הגלבוע הוא אחד היעדים החשובים של טיילים בארץ. הר מדהים ביופיו, קרוב יחסית, במקום עתיר בהסטוריה, פריחה מיוחדת, ונוף דרמטי, אבל בקטע של רכיבת הרים, כמו המיתולוגיה התנ”כית הקשורה בו – הוא נשאר מעט יבש. זה היה מתבקש שהמקום יהפוך להיות יעד מרכזי גם לרוכבי הרים, ולא רק למרתוניסטים שנהנים מדרכי כורכר כבושות, אלא גם לכל מי שבלי סינגל אין לו רכיבה. קק”ל הרימו את הכפפה ומשיקים סינגל ארוך של מעל 40 קילומטרים וכ 1000 מטרים של גובה אנכי מצטבר, שמי שירכב בו לכל אורכו יגיע לאיזורים נסתרים ונידחים בגלבוע, שממש מתחננים שנבוא ונגלה את הנוף המדהים הנשקף מהם.

אגב – לרוכבי הכביש הוא דווקא יעד מועדף ומוכר: הנה כתבה ב BIKEPANEL עם מסלול שלושת העליות שבו שהן מהיותר ארוכות ויפות שאפשר למצוא פה, ומספקות גובה מצטבר משמעותי, בכבישים ריקים יחסית מתנועה ועם נופים שאי אפשר להשתעמם מהם.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

סינגל רום הגלבוע – תוספת חשובה למפת הכיף של קק”ל

את המסלול תכנן ובנה חובב לנדאו (Bible Bike) ויוזמים ומנהלים אותו גיל עצמון מנהל איזור גליל תחתון של קק”ל, ביחד עם רמון בן-ארי מנכ”ל רשות ניקוז הנחלים ירדן דרומי, ובסיוע של מועצה איזורית גלבוע.

הסינגל בנוי מכמה חלקים בעלי אפיון שונה זה מזה, ואותם נסקור בהמשך, אבל לכל אורכו ניתן להתרשם מההשקעה המאסיבית בבנייה: ראשית יש בו רכסים תלולים יחסית, מה שמחייב חציבה של הסינגל לאורך שיפוע לא קטן ופה ושם חיזוקי בנייה בצידיו. הרכיבה לאורך רכס מגדירה מסלול זורם יחסית וארוך במקטעים של הרכס, ובכל פעם שרוצים לשנות קו גובה משובצות סרפנטינות (סיבובי 180 מעלות). בהתאם לתלילות כך רמת הצפיפות של הסרפנטינה – חלקן רחבות יחסית, וחלקן מאתגרות מעט.

1-Gilboa 010

נכנסים ליער יפהפה מייד בתחילת הרכיבה. העלייה – גם כן מייד…

בהתאם לסגנון הבנייה של הפונה לאוכלוסיות רוכבים רחבות יחסית, הסינגל כמעט לכל אורכו אינו מאופין באלמנטים קיצוניים כגון מדרגות או מעברים מסובכים במיוחד, אבל הוא כן מתחיל בעלייה משמעותית (למי שמתחיל מהסקי) ויהיו פה ושם נקודות של הורדת רגל לרוכבים הפחות טכניים. באיזורים הגבוהים יותר של רכיבה ללא הבדלי גובה משמעותיים יש המון ברמים מגניבים וקטעי זרימה במורד, שמסתיימים באיזה אלמנט שמחייב שוב עבודת רכיבה. בסה”כ יש בו איזון מצוין בין “עבודה” ל” Fun”.

כמובן שהגדרות מטופלות בגשרוני בקר ירוקים, ויש כמה וכמה נקודות טבעיות או כאלה שהבונים הקימו לרווחת הרוכבים, שפשוט מזמינות עצירה ומנוחה בצל איזה עץ או ליד באר עתיקה. אם יש לכם מזל באחת מאלה – יהיה מי שישלוף איזה בקבוק בירה מקומית.

1-DSC_0001

רמון בן ארי, גיל עצמון, חובב לנדאו מארחים חברים בסינגל פרי חזונם 

 אופי הקרקע שונה מאוד בין המקטעים השונים בסינגל. בעוד שבחלק הראשון, הותיק יותר, המסלול חלק יחסית ומבוסס על אדמה מהודקת משובצת סלעים פה ושם, הרי שבחלק העליון של ההר, אחרי שחוצים אל הצד הדרומי לדרך נוף גלבוע, מדובר באבנים וסלעים משובצים באדמה פה ושם… מי שרכב בקטעים האלה עם הארד טייל התגעגע לשיכוך הכפול. אלה קטעים שמחייבים ריכוז וגוף רפוי. בסה”כ אם הייתי יכול לבחור אופניים לכל המסלול הזה- הייתי בוחר בשיכוך כפול.

1-Gilboa 049

הסינגל משופע בברמים לכל אורכו (צילום: שי הר-זהב)

אופציות לחוויה מעט קצרה יותר

המסלולים סביב הסינגל הזה תוכננו באופן שיאפשר לרוכבים מרמות שונות להנות ממנו. לא חייבים לרכוב את מלוא המרחק והגובה המצטבר (כ 40 ק”מ על 1000 מטרים) אלא אפשר לרכוב בשלוש טבעות קצרות יותר לרוכבים שיגיעו לחלק העליון של ההר וירכבו ברום הגובה בעיקר. לכשיסתיים השילוט והמיפוי המסלולים האלה יוצגו בשטח ויסומנו בצורה ברורה לכל רוכב.

1-Gilboa 046

בחצי השני של הסינגל תצאו מדי פעם מהאיזור המיוער ותהנו מנוף השומרון הצפוני

שחר טמיר ושי הר-זהב – שני רוכבים מקומיים שמכירים את הגלבוע ככף ידם שיבצו פה כמה המלצות. הנה טיפים לרוכבים מתחילים או עסוקים בהם אופציות נוספות, לרכיבות קצרות יותר:

יש אפשרות לרוכבים להפגש במתחם הסקי ולהשאיר רכב איסוף. לעלות למעלה גלבוע ומשם בסינגל לרדת עד למטה חזרה למתחם הסקי (ככה מוותרים על כל הטיפוס והעבודה הקשה). יש אפשרות לחנות בכניסה ליישוב מעלה גלבוע ולהכנס לסינגל ממש מצדו הימני של שער הכניסה, ומשם להמשיך לבור המים והתצפית על פקועה – היכן שמסתיים החלק השני כפי שיתואר בהמשך. משם אפשר לבצע קטע על הסינגל עד לחניון שער הזהב וחזרה (בסינגל עמו הגעתם) למעלה גלבוע.

עוד אופציה היא להתחיל מאתר הסקי במגמת עלייה נגיע עד לחניון ויניה כהן. במקום תצפית יפה על עמק חרוד. כאן אנחנו יכולים להמשיך בסינגל במגמת עליה עד לסינגל רום הגלבוע וחניון שער הזהב או לבחור בסינגל הקצר יותר (כ 15 ק”מ רכיבה) שיחזיר אותנו חזרה לאתר הסקי, לא לפני שיעביר אותנו באחת מדרכי הנוף היפות באזור לאורכו של מצוק הגלבוע ותצפית על שדות העמק המעובדים ובריכות המים.

ועוד טיפ מהמקומיים: אפשר לחרוג ממסלול הסינגל ולעלות בכביש עד לכתף שאול – כ 800 מטר רכיבה. יש שם תצפית נהדרת על עמק חרוד וביום של רוחות מזרחיות אפשר לראות מצנחי רחיפה תופסים טרמיקות.

1-Gilboa 051

ההשקעה בסינגל הזה ניכרת בשילוט, בבנייה, ובמעברים

המקטע הראשון – עליה!

מתחילים במתחם הסקי-בגלבוע שיספק לכם נקודת מוצא נוחה, בפינה הכי מערבית של ההר. יש שם חניה בשפע. יוצאים ממש מתוך החניה מזרחה לצד המזרחי של המתחם ויוצאים ממנו ישירות אל הסינגל דרך השער אחורי של המתחם.

במקטע הראשון תכנסו למוד עבודה די מהר כיוון שפה רוב העלייה במסלול. הוא לוקח אתכם מזרחה, על סינגל כבוש וחלק יחסית ללא טרטור יתר, לאורך הרכס העיקרי והמוכר של ההר לאורך עמק יזרעאל. הנוף מדהים והרכיבה מוצלת כמעט כל הדרך עד לסיום המקטע. המסלול עובר דרך מצפה ויניה כהן, הצופה על עין חרוד,

שם ישנו שילוט להמשך הסינגל החדש או לסינגל הישן היורד ל”עמק הנעלם”.

1-Gilboa 042

תצפיות לעבר השומרון הצפוני. אם יש לכם מזל יהיה גם אצלכם ברכיבה שי הר-זהב  שיביא את הבירה שלו מייצור בייתי…

 

בקטע הזה תצברו לאורך כ 14 קילומטרים את הגובה המצטבר הרצוף הכי משמעותי ברכיבה: כ 420 מטרים מצטברים בעלייה ארוכה ויפה שכמעט כולה בסינגל, למעט כמה קטעי גישור בדרכי 4*4. זו רכיבה קשה מבחינת כושר וקלה מבחינה טכנית.

כאן באתר גרמין תוכלו לראות מפה אינטראקטיבית כולל אפשרות להורדת קובץ ה GPS.

1-Map1

המקטע השני – הקטע המזרחי

הגענו לרום הגילבוע. חוצים את דרך נוף גלבוע הסלולה ועוברים לצד השני (חניון שער הזהב). הקטע הזה גם הוא יפה מאוד ומהנה מאוד ואין בו הפסד או רווח גובה משמעותי, מה שאומר רכיבה קלה יחסית במגמה דרומה.

הכתבה והרכיבה הזו נעשו בתחילת האביב – בדיוק העונה המושלמת למקום, ואירוס הגלבוע כבר מבצבץ.  בקטע השני לאחר 17.4 ק”מ מתחילת הסינגל, ישנה אפשרות לחתוך שמאלה, לחניון האירוסים, שם נמצא שביל האירוסים.

1-Gilboa 038

שי הר-זהב לוקח את הפנייה בצומת סינגלים משולט של בעוד הרוכבים בסינגל משתאים מהריג’יד סינגל ספיד שלו…

 

ממש לפני הסוף תגיעו לצומת סינגלים משולט ותקחו ימינה. מי שימשיך בשלט הפיצול ישר יגיע בסינגל של כקילומטר וחצי לכניסה למעלה גלבוע – אפשרות ליציאה לכביש.  מי שימשיך ימינה יגלה את המשך הסינגל שיקח אתכם עד לנקודה המומלצת להפסקת האמצע בסופו: אחרי כ 20 ק”מ של רכיבה תגיעו לנקודת תצפית על בקעת ג’נין וצפון השומרון. שם, ליד באר סגורה ברשת בטחון מומלץ לשבת, לנוח מעט, ולצבור נוזלים וכוחות להמשך הרכיבה. ג’נין תלווה אותנו לאורך כל הרכיבה מעתה ועד כמעט לסופה.

 2-Map2

המקטע השלישי – תחילת החזרה מערבה

זה הקטע שרוכבים המחפשים רכיבה קצרה יחסית יכולים לעשותו כקטע העומד בפני עצמו כאמור מעלה- באמצעות התחלה ממעלה גלבוע.

1-Gilboa 041

יש מים? שחר טמיר מוודא שהאינטרסים האסטרטגיים של ישראל נשמרים

 

הוא ממשיך את המגמה של רכיבה בחלק הגבוה של הגלבוע בלי שינויים דרמטיים בגובה המצטבר. סימנו אותו כקטע נפרד מאחר וסיומו יכול להוות נקודת החלטה משמעותית – האם לחתוך חזרה מהר יותר לרכב או להמשיך את הרכיבה למרחק והזמן המלאים. אם תרצו לחתוך חזרה מהר יותר יש שתי אפשרויות בשבילכם: אתם קרובים לדרך נוף גלבוע הסלולה ואם אתם חייבים לחזור מהר מאוד לרכב זו הדרך המהירה ביותר. אופציה נוספת ומהירה יחסית גם כן היא לגלוש את כל העלייה שהגענו ממנה (המקטע הראשון) חזרה לרכב – נגד כיוון הסינגל “הרשמי”. מי שמחליט לחתוך, החזרה לרכב תתבצע על שביל המסומן ירוק אשר יגיע בסופו לחניון שער הזהב.

 3-Capture3

המקטע האחרון של הסינגל – האיזור הקסום והלא מוכר של הגילבוע

מי שיש לו זמן ולא חתך קודם לכן –  הרוויח. דווקא כעת מתחיל החלק שעושה את ההבדל בין תחושה של גילוי חוזר של מקום מוכר, לגילוי של גילבוע אחר שרבים לא היו בו: האיזור הדרום מערבי, הנידח יחסית, שרוב טיולי הגלבוע הרגילים מדלגים עליו. זה האיזור הצמוד לגדר ההפרדה – כנראה ההזדמנות בה תהיו הכי קרובים אי פעם לג’נין שניבטת אלינו מנקודות התצפית דרומה.

1-Gilboa 045

גילוי של פינות גלבוע רחוקות, תצפיות נוף וסינגל זורם ומהיר בחלק הצפוני. שחר גולש אחרי הברם.

הנוף פה מקסים, והסינגל עוד יותר. פה נצא מדי פעם מהאיזורים המיוערים לרכיבה בגבעות בעלות צמחיה שונה מהסביבה המחטנית של רוב היער, והנוף גלוי ומזמין לנשום אוויר נקי וטבע מקסים. הסינגל משובץ פה קטעים ארוכים של ירידה כייפית וזורמת והוא הופך להיות מגוון ומעניין. תגלו בו אזורי כפרים הרוסים, תציצו אל הכפרים שמעבר לגדר ההפרדה, תמצאו ואדיות שלא הייתם בהם, תהנו מירידה ארוכה אל הואדי של נחל חוחית ובסיומה טיפוס אתגרי מאוד, משובץ סרפנטינות לכיוון הכפר הערבי הנטוש ‘מזר על הר גיבורים.

אם הצלחתם לטפס את כל הקטע הזה – כ 100 מטרים של גובה מצטבר מבלי להוריד רגל לכל אורכו עד הר גיבורים – אתם אכן גיבורים.

4-Capture4

גלישה מהירה חזרה אל הרכב

אנחנו רכבנו לפני סיום הבנייה ולכן חזרנו דרך נחל גלבוע, כפי המתואר פה, אולם התכנון הוא להשלים את הסינגל לגן נר מלמעלה ולהציע חזרה מעט שונה לרכבים, לכשתושלם העבודה.

 

1-Gilboa 052

גולשים על הואדי של נחל חוחית. עליית הסרפנטינות להר גיבורים עוד לפנינו

 

אז כאמור מפה בחרנו בגלישה מהירה בדרכי 4*4 לאורך נחל גלבוע חזרה לכיוון גן נר. תרכבו דרך ערוץ הנחל בירידה חזקה על דרך 4*4 ליד מטע עצי זיתים עתיקים, בעלי גזעים עבים במיוחד. ההמשך לאורך גדר גן נר בואכה סנדלה (הכפר הערבי הצמוד), ומשם בין שדות חקלאיים במישור במגמת ירידה חזרה למתחם הסקי בגלבוע.

6-Capture5

סינגל הגלבוע – אתם חייבים את זה לעצמכם!

הרכיבה כולה נמשכה אצלנו כ 3.5 שעות רכיבה נטו, ועקב הפסקות צילום ועצירות נוף מרובות קרוב ל 5 שעות ברוטו. הטווח הוא כנראה 3 שעות רכיבה נטו לרוכבים חזקים מאוד, ועד 5 שעות רכיבה נטו לרוכבים פחות תחרותיים, לאורך כ 45 קילומטרים, וכ 990 מטרים מצטברים. בשבועות הקרובים ימשיכו לשלט ולהשקיע במקום, והאופציות השונות למסלולים קצת פחות אתגריים מהמסלול המלא שסקרנו פה יושלמו גם בשטח עצמו. 

אה – ומותר לכם לפרגן פה בתגובות למטה לקק”ל שמרעיפה עלינו רוכבי האופניים את כל ההשקעה והטוב הזה!

צילמו: שי הר-זהב וגיא חלמיש
מאת: גיא חלמיש 

צפון

מרכז

דרום

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר eירוק.