מערכות ה Compression הן מערכות הקשחה של הבולם באמצעות התנגדות למעברי השמן, בנוסף ללחץ האוויר. בכתבה הבאה נלמד על פעולתן, וכיצד לכוון אותן כדי להפיק את המקסימום מהאופניים וממערכות השיכוך שלהם.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כדאי לכוון את הבולמים כך שיתאימו לכם ולרכיבה!

אופניים בכלל, ובולמים בפרט מתוכננים היום להתמודד עם תנאי רכיבה מגוונים ככל האפשר. על הקשר עם הקרקע וספיגת המהמורות אחראים הבולמים: הקדמי והאחורי (באופני שיכוך מלא). הבולמים הפכו להיות משוכללים ומורכבים יותר ויותר בשנים האחרונות ויחד עם השכלול הזה, יש צורך ביותר ידע כדי לכוון אותם נכון על מנת לקבל מהם את כל מה שהם יודעים לתת.

יש לא מעט רוכבים שבחרו להתמודד עם המורכבות של הבולמים בהתעלמות, הכחשה וכו’ וזה חבל מכמה סיבות:

  1. ראשית, כבר שילמנו על זה – הבולמים המשוכללים עולים הרבה יותר מהפשוטים, ואם כבר יש לנו בולם משוכלל על האופניים כדי לנצל אותו.
  2. שנית, בתנאי רכיבה שונים נדרשים מהבלם תפקודים שונים. אנו מכוונים את לחץ האוויר / קפיץ לרמה מסויימת, אבל זו לא בהכרח אופאטימאלית לרבים מהתנאים בהם אנחנו רוכבים. מערכות שונות בבולם עוזרות לנו להתאים את פעולת הבולם לשטח תוך כדי רכיבה – כך שיעבוד בצורה שונה מול אותם תנאים שונים.
  3. ולבסוף – כיוון לא נכון של הבולם יכול להביא לתוצאות לא נעימות, עייפות מוגברת במקרה הקל  נפילות פציעות וכו’ בצד השני של הסקלה.

לפני שנמשיך אל הקומפרשן (מהירות הדחיסה compression– נמליץ לכם לקרוא את שתי הכתבות המקדימות האלה:

  1. מהו Sag ואיך מכוונים אותו?
  2. כיוון ריבאונד, הלכה ומעשה

014

מה זה קומפרשן \ דחיסה בבולמים?

לבולמים אחוריים ומזלגות קדמיים יש מערכת קפיץ או בוכנת אוויר ברגל אחת, וברגל השניה מערכת שמן. מערכת השמן מאפשרת לנו להוסיף התנגדות לעבודת הבולם והתנגדות זו נקראת בלעז compression. בולמים יודעים להבחין בין דחיסה אטית (Low Speed Compression – LSC)  לדחיסה מהירה (High Speed Compression – HSC).

כשמדברים על דחיסה איטית ודחיסה מהירה מדברים על מהירות תנועת הבולם – ולא על מהירות תנועת האופניים. ההבחנה בין מהירויות הדחיסה הנה שרירותית אך מקובל לשים את הגבול במהירות תנועה הנמוכה מ 2.5ס”מ / שניה תוגדר כדחיסה אטית (LSC), וגבוהה מזו תוגדר כדחיסה מהירה (HSC). מנגנוני LSC יתנו התנגדות יעילה לתנועה במהירות נמוכה מ 2.5 ס”מ / שניה, ואילו מנגנוני HSC אמורים לתת מענה לתנועה במהירות הגבוהה מ 2.5 ס”מ / שניה.

בולם משוכלל המכוון כמו שצריך יבצע את ההפרדה הזו. כשזה קורה, מקבלים חווית רכיבה משופרת בהרבה: לא מבזבזים אנרגיה על נדנודים ובובינג ובמקביל – הבולם סופג את המהמורות הקטנות. הוא לא סוגר מהלך במהמורות הגדולות, ואינו שוקע יתר על המידה בעצירה, בירידה, ובכניסה מהירה לברם. גם בלחץ אוויר מעט נמוך הבולם אינו מאבד מהלך תוך כדי רכיבה.

trek-fuel-ex-%d7%99%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9f-%d7%a2%d7%95%d7%a4%d7%a8-%d7%a2%d7%91%d7%a8%d7%991

כיצד משתמשים ב LSC

לבולמים שונים אפשרויות כיוון שונות, ובסוף המאמר הוספנו הסבר לגבי הדגמים הנפוצים של FOX. תוכלו די בקלות ללמוד מהדוגמאות האלה גם לגבי בולמים של חברות אחרות. 

מומלץ להקשיח את הדחיסה האטית LSC בטיפוסים בעליה – הרבה פחות אנרגיה מושקעת בכיווץ הבולם והרבה יותר אנרגיה מושקעת בהתקדמות. בכל מקרה, בטיפוס המהירות בדרך כלל אטית, ויש פחות חשיבות לעקיבה מדויקת אחרי הקרקע, והרבה יותר חשיבות לניצול האנרגיה, ולשמירה על המומנטום.

אם כאשר אתם יורדים שיפוע חד הבולם שוקע לכם יותר מידי, ולא נשארת רזרבה להמשך – הקשחת הדחיסה האטית LSC זה הפתרון. הבולם יישאר גבוהה יותר גם לאחר האלמנט ויהיה מוכן יותר טוב לעוד מהמורות בהמשך. כנ”ל – אם הבולם מרגיש לכם ספוגי בכניסה מהירה לפניות – הקשחת ה LSC היא פתרון.

טעות מקובלת שחלק המרוכבים עושים כדי להתמודד עם תופעות להן מיועד ה LSC היא להעלות את לחץ האוויר בבולם. יש רבים הרוכבים עם בולמים במצב הפתוח לגמרי מהשלושה, בד”כ ומוסיפים לחץ אוויר במקום להוריד לחץ אוויר, אולם לרכוב במצב האמצע בבולם בד”כ. זו טעות כיוון שכאשר תרצו אותו רך הוא ישאר נוקשה. בצורה זו מצמצמים את טווח העבודה של הבולם ומתאימים אותו לסוג צר יחסית של מצבים.

fox_emily_batty_step-cast-1

איך ומתי כדאי להשתמש בדחיסה המהירה (HSC)

נרצה להקשיח את הבולם כנגד תנועות חזקות ומהירות כאשר אנחנו מגיעים לסוף מהלך הבולם: אנו עשויים להיתקל בסגירת מהלך בעקבות נחיתות מקפיצות, כניסה למכשולים במהירות גבוהה וכו’. יהיו מקרים בהם נרצה להוריד את לחץ האוויר, על מנת להנות מהרכות של הבולם. הורדת לחץ האוויר חושפת אותנו לבעיה של סגירת מהלך הבולם – זה המקום להשתמש באפשרות להקשיח את ה HSC לפי קפיצות ומהמורות שונות.

יהיו מכונאים, ואחרים שימליצו במצבים כאלו לצמצם את נפח תא האוויר. את שינוי נפח תא האוויר אנחנו עושים במעבדה בסינגלטרק, בד”כ באמצעות פיצ’ר של פוקס שמאפשר להכניס ספייסרים מפלסטיק המקטינים את התא הזה. זו אפשרות שמתאימה לרוכבים שבאמת יודעים לזהות כיוון בולמים, על כל המשתנים שלהם, ומרגישים שהם צריכים יותר או פחות דחיסה מהירה (HSC) בסאג נתון. החיסרון בצמצום תא האוויר הוא שלא נוכל לשנות את עבודת הבולם במהלך הרכיבה היות שהשינוי כרוך בפרוק תא האוויר. את הקשחת הדחיסה המהירה HSC, מנגד, אפשר להתאים בקלות למצבי ומסלולי רכיבה שונים.

fox_emily_batty_step-cast-6

איך באמת עובד העסק?

מערכות ה Compression הן מערכות הקשחה של הבולם באמצעות התנגדות למעברי השמן, בנוסף ללחץ האוויר.

דחיסה אטית – LSC – אפשר לדמות את ההתנגדות הנוצרת כמו ההתנגדות שאתם מרגישים בעת דחיסת מסננת של קפה פילטר. בבולמים זה כמובן מעט יותר משוכלל: יש מעברי שמן אותם ניתן לפתוח להצר או לסגור. מול מעברי השמן הללו מונחות לוחיות פלדה דקיקות וגמישות (“שימסים”) אותן יכול השמן לפרוץ. כאשר אנו מכוונים את עוצמת ההתנגדות אנחנו שולטים בגודל מעבר השמן ובכוח הנדרש על מנת לפרוץ את מעבר השמן דרך לוחיות האלומיניום. מעבר שמן ההולך וצר ככל שאנו מעוניינים להקשיח את ה LSC.

ישנם בולמים, מהרמה הגבוהה, בהם ניתן לשלוט בנפרד בהתנגדות לתנועות איטיות ובהתנגדות לתנועות מהירות. אגב, בעבר היתה אפשרות, בבולמי פוקס, לקבוע סף פריצה שבו תתקיים הקשחה של הבולם עד לרמת אנרגיה, שקובע הרוכב, שממנה ואילך יפתח מעבר שמן והבולם יעבוד כרגיל. כיום זהו סף פריצה קבוע. הבולם גם כאשר הוא מוקשח כמעט לגמרי עדיין יכול לספוג מכה חזקה ולהתחיל לעבוד.

דחיסה מהירה – HSC – עובד בדרך כלל על ידי סגירה של מעבר שמן בעזרת לוחיות (שימסים) וקפיץ בעומס שנקבע. כאשר מושגת מכה ברמת אנרגיה שהוגדרה נפרץ המעבר ושמן עובר הלאה. האנרגיה הדרושה לפריצה המעבר נגרעת מאנרגיית התנועה של הבולם וכך עוזר ה HSC לשלוט באנרגיה שסופג הבולם במכות החזקות.

סימולציה של זרימת השמן בבולם FOX X2 אפשר לראות בסרטון הבא:

מה אומרים הרוכבים:

תום בר: אני משתמש הרבה בכיווני הקומפרשן וחושב שזו פונקציה מאוד חשובה. יש לי את הכיוון שלי שאיתו אני מושך רוב הזמן. אם אני הולך למסלול אגרסבי ׁ(מורזין)  ׁׁׁאני סוגר קצת את הדחיסה המהירה HSC. אם אני הולך למסלול איטי וטכני אני סוגר את הדחיסה האטית LSC.

דן דורון: אני רוכב הרבה על אופני תצוגה, לא תמיד יש לי אפשרויות לכוון. כשיש אני בהחלט עושה את זה, בהתאם לתנאי הקרקע. בדרך כלל הדחיסה האטית LSC יחסית סגור והמהירה HSC סגור רק מעט – 3 או 4 קליקים

עמית אחי אסף: בבולם הקדמי כמעט שלא נוגע, רק בטיפוסים ארוכים סוגר את הדחיסה האטית LSC.

מאור רביב: באחד הביקורים במורזין, השטח היה יבש, לפני כל פניה בורות עצירה, כאבו לי כבר הידיים. אחד המכונאים כיוון שלי את הבולם, היה מצוין. רשמתי לעצמי את מספר הקליקים של כל חוגה ומאז מנסה לשמור על אותו כיוון.

חנוך רדליך: את הדחיסה האטית LSC סוגר מעט, משהוא כמו 3 קליקים. נועל את הבולם כשעובר לרכיבה בעמידה. ממליך למודרכים שלי לפתוח את בורר המצבים בטיפוסים בעלי אופי טכני על מנת למקסם את האחיזה.

גיא חלמיש: אני עובד בצורה אינטנסיבית ממש עם מתג שלושת המצבים של הדחיסה האטית (LSC), במיוחד באופניים שיש בהם מתג שליטה כפולה מהכידון: נועל בולמים בעליות, שם אותם על מצב האמצע ברוב הרכיבה, ופותח במקומות טכניים או מטרטרים בהם אני רוצה אקטיביות מקסימלית של הבולם. את הדחיסה המהירה HSC אני מכוון בהתאם לסג המומלץ, עם נטייה לרכות – בזכות העובדה שאני עושה שימוש אינטנסיבי במתג הנעילה ובמצב האמצע של Fox, ועקב העדפה שלי לחוויה שזה נותן.

בן קדמי: ברכיבות אפיק אני עם שני הבולמים מוקשחים כל הזמן, פותח רק כשיש צורך. עם בולם ה 36 אני הכי פתוח שאפשר כמעט כל הזמן.

%d7%91%d7%95%d7%9c%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%93%d7%95%d7%92%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%aa

מאת: עמית לביא – מנהל מעבדת Fox סינגל טרק בתל אביב, רח’ המסגר 17.