מלאי הכריכים באלונית המקומית הוכפל, עובדי השיפודיה שבתחנת הדלק נכנסו לכוננות וגויסו למשמרת נוספת: כביש אורים – רעים שבדרום, כביש שומם ומשמים רוב ימות השנה, לבש חג וקיבל את הכבוד לארח “בצלו” את אליפות ישראל בנג”ש 2015 בחסות Ridley.

האמת, לא היו יותר מדי מתמודדים על האירוח: דרישות המשטרה המחמירות מצד אחד ואופי התחרות מצד שני מאלצים איתור של כביש ארוך דיו, שאפשרי לסגור לכמעט חצי יום ובעלות משטרתית סבירה. אופי התחרות? “אופי זו המצאה של מכוערות” גורס הפתגם האלמותי וקלאסיקות הן אולי פוטוגניות יותר אבל לרכב נג”ש, לדעת להוציא מעצמך את המקסימום ביום נתון ובתנאים נתונים, זו אומנות.

כבר מהשעה 11 החלו ראשוני המתחרים להגיע, אוהלי הקבוצות הוקמו ועמדות טריינרים צצו תחת כל עץ רענן. ראשון המתחרים זינק בשעה 13:00 ואחריו כל דקה מתחרה נוסף, כך עד השעה 17:06 בה זינק יואב בר, אלוף ישראל המכהן שחתם את הרשימה.כצפוי, תנאי הרכיבה לראשוני המזנקים כללו חום ובעיקר רוחות חזקות בעוד שלקראת סוף היום הרוחות נחלשו מעט ותנאי הרכיבה השתפרו. מרחקי הרכיבה בין 10 ל 36 ק”מ, תלוי בקטגוריה.

320

 

משדרגים את אליפויות ישראל

אני אחרוג מעט ממנהגי ואתגאה מעט ביוזמה של BIKEPANEL שמשדרגת את אליפויות ישראל-  השת”פ החדש שיזמתי ביחד עם ירון דור מאיגוד האופניים וירון ניסנביץ’ מ Rockn’Road יבואנית Ridley ו Bergamont יצר תקדים חשוב לענף האופניים, כי כל מי שהיה בשנים קודמות באליפויות ישראל, וגם הפעם באורים, יודע שהן היו מעליבות: כמעט ללא קהל, ללא צל, ורק כמה רוכבים בודדים וקבוצות מתעסקים בתחביב שאף אחד לא יודע עליו. לעומת זאת התחרות קיבלה השנה צבע ואווירה מרוממים לעומת שנים קודמות. לטובת האומנים ונספחיהם, ועל מנת להמתיק את גלולת החום והריחוק הביאו הצוותים המסורים של Rockn’Road, איגוד האופניים ותאוצה של נמרוד הנגבי-המפיק עבור האיגוד, מתחמי ישיבה מוצלים שכלל כיבוד קל ושתייה קרה. מוסיקה שודרה לקהל, וצמידותו של המתחם לבימת הפודיומים ולמזכירות יצרה באופן טבעי אווירת הפנינג משפחתית – בהחלט שינוי מרענן לעומת אליפויות ישראל בעבר. עיקר הפעילות התחרותית, רמפת הזינוק, פנית הפרסה והסיום ועמדת השיפוט רוכזו לא הרחק משם ואפשרו מעקב שותף, עניין מתמיד והרבה נטוורקינג. בתחרויות הבאות יהיה גם מתחם אקספו ושמייח.

איפה החלק שלכם הקוראים?

BIKEPANEL, דני אסקרוב, חברים כמו מאמן האופניים ניצן הנדלר שהביא לכם את הכתבה הזו, מביאים כיסוי מאסיבי של אליפויות ישראל- עם כתבת מבוא וכתבת סיכום מעניינות של כל התחרויות. אם שמתם לב- באנרים בכתבות ובאתר שולבו פה מתוך מטרה להביא אתכם- הרוכבים שאינם מתחרים, לבוא לתחרויות ולעודד.

מחר תתקיים באיזור בית ג’וברין אליפות ישראל באופני כביש בחסות Ridley- יהיה אקספו, יהיה מתחם בירה של הסייקלינג אקדמי, יהיה מדהים. Rockn’Road עושה את זה מכל הלב- וביחד עם האיגוד ועם BIKEPANEL מובל פה מהלך שמרומם את אליפויות ישראל, והופך אותן להפנינג שראוי היה כל השנים שיהיו. אני בטוח שזה תקדים שעוד תהייה לו השפעה מצוינת לשנים הבאות, אבל שימו לב- כדי שהענף הזה יתרומם, התחרויות יהיו הפנינג, ויהיה פה כיף ושמח בספורט האופניים הישראלי, אנחנו צריכים אתכם: צלע רביעית לשיתוף הפעולה הזה. בואו מחר לעודד ולחגוג איתנו באליפות ישראל באופני כביש 2015 בחסות Ridley!

גיא חלמיש \ עורך BIKEPANEL

 

אליפות נגש תמונות רוקנרוד

ד”ר יוני ירום, יו”ר איגוד האופניים, נהנה מהאווירה? בהחלט. אירוע מכובד ויפה, אווירה של מרוץ גדול, מרומם את הלב לראות את הרוכבים שמגיעים לתחרות כזו מלאי אמביציה לנצח.

יש לך הימור על המנצחים? בנשים  לפז בש אין כיום מתחרות, יואב בר נראה המועמד המוביל בגברים.

ומה עם דימה? חשוב לנו שדימה, אחרי שקיבל אזרחות ישראלית, יוכיח את עצמו וימשיך ויתקדם, גם בזירה הבינלאומית.

אילן אולמן, 500 ואט, עושה רושם שהגעתם בהרכב מכובד? גישת המועדון היא שכולם באים ומשתתפים במרוץ הנג”ש, גם כשהסיכוי לנצח לא גדול. בעילית אין לנו ציפייה לנצח, נשתדל להיכנס לחמישייה. המסלול לא קל ומרוחק אבל אנחנו מודעים לאילוצים ומקבלים בהבנה, העיקר שמתקיים מרוץ.

191המנצחים

בסופו של יום ארוך, אכן שמרו פז בש ויואב בר את הגביע בבית לשנה נוספת כמו שצפה ד”ר יוני ירום. את פודיום העילית נשים השלימו רותם גפינוביץ (IGP) ומרים בר-און (דינמו ריסינג). מרים כבר הייתה רביעית אבל פיניש חזק שלה הבטיח לה את המקום השלישי, 18 שניות לפני מיאל נווה (ECOטים) שסיימה רביעית.

  • בעילית גברים, דימה גורבובסקי (דינמו רייסינג) אותת על חזרה לשגרה כשהיה המהיר ביותר על המסלול. אביב יחזקאל (CCC) סיים 1:16 אחרי יואב וסגר את תמונת הפודיום
  • את מקצה הנוער ניצח עידו בר (IGP) כיאה למסורת המשפחתית. סגניו הם סער הרשלר (500 ואט) וגיא וינברג (TACC)
  • בנוער נשים הגיע ראשונה הילה יצחק (500 ואט) ומעט אחריה גל חדש (עמק האושר)  ושחר צרויה (NCC).

 

אליפות הארץ נגש 20151

בשיפור מתמיד?

גם בשנת 2013 נערכה אליפות הנג”ש על אותו המסלול בדיוק עם אותו הרכב מנצחים בעילית:

  • דימה גרבובסקי קבע ב 2013 תוצאה של 46:58 לעומת 46:19 הפעם. שיפור של 39 שניות.
  • יואב בר רכב ב 2013 זמן של 49:31 לעומת 47:56 הפעם ושיפר ב 1:35.
  • פז בש קבעה אז 36:10 לעומת 36:19 הפעם, נסיגה מזערית של 9 שניות.

דימה השתתף השנה בתחרות חצי איש הברזל באילת אבל מסתמן שמיצה לעת עתה את הטריאתלון והוא חוזר להתמקד ברכיבה. יואב שיפר את תוצאתו ב 1:35 למרות העונה המפרכת והעייפות מבאקו – סימן טוב לבאות. פז שמרה על יציבות אם כי סביר שגם היא סוחבת עייפות מהעונה הבינלאומית.

אליפות הארץ נגש 20153

 

רן מרגליות, Cycling Academy, עשיתם השנה המון מרוצים בחו”ל, יש הבדל מהותי לעומת מה שאנחנו רואים כאן היום? מבחינתי במרוץ נג”ש, כל עוד המסלול סגור ובטוח ויש מדידת זמנים אמינה, לא כל כך משנה איפה הוא מתקיים, העיקר שהרוכבים יתנו את כל מה שיש להם.

אליפות ישראל, המרוץ הזה חשוב לך במיוחד? אני מנסה לספק לכל הרוכבים את המעטפת והתמיכה הכי טובה שאני מסוגל, זו העבודה שלי, אבל אני לא יכול לרכב במקומם, בסופו של יום הם אלו שמסובבים את הדוושות. ברור שאשמח מאד אם יהיה לנו אלוף ישראל בקבוצה  אבל לא יקרה אסון כזה גדול אם יואב יתפוס יום רע ולא ינצח, זה יהיה לא נעים אבל נמשיך הלאה למרוץ הבא. חשוב לנו לייצר רצף של תחרויות ושיפור מתמיד ביחס לעצמינו, לא ביחס לאחרים.

נראה שלפחות מבחינת ניהול הקבוצה אתם מציבים את הרף בגבהים שטרם נראו בזירה המקומית? יש לנו אתגר מתמשך של עמידה בעומס ואנו מנסים ליישר קו עם הרמה הבסיסית הנהוגה בקבוצות מקצועניות.

 

306

 

ויקטור קיטייב, דינמו רייסינג: אנחנו אחרי עונה ארוכה של תחרויות והיה מעניין לראות מי הגיע בשיא, מי סובל מעייפות ומי הגיע עם עודף ביטחון. בשנה שעברה ראינו מרוץ בשליטה טוטאלית של IGP אבל השנה הייתה נוכחות של הרבה רוכבים חזקים והפודיומים התחלקו בצורה יותר מאוזנת.

דימה גרבובסקי שניצח היום רוכב אצלך בקבוצה, הוא יכול להגיע לאולימפיאדה? דימה יגיע לאולימפיאדה אם יחזור לעצמו אבל גם אם כל הגורמים המעורבים יתנו עידוד ויתמכו. בתחרויות עד עכשיו זה כולם נגד דימה, חייבים לשמור אותו במערכת ולתמוך בו, אחרת מהר מהצפוי הוא ידעך ויעלם מסצנת האופניים בארץ.

מה יקרה בשבת, באליפות ישראל? האליפות מוגדרת כתחרות פתוחה ואני מאד מקווה שלא יווצר מצב שלא מתייחסים אל דימה מתוך הנחה שהוא לא מתמודד.צריכים לתת יותר משקל למנצח הכללי כמנצח המרוץ.

דימה קבע את התוצאה הטובה ביותר במירוץ והגיע ראשון ובפער מרשים, אולם עקב התקנות בענייני האזרחות וההשתתפות, הוא עדיין לא יכול לשאת את חולצת אלוף ישראל.

 

307

 

יואב בר, Cycling Academy, רכבת מאד רגוע את תחילת המרוץ ולרגעים נדמה כאילו הפער בינך לבין עומר גולדשטיין שזינק דקה לפניך גדל? נכון, נכנסתי למרוץ בקצב רגוע, אני עדיין מתאושש מהחוויה במשחקי באקו. התכנית שלי הייתה ללחוץ בלג השלישי ואני שמח שזה עבד לי. אכן לא ניצחתי את דימה כמו לפני שנה אבל בהחלט השגתי את המטרות שלי ושל הקבוצה וקיזזתי למעלה מדקה וחצי לעומת מרוץ 2013. אני מקווה להמשיך ולהשתפר באופן דומה גם בשנה הבאה.

אומרים שבנג”ש רואים את ההפרשים האמיתיים בין הרוכבים הישראלים והעולם? התחרתי השנה בנגד שעון פעם אחת בסאן לואיז ואני מאמין שעם ציוד נג”ש, בתחרויות כאלו, אוכל להתברג בין ה-30 הראשונים. עדיין יש הפרשים בינינו לעולם אבל אם מסתכלים לא רק עלי אלא על כלל הרוכבים שלנו בזירה העולמית רואים מגמת שיפור מעודדת.

 

122

 

פז בש, IGP, אחרי ההצלחה ההיסטורית בבאקו, איך היה המעבר חזרה לזירה המקומית? היה מאד חשוב לי לנצח את אליפות ישראל ולקחת נקודות UCI שיקדמו אותי לקראת אולימפיאדת ריו 2016.

לפני שנתיים על אותו המסלול רכבת 36:10, השנה רק 36:20? התוצאה פחות חשובה וגם קשה להשוות לשנה קודמת כי הרוחות היו שונות. לא רוצה להשתמש בתירוץ של באקו, סה”כ הייתה לי תחרות טובה היום והתנהלתי נכון, בעיקר בשתי הצלעות מול הרוח שם הוכרע המרוץ.

יש לך בכלל מתחרות כיום בארץ? אני לעצמי תמיד רוכבת מתוך מחויבות, אהבה ועם חיוך רחב, זה מה שמנהל אותי. היפה בתחרויות נג”ש זה שרק כאשר אחרונת המשתתפות חצתה את קו הסיום, נקבעת המנצחת. בארץ המיקוד שלי כרגע זה בעיקר בנבחרת ישראל כדי ליצור כאן חבורת בנות שתוכל לשחק את המשחק הקבוצתי גם בזירה העולמית.

משפט לסיום? מאד מודה ומעריכה את התמיכה המסורה של חברי קבוצתי, IGP ושל הספונסרים, לא מקבלת את זה כמובן מאליו.

 

174

 

ירדן גזית, מנהל מקצועי, איגוד האופניים, סיכום התחרות מנקודת מבטך?

מבחינת האיגוד חודש אליפויות ישראל נפתח בהצלחה. בהיבט הארגוני נעשה לראשונה שימוש במערכת מדידה חדשה שנמצאת בתהליך הטמעה ואנו מקווים שתשפר את איכות ומהירות הפקת התוצאות לטובת חוויית תחרות מוצלחת יותר לרוכבים. עד כה אנו שבעי רצון מתפקוד המערכת. מבחינה ספורטיבית גם כן ראינו רכיבות יפות במרבית הקטגוריות. ברכות לזוכים ובהצלחה לכל הרוכבים בשבת.

043

אין ספק שהרוחות והמסלול המעוקל אתגרו את הרוכבים בשאלה מהי אסטרטגית הרכיבה האופטימאלית. 3 אפשרויות ראליות ניצבו בפניהם:

  1. רכיבה בעצימות אחידה לאורך כל המסלול
  2. רכיבה בעצימות מעל הסף מול הרוח ומתחת לסף עם הרוח
  3. כמו (2) אבל רכיבה מתונה יותר בחצי הראשון וחזקה יותר בחצי השני

273

 

במבחן התוצאה עושה רושם שרוב המנצחים יישמו את מודל 3. מי שזינק מוקדם יחסית, בעיקר הרוכבים עם הגבלת ההילוכים, ולא לחץ חזק בהלוך קיבל ברכיבה חזרה רוח גב שהקשתה על דיווש במלוא הקיטור. רבים מאלו שניסו לרכב באופן סימטרי נחלשו בחצי השני ודעכו. היו רבים שהתחילו חזק מידי ושילמו על כך מחיר מיידי. רוב מנצחי הקטגוריות נכנסו לענינים במתינות והורידו את הגרזן בחצי השני של הרכיבה, בצלע מול הרוח. הבחירה ללחוץ בהלוך על חשבון ריסון בחזור התגלתה כנכונה אבל התחלה חזקה מדי גרמה למעט דעיכה.

 

225

 

ביקורת בונה

בנג”ש המתחרים רוכבים מתוך הנחת מוצא שהכביש סגור סטרילית וצריך לעשות כל מאמץ שאכן יהיה כזה, עם אפס רכבים משוטטים על המסלול. גם רכבי הליווי, הארגון והשיפוט צריכים לשפר את ההתנהלות בקרבת הרוכבים. נקודה נוספת היא אחריות המאמנים ומנהלי הקבוצות על עמידת ציוד הרוכבים בתקנות המרוץ.

תוצאת התחרות של שניים מרוכבי הנוער הבולטים והמוכשרים של 500 ואט, איתמר אינהורן ועומר מור נפסלה ע”י צות השיפוט. עומר נפסל על שימוש אסור במכשיר קשר. איתמר, שבאופן לא רשמי רכב את הזמן המהיר ביותר מבין רוכבי הנוער, נפסל על שימוש באופניים שאינם עומדים בתקנות ה-UCI (בכידון נג”ש אינטגראלי).

מאחורי ההגדרות המשפטיות עומדת העובדה שהחוק מחייב את רוכבי הנוער להתחרות עם אופני כביש תקניים בתוספת אירובאר בסיסי בלבד. כמו רוב חוקי הנוער, גם כאן המטרה היא להגן על הרוכבים הצעירים ולמנוע מהם מרוץ חימוש מיותר ויקר. בניגוד למאותגרי השידורגים, ב UCI מבינים היטב שהשיפור המהותי ביותר בשלדת נג”ש מצוי בקוק פיט ובכידון האינטגראלי שמאפשר שמירה על הפוזיציה האידיאלית גם בזמן העברת הילוכים וצמצום הגרר שמיצרים הכידון והשיפטרים הסטנדרטיים.

זו טעות שכולם צריכים ללמוד ממנה ולהביט קדימה: הרוכב, המאמן, ושופטי התחרות – כולם פספסו את העניין. מצד אחד שופטי האיגוד בודקים את כל האופניים שמזנקים וגם האופניים של איתמר נבדקו, השופטים לא העירו לאיתמר על האופניים ואיפשרו לו לזנק. יחד עם זאת האופניים לא עמדו בתקנון ומשהובא העניין לידיעת השופטים נאלצו ליישם את החוקה ולפסול את המתחרה.

קשה שלא להצטער עבור איתמר שהוציא את התוצאה הטובה ביותר בקבוצת הגיל שלו. עושה רושם שאיתמר קיבל בהבנה את החלטת השופטים ויגיע חדור מוטיוציה לבית גוברין בשבת. המקרים האלה הם כנראה חלק מהתהליך שהענף שלנו צריך לעשות כדי לקפוץ מדרגה ולהיות מקצועי יותר בעתיד. מהרושם שלנו- כל המעורבים מפיקים לקחים ומסתכלים קדימה.

 

212

 

חתונה באורים

לאחר התחרות דרמה נוספת: אנטון מיכאלוב, מי שהיה אלוף ישראל בנג”ש בשנת 2012, עושה כבוד לאירוע ומציע הצעת נישואין לבחירת ליבו. הבחירה הסכימה ומעכשיו יש לאנטון עוד זכרון חיובי מאורים

אליפות הארץ נגש 2015

 

כתב וצילם: ניצן הנדלר

ניצן הנדלר הוא מאמן אופניים, מהנדס אווירונאוטיקה ואיש הייטק והנדסת אנוש, לא ברור מה כמקצוע ומה כתחביב. רוכב עילית תחרותי מהותיקים בארץ ושען מומחה. כמאמן אופניים מתמקד ניצן בעריכת סדנאות רכיבה ייעודיות ובכתיבת תכניות אימון אישיות המותאמות לנתוני המתאמן ומטרותיו. ליצירת קשר: nitzanhendler@gmail.comwww.facebook.com/nitzan.hendler