לאחר סינגל ביריה וסינגל סובב נצרת עילית, קק”ל הצטרפה ליוזמה מקומית סביב עוד שביל להנאת רוכבי האופניים. כפי שקורה מדי כמה חודשים בשנתיים האחרונות.  הסובב הצעיר מצטרף אל כמה מאחיו הבוגרים הפזורים באזור.

שלי בן ישי (יערן גוש נצרת בקק”ל) מוביל אותי בסינגל חוזר ואומר לי את מילת הקסם “מעגלים”. במהלך הרכיבה, כשהסינגל מספק תצפיות לכיוון שמשית, אלון הגליל והסוללים, המעגלים של שלי מתחברים יפה כל כך עד שנדמה לי שביום טוב נוכל להשלים חמישה מעגלים שלמים וזורמים לפי רצוננו ויכולתנו.

היישוב גבעת אלה הוא יישוב קהילתי שהוקם בשנת 1988 ביוזמת גרעין מתיישבים מאזור הצפון והמועצה האזורית עמק יזרעאל, ומונה כיום כ-370 משפחות. היישוב משתרע על שתי גבעות בעמק יזרעאל בקרבת צומת נהלל בגובה 250–300 מ’ מעל פני הים, ונשקפות ממנו תצפיות על הכרמל ועמק יזרעאל בדרום, הרי הגליל בצפון, וגבעות שפרעם, אלונים וחיפה במערב.

 

שילובים המאפשרים רכיבה ארוכה או קצרה

קרן קימת לישראל ומועצה אזורית עמק יזרעאל הזמינו את הרוכבים המנוסים לחנוך את הסינגל החדש ביום שישי, 23 במרץ. בחנוכת השביל הודגמה אפשרות של חיבורים היוצרים רכיבה מכובדת וארוכה בכמה סינגלים של הקק”ל, כאשר סינגל גבעת אלה הוא אחד מהם: סינגל השמינייה, גבעת אלה והסוללים (27 ק”מ). 

לרוכבים בעלי כושר גבוה המחפשים רכיבות אפיק ארוכות, קיים מגוון רחב של שילובים אפשריים בין הסינגלים הקיימים באזור (מצפון קומפלקס הסינגלים שמשית-אלון הגליל-הסוללים, ומדרום השבילים של תמרת וכפר החורש). 

למי שמחפש רכיבה במסלול קצר בלבד – סינגל גבעת אלה אורכו כ 10 ק”מ. סינגל גבעת אלה הוא סיבוב איכותי, המציע מגוון תאי נוף ושטח, עליות, ירידות, קטעים קצרים של שבילים לבנים ומעט טכניקה, שיחד נותנים מסלול מהנה ונוח שפשוט פותח את התיאבון.

אם בחרתם לרכוב במעגלים הצפוניים, מומלץ בחום לחנות במרכז שטח אלון הגליל, המספק חניה בטוחה, שירות טכני, חנות ומקום נחמד בסיום הרכיבה.

 

סינגל גבעת אלה – סיפור דרך

המסלול מתחיל ממש בכניסה ליישוב, בסמוך למגרשי הטניס והכדורסל, שם גם אפשר לחנות בנוחות. בכניסה לסינגל מקבל את פנינו שלט מאיר עיניים ועליו מפה ודברי הסבר. הרכיבה מתחילה במקביל לגדר של מגרש הטניס, במגמת ירידה, ובהמשך נכנסים לקטע יער שנמצא מצדו הצפוני של כביש הגישה ליישוב ונושק לחצרות הבתים. נעבור שני מעברי בקר ירוקים ונזרום עם הסינגל עד הגעתו לכביש. נחצה את הכביש בזהירות ונפנה מיד שמאלה. נרכב לאורך הכביש כ-50 מ’ עד שנתחבר שוב לסינגל, נחצה את הוואדי ונטפס לגבעה שממולנו. נמשיך מזרחה בקטע סינגל פתוח שעובר על הצלע הדרומית של הוואדי ומוריד אותנו במתינות לחצייתו ומעבר לצדו הצפוני. מכאן מטפס הסינגל במתינות על המדרון וכולל קטעים סלעיים, כשברקע אנו רואים פרות רועות, מטעי זיתים וכלניות בנות יומן שהגיחו לכבודנו אחרי שבוע גשום ומחפשות קצת שמש כדי לזקוף את ראשן. בהמשך נפגש הסינגל עם שביל 4X4 שמוביל אותנו עדיין במגמת טיפוס אל חורשת אורנים. החורשה היא הנקודה הגבוהה במסלול.

בהגיענו לחורשה מכוון אותנו הסימון הצהוב לתוכה, ושם מצפה לנו סיבוב נחמד עם תצפיות נחמדות לכיוון שמשית וקטעי הסינגל הדרומיים שלה. סוף הקטע מביא אותנו לתצפית על הכפר הערבי עילוט ולמבט מקרוב על מזבלה מאולתרת שנמצאת מימיננו. רונן הצלם מעיר את תשומת לבי שמנקודה זו אפשר לראות את נצרת, שגם בה נחנך לא מזמן סינגל אופניים של קק”ל. הסינגל ממשיך בתוך היער בקטע ירידה מהנה ביותר בין עצי אורנים וברושים, שהזכיר לי מאוד קטעים מסינגל ביריה. בין הסלעים מציצות רקפות, גם כרכומים לבנים מגיחים, ובהמשך גם עלי תורמוסים מרמזים על חגיגת הצבעים שעוד תגיע. אחרי הירידה פוגשים שביל לבן ובו אנחנו פונים שמאלה בעלייה קצרה, כשמשמאלנו בתי שכונה חדשה שנמצאת בבנייה. ממשיכים בשביל הלבן אל תוך יער אורנים בוגר, חולפים על פני בית העלמין המקומי וממשיכים לפי השילוט. ביציאה מהיער שוב נפתח הנוף ומולנו ניתן לראות את הכפר הערבי זרזיר ומימיננו שוב שמשית. אנחנו פונים שמאלה לפי השילוט ורוכבים על שביל רחב, שבקטעו האחרון הופך לעלייה תלולה. העלייה מביאה אותנו שוב לסינגל, המתפתל כעת ביער אורנים צעיר. קטע זה מחבר אותנו אל היער הסמוך לכביש שבו התחלנו את הרכיבה.

 

העושים במלאכה

הסינגל הוא פרי יוזמה משותפת של קק”ל (ד”ר עמרי בונה) והקהילה המקומית (משה פרוינד, נציג הקהילה ומרכז הפעילות בשטח). על התוואי היו אמונים משה פרוינד, ד”ר עמרי בונה (מנהל מרחב צפון בקק”ל) ושלי בן ישי (יערן גוש נצרת בקק”ל). העבודה בשטח החלה בחודש יוני 2010 ונעשתה בשיתוף מלא עם תושבי המקום, שנרתמו למאמץ הסדרת התוואי ונפגשו באופן קבוע אחת לשלושה שבועות בימי שבת. בעבודות לקחו חלק גם כיתות ו’ מביה”ס היסודי “יחד” מגבעת אלה ונוער מועדון “עלי כותרת”.

 

נתוני השביל

אורך: 10 ק”מ
גובה מצטבר: 292 מ’
כיוון רכיבה: נגד כיוון השעון
עונה מומלצת: כל השנה למעט ימי גשם (יש להביא בחשבון שבאזורים הבוציים יידרשו לפחות יומיים של שמש עד שיתאפשר שוב לרכוב בהם)
זמן רכיבה: שעה עד שעתיים
דרגת קושי רכיבה: קלה-בינונית
דרגת קושי טכני: קלה-בינונית
נקודת התחלה וסיום: מגרש החניה שנמצא בסמוך לשער הכניסה ליישוב
מפת טיולים וסימון שבילים: מפת הכרמל (מס’ 4) ומפת הגליל התחתון (מס’ 2)
אזהרה: אזור הוואדי הוא אזור מרעה ולכן יש להיזהר מגדרות בקר מאולתרות, חוטי תיל וכד’
givat_ela_map_screen.pdf
Download this file

 

 

כללי התנהגות

1. השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל.
2. התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.
3. קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.
4. הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.
5. התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.
6. האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.
7. שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.

למוקד “קו ליער” של קק”ל התקשרו 1-800-350-550 

הכתבה באדיבות קק”ל ואתר אי ירוק של קק”ל:  http://eyarok.org.il/ 

כתיבה: אורית ברנע
צילום סטילס: רונן גולן
GPS: משה פרוינד

מפה: ולדימיר בזברחי, מהנדס אזור גליל תחתון קק”ל

אורית ברנע – היא שטיחונית עם נטיות כבישוניות. יש לה העדפה לטיולי שטח ארוכים בארץ ובמידת האפשר גם מעבר לים. בחיי היום יום, חוץ מלרכוב היא גם ביולוגית ימית עצמאית וכתבת אופניים עם אלפי שורות ב BikeZone ז”ל, אי-ירוק של קק”ל ועוד.

 

סוגר איפה רוכבים
איפה רוכבים ב BIKEPANEL? לאט לאט נמשיך ונכסה עוד ועוד יעדי רכיבה מומלצים ואיכותיים. בינתיים יש לנו כמה מסלולים נוספים שאולי יעניינו אתכם על אופניים…

צפון

מרכז

דרום