Lezyne השיקו כמה מחשבוני GPS לרכיבה, וזה משמח, כי השליטה החד משמעית של גרמין בעולם הזה לא טובה לצרכנים ולרוכבים, משאירה את המחירים גבוהים, ואת האלטרנטיבות מועטות. ה Lezyne Mini GPS היה ה GPS הקטן והקל בעולם כשהושק. הוא נקט גישה מקורית כיוון שמראש הגיע ללא רצועת הדופק וויתר על קישורים למכשירים נוספים כגון מדי וואטים – זה מחשבון רכיבה מינימליסטי, קטנטן וקליל משקל. GPS “כניסה” אם תרצו. אבל החברה המתחרה השלטת בתחום לא נשארה חייבת והשיקה שני מוצרים מתחרים קטנטנים אף הם: Edge 20/25 שאחד מהם אף מאפשר קישוריות למכשירים נוספים ומגיע עם רצועת דופק. מעניין בעולם ה GPS לאחרונה!

מאת: גיאחה

002
החלקים העיקריים של המוצר- המחשבון, גומיות המתקון והבסיס. בתצוגה- הגישה הבסיסית של התפריטים היא חלונית וסימון הכפתור להמשך הפעולה (בדוגמא פה- החיצים בצד שמאל, והכפתור השמאלי הוא הכפתור לפעולה הבאה)

כדי שתבינו מהר ובקלות על מה מדובר, פירגנו לכם את הסרט מדברי היצרן:

 

קבלו את הפיצ’רים העיקריים מפי היצרן, ומה מצאנו אנחנו ביחס לכל אחד מהם:

מכירים את הפורמטים הרגילים של מבחנים שבהם מראש אתם מצופים לקבל פחות או יותר בדיוק אותו דבר בכל מקום, בכל מגזין, תמיד…? טוב, זה קצת שיעמם אותנו, ולמוצר קטן וחמוד כזה, נראה לנו מתאים לשבור קצת את השגרה. אז לקחנו את תיאור היצרן, ונתייחס לכל הנקודות שהוא מעלה בתיאור, אחת אחת. אל תדאגו- אם יש משהו נוסף שאני צריך להתייחס אליו, נוסיף נקודות…

“מכשיר ה GPS הקטן והמינימליסטי ביותר בשוק- 30 גרם בלבד”

אכן, זה באמת קטנטן כשמחזיקים את זה ביד – לא יבלוט מרוחב הסטם שלכם. מידות המכשיר: 33.4mm (רוחב) x 50.8mm (אורך) x 22.5mm (גובה) – תשמעו, זה באמת פצפון! המשקל שלו הוא משקל זבוב ממש. מדובר בז’אנר חדש של מכשירים, שמזכיר בגודל שלו את מחשבוני הרכיבה מלפני עידן ה GPS – רק בלי החוטים…  זו תופעה מעניינת- לצד הגדילה בגודל המסך, הפיצ’רים, והחיבורים המורכבים להתקנים נוספים, מנסה Lezyne לפנות פה לרוכב סוף השבוע, שגם לו מגיעה אפשרות לראות את סטטיסטיקת הרכיבה בעודו רוכב, ולא רק בדיעבד, או בעצירות כשישלוף את הסטראבה והסמארטפון מהכיס.

2015-07-20 06.34.39

“ללא סנסורים”

מדובר ב GPS… ואין לו נלווים כגון מד קאדנס או מד דופק. אבל האם זה יתרון או חסרון? יש פה שאלה מעניינת האם יש מקום למכשיר קטן ובסיסי כל כך בשוק של היום? צריך לזכור, בהתייחס לאותה סטראבה שהזכרנו קודם לכן, שלכל רוכב כבר ישנה בסמארטפון שבכיס את הפונקציונאליות שמציע המכשיר הזה במלואה. אז איפה היתרון? כאמור עניין התצוגה תוך כדי רכיבה הוא יתרון בולט וחשוב, אולם האם הוא מספיק כדי לגרום לצרכן לשחרר את כרטיס האשראי? יותר מכך – קיומים של הסנסורים הנוספים הוא אחד הצידוקים החשובים ביותר להמשך המכירות וההצלחה של מכשירי ה GPS (לא היחידים- זמן סוללה, עמידות למים, יכולות ניווט…)- ובלעדיהם זה נחמד, אבל האלטרנטיבה באפליקציה כל כך חינמית, שהעלות של מכשיר כזה צריכה להיות באמת נמוכה כדי להתחרות רק באמצעות תועלת התצוגה על הכידון. לא תחרות קלה.

“מסך חד, קל לקריאה, וניתן לקיסטום חלקי, עם תאורה אחורית”

אכן, מצאנו אותו ברור במיוחד ברכיבה בשטח. המסך מצוין, אולם ברור לקריאה? פה נכנס גם מרכיב גודל המסך (הנתונים: מסך: 20.9 מ”מ על 24.4 מ”מ) וגודל הספרות, והמינימליזם מכתיב, במיוחד כשבוחרים בתצוגה של 4 שורות, גודל פונטים קטנטנן למדי. קשה להגיד שהמסך קל לקריאה מבחינת גודל הפונטים במצב הזה, אבל הוא מעולה מבחינת קונטרסט ובהירות של הטקסט. הוא מאפשר להציג את הנתונים הבאים: טמפרטורה, זמן רכיבה, שעון, עוצמת קליטת GPS, מצב סוללה, זמן תנועה, זמן רכיבה, זמני מדידה. מרחקים: מצטבר, נוכחי, סה”כ ברכיבה. מהירות: נוכחית, מקסימלית, ממוצעת. גובה, גובה מצטבר לירידות, גובה מצטבר לעליות, גובה נוכחי. הקפות. הרגשתי חוסר רק באחוזי השיפוע שאין בתצוגה, ועניינו אותי כשפידלתי בקושי על גלגלי השיניים הקלים ביותר בעליות במחנה האימונים באוסטריה.

מבחינת קיסטום אפשר להחליט כמה שדות יהיו במסך הראשי (עד 4), לבקש תצוגה מתחלפת בין כמה פרמטרים, לבחור את הפרמטרים שיוצגו בתצוגה המתחלפת ועוד כמה אפשרויות שתכסו בדקה שתיים.

013

 

“מסגרת אלומיניום אלגנטית”

בקורסים להתנהגות צרכנים בשיווק לומדים שהצפיות שאתם מגיעים איתן הן אלה שיגדירו את התרשמותכם- אם הצפיות גבוהות, סיכוי טוב יותר שתתאכזבו, ואם הן נמוכות יש סיכוי גבוה שתהיו מרוצים. חייבים לפרגן ל Lezyne פה בענק- זו חברה שמביאה קו עיצובי יפהפה למוצרים שלה והיא ממש המציאה ז’אנר של משאבות וכלים שאפשר ליירר עליהם, רק כי הם נראים נפלא! מי היה מאמין שנתחרמן ממשאבות לפני Lezyne? דווקא בגלל ההצטיינות הזו הפעם אני מצטער לאמר שהמוצר הזה לא עומד ברמה הגבוהה שציפיתי לה מהחבורה המוכשרת הזו ב Lezyne – וזה לא שהוא רע, רק שמהם אני מצפה להכי סטייליסטי וקולי שיש.

“הפעלה פשוטה בשלושה כפתורים”

שלושה כפתורים יש פה. וגם הפעלה פשוטה בהחלט – המוצר נוח מאוד, ובמיוחד הוא מאוד קל בביצוע הפעולה הכי חשובה והכי בסיסית שלו: הדלקה, התחלת רכיבה, סיום רכיבה, כיבוי – פשוטים וקלים. גם מעט ההגדרות שיש פה, ובהגדרה זה מוצר שמיועד להיות פשוט, אינן בעייתיות ולא בעיה להגדירן. הבסיס העיקרי לשימושיות הוא שיטה לפיה כשנדרשת פעולה מופיעה פופ-אפ קטן באמצע המסך עם שאלה ובו גם אינדיקציה על הכפתור המשמש לבחירה באותו מקרה. הבחירה היא תמיד מתוך תפריט קטן שנפתח, ומאחר ויש רק שלושה כפתורים, גם יציאה מהתפריט הזה וכיבוי נעשים באמצעות בחירה מהפופ אפ. יש מצבים שזה נוח ומקל ויש מצבים שפשוט רציתי כפתור נוסף עם Back במקום לבחור בתפריט.

 

011

 

“הקלטת GPS של עד 100 שעות דאטה”

הלוואי שנגיע למכסה הזו במהירות. החיים מורידים את הדרישות שלנו בתחום הזה לצערנו. בכל מקרה זה מספיק בהחלט. גם ככה אתם בטח תורידו ותרוצו לשתף לחברה הרבה יותר מהר מסוף הרכיבה.

“הצגת מידע בטיקרטקסט נע והתחלה וסיום הקלטה אוטומטיים”

התחלה וסיום אוטומטיים זה בסיסי. החלפת טקסט במקרה הזה שימושית יחסית מאחר ויש מקסימום 4 שדות בתצוגה ואין פה הגדרת מסכים שאפשר לעבור בינהם ולפזר בהם את הנתונים השונים. הטיקר שהיה במקור אכן הוסיף כמות נתונים רבה לאותו מסך אחד שמוצג, אולם היו לו בעיות: המעבר בין נתון אחד לשני איטי מדי – כ 4-5 שניות, מה שאומר שכשתורידו מבט למטה תקבלו נתון אקראי בהתאם לעיתוי המבט. לחכות לנתון שתרצו, במעבר בין 4-5 שדות שכל אחד מהם נתקע על המסך כחמש שניות, זה לוקח הרבה זמן וזה מסוכן ברכיבה. הייתי רוצה שכל נתון יופיע בדיוק 2 שניות כדי להספיק לקרוא, אבל מספיק מהר כדי שאוכל לראות את שאר הנתונים במהירות, אולם אין אפשרות לקיסטום מהירות החלפת השדות בתצוגה.

 

008

 

“מדידת מקטעי זמן מוגדרים מראש”

האמת – מעולם לא באמת השתמשתי בתכונה הזו גם במחשבונים אחרים. לא לגמרי ברור לי למה צריך את זה אלא אם אתה רוכב במישור מושלם או בוולודרום עם יעד זמן להקפה, ומעקב אחר הביצוע ביחס אליו, או פריק של מידע שמנתח בכל פעם את אותו המסלול ביחס לביצועים קודמים…

“עד 10 שעות עבודה” – אני מעריך שזה נובע מהגודל המינימליסטי של המוצר שמכתיב סוללה מינימליסטית בתוך הגוף הקטנטן, והתוצאה היא שזה מעט מדי לטעמי, במיוחד אם רוצים הקלטות בתחרויות רב יומיות או טיולים רב יומיים. מנגד אפשר לאמר שאם לא נגשתם לאחר הרכיבה ממילא לחבר למחשב, להעלות, לשתף ולהתעסק עם זה גם ככה, אזי אולי אתם לא הלקוח של מוצר כזה בכלל? ואם אתם כבר שם, הרי שהמכשיר יטען במהירות רבה ויהיה מוכן לרכיבה הבאה תוך זמן קצר.

“טעינה במיקרו USB” – מצוין: אפשר לטעון באותו מטען של הסלולרי (Micro USB). בגרמין הישן שלי זה עוד בפורמט הישן של ה Mini USB…

“התקן X-Lock סטנדרטי” – לא יודע מה זה סטנדרטי, כשלכל יצרן יש סטנדרטי משלו…זה אכן מאפשר הכנסה בסגנון דומה לזה של גרמין אבל זה סטנדרט אחר. מה שבטוח שזה תופס את המכשיר הזה חזק ביותר – כדי לשחרר ולהתקין צריך ללחוץ את המכשיר חזק לתוך ההתקן ורק אז לסובב. זה מנגנון אבטחה חכם שימנע ממנו לעוף בקלות מדי בנפילה או נגיעה אקראית.

 

005

 

עוד היבט פה הוא השימוש בגומיות. עם החבילה שאני קיבלתי לא היתה ידית מיתקון שממשיכה את קו הסטם בלי להתיישב על הכידון או הסטם אבל מהתמונות באתר דומה שהאח היקר יותר שלו כן מקבל אחת כזו. ההתקן גבוה יחסית ובולט וזה פחות יפה על קוקפיט מושקע, אבל זה כנראה חלק מהייעוד של המכשיר להיות זול יחסית ומתוך רצון לא לייקר את החבילה באלמנטים נוספים.

 

004

 

קישוריות ל-PC ללא תוכנת Client

Lezyne לקחו כיוון מעניין בנושא העברת הרכיבות מהמיני אל המחשב והאינטרנט. החיבור מתבצע באמצעות הכבל למחשב, אז פונים אל אתר האינטרנט של החברה, ליומן הרכיבות שנקרא GPS Root. אין צורך להתקין Clientתוכנה במחשב כדי שזה יזהה את המכשיר שלכם והוא מזוהה ככונן נוסף. ההעלאה גיקית ולא ידידותית: כשנכנסים לעמוד צריך ללחוץ על כפתור ה Upload ואז על Choose Files. קופץ חלון של סייר הקבצים ואתם צריכים לחפש תחת My Computer את החומרה, בדומה למצלמה שמחברים למחשב. בניגוד למצלמה או למכשירי GPS אחרים אין כפתור שמזהה את החומרה ומאפשר לייבא את הרכיבות/התמונות החדשות בלחיצה אחת (אחרי התקנה חד פעמית של Client בד”כ). פה צריך לדפדף בתיקיות שבתוך מחשב האופניים. מוצאים את GPS Lezyne תחת My Computer, נכנסים לתיקייה בשם Lezyne ובתוכה יש 4 תיקייות: Activities ועוד שלוש תיקיות שאתם אמורים להתעלם מהן. בתיקיית הפעילויות יהיו קבצי הרכיבות שלכם – תצטרכו למיין לפי תאריך ולבחור את הקבצים שתרצו להעלות…

המשמעות- זה לא ממשק למשתמש קצה פשוט. הוא לא מוצא לבד את הפעילויות החדשות ומעלה אותן. לא מבושל מספיק למשתמש פשוט.   

יומן הרכיבות – GPS Root website

האתר מאפשר לראות סיכום של הפעילויות שלכם, תקציר של כל רכיבה בעמוד ה Dashboard, ולמצוא רכיבות עבר על יומן קלנדרי:

a

אפשר להכנס לפירוט נתוני רכיבה לעומק:

b

ולראות את הגרפים השונים, שכאשר מזיזים מעליהם את העכבר מקבלים את המספרים בצורה יפה על כל הנקודות:

c

 

 “מתאים לתוכנות ואתרי צד שלישי כמו סטראבה ו Training Peaks” 

המכשיר מוציא קובץ FIT רגיל, ובאותה שיטה של דפדוף בקבצים העלתי רכיבות גם לאתר RideWithGPS וזה עובד וסטנדרטי. גם לסטראבה ניתן להעלות את הקבצים ואף לקשר ישירות מאתר Lezyne.

לאחר שימוש אינטנסיבי בממשק ה Web שלהם אני יכול לאמר שהוא אכן מספק מענה בסיסי לרוב הצרכים שלכם, אבל הוא לא מגניב ולא מספק את מה שמעבר, כל אותם הדברים שעושים את ההבדל בין בסיסי למרגש. ביחס למתחרה העיקרי הם הרחק מאחור פה. אפשרויות השיתוף, ייצוא הקבצים לפורמטים שונים, ווידג’ט לאינטרנט וכו’ מוגבלות בהרבה. נתקלתי גם בתקלות.

הקישור לסטראבה בוצע באופן קל ופשוט ועושה רושם שהם החליטו שזו לא הליבה שלהם. Lezyne נכנסו מאוחר לתחום, ולהרים שירות אינטרנט ענק יכול לשאוב את כל משאבי החברה ולא יהיה רווחי, וממילא הרוכבים בחרו כבר בסטראבה…

006

סיכום

גרמין בודדה וחזקה מדי בשוק הזה, וטוב שיש תחרות שנכנסת מכיוון Lezyne באמצעות Trek ישראל. דור חדש של מחשבוני רכיבה קטנים, פשוטים להפעלה, קלילים וקטנטנים מתרגש עלינו. הם מביאים את הפונקציונאליות הבסיסית של הקלטת מסלול והצגת כל הפרמטרים אל הכידון שלכם וחוסכים לכם בעיקר את תנועת השליפה של הסלולרי מהכיס תוך כדי רכיבה כדי לדעת “כמה רכבתי”. הבשורה פה היא מחיר ידידותי ביחס למכשירים מלאי הפיצ’רים והגדולים יותר. מה שהמיני לא עושה זה להחזיק סוללה לזמן רב, למדוד דופק, או להציג נתוני שיפוע ומגוון נתונים נוספים, והוא לא ידע להציג את מדי הוואטים והקאדנס שלכם. כלומר, לא מתאים לרוכבים רציניים שמתאמנים עם מאמן או תוכנית. 

השאלה היא האם הפונקציונאליות הבסיסית נותנת מספיק ערך מעבר למה שאפשר לקבל מהקלטה ישירות לסטראבה בכיס האחורי שלכם? כנראה שיש רוכבים שעבור תצוגה תוך כדי רכיבה על הכידון, עמידות טובה יותר בגשם ונפילות ירכשו את זה. אפשר להעריך שבראייה קדימה זה מוצר עם זכות קיום של כשנתיים, עד ששעוני אפל ואנדרואיד יהיו נפוצים יותר, זולים יותר, ויציגו נתונים מאפליקציות הניידים גם מחוץ לכיס. אני באופן אישי אמתין בקוצר רוח לבדוק את המכשיר המשוכלל יותר של Lezyne, והחשוב יותר – כיוון שהוא מתחרה בסדרת ה500 הפופולרית ומאפשר קישוריות למד דופק, וואטים וקאדנס, ויותר קיסטום בתצוגה.

בחן כתב וצילם: גיאחה

 

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים