העם (וגם עמים אחרים) בחר קרבון, והשוק והרוכבים אומרים את שלהם: כמות הגלגלים האלה שעולים על אופניהם האהובים של רוכבי ארצנו היא אדירה. העם בחר גלגלי קרבון, והם סקסיים, עמוקי פרופיל, נראים כמו בתמונות של המקצוענים,  ואין שום דבר שיכול לעצור את המהפכה!

 יחד עם ההעדפת הלקוחות רוב החברות המובילות מקדמות את המעבר ההדרגתי של הרוכבים לגלגלים כאלה, ורוב הרוכבים נענים לחידוש של קלינצ’ר קרבון מלא. במונח מלא הכוונה לכך שכל הגלגל עשוי קרבון: גם החלק המשמש לתפיסת הצמיג וגם פס העצירה – האיזור שבא במגע עם כריות המעצור הנם מקרבון.

Img_4360

חוץ מהמשיכה החייתית מהבטן של הרוכבים אל המראה המהיר שהדבר הזה משדר, יש כמובן גם כמה סיבות אובייקטיביות לעובדה שהמהפכה הזו יצאה לדרך:

1. בעבר גלגלי הקרבון היו בעיקר גלגלי תחרות מסוג טיובולר שהשימוש בהם שקול לבחירה בעקבי סטילטו – זה לא נוח, אבל זה סקסי. היום השיפורים בעולם הקרבון והידע בבנייתו הביאו לכך שכבר ניתן לבנות גלגלי קלינצ’ר פול קרבון שהם גם קלים יחסית וגם אמינים.

2. יש לא מעט יצרנים שפיתחו התמחות בתחום – חלקם מוכרים ומובילים כגון HED, ZIPP ו – ENVE, שעושים עבודת שיווק חזקה באמצעות רוכבים מקצועיים ועיתונות.

3. יצרנים אסיאתיים שמקדמים את המהפכה משם באמצעות הובלה במחיר, והשפעה גלובלית שמתנקזת לאפשרות של כל אחד כמעט לקנות את הגלגלים ללא מדבקות, לתת להם את שמו ולייסד “חברת גלגלים חדשה”.

4. מגמת האווירודינמיות שפושה בכל עבר. המגמה הזו של אבזור ואופניים אווירודינמיים היא מגמה חזקה שנמצאת פה כדי להישאר. היא משפיעה מאוד הן על תכנון הביגוד, האבזור, וכמובן השלדות. בכתבה קודמת התייחסתי לוויתורים שעושים רוכבים שבוחרים בשלדות אווירודינמיות לרכיבת כביש רגילה (בניגוד נגיד, לטריאתלטים). למרות מה שכתבתי בכתבה ההיא לגבי השלדה, הרי שבתחום הגלגלים התמונה שונה: ראשית – אם חשובה לכם אווירודינמיות הגלגל הוא המקום הראשון לחפש אותה. גלגלים טובים ואווירודינמיים הם הפריט האחד המשפיע והחשוב ביותר על ההתמודדות עם הרוח. שנית, עם השיפור בעיצובי הגלגלים, החסרונות של הגלגלים עמוקי הפרופיל הולכים וקטנים, משקלם הולך ויורד, אמינותם עולה, והבחירה בהם הולכת והופכת יותר הגיונית.

פריט טריוויה קטן לפני שממשיכים: מי הגאון שהשיק את קלינצ’ר הקרבון המלא הראשון? אחד בשם לו שהיה הבעלים של חברה בשם Lew Composites – הוא עשה את זה לראשונה ב 1998. לו היה חדשן כפייתי כנראה כי מסחרי זה לא היה, וגם די כבד, אולם אולי זה השתלם לו בסוף: החברה הזו נרכשה ב 2001 ע”י Reynolds.  

 

Img_4376

 

ע”פ בונטרגר הגלגלים האלה משלבים בין תכונות האול-ראונד של גלגלי טיובלר תחרותיים בעומק 50 מ”מ עם הנוחות והשימושיות של גלגלי קלינצ’ר, ויש להם יכולת התמודדות טובה עם רוח צד והתאמה גם לרולינג הילס. אלה למעשה גלגלים שתוכננו ע”י חברת HED – מהמובילות והמוערכות בתחום הגלגלים האווירודינמיים. החברה של סטיב הד, מומחה האווירודינמיות, ממוקמת לא רחוק מתאגיד טרק מויסקונסין – וכל כן גם הלוגו שלו על הגלגל.

הנאבות הן של DT-Swiss  מדם DT240 – סוס העבודה השווייצרי שמוכר ללא מעט יצרני גלגלים את הנאבות שלו ב OEM (וגם ללא מעט יצרני נאבות את הלב בלבד). הקרבון עצמו הוא ה OCLV של טרק.

רוחב החישוק הוא רחב: 22 מ”מ, מה שמשפר את האופן שבו הצמיג ממשיך את קו החישוק ועל כן אווירודינמי יותר. זה גם מושיב את הצמיג על בסיס רחב, וגורם לפרופיל שלו להיות מעוגל וטוב יותר בסיבובים. יש לא מעט מדי יצרנים שהלכו עם הקו המצוין הזה של הרחבת החישוק ו HED היא מהבולטות שבהם.

יש 16 שפיצים בולטים בהיותם לבנים ובעלי פרופיל צר. ניתן כמובן לעשות שימוש הן בשימנו והן בקמפי, וחובה להשתמש בכריות מעצור ייעודיות לגלגלי קרבון.

Img_4365

אגב, המדבקות שעליהם הם חלק מהסקיצה שבחר אמיר היבואן של טרק לארץ לאופנים הפרטיים שלו: צביעת PROJECT 1 בשם Quick Like a Bunny (אם תסתכלו טוב, תוכלו למצוא ארנבות מצוירות). BONTRAGER מציעים כ-9 צבעים שונים בהם ניתן להזמין את הגלגלים (במלאי יש תמיד צבע אחד כברירת מחדל). גם כשמזמינים אופני Trek ב-PROJECT 1 ניתן לבחור את המדבקות כדי שיתאימו לצבע האופניים הנבחר.

 עוד אגב: אם תהיתם איך הונטיל מציץ החוצה מעומק עמוק שכזה – ראו בתמונה. יש הארכה שמוברגת על הונטיל ומכפילה את אורכו…

Dsc_0070

מחירם 11,950 ₪, וכעת במבצע: 15% הנחה על הגלגלים שבמלאי.

 יבואן: CTC, טרק ישראל. www.ctc.co.il 

 

ברכיבה

מה אומר לכם, הגלגלים האלה הזכירו לי למה כדאי יותר לרכוב עם גלגלים של כ 10,000 שקלים לעומת גלגלים של חצי או שליש מזה… הרגשתי בר מזל והאופניים שלי הרגישו כך גם הם. אין מה לאמר שהלוק של הקרבון עמוק הפרופיל הוא הורס, ממיס, מפיל, ומגניב. זה משווה לאופניים מראה אכזרי של חיית קרב מהירה ומוסיף להם איזה 10 קמ”ש. גם בעמידה.

החוויה קשיחה – הרכיבה עם הגלגלים האלה שינתה לחלוטין את תחושת הכביש של האופניים שלי – לטובה. אם פעם, לפני כמה שנים, התחושה של גלגלים עמוקי פרופיל היתה קשה מדי – קשיחה בצורה לא נעימה ולא נכונה, הרי שהיום מדובר בדיוק בקשיחות שאני רוצה.


תגובתיות – הקשיחות הזו מתרגמת לתגובתיות מיידית. לתחושה שכשאתם לוחצים את הכידון לצד אחד האופניים זזים אליו מהר יותר מאשר עם הגלגלים הקודמים שלכם. הפידבק מהאספלט והאופניים שהפכו חדים ומהירים יותר בתחושות שהם מעבירים נותן לי מרץ ברגליים.

road feel ונוחות מצוינים ומפתיעים לעומק כזה. מסיבובים דומים על גלגלים אירודינמיים אחרים ממש הופתעתי מהנוחות. נושא החיבור לתחושת כביש הוא אחד המשתנים היקרים ביותר ללבי בגלגלים ואופניים בכלל. יש חיבורים כאלה שמרגישים קשים מדי. יש אחרים שמרגישים מנותקים ורדומים. הגלגלים האלה הביאו לי תחושה נהדרת של מצב האספלט מבלי לעייף אותי גם ברכיבות ארוכות.

תחושה (לא מדידה) של מהירות גבוהה יותר בספרינטים ומעל 40 קמ”ש. תראו, אין לי כלים מדויקים למדוד את זה, אבל סוביקטיבית יש לי הרגשה שהייתי יותר מהיר עם הגלגלים האלה, במיוחד בקטעי לחץ חזק. צריך סף מהירות מסוים ומעלה כדי להביא כל ציוד אווירודינמי לידי מיצוי, אולם אם כבר אתם בעניין – אז גלגלים הם הפריט שיש לו את הסיכוי הגבוה ביותר להקנות לכם את התחושה הזו.

הפחתת תזזיתיות האופניים – בעיקר במהירויות גבוהות. זו מעין תחושת “על מסילה”. מה שקורה כאשר נמצאים בירידות ארוכות ומהירות הוא שהאופניים מקבלים מעין יציבות גדולה יותר. קל לנסות להבין את זה: הגלגלים מהווים מעין משטח שהרוח נעה במהירות משני צדדיו, ושינוי הזוית שלו מקבל התנגדות גבוהה יותר מהרוח עקב החתך הרחב יותר, ועל כן שאיפתם להמשיך את קו הנסיעה הקיים והם מתנגדים מעט לשינוי כיוון במהירויות גבוהות מאוד.

טיפול מפתיע ומצוין ברוחות צד. אמנם חשתי ברגישות לרוח בזוויות צד במהירויות גבוהות במיוחד אבל עדיין הופתעתי מההתמודדות המצוינת עם רוחות צד. אני שוקל 67 קילו – לא הרבה כנראה, ובכל זאת לא היה קשה לי לשמור על הכידון במצב הנדרש גם ברוחות צד או צד פנים (לא חזקות במיוחד, אבל קיימות).

Img_4282

 

חסרונות:

נקודת ביקורת מקובלת על הקטגוריה ועל כל הגלגלים הדומים: הבעיה העקרית של גלגלי קרבון מלא, והסיבה שלא ממש הצליחו לייצר קלינצ’רים קלים עד לאחרונה היא פיזור החום בשילוב עם לחץ הצמיג כלפי חוץ (תופעה שאין בטיובולר). זה גורם לפנצ’רים, ולבעיות באמינות הגלגל, לכן אם אתם לא קמיקזות שיודעות להמעיט בשימוש בבברקסים, ומתכננים על רכיבה מרובת שימוש במעצורים בירידות הארוכות של האלפים – כדאי לשקול גלגל אלומיניום. כמו כן מומלץ לרכוש מחברה מוכרת בעלת מוניטין בתחום. הד ובונטרגר הם כאלה כמובן. מאביק למשל מציגה גישה שונה בקו המוצרים שלה בשנים האחרונות בשימוש במתכת + פיירינג בקלינצ’רים עמוקי פרופיל ולא בקרבון מלא. מי שרוצה לחפור עוד בנושא מוזמן לכתבה המצוינת הזו ב RoadBikeAction


בנוסף יש עוד כמה שיקולים בבואכם לרכוש גלגלים כאלה:

– חייבים לרכוב עם כריות מעצור ייעודיות לחישוק שמתוכננות להפחתת החום הנוצר: הגלגלים מסופקים עם סט של כריות כזה מבונטרגר.

– יחס מחיר – משקל: כ 1600 גרם (700 לקדמי ו- 900 לאחורי) זה משקל לא רע אבל לא מדהים לגלגלים במחיר של (חמישה שקלים מתחת ל..) 12,000 ש”ח מחיר מחירון.

– רכיבה בתנאים רטובים במיוחד: כושר העצירה של משטחי החספוס והכריות הקרבון נחשב גרוע ממשטחי האלומיניום המוכרים – לא בדקנו את הגלגלים האלה בגשם אבל זו אחת הבעיות המוכרות של קרבון.

– דגם ה D3 שמחליף את הגלגל הזה כבר נמצא באתר של בונטרגר עם עידכון לטיפול בחזית הפנימית של החישוק מול הרוח.

– נקודה אישית מאוד שלי: צליל הפריילוף של DT-Swiss הוא משהו שאני לא מצליח להתרגל אליו. יש כאלה שמכורים לנקישות הרצופות האלה שנשמעות למרחוק בכל פעם שהם מפסיקים לפדל. אני מעדיף את הפריילופים השקטים, ולו מטעמי נימוס וכבוד לזה שמתאמץ לפני בהובלה.

Img_4289

סיכום

יש המון סיבות טובות לקנות את הגלגלים האלה: הם מספקים חווית רכיבה כייפית במיוחד. עד שלא עולים על גלגל חי וזריז תגובה, שמעביר את תחושת הכביש בצורה מדויקת כל כך ומהירה, ומשווה לאופניים שלכם חיות חדשה – קשה להבין על מה מדובר, ואני ממליץ לכל אחד לנסות: לא רק בחניה ליד החנות אלא ברכיבה שלמה. הגלגלים האלה גרמו לי להנות יותר מהאופניים שלי בכל מתאר – כולל בעליות תלולות (מה שמחזק את התחושה שחישוקים צרים עומדים להשאר נחלתם של יבבני משקל קשים בלבד).

היבט אחד שאמור להוביל את הקנייה הזו, כשאתם קונים קלינצ’ר קרבון, הוא הבטיחות והאמינות. בעיות הטיפול בחום הן כה מסוכנות כשהן מתרחשות (פנצ’ר או קריסת גלגל בירידה אלפינית מהירה…) שעדיף לכם לקנות מגורם אמין שבטוח שיש משאבי R&D משמעותיים באמתחתו והוא הוציא מוצר אמין. מוצרים מהמזרח הרחוק אינם תמיד כאלה, או לפחות לא כולם ויהיה קשה לכם לדעת זאת מראש. לעומת זאת חברה אמריקאית מובילה כבונטרגר, שלקחה את הטובים שבאנשי המקצוע (HED) היא בהחלט כזו. אם הייתי הולך על קרבון קלינצ’ר מלא בניגוד לגרסאות הייבריד של מתכת עם קרבון, הייתי כנראה בוחר באחד מהמותגים הגדולים והמוכרים. לכו על בטוח.

עכשיו משפתרנו את נושא פיזור החום, בואו נדבר על הדבר האמיתי – תודו: אתם רוצים כזה, חולמים על זה, הייתם מתים שיהיה לכם מספיק כסף בשביל גלגל קרבון עמוק וסקסי… ובצדק. בצדק גם בגלל ההיבט הפסיכולוגי, אבל האמת וכך גיליתי במבחן בעצמי – גם בגלל ההיבט המוצרי האמיתי. מדובר בחוויה טובה יותר מזו שיש לכם כנראה כרגע. צריך עוד נימוקים פה?

 

אהבתם את הכתבה? היה מעניין? לקבלת עדכון על כתבות חדשות התחברו אלינו בפייסבוק

צילמו: שרול וגיאחה

מאת גיא חלמיש