למה צריך ערדליים? התשובה פשוטה: קור ורטיבות (והמתחכמים יוסיפו אווירודינמיות). בישראל הסיבה העיקרית היא הקור – לא מעט רוכבים מוותרים על הפריט הזה, וסובלים מאצבעות קפואות לשווא.

הטמפרטורות בישראל בחורף יכולות להיות בהחלט נמוכות בבוקר המוקדם, ולא נדיר לצאת לרכיבה בשתיים עד חמש מעלות. זה קר, וזה מצריך התארגנות מכוונת בתחום ניהול הטמפרטורה שלכם, בכל נקודה בגוף. זאת ועוד, הנעליים שלכם, כדיירים בישראל החמה, אמורות להיות הכי מאווררות שיש, כלומר הכי לא אטומות לרוח וגשם והכי מתאימות לטמפרטורות גבוהות במיוחד. לכן הוספת השכבה הזו מתבקשת ועוזרת.

כמובן שיש גם רטיבות ובוץ – ואלה יכולים להיות תוצר של השפרצה מהגלגל הקדמי אם האספלט רטוב או עברתם עם שלולית גם אם יצאתם ביום ללא גשם ישיר. נכון, אין ערדליים שנותנים 100% ובסוף תמיד יגיעו המים אל הגרביים שלכם, אבל ערדליים טובים יכולים לדחות את הקץ ברכיבה גשומה. גם בוץ קל יותר להוריד מהערדליים מאשר מנעליים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

סוגי ערדליים 

יש את אלה הדקיקים מלייקרה שמתישבים על נעלי כביש בעיקר מתוך מטרה לחסום רוח ולשפר אווירודינמיות. אין להם שום יכולות הגנה מגשם אולם הם בהחלט משפרים מעט את מצב האצבעות בטמפרטורות של 12-18מעלות ומייצרים להן סביבה נעימה יותר, במיוחד בנעליים מאווררות.  

רמה אחת מעל אלה בהתמודדות עם הקור הם הערדליים המחממים, שעשויים מחומרים סטנדרטיים יחסית של ביגוד טכני. הם רכים עדיין ויש להם רמת אלסטיות סבירה, לפעמים גם עם רמת חימום גבוהה יחסית, ולטמפרטורות של 3-8 מעלות הם מצוינים. הם נוחים, ואפשר להניח שהם הנפוצים ביותר בשוק – כאלה הם הערדליים של קראפט במבחן הזה.

ויש את ערדלי הניאופרן – חומר עבה ומאסיבי שמתאים לתנאי מזג אוויר קשים במיוחד והוא מספק בד”כ את האטימה הטובה ביותר לרטיבות. הוא פחות גמיש, אבל אטום וחזק, והוא הבחירה של רוכבים בטמפרטורות של סביב האפס. יתרון נוסף שלו שגם לאחר שהמים חודרים ונרטבתם, הטמפרטורה נשמרת ברמה סבירה יחסית בתוך הערדל. כאלה הם הערדליים של ג’יורדנה במבחן הזה.

008

מה אנחנו מחפשים בערדליים חוץ מהטריוויאלי (הגנה מקור, רוח וגשם)

את מה שפחות טריוויאלי: גיזרה שתשב כמו שצריך על הנעל ולא תראה מוזר (כמו אותם ערדליים שבחנתי פעם שיצרו לכפות הרגליים שלי מראה של רגלי איש הפיל). מעבר למראה אנחנו רוצים שהם יתפסו כמו שצריך בעקב ובשפיץ הנעל ושלא יברחו מהמקום. צריך גם איזורי חשיפה טובים לקליט ולעקב – אלה בעיתיים כי כל נעל שונה והציפייה מהם היא בכל זאת להתאים לנעל שלכם איכשהו. מומלץ להביא את הנעל שלכם לחנות בקנייה. 

צריך מנגנון סגירה איכותי, שגם אם הערדליים צמודים הייטב, לפי הספר, יסגר בלי להכנס איתכם לתגרה נגדו, למרות שזה הדוק. וגם רצוי שתהייה עמידות – בערדליים זה קטע קריטי: אנחנו לא בוחנים במבחנים של שלושה שבועות עמידות, אבל נאמר שערדליים, בהיותם פריט עתיר חיכוך – עם הנעל עצמה, וגם עם הרצפה, סלעים או מדרכות מזדמנות וכו’, הם פריט מועד לקריעה ושימושיות שמסתיימת בטרם עת.  

טיפ חשוב לשמירה על ערדליים – אחת הבעיות הכי נפוצות בערדליים היא קריעה של החלק הקדמי בשוליים התחתונים שלהם- עקב הליכה והתקלות עם הקרקע – בנקודה הכי נמוכה בחלק הקדמי של פתח הקליט, כי זו נקודה של סוליה הנוגעת בקרקע. כדאי להעדיף ערדליים עם פאנלים מאסיביים בנקודה הזו, וצריך להודות על האמת- כנראה אין הרבה דגמים שישרדו הליכה משמעותית. אם אתם יורדים מהאופניים להליכה עקב תקלה, בוץ, או צורך בשטח – מומלץ לזכור להרים אותם מעל לנעל בחלק הקדמי לפחות, אחרת הם יזרקו לפח די מהר…

עוד היבט שכדאי לקחת בחשבון פה הוא מבנה החלק התחתון הצמוד לסוליה – יש ערדליים שיש בהם פשוט שני חורים תחתונים- לקליט ולסוליית העקב, ויש כאלה שיש בהם למטה חור אחד גדול עם סקוץ לסגירה ומתיחה שעובר בין הקליט לעקב. היתרון של סקוצ’ – שאפשר לפתוח אותו לפני לבישה, להכניס רגל, ולהלביש את הערדל מלמעלה בקלות יחסית (יותר נוח מאשר להשלחיל נעל לתוך הערדל ללא הפתח הזה). יתרון שני הוא שאפשר בקטעי ההליכה למשוך את כל הפדל אל מעל לנעל וללבוש מהר בהמשך. החסרון- סקוצ’ים נחלשים ונפתחים… במבחן פה אחד הגיע עם מבנה סגור ואחד עם סקוץ’.

010-001

SottoZero – ערדליים נגד מים של Giordana – כשבאמת נהייה קר!

  • מחירון: 299 ש”ח, במבצע: 199 ש”ח
  • ייבוא:  נליני ישראל – רחוב האתגר 2 טירת הכרמל, טלפון: ‏077-6214833 / 054-4261101

יש לי פינה חמה בלב ל Giordana היות וסט הרכיבה המקצועני הראשון שהיה לי אי פעם הגיע מהם – היה זה הקיט של קבוצת מוטורולה. רוכבי מוטורולה ישראל קיבלו את הביגוד מהקבוצה בחו”ל וכך התוודעתי לראשונה ללוגו היוניקורן היורה בחץ וקשת של ג’יורדנה. אגב, כמו שאין חברה כזו “Nalini” אלא עומדת מאחורי המותג הזה חברה בשם Moa Sports, כך היתה בעבר Giordana מותג של חברה יצרנית איטלקית בשם APG ולפני שנתיים החברה הזו מכרה את המותג, ומייד ניגשה להשיק מותג חדש משל עצמה בשם Ale שרואים אותו חזק באירועי גראן פונדו באירופה (ויש האומרים שיש לו קווי אפיון דומים במידה משמעותית מאוד למוצרי ג’יורדנה… מעניין למה…).

חזרה לערדליים… מדובר בערדליים שונים לגמרי מאלה שלקחתי מקראפט: זוג כיסויים מאסיבי ממש (90% ניאופרן עבה + 10% ניילון). רמת האלסטיות שלו לא גבוהה- זה חומר מאסיבי למדי, ובהתאם רמת ההגנה שלו על הרגל שלכם ממפגעי מזג האוויר גבוהה מאוד. העובי והתחושה שהמוצר הזה נותן היא של פוטנציאל להגנה המקסימלית שערדליים יכולים לתת. הייעוד מכוון אל רמות האפס ומתחת להן!

015

בערדליים – אתם רוצים אותם הדוקים. ערדליים גדולים נראים זוועה על הרגל, לא אווירודינמיים, לא תופסים את הנעל…  כשלוקחים הדוק זה נראה מעולה, מתוח וכמו שאמורים להיראות הערדליים. החסרון במידה הדוקה הוא שלפעמים, במיוחד אם החומר אינו אלסטי במיוחד, זה יכול להיות מאבק להכניס את הנעל, לרכוס את הרוכסן, ויש מצבים (תלוי בגזרה) בהם הפרונט נשלף החוצה מאיזור האצבעות. המצב הפעם היה אצלי מתיחה לקצה. בקושי עלה, אבל התיישב טוב מאוד, ונראה טוב.

הרוכסן נהנה מסוגר חיצוני שמסתיר אותו, וגם בזכות הסקוצ’ מונע מהלחץ באיזור הפתיחה העליון לגרור פתיחה לא רצויה של הרוכסן כלפי מטה. זה פיצ’ר חשוב בערדליים כאלה. יש אצלי זוגות ערדליים ללא הפיצ’ר הזה שמתעקשים להפתח כל הזמן, וזה מאוד מעצבן – בזכות הסוגר הזה, פה זה לא קורה.

בצידי הרוכסן יש פס מחזיר אור – תוספת ברוכה תמיד. מעל לעקב יש לשונית קטנה שאמורה לסייע למשוך את החלק של העקב אל המקום הנכון בלבישה, אולם היא קטנה מדי וביחס למאסיביות והמידה ההדוקה לא ממש תרמה לי.

המיקום של החורים התאים לנעל בצורה טובה. רק הליכות לא במקטעי בוץ הצליחו להוריד את החלק הקדמי מלאחוז את אזור האצבעות ולהתרומם.

014

לא בחנתי מתחת לאפס, אבל מעליו החימום הוא כמובן מושלם. בטמפרטורה של כחמש עד שמונה מעלות לא הרגשתי את הקור בכלל, וכשהיא החלה לעלות המוצר עדיין שמר על טמפרטורה טובה ולא היה לי חם מדי בתוך הנעל, מה שאומר שזה לא רע בכלל למוצר שמיועד לטמפרטורות נמוכות במיוחד.

חסרון משמעותי אחד- שוב בקשר עם בחירת מידה הדוקה: אם לא מתחתי הייטב את החלק שבין העקב למעל גיד אכילס מאחור, הרוכסן שנמצא שם לאורך הקו הזה שיפשף לי את הרגל לכדי יבלת, ועל כן מבחינת תכנון המוצר – היה עדיף לו היתה לשונית הגנה בין הרגל לרוכסן בצד הפנימי לכל אורכו שגם תמנע כניסת מים וגם תגן על הגוף, או שמיקום הרוכסן היה אחר. עוד היבט שיש לקחת בחשבון הוא העדרו של הסקוצ’ בתחתית הערדל (ראו הסבר היתרונות והחסרונות בפתיחה). לבסוף – ניאופרן כמו בחליפות גלישה מבודד מעולה מקור, אולם לאורך רכיבה ארוכה בגשם יכול יספוג מים בסופו של דבר.

003

קראפט נגד גשם

  • מוצר: דגם 1902334 ערדליים לגשם (Rain Bootie) יוניסקס עם בד ה ventair  נגד מים
  • מחיר: 229 ש”ח
  • שיווק: ING Sports (חנות הדגל של Craft) – הברזל 34, רמת החייל, תל אביב

את ה Craft ניתן למצוא בחנות המצליחה של ING Sports ברמת החייל. הם גם מפעילים חנות אינטרנט שמוכרת מבצעים ייחודיים עם הנחות מוגבלות בזמן למשל בסופי שבוע בלבד, ותמיד יש להם מבצעים שווים. העיצובים הגרפיים שלהם נהדרים – מודרניים, צבעוניים מאוד, והמותג מגניב ומשדר שמחה וספורט.

הערדליים שקיבלנו היו בצבע צהוב זרחני בולט, שהשלים את הפריטים האחרים שהעבירה קראפט אלינו עם המוטיב הזרחני, המתבקש בחורף בראות נמוכה ומזגי אוויר אפרוריים. יש גם מחזיר אור לאורך הרוכסן.

מדובר בערדליים אלסטיים, רכים ודקים יותר מהניאופרן המאסיבי שהוצג מעלה, אבל בהחלט מבודדים וחמים. השכבה החיצונית “ניילונית” יותר בתחושה ומגנה מהרטיבות והפנימית מרפדת בפליס ומחממת.

004

החלק התחתון אינו עם שני חורים כמו בפתרונות אחרים אלא עם פתח אחד שבאמצעו סקוצ’ לסגירה. זה מצוין כיוון שזה מאפשר לפתוח את הסקוצ’ ולהעלות את כל הערדל אל מעל הנעל למקרה הליכה קצרה

או בעת ההתארגנות לרכיבה, ולהחזירו אחרי כן אם יש צורך. כאשר יש רק שני חורים למטה (לעקב ולקליט) צריך להוריד את הערדל כולו, וזה פחות ישים.

את הרכיסה לאורך הרגל מבצעים עם רוכסן שבניגוד לג’יורדנה נמצא בנקודה נעימה יותר לרגל – בצד החיצוני, ואינו משפשף כלל. לבישת הערדליים והורדתם קלה יותר מבג’יורדנה.

באמצע הסוליה - סקוצ' בפתח אחד גדול לעקב ולקליט ביחד

באמצע הסוליה – סקוצ’ בפתח אחד גדול לעקב ולקליט ביחד

ברכיבה, חם ונעים בהחלט. בעיקר כנראה תצטרכו לוודא שאתם לא שמים את זה בטמפרטורה גבוהה מדי, כי מעל ל 12 מעלות בערך זה מתחיל להיות כבר חם מדי. בכלל באופן כללי המשקל הנמוך יותר, האלסטיות הטובה יותר, והרכות של הקראפט גרמו לי להעדיף אותו על הג’יורדנה.

מגרעות? חסרון מסוים הוא העדר אבטחת סגירת הרוכסן, מה שיכול לגרום לפתיחה לא רצונית שלו במהלך הרכיבה. האלמנט הזה קיים בג’יורדנה אבל חסר פה, אבל בסה”כ זה מוצר מעולה.

022-002

סיכום

לא עפתי על הרעיון העקרוני של ערדלי ניאופרן. בלי קשר לאיזה חברה זו (כיוון שחשוב לאמר – גם לקראפט יש גרסאות של ערדלי ניאופרן עבים ומצד שני לנליני ישראל יש ערדליים רכים ודקים יותר), המסקנה העיקרית שלי מהמבחן היא בעיקר שאני מעדיף את הערדליים הרכים יותר על ערדלי הניאופרן העבים והמאסיביים, בעיקר בישראל שבה רוב הרכיבות הן מעל לאפס מעלות. המשקל הקל יותר והאלסטיות המקלה על הלבישה גורמים לי להעדיף את הגרסה המעט פחות מאסיבית. 

מה שחשוב בסופו של דבר שזה יישב טוב- יעלה על הנעל בקלות אבל בכל זאת יהיה הדוק ולא יזוז מהעיגון בעקב ובאצבעות. כמו כן חשוב לוודא שהרוכסן לא נפתח תחת תזוזה, ואני מציע לכם להעדיף ערדליים עם סקוצ’ בתחתית ולא כאלה שהם כמו גרב סגורה עם שני חורים בלבד לקליט ולעקב.