סינגל זכריה (או “זכריא” כפי שמכנים אותו לעתים ע”ש הכפר הערבי שהיה במקום), מצטרף לרשת הסינגלים של אזור בית שמש, ולמגוון תשתיות אופניים שהשיקה קק”ל בתקופה האחרונה.

מדובר בסינגל ידידותי, קל יחסית לרכיבה (לרוכבים מיומנים), שההקלטה שלנו מספרת עליו שאורכו 13.5 קילומטרים, וצוברים בו כ 260 מטרים מצטברים. למרות שיש בו שתי עליות יפות, הוא לא מקשה מדי על הרוכב בקירות קשים במיוחד, אלא מעלה אתכם לגובה בצורה הדרגתית מאוד. הוא גם לא טכני במיוחד – פה ושם יש כמה סלעים וסיבובים עם ברמים, אבל בסה”כ, זו עוד תוספת למשפחת הסינגלים ה”זורמים” של קק”ל, והוא יתאים לסף הפחות טכני של הרוכבים – אלה שכבר רוכבים בסינגלים ולא רק בדרכי עפר סלולות. הסינגל נמצא ביער ישעי – והוא מנוהל ומטופל על ידי אנשי קק”ל: גלעד מסטאי מנהל האזור, יוסי שרואני היערן ומירה זר רכזת הקהילה, שתכננו אותו, ומימשו בעזרת דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן. יצאנו לרכיבה מודרכת בסינגל החדש.

מאיתנו ב-BIKEPANEL:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

על היער המארח

יער ישעי שבתחומו עובר סינגל זכריה הינו יער נטוע המשתרע ע”פ כ6,500 דונם. היער ניטע ע”י יערני קק”ל בשנות ה-50 ובו נטועים: עצי אורן, ברוש, אלות, חרובים ועצי בוסתן ארץ ישראלים. היער נחלק לשני גושים מרכזיים: הראשון ממערב למושב ישעי, בצמוד לנחל שורק, והגוש השני דרומית לאזור התעשייה המערבי של בית שמש. בשטח היער נמצאות עתיקות רבות מתקופות קדומות והסינגל מעביר את הרוכבים קרוב על מנת שיוכלו לראות את בורות הסיד ושרידי הכפר העתיק, תוך כדי שמירה על הקיים והטרסות היפות. אתרי טבע וארכיאולוגיה באזור: תל בית שמש המקראית, תל בטש-תמנה המקראית, מערת תנשמות, נחל שורק, נחל האלה, בארות מים וגתות, שרידי מאובנים ימיים, ומערת מסתור מתקופת בר- כוכבא.

1-008

קק”ל והחיבור לקהילה

עם התגברות לחצי הבניה באזור בית שמש, הצטמצמו מסלולי הרכיבה סביבה. התושבים במסגרת פורום האופניים בית שמש יואב יהודה, פנו לקרן הקיימת לישראל, בבקשה לאתר שטח בו ניתן להקים שביל אופניים ביער קק”ל. התושבים אף ביקשו לקחת חלק  בהתנדבות בהקמת השביל, ובאימוץ היער. לאחר בדיקת היתכנות, נבחר יער ישעי הנושק לרמת בית שמש, ובו  החל  תכנון  שביל האופניים.

על החיבור ההדוק של קק”ל לקהילה בהקשר של בניית סינגלים כבר דיברנו לא מעט: החיבור הזה הודגם בסינגל של כרמיאל, בריש לקיש, ובעוד אזורים. גם פה זה יש חיבור כזה עם קבוצת “GEERZ” מבית שמש. רוכבי הקבוצה המאגדת קרוב למאה רוכבים מבית שמש והסביבה, דתיים ברובם, ביקשו סינגל קרוב לעיר. אנשי קק”ל העבירו את הדגשים שלהם לגבי התוצר הסופי: חשוב שהשביל יגיע לקהל היעד המתאים, יהיה בטיחותי, וכמובן מתחשב בשטח ומהנה לרכיבה.

1-050

איך מגיעים?

הסינגל מתחיל כ 250 מטרים דרומית לפניה לרמת בית שמש מכיוון בית שמש על כביש 38. הנוסעים בכביש עוברים את בית שמש לכיוון דרום, עוברים את הפניה לבית ג’מאל, ומגיעים לפניה לרמת בית שמש. ממשיכים דרומה במגמת עלייה מתונה כ 250 מטרים ומגיעים לדרך עפר רחבה ובה שילוט ברור – לסינגל זכריה.

ניתן להגיע גם ממערב – מצומת מסמיה: נוסעים בכביש 383 מזרחה (עוברים את חרובית) עד לצומת ה T ליד תל עזקה, ופונים שמאלה. מטפסים בכביש 38 ואחרי שיא הגובה, גולשים מטה בכביש לכיוון אותה פניה. הערה: בקטע הכביש הפונה לסינגל ישנו קו הפרדה רציף, אי לכך לא ניתן להיכנס לסינגל מכיוון דרום, כמו כן היציאה הינה דרומה ואח”כ ניתן לבצע  פרסה במושב זכריה לכיוון צפון. אחרי כ 250 מטר של נסיעה בדרך עפר תגיעו לצומת שבילי עפר שהסינגל חוצה אותה ולשילוט ברור שהציבה קק”ל המורה על מקומו.

1-023

על תהליך הבנייה

הסינגל נבנה באמצעות כלים כבדים יחסית כדי לאפשר חציבת מסלול שאינו תלול על צלע ההר. באמצעות הכלים האלה משטחים סלעים, שוברים מדרגות ודרופים, ומייצרים לא רק העדר תלילות, אלא סינגל זורם מאוד. אחרי שעוברים ברגל הרבה מאוד פעמים באזור, ומתאימים את התוואי המתוכנן במפה למציאות, ממשיכים לביצוע: “בתחילה עבדנו עם פועלים ידניים בלבד, וכן בשיתוף המתנדבים מבית שמש רוכבי קבוצת GEERZ. לאחר מכן קק”ל הקצתה כלי מכאני כבד: “מיני באגר” (מיני מחפרון) שהתגלה כאוצר גלום. הכלי הזה מסוגל לשבור סלעים ולחצוב על ידי שימוש בפטיש, ועל ידי החלפה של הפטיש לכף, משמש לעקירת גזעים, ומאפשר להרים ולסדר אבנים, לבנות טרסות וסיבובים, לפתוח תוואי חדש… פשוט כלי מדהים שמתאים כמו כפפה ליד לבניית שבילים. באמצעותו יכולנו להתאים את רמת השביל לקהל היעד, לעדן את הסלעים החדים ולאפשר חווית רכיבה יותר זורמת. כמובן שצריך עדיין להשתמש בעבודה ידנית, ליצירת מראה אחיד לשביל, גימורים, גיזום וכריתת עצים וכו”, מספר דורון אמיץ שהופקד על הביצוע מטעם קק”ל.

1-027

שתי עליות, שתי ירידות, והרבה זרימה של כיף בין לבין

מבחינת חתכי הגובה, הסינגל יגרום לכם לטפס פעמיים: מיד בתחילתו, ביציאה מהרכב, תתחילו לעלות בחלק המזרחי של הרכס, תעברו את שיא הגובה בתנועה מערבה, ותגלו נוף בתצפית יפה לוואדי הגולש מהגבעות לכיוון מערב, כשקו מתח גבוה של עמודי חשמל ענקיים פוצע אותו ומזכיר לנו את הציליווזציה. אם גם אתכם זה מעציב, ומזכיר לכם שהסביבה הירוקה שלנו נמצאת כל הזמן תחת איום ושאסור להזניח את המאבק על שימורה, נסו לשאוב עידוד מהסינגל – כי פה מתחיל קטע מגניב לגמרי, זורם וכייפי של ירידה ארוכה המתפתלת סביב קימורי ההר ומשנה כיוונים למרחק לא קצר. בכל פיתול כזה – ברם מושקע שבעת כתיבת הכתבה עוד היה טרי מעבודת העפר, אולם הגשמים והרוכבים יהדקו ויכינו אותו להנאה שלכם. באמצע הקטע הזה ישנם כמה אלמנטים סלעיים שונים מעט מהרגיל בסינגל הזה – טיפה יותר אגרסיביים ומחייבים תשומת לב. זה כמעט המקום היחיד לאורך כל סינגל זכריה שתתקלו בקשיים כאלה, או בכיף כזה – תלוי בנקודת המבט שלכם.

תצא

בנקודה מסוימת מתגלה הנוף הפתוח מערבה ודרומה. בדרך מומלץ לעצור בפינת הנוף והמנוחה של קק”ל מתחת עץ ענק ויפה, עם ספסלי מנוחה, וכבשן הסיד העתיק שנמצא ממש ליד. הסברים על השלט יספרו לכם שבאזור יער ישעי התגלו מספר כבשנים כאלה. איך זה עובד? זרקו אבני גיר ממחצבות באזור, ואז הבעירו שכבות שכבות עם עצים וחומרי בערה. החום הרב שמצטבר בכבשן גורם לסלעים להתפורר אט אט והגיר מצטבר בתחתית. אז לוקחים את האבנים הצלויות האלה, כותשים אותן עם מים ונוצר הגיר לטיוח ובניה, הדברה ורפואה.

“אני אוהב את השינוי בנוף מיער מיוער וסבוך לאזור שדות מיכה עם הנוף הפנורמי הפתוח. אני מציע גם לרוכבים המהירים שביננו להרים מדי פעם את הראש ולהסתכל סביב. העצים דומים לצמחיה שביער בן שמן אך הנוף הוא יותר דרמטי והררי יותר, ולטיילים שביננו, הותקנו פינות תצפית וישיבה בחלק האחרון של המסלול. אפשר לשבת, להכין קפה חזק, ולצפות בנוף בראשית – תל עזקה הסמוך למושב זכריה בו נערך הקרב המפורסם בין דוד וגוליית, גוש עציון, אזור עדולם והרי ירושלים שבאופק ועוד. כל הארכיאולוגיה וההיסטוריה של האזור מזכירים לנו שהשביל יותר חכם מאתנו ויישאר עוד הרבה אחרינו. הסלעים האלה ראו אלפי דורות של אנשים תחילה ברגל אחר כך על גמלים חמורים וסוסים וכעת על אופניים.”

1-083

 

מה באזור מבחינת רכיבה

באזור הזה שהוא בירת הסינגלים של ארצנו, יש עכשיו 110 ק”מ של סינגלים. מי שמכיר את כל אזור בת שמש “המורחב” – מלטרון ועד בית ג’וברין, ומהשפלה ועד הרי ירושלים הקרובים לה,  יודע שזה יעד מרכזי וחשוב לרוכבי אופניים באזור המרכז.

האזור הוא בעל חשיבות גדולה בעולם האופניים הישראלי, ולא רק ברכיבת שטח. המרובע, נחשון ולטרון הם היעד העיקרי לרוכבי הכביש באזור המרכז, ומאזור בית שמש יוצאות העליות הכי חשובות לירושלים ומהן נהנים כבר שנים גם רוכבי הכביש (צור הדסה, נס הרים וצובה) וגם רוכבי המרתון – שעולים בדרכי העפר לאורך כסלון, והסביבה לכיוון ירושלים וצוברים נפח וגובה מצטבר לא מבוטל.

בפארק בריטניה יש מספר סינגלים שהם מהוותיקים בישראל. אלה היו בעבר יעד מאוד פופולרי, וכמעט יחידי לרוכבים טכניים. הסינגלים של פעם הם בד”כ קשים לרכיבה, מלאי סלעים, דרופים אתגריים, ולא פשוטים לרוכבים שאינם מיומנים. העידן החדש של רכיבת הסינגלים בישראל מצעיד אותנו לבגרות ועידון בבניית הסינגלים. אחד הסינגלים הוותיקים בסביבה שהציע עידון כזה והוא מאפשר לרוכבי מרתון ו XC, ולא רק לרוכבי AM\שבילים ליהנות ממנו: זהו סינגל עינב שנמצא קרוב מאוד לסינגל זכריה החדש, וניתן לקשר אליו ברכיבה קצרה. רכיבה משולבת של סינגל זכריה עם עינב תתן כ 25 ק”מ.

חיבורים כאלה מאפשרים לרוכבים מנוסים במרחקים ארוכים יותר להגיע בסינגלים בלבד  – מערבה עד סינגל חרובית (חרובית-עגור), ולהשלים רכיבה של עשרות ק”מ כמעט בלי לרדת לשבילי ג’יפים. לחילופין אפשר לקצר זמנים ולעבור את 12 הק”מ לשם על שביל 4*4 לצד הסינגל.

עוד באזור המורחב של בית שמש, בחלקו הדרומי יותר נמצא כמובן פארק עדולם – ובו עוגן רכיבה משמעותי של קק”ל – סינגל עדולם, אליו התווסף גם סינגל קנים וחיבורים כאלה כבר יביאו אתכם ל 45-70 ק”מ של סינגלים. מי שרוצה לעשות את כל הסינגלים ברכיבה אחת יגיע למעל 100 ק”מ של סינגלים – וזה בדיוק מה שקורה באחת מתחרויות השטח הפיראטיות המעניינות והקשות שיש: 6PE – אפיק ששת הפארקים עליה תוכלו לקרוא בכתבה ב BIKEPANEL.

 

איזור (1)

תיאום צפיות, או למי זה מתאים?

מבחינת המרחק – 13.5 ק”מ, זה אומר שכיעד בפני עצמו הוא מתאים יותר לרוכבים מתחילים, והוא לא ממש מהווה יעד בפני עצמו לרוכבים מתקדמים, שיסיימו אותו בכשעה ואף פחות מזה (נטו). אם אתם רוכבים כאלה יתאים לכם מסלול ארוך קצת יותר המשולב עם סינגלי הסביבה. בחיבור עם סינגל עינב הרכיבה תגיע לכ 25 ק”מ.

רוכבים טכניים יחסית שאוהבים את סינגלי אדום-כחול של בן שמן למשל (שנבנו על ידי אותם המבצעים), ימצאו את הסינגל הזה הרבה יותר מהיר ופחות טכני. גם מבחינת פניות, שינויי כיוון, סרפנטינות וכו’ – לא תמצאו פה המון כאלה. מי שמאוד אוהב את חווית הפאמפטרק של סינגל חרובית יגלה פה הרבה יותר קווים ישרים: יש פחות פניות S קטנות שמכניסות שעשוע, או שוברות את הזרימה המהירה. מהבחינות האלה סינגל זכריה החדש מייצר מסלול רכיבה ארוך ועקבי לקו שהתווה שכנו – סינגל עינב.

בייקפאנל בטלגרם, לחצו פה לערוץ!

דורון מסביר: “התכנון לקח בחשבון את קהל היעד – שהוא בעיקרו רוכבי בית שמש, ולכן תוכנן להיות קצת יותר “רך” ממערך הסינגלים שבנינו ביער בן שמן – שמתוכנן לקהל יעד גדול ומגוון ולכן גם כולל קטעים יותר טכניים. גם בבן שמן – למשל בסינגל “הרצל” השיפועים אינם גדולים, והסינגל נראה למראית העין עדין ופשוט – מה שלא מאיים על הרוכבים הפחות מנוסים, אך רוכבים מנוסים יבחינו שברגע שמגבירים קצב דיווש הסינגל הופך להיות אגרסיבי ותובעני יותר. זה הרעיון שרצינו לשמר גם פה. כרגע הסינגל עדיין לא מהודק מספיק ולכן איטי יחסית. לאחר עוד כמה מכות גשם והידוק הקרקע המצב ישתפר.”

1-076

למי הוא מתאים כיעד בפני עצמו?

לרוכבי סוף שבוע, שאוהבים סינגלים, אבל מבלים בד”כ בשבילי עפר וג’יפים, רוכבים בקצב ממוצע של כ 10 קמ”ש, המחפשים רכיבה של כשעתיים עם ההפסקות, ולא מחפשים יותר מדי אלמנטים טכניים על המסלול. פה אני שוב צריך לסייג – אבל לכיוון השני: זה בכל זאת סינגל, וזה בכל זאת יער הררי באזור עם סלעים. כלומר לא מדובר פה בסינגל למתחילים חלק וזורם ברמה של סינגלי הדרום הבנויים על אדמה חלקה…

תודה לדורון אמיץ על הסיוע בהכנת הכתבה.
כתב וצילם, בשיתוף eירוק וקק”ל: גיא חלמיש