מצליח, גדל כמעט ללא פרסום, ומגיעים בזכותו יותר ויותר אנשים לטפל בבולמים שלהם. היה בעבר חשש מהמיקום הספציפי ברחוב המסגר – המעבדה נמצאת מחוץ לביצת החשמונאים, אולם אחד היתרונות המשמעותיים של הסניף היום הוא החניה, שהולכת ומתמעטת בחשמונאים. פה לעומת זאת יש חניון קרוב וחינם ללקוחות סינגל טרק (לחניון: להכניס המסגר 21 ב Waze…). בחצר הצמודה לחנות יש חניה לשלוש מכוניות, עם זאת הכניסה לחצר החנות מוגבלת בגובה ולקוחות המגיעים עם אופניים על הגג חייבים להסירם טרם הכניסה לחצר!

הצוות ברמה הגבוהה ביותר והמכונאות היא אומנות שמתייחסים אליה פה כאל עיקר המהות: המכונאי הבכיר הוא דניס שעבר הדרכות רבות והסמכה בטיפול בבולמי Fox– השתלמויות בשוויץ, ובארץ. ויטלי הוא עובד חדש, שעבד אצל אלעד קדוש בעבר  ולירון מכסה את תחום הקומיוטינג.

“מעבר לכך שזו מעבדה של פוקס, אנחנו משתדלים לתת מענה של מכונאות ברמה גבוהה באופניים, ובעיקר מייחדת אותנו היכולת לבנות גלגלים ברמה גבוהה. בד”כ עם חישוקים של WTB, סטן או מאביק, נאבות בהתאם לתקציב הלקוח: Quad מיסבים סגורים, Hope מיסבים סגורים, וקריס קינג בהי אנד. באופן כללי ממליצים מיסבים סגורים.” אומר עמית.

“אנחנו מומחים בטיפולים במיסבי שלדות, מיסבי גלגלים, נאבות של קריס קינג ו DT: אנחנו מחזיקים גם ידע וגם כלים ייעודיים, זה מגיע אפילו לגריז הנכון. יש פה מענה מלא לחלוטין לכל הצרכים של Fox, ורק במקרים נדירים צריך למשוך איזה חלק נדיר מהמרכז הלוגיסטי בבית אורן.

1-SingleTrack TLV1

למה לי לטפל בבולם?

בעולם האחזקה ישנם שני מושגים: תחזוקת שבר ותחזוקה מונעת. היום רוב הרוכבים עושים תחזוקת שבר: משהו מתקלקל אז הולכים ומתקנים. בתחזוקה מונעת לא מגיעים למצב הזה בכלל. ההחלטה בין תחזוקת שבר לתחזוקה מונעת היא כלכלית וחוויתית: גם כאשר עלות השבר גדולה מאוד, וגם כאשר חווית הרכיבה נפגמת עולה ההגיון בתחזוקה מונעת. זה לאו דווקא נכון לכל דבר באופניים, אולם בבולמים זה עדיף. שני הבולמים עולים קרוב ל 40-50% ממחיר האופניים. שבר פה משמעותו גדולה בהרבה מכל רכיב אחר. חשוב לציין שבניגוד לחלקי אופניים אחרים בהם השבר ברוב המכריע של המקרים משפיע ישירות אך ורק על החלק התקול, שבר בבולם או במזלג הוא כדור שלג שרק הולך וגדל. השמן שדלף משפיע על החלקים שנשחקים, הנזק מצטבר עד שבמקרים קשים הוא בלתי הפיך.

הבולם יעבוד יותר טוב – ההדרדרות היא איטית. הרבה פעמים מגיעים רוכבים כשהבולמים ממש לא מתפקדים בחלק ניכר מהיכולות שלהם – למשל כבר אין פרופדל. אחרי טיפול הבולם ירגיש הרבה יותר חי, Splashi, חלקלק, מגיב יותר ומתפקד טוב יותר.

מניעה -טיפול נותן אפשרות לעצור תקלות שמתחילות להבנות, ולעצור בזמן. לדוגמא: חופש בבושינגים יוביל בהמשך לשריטות על הרגליים העליונות ובהמשך לנזילות שכבר לא ניתן יהיה להתמודד איתן. בעיקר בבולמים אחוריים שלא מטופלים: מתערבב חנקן בשמן וכל העסק מוקצף ואז יש איזה לוחית שעם הזמן מתעקמת כי היא לא עובדת ישר היא נשברת לבסוף ושורטת את הבוכנה מבפנים ולא פעם הורסת חלקים נוספים… אלה דברים שניתן היה למנוע באמצעות תחזוקה שוטפת ואז ולהמנע מהשבר שתיקונו עולה הרבה. והחוכמה – חוכמת בדיעבד שלא עוזרת לרוכב.

אז למה לא מטפלים? כי כל עוד זה עובד, אפשר… זה משהו שקל מאוד להחביא בתודעה – ולהזניח. אז מה אם החוויה מדרדרת? להוציא כסף זה פחות נעים (קצת כמו דו”ח חניה של 100 שקלים שלא משלמים כי חבל להוציא את הכסף ודוחים ודוחים עד שהדו”ח מגיע להוצאה לפועל ותפח ל-1000 שקלים) . גם בעת המכירה יש גורמים מבניים שמונעים את הטיפול הראשון הבא: גם הלקוח וגם המוכר לא אוהבים לדעת שכשקונים אופניים חדשים, כבר חצי שנה אחרי כן כדאי לבדוק… ההפך – מנסים להרגיע את הקונה שיש לו שנה אחריות…

1-148

כללי אצבע – כמה טיפולים צריך?

בניגוד להנחיות המפעל לטיפול בכל 100 שעות רכיבה בבולם 32 בישראל קיבלנו הנחה (סוף סוף מצאנו איזה דבר אחד שבו עלות המחיה בישראל נמוכה יותר מבעולם…). הסיבה: בישראל יורד מעט מאוד גשם ורוכבי Fox מציגים פה הרבה פחות בלאי מקנדה, צרפת וכולי. סינגלטרק הרחיבה את ההמלצה ל 150 שעות, אבל לקוחות ישראלים נוטים לקחת את המלצת היצרן ולהכפיל אותה פי 2 – רוכב Fox ממוצע יגיע ל 300 שעות או אחת לשנה – שנה וחצי. הנסיון מלמד שזה מאוחר מדי ברוב המקרים: התחילו שריטות על הרגליים, הבולם לא מתפקד טוב וכו’.

יש לציין שבעלי בולמים ומזלגות חדשים המטפלים בהם כיאות במעבדה של סינגל טרק נהנים מהארכת אחריות על ידי הסינגל טרק לשנה נוספת (שהיא מעבר לשנת האחריות הראשונה המוענקת על ידי היצרן), שבמהלכה על המזלג או הבולם להגיע לטיפולים בהתאם לתוכנית שנתית הנקבעת בהתאם לתדירות ואופי הרכיבה של הלקוח. קיומה של התוכנית יאריך את האחריות לעד שלוש שנים מיום הרכישה. בנוסף כל רוכב המקיים את התוכנית יהנה מטיפולים ותחזוקה ברמת הרוכב הכוללים בדיקה, ניקוי והחלפת שמן הסיכוך שברגלי המזלג ונוזל הסיכוך שבתא האוויר ללא כל עלות ובהתאם לצורך !

  • אתם רוכבים 5 שעות בשבוע – תגיעו פעם בחצי שנה לטיפול.
  • אתם רוכבים 10 שעות בשבוע –  אין הרבה כאלה בארץ… הרוכבים האלה יקבלו חבילת טיפולים למתחרים ורוכבים אינטנסיביים: 3 טיפולים (ובוישנגים) בעלות של שני טיפולים בלבד. זו אוכלוסיה לא גדולה אבל חשוב במיוחד באוכלוסיה הזו – שהיא תפיק את המירב מהשירות ומהבולמים…
  • רוכבי דאוניהיל בעלי בולמי טריפל ו 40 – מהלכי 200 וכו’ –  גם אלה בולמים שדורשים המון טיפול, ובגלל המחיר אנשים נמנעים. גם הם מקבלים חבילות דומות לשל רייסרים.

יש תחרות חיובית בין המכונאים וברשת הזו.

[vimeo]https://vimeo.com/81793486[/vimeo]

המקצועיות מאוד חשובה בסינגלטרק: יש הרבה הדרכות, והשתלמויות פנימיות שמכונאים לומדים משהו ומעבירים לאחרים. האמינות היא קריטית – ברור פה לחלוטין שאסור שלקוח יקבל רושם שממנסים לדחוף לו משהו שהוא לא צריך. אם אתה לא סומך על המכונאי – אל תתן לו את האופניים שלך! וכמובן שירות – מאוד משתדלים לתת פה את השירות הכי טוב שאפשר לתת. תמצאו פה לא רק מעבדת בולמים מקצוענית, אלא מעבדה מקצוענית, נקודה. אם חיפשתם באיזור גוש דן את המקום שיתן את הטיפול הראוי לאופניים שלכם, לגלגלים שלכם, למערכות ההילוכים שלכם, וכמובן לבולמי ה Fox שלכם – מצאתם!

בואו לביקור במעבדת סינגלטרק ברחוב המסגר 17 בתל אביב!

טלפון: 03-6415590 (חניה חינם ללקוחות החנות – במסגר 21).