בדיחה סינית עתיקה הולכת כך: שני מטיילים יוצאים לדרך, כאשר פתאום נמר מתחיל לרדוף אחריהם. הראשון מתחיל לרוץ, ואז השני אומר לו “אתה לא יכול לרוץ יותר מהר מהנמר”. הראשון משיב לשני “אני לא צריך לרוץ יותר מהר מהנמר, רק יותר מהר ממך”. את אותה אסטרטגיה, של לא להיות זה שנטרף על ידי הנמר צריך ליישם גם כאשר מדובר על נעילת אופניים.

הרי, פריצת מנעולי אופניים היא אמנות לכשעצמה, ומבוססת על ידע נרכש ונסיון, לא פחות מאשר נעילת האופניים. בטקסט הקצר הזה נדבר על מספר טעויות נפוצות בנעילה, ועל הבעיה העיקרית של הנעילה, והיא האיזון בין עלות המנעול, המשקל שלו, והיעילות שלו במניעת גניבה. בשלב הראשון נדון בכמה קל לפרוץ לאופניים, וכיצד פורצים את סוגי המנעולים הנפוצים בכל מקרה. בחלק השני נדבר על אסטרטגיות נעילה ובחלק השלישי נדבר על כיצד נועלים וכיצד לא נועלים.

לאופניים יש מספר סוגי מנעולים: מנעול פרסה, שרשרת פלדה, מנעול סיבים, מנעול דיסק ומנעול הולנדי. נדבר קודם כל על היתרונות והחסרונות בכל אחד מהמנעולים, ואז גם נדבר על הדרך בה פורצים אותן. חשוב לזכור שלכל אחד מסוגי המנעולים יש מספר מותגים, אשר משפרים או גורעים מהביצועים, ושטווח המחירים של כל מנעול יכול להתחיל בעשרות שקלים בודדים ולהסתיים במאות שקלים. וגם: חשוב לזכור שכל מנעול ניתן לפריצה, העניין היחיד הוא המחיר.

1-1-023

מנעולי פרסה

מנעולי פרסה הם, אישית, הסוג המועדף עליי. למרות ששמעתי לאחרונה באחת מרשתות האופניים הגדולות שהן לא מייבאות מנעולי פרסה כיוון שקל לפרוץ אותם, לא מצאתי לכך תימוכין. היתרון העיקרי של מנעולי הפרסה הוא המבנה שלהם: מוט מתכת אשר ננעל על ידי בריח אחד לפחות. נפתחו בקלות על ידי עטי Bic אבל, כיום הטענה הנפוצה היא כי ניתן לפתוח מנעולים אלה על ידי שימוש בג’ק אך לא בטוח שזה נכון (סרטון המפריך את הטענה). גם מספרי “תוכי” גדולים לא מצליחים לשבור את המנעול:

ככל הנראה, הדרך ה”נוחה” ביותר לפתוח מנעולי פרסה היא באמצעות משור דיסק:

 

שני חסרונות במנעולי פרסה הם המחיר והמשקל שלהם. מנעול פרסה טוב, כמו ה Kryptonite Evolution 4 (המנעול האישי שלי) עולים בישראל מעל ל300 ש”ח המנעול גם כבד, מאוד. החסרונות האלו אומרים שאם אתה רוכב על אופני כביש ששוקלות 7 ק”ג ושילמת עליהן 30,000 ש”ח, זה כנראה לא המנעול עבורך. אבל: אם אתה כמוני, מסתובב בעיר ולא רוצה למצוא את האופניים שלך במקום אחר, אז כנראה שכן.

שרשרת פלדה

שרשרת היא חזקה אך ורק כחוזק החוליה החלשה ביותר בה. עכשיו, הבעיה עם מנעול חוליות היא בדרך כלל המנעול עצמו: מנעולי קומבינציה הם בעלי יכולת מוגבלת מאוד וקלים מאוד לפריצה:

 

בשביל לפרוץ מנעול קומביצניה לא צריך יותר מתושיה, וגם זה לא הכרחי.מנעולי תליה רגילים ניתנים לפריצה באמצעות כלים פשוטים למדי, ואדם בעל ידע בפריצת מנעולים לא צריך יותר מדקה כדי לפתוח אותם בלי לגרום כל נזק למנעול או לשרשרת. את כלי הפריצה ניתן לקנות ב5$ באתרים כמו דיל-אקסטרים וכלים מתקדמים יותר כמו מפתח שעושה את העבודה בצורה אוטומטית ניתן לקנות בכ-50$. עכשיו, חסרון נוסף של שרשראות הפלדה הוא היותן מרותכות. את השרשרת עצמה ניתן לשבור בדרך של שימוש במספרי “תוכי”. הקלות הרבה שבה ניתן לשבור את השרשרת היא מרשימה:

 

החסרון המהותי במנעולי שרשרת, יחד עם היותם כבדים במיוחד, הוא שאי אפשר לחברם בצורה קבועה לאופניים, ולכן התניידות עם שרשרת אינה הדרך האופטימאלית לנוסע העירוני. רעש השקשוק המתמד, המשקל הרב, והיות המנעולים כה קלים לפריצה הופכים את השיטה ללא מומלצת.

מנעול סיבים

מנעול סיבים מורכב מסיבי מתכת רבים, אשר יחדיו מאפשרים גמישות, משקל קל וחוזק סימלי בלבד. כפי שאפשר לראות בסרטון, עם אותם כלי פריצה זולים אפשר בדרך הכלל לפרוץ את המנעול:

 

העניין הוא שאת המנעול עצמו אפשר לפרוץ גם באמצעות פלייר זול במיוחד, בכמה דקות, על ידי חיתוך של הסיבים אחד אחד. 

 

מנעול דיסק

מנעולי הדיסק מאוד פופולריים באופנועים, שם פירוק של גלגל אינו מאפשר המשך נסיעה או סחיבה עם האופניים. אבל בגדול: למנעול הדיסק יש יתרונות: הוא קל מאוד, קשה לפרוץ אותו, והוא משתק את הדיסק, כך שהגלגל לא יכול להסתובב. החסרון העיקרי הוא שאפשר, בקלות רבה יחסית, לפרק את הדיסק מהגלגל ולהמשיך עם האופניים, והגלגל עצמו אינו מחובר לחפץ קבוע. העניין הוא שגם את מנעול הדיסק ניתן לפרוץ באמצעות הכלים המתאימים, שעולים לא יותר מ40$.

 

 

מנעול הולנדי

מנעולים הולנדיים מתחברים לגלגל האופניים האחורי ונועלים את הגלגל, בצורה דומה מאוד למנעול דיסק. היתרון כמובן הוא היות המנעול קבוע, מחובר בצורה פשוטה, ולא כבד. החסרון הוא שגם את המנעולים האלה, הלא זולים במיוחד, קל מאוד לפרוץ בהנתן הכלים הנכונים:

וזן מסוים של המנעולים, Mighty Amsterdam, כנראה ניתן לפריצה בקלות רבה יותר (אם שכחתם את המפתח):

בחלק השני של הכתבה נמליץ לכם איך לא לקשור אופניים וגם איך דווקא כן מומלץ…

מאת: יהונתן קלינגר

יהונתן קלינגר, עורך דין העוסק בתחום הטכנולוגיה; רוכב על אופניים ככלי רכב עיקרי. מלמד באוניברסיטת תל-אביב ובמכללת בית-ברל קורסים על הממשק בין טכנולוגיה, פוליטיקה, חברה ומדע. בניגוד לנושאים שברומו של עולם שהוא מתמחה בהם, יכתוב בבייקפאנל על קומיוטינג רק מהזווית המעשית והפונקציונאלית ביותר (ואולי גם מעוד כמה זוויות נוספות…)