הטור דה פראנס ה-106 הגיע לסיומו בפריז עם אלוף חדש, אחרי מסלול מרענן ומרתק. השנה זכינו למירוץ צמוד ומותח מזה שנים, עד כדי שרבים מכנים את הטור של 2019 בין הטובים ביותר שהיו.

מאת: אורן ארד
צילום: ASO

מסלול מגוון ומרתק

יותר ויותר קולות בעולם האופניים טוענים שהטור הצרפתי, אפילו בהיותו היוקרתי והנחשב ביותר נופל ממתחריו האיטלקי והספרדי אשר לא חוששים לשבור מסגרות ולהציע מסלולים מגוונים ומעניינים יותר. הניסיונות של מארגני הטור דה פראנס בשנים האחרונות לגוון קצת ולנער את הפורמט הרגיל על מנת להוסיף עניין לספורט הזה ניכרים. הטור דה פראנס השנה נשאר פחות או יותר במתכונת הרגילה של שבוע ראשון שטוח, ימי מעבר משמימים, ובחצי השני אפיזודות האלפים והפירנאים אשר שם קורה המירוץ, אבל עם תמהיל נכון של גיוון במסלול, כמו הכנסת שלב הרים ראשון כבר בשלב 6, מעט נג”ש, יותר ימים קצרים ומכריעים ומספר חריג של הרים גבוהים ביותר קיבלנו השנה טור מגוון ומעניין מהרגיל. אבל מה שעשה את הטור הזה למיוחד כל כך לא היה המסלול, אלא הרוכבים. אם נדייק יותר היעדרותם של כמה רוכבים והצגה מיוחדת במינה של רוכב אחד.

ג’וליאן אלאפיליפ

סיפורו המדהים של הצרפתי בטור דה פראנס מתחיל בעובדה שקבוצתו דקונינק קוויק-סטפ הגיע עם מטרה ראשונה – תמיכה מלאה בספרינטר אֵליַה ויויאני בשלבים השטוחים. מעבר לכך הם העמידו את רוכב ה-GC שלה אנריק מאס, שהצטיין בוואלטה האחרונה לעשות מה שיוכל בדירוג הכללי. 

אלאפיליפ רוכב ורסטילי אשר מצטיין במירוצי הקלסיקות, גרף ניצחונות כמעט בכל דיסיפלינה כולל ספרינטים, נג”ש, גבעות וגם בהרים הגבוהים. בשלבים המתגלגלים של תחילת הטור הוא ראה הזדמנות מצויינת לעשות משהו בשביל עצמו בלי לקלקל את תכניות הקבוצה וכשניצח את שלב 3 באֵפֶרנִי ועטה לראשונה את החולצה הצהובה הוא הצהיר מה שכל רוכב שאינו מתחרה בדירוג הכללי במעמד זה מצהיר – שהוא יגן עליה כמה שיוכל. כבר בשלב 6 מעל הבלָאנְש-דֵה-בֵּל-פִי, העלייה המשמעותית הראשונה במירוץ הוא נאלץ להיפרד מהצהוב, אבל זה היה בפער קטן מספיק כדי לא להרפות אלא לנסות שוב. וכך היה. בשלב 8 עם ניצחונו של דה גנט בסַן-אֵטינֶה יצא אלאפיליפ שוב להתקפה והצליח לחזור להובלת המירוץ. בשלב זה עדיין נחשב אלאפיליפ לבייביסיטר של הצהובה עד שהעניינים בדירוג הכללי יתחילו להתחמם, אבל אז הגיע הנג”ש. 

ניצחונו של אלאפיליפ נגד השעון מול כל הנגשיסטים ורוכבי ה-GC המובהקים גרם לכולם להתחיל להתייחס ברצינות לאיום שהוא עלול להוות על הדירוג הכללי ולקהל הצרפתי להתחיל לחשוב על ניצחון היסטורי בהישג יד, מה שנראה יותר ויותר מוחשי אחרי שאלאפיליפ שרד את קרבות הדירוג הכללי בפירנאים בעודו ממשיך להחזיק בצהובה.

אומרים שההבדל בין רוכב מעולה לבין זוכה בגראנד טור נעוץ בתיפקודו בשבוע השלישי. כך גם אלאפיליפ – רוכב אופניים מדהים – הוכנע בשבוע האחרון שבאלפים. קודם כל במעלה האיזוארד – שם הפסיד לראשונה את הובלת המירוץ לאגן ברנל (אינאוס), ובשלב 20 התפרק סופית בעודו מפסיד דקות בדירוג ומסיים במקום חמישי ב-CG. הישג מדהים שרוב רוכבי הדירוג הכללי המובהקים רק מפנטזים עליו.

אלאפיליפ הביא לטור את התעוזה, האומץ וההתקפיות אשר הצליחו להחיות את המירוץ ולהכניס עניין נוסף וחדש לאורך כל שלושת השבועות. על כך הוענק לו בצדק רב פרס הרוכב הסופר אגרסיבי בסיום הטור דה פראנס. 

הנג”ש ששינה את הכל

מירוץ פתוח

העדרותו של הפייבוריט החזק ביותר כריס פרום מהמירוץ השפיע עמוקות שדה המתמודדים השנה. פרום הוא רוכב כל כך חזק ודומיננטי כיום ששאר המתמודדים על הדירוג הכללי יוצאים מראש מתוך מטרה לפודיום – לא יותר. העדרותו כמו גם זו של מתמודד חזק נוסף טום דומולן אשר סוחב פציעה מהג’ירו פתחה את המירוץ והכניסה מוטיבציה רבה לרוכבים נוספים להתמודד ברצינות על המדרגה הראשונה בפריז. אמנם תומס ניצח בשנה שעברה, וברנל סומן כבר מראש כפייבוריט אך שניהם לא מטילים אימה כמו פרום. 

השנה המירוץ באמת היה פתוח. עד לשלבים המסכמים לא יכולנו לנחש מי יהיה זה שיתעלה מעל השאר. ראינו את טיבוֹ פִּינוֹ (גרופמה FDJ) בכושר שיא עם סיכוי ממשי לניצחון כללי, סטיוון קרויצוויק (יאמבו ויסמה) חזק ועקבי לאורך כל הטור, ואמנואל באקמן (בורה הנסגרו) שמזנב בשקט. כל אחד מהם נראה שקול לתומס וברנל ובאמת נהננו מההצגה שהסוף שלא אינו ידוע מראש.

עם זאת ניכרה גם פסיביות מסוימת בשלבים מכריעי הדירוג הכללי במעלי ההרים. לא ראינו כמעט התקפות משנות מירוץ, רוב הזמן רכבו הפייבוריטים כשהם מחכים שמישהו אחר יבצע את המהלך, שהרבה פעמים לא הגיע, או שהגיע מאוחר מידי ולא הביא לשינויים. הזהירות, שלא נאמר הססנות הזו תרמה רבות להישארותו של אלאפיליפ בצהוב הרבה מעבר למצופה ובאופן אירוני תרמה להמשך המתח והצפייה כמה זמן עוד יחזיק מעמד – מה שהוסיף עניין רב.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

חגיגה צרפתית

בעוד העולם כבר מכתיר את הטור דה פראנס כאחד הטובים שהיו, עבור האוהדים הצרפתיים הוא היה מיוחד אפילו יותר. מלבד ההצגה הגדולה שקיבלנו מאלאפיליפ במהלך הטור זכינו גם לראות את טיבוֹ פִּינוֹ (גרופמה FDJ) בכושר שיא ומתמודד ממשי לניצחון. התקפותיו של פינו בפירנאים הבדילו אותו משאר מתמודדי הדירוג הכללי באופן האגרסיבי והיוזם שמיקם אותו גבוה בטבלה. 

השנה פינו העניק לצרפתים תקווה אמיתית לניצחון כולל בטור, אשר היה מגיע בתור הדובדבן אחרי השליטה של אלאפיליפ. לצערנו לא נדע לעולם לאן היה פינו מסוגל להגיע השנה אחרי שנאלץ לפרוש מהטור בשיאו כאשר ירד מאופניו בשלב 19 עקב כאבים ברגל. 

מצד שני רומן בארדה (AG2R) ממשיך לאכזב אחרי ביצועים בינוניים בטור שבעיני רבים נתפר למידותיו. הצרפתי שהספיק כבר לסיים פעמיים על הפודיום בפריז (2016+2017) הפגין כושר בינוני בלשון המעטה השנה אבל כשראה שהדירוג הכללי מתרחק החליט לשנות את התכנית על הדרך והשכיל לזהות שהגליבייר בשלב 18 הוא הפסגה היחידה אותה עליו לכבוש כדי ולתפוס את את חולצת מלך ההרים עם פער מספיק שלא ממש יצטרך להרוג עצמו כדי להגן עליה. בארדה השמח בחלקו הגיע לפודיום בפריז עם החולצה המנוקדת במקום זו שתכנן, בעודו מודה שישנה בעיה בתפקודו והוא מתכנן להכנס לסדרת בדיקות כדי להבין מה עומד בינו לבין מיצוי הפוטנציאל הגלום בו.

העמידות הפיזית לא עמדה לו בסוף

אינאוס – ממש לא סקיי

הקבוצה הדומיננטית ביותר בספורט, עם צוות הרוכבים החזקים ביותר אשר רגילים להשתלט על כל טור דה פראנס נעדרה השנה המירוץ. אינאוס, עם החלפת השם והצבע לא ממש הזכירה את דמותה הקודמת כסקיי. זה נבע בין השאר מהיעדרו של מנהיג הקבוצה וזוכה הטור 4 פעמים בעבר כריס פרום שנפצע כשבועיים לפני הזינוק. אמנם הם ניצחו את המירוץ והשיגו את שני המקומות הראשונים בפודיום אבל לא עשו זאת בדומיננטיות. בעבר השיטה היתה שסקיי מובילה את פרום לניצחון באמצעות שליטה בקצב של ימי ההרים בעזרת צוות דומסטיקי על אשר ישבו בראש הפלוטון ורכבו בטמפו רצחני שדילל עמוקות את הפלוטון. כך היו שורדים רק מובילי הקבוצות המתחרות, בעוד לפרום נותרו שניים או שלושה דומסטיקים עובדים. 

השנה הגיעו אותם הרוכבים בצבעים החדשים אך ללא העומק המוכר. מיכאל קוויטקובסקי לא נראה כלל מושך בהרים, כנ”ל ג’יאני מוסקון ואפילו וואט פולס, היחיד שכן השתתף בקרבות ההרים האחרונים לא השתווה לעצמו בשנים קודמות. למעשה לאורך רוב שלבי ההרים השנה ראינו את מובילי אינאוס – תומס וברנל – מובלים בפלוטון הפייבוריטים על ידי קבוצות אחרות. לא נדע אם השינוי נובע מהעדרותו של פרום והשליטה שלו בקבוצתו, בגלל היחלשות הקבוצה, מתוך טקטיקה חדשה או שאולי קבוצות אחרות התחזקו – בעיקר יאמבו ויסמה אשר נוכחותה בהרים היתה ניכרת. מה שבטוח הוא שהיה מרענן לראות טור דה פראנס שאינו מוחזק על ידי קבוצה אחת.

גריינט תומס – אכזבה

אכזבתו של תומס בסיום הטור היתה ניכרת. אפילו שהוא חבר קבוצה נאמן שמכיר היטב את כללי הספורט והקריב עצמו פעמים רבות עבור ניצחון הקבוצה, הפעם הוא לבש את מספר אחד. האלוף המכהן והמנהיג המוגן שהיה אמור לנצח את הטור לא סיפק את הצפיות. 

תומס ואינאוס רכבו לפי התכנית, פוקחים עין על אלאפיליפ כשהחזיק בצהובה זמן רב מהצפוי אבל לא נקטו פעולות מיוחדות לעבור אותו מתוך הנחה שהתבררה כמוצדקת שיפול בכוחות עצמו. המכה הגדולה עבור התכניות של תומס היתה דווקא קיצור שלב 19 עקב מזג האויר החריג שהיכה. כשברנל נשלח קדימה נראה שתומס מחכה לעליה הבאה כדי לחבור אליו אבל עם קיצור השלב מעל האיזוארד הפער שברנל פתח התקבע והשאיר את הבריטי בפיגור גדול מידי. נותר רק יום אחד מקוצר וקבוצה שהשיגה את היעד ולא תיקח סיכונים כדי לסדר את הכוחות אחרת בשלב זה. 

ביום ההרים האחרון רכב תומס ליד ברנל עד לקו הסיום ללא מהלכים התקפיים. בראיון אחרי השלב, בזמן שטבלת הדירוג הכללי למעשה נסגרה סופית הודה תומס שהתלבט בקילומטרים האחרונים אם להאיץ ולנסות לפחות לנצח את השלב אבל חשש מהמתחרה הקרוב ביותר אליו בפודיום סטיבן קרויצוויק (יאמבו ויסמה) שעלול לצאת איתו, להיות יותר חזק ולטפס מעליו בפודיום. עם גישה כזו לא ניתן לנצח מירוץ – קל וחומר טור דה פראנס.

יאמבו ויסמה

הקבוצה ההולנדית הגיע לטור עם כוונות לעשות רעש גדול. עם שאיפות להצטיין בספרינטים, בנג”ש וגם בדירוג הכללי עם סטיבן קרויצוויג בכושר שיא. עם ארבעה סטייג’ים על שמם פלוס פודיום בדירוג הכללי אפשר להכתיר את מאמציהם בהצלחה רבה. 

הקבוצה הפגינה נוכחות מרשימה גם בהרים עם ג’ורג’ בנט ולורן דה-פלוס שנראו באופן קבוע מובילים את הפלוטון. נותר רק לתהות מה הם עלולים להשיג אם יגיעו לטור דה פראנס עם מטרה אחת ברורה ויחידה והיא ניצחון בדירוג הכללי. אם השמועות שטום דומולן שובר את החוזה עם סן-ווב ועובר ליאמבו ויסמה נכונות אז ייתכן שזה בדיוק מה שנראה בשנה הבאה.

מיצ’לטון סקוט 

אחרי שהכריזו על עצמם בשנה שעברה כקבוצת CG לכל דבר ועניין הגיעו החבר’ה של מאט וויאט לטור כשכולם מאחורי אדם ייטס ב-GC, כולל אחיו התאום, זוכה הוואלטה האחרונה, סיימון אשר לקח את השבוע הראשון באיזי כדי להגיע להרים רענן. אדם לא הצליח להישאר במקום ריאלי בדירוג אחרי נג”ש מאכזב (שלב 13) והתפרקות טוטאלית בטורמולה (שלב 14). 

הקבוצה לא איבד עשתונות ושינתה מיד את מטרותיה לחיפש סטייג’ים. אחרי שדאריל אימפי כבר ניצח בשלב 9, סיימון, טרי ורענן, ניצח 2 שלבי הרים (12+15) והאלוף האירופי מתיאו טרנטין הצליח לתקוף סולו ולנצח את שלב 17 המתגלגל.

 


בשנה הבאה הקלאב מד פותח מחדש את מועדון האלפ דואז. השנה קלאב מד מזמינה אתכם לחופשת אופניים וסקי אלפינית במועדון החדש: Grand Massif ברמת 4 קלשונים:


נירו קינטנה

שלושת האמיגוס של מוביסטר השיגו הישגים יפים בטור דה פראנס, כאשר שלושתם, מיקל לאנדה, אלחנדרו ולוורדה ונירו קינטנה סיימו בעשרייה הראשונה. עם זאת ניכר שהקבוצה לא עבדה למטרה ברורה סביב מנהיג אחד. בתחילת המירוץ נראה שקינטנה הוא המוביל, מה שקיבל יתר תוקף אחרי ביצוע גרוע של לאנדה בנג”ש (שלב 13). עם זאת כולנו ראינו בהשתאות כיצד מוביסטר מכתיבים קצב רצחני בטורמולה (שלב 14) וגורמים לקינטנה לנשור מאחור ולאבד דקות ארוכות. בשלב 18 קינטנה נשלח קדימה לבריחה אבל במקום לחכות ללאנדה יצא להתקפת סולו וניצחון השלב, אבל שוב, ביום הבא לאנדה עבר אותו. נראה שקינטנה רוכב בטור הזה עבור עצמו ולא כחלק מהתכניות של קבוצתו. ייתכן שהעובדה שהוא עוזב את מוביסטר בסוף העונה קשורה להתנהלותו אבל כך או כך מוביסטר נראתה קבוצה חזקה ביותר שלא יודעת עבור מי היא עובדת.

Hulk Smash 

“החולצה הירוקה עבורי היא כמו הצהובה עבור אנשי ה-GC” אמר פטר סאגן בפריז אחרי שעטה על כתפיו את החולצה הירוקה השביעית שלו, והופך לאדם הראשון שמגיע להישג זה, עוקף את אריק זאבל שהחזיק בשיא של 6 זכיות. 

האמת היא שהסלובקי הפנומן, אלוף העולם 3 פעמים ברציפות בעבר, שולט ברזי קטגורית הניקוד באופן מושלם ומנצח אותה שנה אחרי שנה ובפער עצום מהמתחרה הקרוב ביותר. סאגן איננו ספרינטר טהור ואינו מתעניין רק בשלבים השטוחים. הוא ממפה כל נקודת ספרינט לאורך הטור ודואג להיות במקום הנכון כדי לאסוף מה שצריך אם זה בגבעות, בהרים או בשלבים השטוחים. הוא עוקב אחרי כל בריחה ואם תגרוף ניקוד חשוב בדרך הוא יהיה שם איתם. אין לו מתחרה בקטגוריה, ואם לא יקום רוכב ממוקד מטרה ויכולת כמוהו הוא ימשיך להיות הדומיננטי ביותר בירוק גם במהדורות הבאות.

קולומביה עשתה את זה

במהלך שלב 21, עוד לפני שהפלוטון הגיע לפריז והתחיל להתחרות על הניצחון הסופי בשאנז אליזה, היה זמן, כמו בכל שנה, לשמפניה, חיוכים, שיחות בין הרוכבים וכמובן תמונות. נירו קינטנה (מוביסטר) פתאום עובר קדימה ונראה מסמן משהו לצלם הטלוויזיה. מיד אח”כ עוברים קדימה ארבעת הקולומביאנים שרכבו בטור דה פראנס: ריגוברטו אוּרָן (EF Education), סרג׳יו הֵנָאו (UAE), קינטנה ומנצח הטור המיועד אגן ברנל בקיט צהוב מלא. ארבעת הרוכבים איפשרו לצלמים להשיג את התמונה שהיתה משמעותית כל כך עבורם. קולומביה עשתה את זה. קינטנה אמר בגילוי לב לאחר סיום המירוץ שהוא שמח וגאה על השגו של ברנל, אפילו שכולם היו בטוחים שהוא זה שיעשה זאת ראשון.

זוכה הטור דה פראנס לשנת 2019 אגן ברנל (אינאוס) נחטף על ידי סקיי לפני עונת 2018 מתוך השאיפה של דייב בריילספורד לטפח את מנצח הטורים הסדרתי הבא כאשר פרום ותומס לא הולכים ונהיים צעירים. הוא סומן מיד כ”תופעת טבע”. כשרון טבעי, חזק באופן יוצא דופן  – ברגליים כמו גם בראש – עם נתונים פיזיים נדירים של כוח וספיקת חמצן (VO2Max) שלא נראו כמותם מאז גרג למונד. בניגוד למסלול ההכשרה של בריילספורד שכרוך בשנים של עבודה כדומסטיק ברנל התברג ישירות למעמד של מוביל בסקיי והספיק בשנה הראשונה איתם לנצח את הטור של קליפוניה, ושימש לעזר רב בטור של השנה שעברה עבור פרום ותומס. השנה ברנל ניצח את פריז- ניס, הטור דה סוויס ועכשיו את הטור דה פראנס. נציין שזו לא היתה התכנית. ברנל אמור היה להוביל את הג’ירו ולדלג על הטור. אחרי שפציעה הרחיקה אותו מהטור האיטלקי חזר לטור השוויצרי בשביל ללוות את תומס אך כשזה פרש עקב פציעה, המשיך לניצחון. גם בטור היה אמור להיות שני לתומס אבל המירוץ החליט אחרת. אין ספק שמדובר בכישרון נדיר, אשר בזכות העובדה שהתגלה בגיל כל כך צעיר והתברג למקום הנכון, יש להניח שזו תהיה זכייתו הראשונה מבין רבות.

 

טור דה פראנס 2019 – סיכום

היה זה טור דה פראנס קשה במיוחד, קיבלנו הכל ובמינון הנכון: ימים שטוחים טכניים, ימי גבעות מסובכים וקורעי רגליים, פיצולים בפלוטון ברוחות צד וימי הרים מעל העננים עם לא פחות מ-6 טיפוסים מעל 2000 מטרים. זכינו שוב במלחמה מרתקת על הדירוג וקיבלנו אלוף חדש ומרענן.

קיבלנו הצגה מפוארת של רוכב אחד מיוחד במינו בדמותו של ג’וליאן אלאפיליפ (דקונינק קווי-סטפ) אשר הפיח תקווה צרפתית ישנה. ולבסוף התערבות בוטה של אמא טבע, אשר אולי כן ואולי לא שינתה את התוצאה הסופית.

למזלנו הרב נותרו לנו רק 330 ימים לזינוק המהדורה ה-107 של הטור דה פראנס 2020 אשר יזנק מניס שבוע מוקדם מהרגיל כדי לא להתנגש עם שידורי אולימפיאדת טוקיו.

טור דה פראנס 2019 – הדירוג הכללי הסופי

מנצחי השלבים

  1. מייק טוניסן – ימבו ויסמה
  2. יאמבו ויסמה (נג”ש קבוצתי)
  3. ג’וליאן אלאפיליפ – דקונינק קוויק-סטפ
  4. אליה ויויאני – דקונינק קוויק-סטפ
  5. פטר סאגן – בורה הנסגרו
  6. דילן טונס – בחריין מרידה
  7. דילן גרונווגן – יאמבו ויסמה
  8. תומס דה גנט – לוטו סודאל
  9. דאריל אימפי – מיצ’לטון סקוט
  10. וואט ואן ארט – יאמבו ויסמה
  11. קיילב יואן – לוטו סודאל
  12. סיימון ייטס – מיצ’לטון דקוט
  13. ג’וליאן אלאפיליפ – דקונינק קוויק-סטפ
  14. טיבו פינו – כרופמה FDJ
  15. סיימון ייטס – מיצ’לטון דקוט
  16. קיילב יואן – לוטו סודאל
  17. מתאו טרנטין – מיצ’לטון סקוט
  18. ניירו קינטנה – מוביסטר
  19. וינצ’נזו ניבאלי – בחריין מרידה
  20. קיילב יואן – לוטו סודאל

מנצחי הקטגוריות

  • דירוג הכללי – החולצה הצהובה – אגן ברנל – אינאוס
  • ניקוד – החולצה הירוקה – פטר סאגן – בורה הנסגרו
  • מלך ההרים – החולצה המנוקדת – רומן בארדה – AG2R לה-מונדיאל
  • הרוכב הצעיר – החולצה הלבנה – אגן ברנל – אינאוס
  • הרוכב הסופר אגרסיבי – ג’וליאן אלאפיליפ
  • דירוג הקבוצות – מוביסטר