הסקרנות התעוררה כשנימי עם משקפי האסוס ה..איך נאמר, בעלי עיצוב אקסטרוורטי… שלו זרק אלי צ’אלנג’: החלפנו לרגע משקפיים, העברתי אליו את ה Rydon עם העדשה הכהה שלי, והוא הדגים לי את האיכות האופטית הגבוהה של האסוס. אין להתכחש לבהירות והצלילות של העדשה הזו שלהם שהיא איכותית במיוחד, וגם לטון הצבעים המוצלח, אולם האסוס היו בהירים מדי לטעמי, עם שינוי גוון מדורג מהחלק התחתון לעליון, ולא אהבתי את זה. בישראל יש לא מעט סינוור מהאספלט ושול הדרך הבהיר ולכן אני מעדיף כהות גם בחלק התחתון, ובכלל נעים לי יותר בעדשה אחידה. רציתי לברר האם יש מענה לעוד דרגת איכות בעדשות של רודי פרוג’קט. אז קיבלנו מהיבואן שהוא (גילוי נאות…) גם ספונסר של בייקפאנל, עדשות מקטבות, ולהלן מבחן משווה בין העדשות המקטבות לעדשות הכהות האפורות (“הרגילות”) של Rudy Project. את המבחן הזה אפשר לקרוא גם כחוות דעת כללית על נושא העדשות המקטבות באשר הן.

מאת: גיאחה
1-104

Rudy Project מדגם Rydon עם עדשה מקטבת

מה זו עדשה מקטבת?

זו עדשה שמסננת אור מסנוור שמשתקף אלינו ממשטחים מבריקים: בוהק. ברמה פיזיקלית גלי האור המסנוורים האלה נראים אחרת – הם גלים החוזרים מהמשטחים בצורה רוחבית בעוד שהחזרי האור הרגילים מגיעים בצורה אנכית. מה שעדשה מקטבת (או הציפוי המקטב המוצמד לעדשה) עושה, היא סינון של האור הזה (באמצעות מבנה מיקרוסקופי המזכיר תריס ונציאני המאפשר רק לאור אנכי לחדור). המשמעות – הרבה פחות החזרי אור, כלומר הרבה פחות סינוור. בעוד שעדשה רגילה רק מפחיתה את עוצמתו, העדשה המקטבת ממש מנטרלת את הבוהק.

לרודי קיימים שני סוגים של עדשות מקטבות:

  1. Polar 3FX- זוהי עדשה מקטבת כהה שמכניסה כ-10% מהאור, יש לה ציפוי מונע השתקפות פנימי והיא קיימת בצבע אפור (שחור). העדשה הזאת קיימת בדגמים הפופולאריים: Rydon, Magster, Zyon, Gozen (ובעוד כמה דגמים). בדגם RYDON יש גם עדשה כזאת בצבע חום עם ציפוי מראה בצבע זהב. המחיר שלה הוא 620 שקלים.
  2. ImpactX Polarized Photochromic – זוהי עדשה בהירה יותר בגוון אפור עם טווח התכהות שמכניס בין 10-28% מהאור, גם עדשה זאת היא קיימת לכל הדגמים הפופולאריים. בדגם RYDON יש עדשה כזאת בצבע חום. מחירה: 750 שקלים.

לשם השוואה, עדשה של רודי מסוג ImpactX ללא פולירייזר עולה 330 שקלים. בקנייה משולבת עם המסגרת מראש הפרש המחיר הופך להיות קטן יותר, לדוגמא: ריידון רגיל יעלה 790 שקלים בעוד שריידון עם עדשות 3FX יעלה 1100 שקלים. האם זה כדאי? תמשיכו לקרוא…

2-113

כמות העדשות שיש לרודי פרוג’קט היא גדולה. בדגמים רבים של רודי כגון דגם הRydon ניתן להחליף עדשות ולשנות בקלות משתנים כגון צבע העדשה (אפור, חום, וכו’), רמת סינון האור (הכהות או הבהירות), וכן סוג העדשה במשתנים כגון עדשה מתכהה או קבועה, וכן פולירייזר או רגיל.

המבחן הפעם בוצע בצורה מאוד פשוטה: הסתובבתי תקופה ארוכה למדי עם שתי זוגות משקפי Rydon – זוג אחד עם העדשה המקטבת וזוג שני עם האפורה. בנסיעות ברכב, בסתם הסתובבות ברחוב, וכמובן ברכיבות בשטח ובכביש. מדי פעם באותם תנאים ומבט לאותו כיוון החלפתי משקפיים כדי לראות מיידית את ההבדל בתחושה ובאיכות העדשות.

על הפוטנציאל של עדשות מקטבות ידעתי עוד קודם – מי שצילם עם עדשות כאלה מכיר את האפקט המדהים שהן מוסיפות לתמונה. אחרי שהתחלתי להשתמש בצורה אינטנסיבית במשקפיים עם העדשות האלה התגלה עד כמה הפוטנציאל הזה ממומש. הצבע חם וטבעי יותר, יותר קונטרסט, ויותר Saturation – ליגה אחרת! מדובר בשידרוג דרמטי ומשמעותי באיכות המשקפים, וכתוצאה מכך באיכות הרכיבה:
1-106

יש הרבה פחות הבהקים ואיזורים קשים למבט

כמעט בכל מקום שבעדשה רגילה יהיו איזורים בהירים ובוהקים במיוחד, עם העדשה הזו יהיו פחות. בחלק מהמקרים זה מנטרל יותר ובאחרים ניטרול חלקי (תלוי בזוויות האור והמבט), אבל זה תמיד מורגש מאוד.

כל עצם שיש לו תכונות של החזרת אור כגון עלוות עלים, מים, שמים (או למעשה טיפות המים שבהם), שמשות של מכוניות, וגם האספלט עצמו, גורם לסינוור כאשר האור נשבר עליו בזווית מסוימת, והעדשה המקטבת של רודי משפרת את היכולת להסתכל בכיוונם.

לדוגמא: אספלט, כאשר אין עליו אור שנשבר ומוחזר אלינו הוא נראה אפור כהה, אולם תחת שמש חזקה, ובזוויות מסוימות הוא יכול להיראות ממש כמו מראה מסנוורת, מבריק וקשה להסתכל עליו. בצורה דומה גם עלים יכולים להבריק בשמש, וכמובן שמשות של מכוניות. כל האור המוחזר הזה סביבנו מגביר את רמת הסינוור. העדשות המקטבות פשוט מסננות את הבוהק הזה החוצה. התוצאה היא שקל יותר להסתכל בתנאי תאורה קשים ויש הרבה פחות סינוור.

הנה סרט שמדגים הייטב את ההשפעה של עדשות מקטבות:

הצבעים ברורים וחזקים

נחזור לדוגמת האספלט – אם בתאורה בוהקת הוא נראה כסוף ומסנוור, הרי שבסינון הבוהק הזה הוא יראה כהה יותר וצבעו האמיתי, האפור-שחור ישתקף אלינו. אם נסתכל על השמים במשקפים רגילים הם ייראו בצבע תכלת דהוי לעומת הצבע המתקבל בעדשה המקטבת – כחול עמוק וחזק.

מבט אל העלים והעצים סביב מגלה פתאום עד כמה רב הבוהק והחזרי האור מהעלווה, שאמנם נראית ירוקה אבל עדשה מקטבת הופכת לברורה, ובעלת צבע ירוק עז יותר מאשר ללא העדשה.

המשמעות של צבעים ברורים וחזקים יותר היא דרמטית לאיך שאתם מקבלים את הנוף ברכיבה – העולם פשוט הופך יפה יותר! שמים כחולים, עלווה ירוקה, זה פשוט מרשים ומשופר כמו תמונה שעברה פילטר מוצלח במיוחד של אינסטגרם…

AB

מימין ככה נראה העולם עם מקטב, ומשמאל ללא (עובד בעריכה גרפית להמחשה בלבד)

 

העיניים מוגנות יותר ומתעייפות פחות

המשמעות של ניקוי כל הסינוורים וההבהקים האלה החוצה היא גדולה גם בהקשר של הגנה על העיניים. רכיבת אופניים בישראל, במיוחד אופני כביש בסביבה חשופה (שכן אופני הרים רוכבים לא מעט בקטעים מוצלים), מטילה עומס גדול על העיניים. יש פה אור חזק, ולא מרחם, ואנחנו עושים ספורט שנמשך שעות. אלה שעות של קרינה מתמשכת שעושה נזק לעיניים, ומעייפת אותן מאוד. העדשות האלה מצליחות להפחית את העייפות והעומס הזה.

חסרונות

קודם כל צריך לדעת שהעדשות האלה בנויות לסינון אור בזוויות מסוימות, ובזוויות אחרות לא יהיה האפקט המוצלח הזה ניכר כבקודמות.

יש מצבים בהם שימוש במשקפים יוצר בעיה, למשל: לא כל המסכים של כל הסלולריים מתאימים לעדשות מקטבות, וכך גם המצלמות הקטנות. ברוב המכשירים החדשים זה כבר קורה פחות, אבל לדוגמא במצלמת הכיס שלי שעמה אני רוכב לא מעט אי אפשר לצלם במצב אנכי עם המשקפים האלה – המסך פשוט הופך אפור וחסר תמונה. מזיזים אותו למצב אופקי – והתמונה חוזרת! העדשות האלה פשוט מסננות את כל החזר האור מהמסך וכאילו מכבות אותו לחלוטין.

מחיר כמובן – גבוה יותר לעדשות מקטבות, בהפרש די ניכר של כ 300 שקלים ומעלה (תלוי בין אילו עדשות משווים). ההפרש הזה מתקזז מעט כאשר קונים מראש את המשקפיים עם עדשות מקטבות. למידע ספציפי (יש הבדלי המחירים בין דגמים שונים של משקפיים וסוגי העדשות השונות) פנו לחנויות רודי פרוג’קט.

3-114

סיכום – בערות היא כוח

יש את המקרים האלה בהם אתם מציצים ונפגעים. זה קרה לי בענק. עד היום הייתי בטוח שהכל בסדר. למה לא הסתפקתי בקיים, בשגרה… למה לבדוק, לחפש, לשאול שאלות? הצצתי ונפגעתי. אני כבר לא אחזור אחורה מעדשות הפולרייזד האלה. זהו, כל שימוש במשקפיים בעלי עדשות רגילות יהיה חשוד בהסטתי אל עידן קודם של צבעים תפלים, פרטים מוחמצים, אי מיצוי פוטנציאל היופי סביבי, ועייפות עיניים מצטברת.

אם לא בא לכם על זה, השארו עם הקיים. אבל אם אתם רוצים לשדרג דרמטית את הצורה בה אתם מביטים אל העולם, והוא משתקף אליכם חזרה, יפה יותר, מסנוור הרבה פחות, ירוק יותר, עמוק וכחול יותר… תשקלו שדרוג.

חנויות היבואן של Rudy Project בכפר נטר, תל אביב ויקנעם:

  • באיזור השרון ועמק חפר – בכפר-נטר, רח’ השלום 8, טל’ 09-8997929. הסניף הראשי.
  • בתל-אביב וגוש דן: הדר-יוסף, טל’ 03-6410966 – במבנה הטבעות האולימפיות הצמוד לאצטדיון.
  • באיזור הצפון – יוקנעם – ב”כוכב יוקנעם”, טל’ 04-9594445 – צמוד לתחנת הדלק של פז.
מאת: גיא חלמיש