מנצח בלתי צפוי לוקח את החולצה הצהובה אחרי היום הראשון של הטור דה פראנס 2019. מייק טוניסן ההולנדי מקבוצת יאמבו-ויסמה מנצח את פטר סאגן (בורה הנסגרו) בפוטו פיניש בספרינט בעליה אחרי שלב ארוך בכבישי פלנדריה.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

הצרפתים יודעים: קלאב מד מזמינה אתכם לחופשת אופניים וסקי אלפינית במועדון החדש: Grand Massif ברמת 4 קלשונים:

מה היה היום

הטור דה פראנס במהדורתו ה-106 נפתח אתמול בבריסל בשלב עצבני שכולו מחווה לגדול הרוכבים בכל הזמנים אדי מרקס ולציון 50 שנים לזכיתו הראשונה במירוץ. המסלול עבר דרך כמה מנקודות ציון בקריירה של הקניבל הבלגי ודמה יותר למירוץ קלסיקה.

מיד בהורדת הדגל הפלוטון איפשר לבריחה קטנה של ארבעה רוכבים, ביניהם האלוף האולימפי גרג ואן אברמט (CCC) אשר יצא לצוד את נקודות ההרים הראשונות במירוץ שחיכו לו מעל המוּר-וַאן-גרָרדסבֶרגֵן המפורסם. אחרי שהצליח להגיע ראשון לראש המור ובכך הבטיח לעצמו את חולצת מלך ההרים הראשונה במירוץ, חזר הבלגי לחיקו של הפלוטון והשאיר את שלושת הרוכבים להמשיך את הבריחה בלעדיו.

ספרינט הביניים

הנקודות הראשונות בקטגורית הניקוד (החולצה הירוקה) חיכו בנקודת ספרינט הביניים כ-70 ק”מ לסיום. קבוצת בורה האנסגרו לקחו על עצמם להחזיר את שלושת הבורחים על מנת לאפשר לכוכב הקבוצה פטר סאגן להתחיל את קמפיין החולצה הירוקה השביעית שלו. אלוף העולם שלעבר אשר מופיע לראשונה זה שנים במדי קבוצה רגילים במקום חולצת אלוף סלובקיה או אלוף עולם אשר אנחנו רגילים לראותו בהן, כנראה מעוניין להחליף את חולצת קבוצתו הרגילה בחולצת הניקוד הירוקה ללא דיחוי ואכן עבר ראשון את קו הספרינט בלוקחו את מירב הנקודות. אחרי שהפלוטון נרגע קצת, כ-40 ק”מ לסיום ברח לבדו סטפן רוזטו (קופידיס) לבריחה שניה שהחזיקה מעמד 39 ק”מ והספיקה לשופטים כדי להעניק לרוכב הצרפתי את פרס הרוכב האגרסיבי של השלב. 

ממש כדאי להרשם לניוזלטר שלנו- רק פעם בשבוע ומעניין!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

תאונות

בקילומטרים האחרונים הקצב עלה יותר ויותר כאשר קבוצות הדירוג הכללי עוברות לקידמת המירוץ על מנת לשמור את המובילים שלהם במקום בטוח יחסית, מה שלא הצליח עבור מוביל קבוצת אסטנה יעקוֹבּ פוּגְלסַנג אשר היה מעורב בהתרסקות כ-17 ק”מ לסיום. הרוכב הדני, זוכה הקריטריום דה-דופינה ואחר הפייבוריטים לניצחון הכללי עלה במהרה על אופניו ובעודו מדמם מהמרפק והגבה חזר לפלוטון בעזרת חבריו לקבוצה וסיים את השלב ללא איבוד זמן. גם האלוף המכהן גריינט תומס (אינאוס) היה מאחורי ההתרסקות האחרונה של השלב כ-2 ק”מ לסיום ונאלץ לסטות ולפגוש את המחסומים בצד הדרך. תומס לא נפגע ודיווש בביטחה לקו הסיום. היות והמקרה אירע בתוך 3 ק”מ לסיום תומס קיבל את אותו הזמן של כולם. 

פוטו פיניש

הסיום היה בספרינט בעליה כאשר הפייבוריטים הצפויים מתכוננים משתתפים. מייקל מת’יוס (סן-ווב) מצא את עצמו בראש הקבוצה מוקדם מידי כ-300 מ’ מהקו אבל החליט שאין ברירה אלא להתחיל את המיאוץ בעודו משמש מוביל נוח למתחריו. כ-180 מ’ לקו סאגן ביחד עם סוני קולברלי (בחריין מרידה) עוברים קדימה ומאחוריהם קיילב יואן (לוטו סודאל) ואליה ויויאני (דקונינק קוויק סטפ) אשר לא ממש מצאו את הפוזיציה המנצחת. בעוד סאגן פורץ קדימה ב-50 המטרים האחרונים מצליח מייק טוּניסֵן, בפרץ מהירות מרשים לעבור את סאגן ולחצות ראשון את קו הסיום במרחק סנטימטרים בודדים.

טוּניסֵן, איש הליד-אאוט של כוכב קבוצתו דילן גרונווגן, אשר היה מעורב בהתרסקות כ-2 ק”מ מהקו, נשאר ללא המוביל שלו ומצא את ההזדמנות לפרוץ קדימה בזכות עצמו. טוּניסֵן מקבל את החולצה הצהובה הראשונה בטור דה פראנס 2019 כמו גם את החולצה הירוקה. סאגן, בזכות ספרינט הביניים נמצא בשוויון ניקוד עם ההולנדי אבל מדורג שני מפני שניצחון שלב מקבל עדיפות. כך או כך, סאגן ילבש היום את החולצה הירוקה.

בטור דה פראנס

היום – נג”ש קבצתי

כבר היום יתחיל המאבק על הדירוג הכללי. אחרי שרוכבי ה-GC עברו איכשהו את היום הראשון (לרוב) ללא תקלות וללא איבודי זמן יהיה עליהם לעמוד במבחן אולי הקשה ביותר בכל מירוץ אופניים – הנג”ש הקבוצתי. הקבוצות עומדות מול מסלול גבעות מפרך בן 27.6 ק”מ סביב בריסל. היום רוכבי הדירוג הכללי תלויים במאה אחוז בחוזק קבוצתם על מנת להשאר בתמונת ה-GC של המירוץ. מי שקבוצתו פחות חזקה בנג”ש הקבוצתי יפסיד זמן. הקורבנות הצפויים הם רומן בארדה (AG2R) ונָירוֹ קינטנה אשר הם וקבוצותיהם לא ידועים כמצטיינים בתחום וזה עלול לעלות להם באובדן דקות ארוכות. גם וינצ’נזו ניבאלי (בחריין מרידה) איבד זמן יקר בעבר אחרי נג”ש קבוצתי. ניבאלי אמנם הצהיר שהוא לא מתחרה השנה על הדירוג הכללי אבל אנחנו בינתיים מתייחסים להצהרותיו האלו בחשדנות. הקבוצות שצפויות להיות חזקות בתחום זה ולהקפיץ את כוכביהם בדירוג הכללי הם מיצ’לטון סקוט עבור אדם וסיימון ייטס, ואינאוס עבור אגן ברנל והאלוף המכהן גריינט תומס.

שמרו על עצמכם בתמונה- באמצעות ערוץ הטלגרם שלנו בזמן אמת! פה: https://t.me/BIKEPANEL