חתיכת טיפוס לפנינו, מד הוואטים מקפץ סביב ה 460 והקדנס גבוה. אילן קולטון, ממש לצידי, זורק מילת עידוד: “תן את הכל, זה קטן עליך”. השרירים מתפוצצים וכבר אי אפשר להגביר את הקצב. התחושה היא שזה לא נגמר ועדיף למות. יואב בר, אלוף ישראל בנג”ש, מחייך. הוא בכלל לא מתאמץ. ככה זה כשרוכבים לצד אלופים. אתה נותן את כל מה שיש לך והם בטי-שרט וכפכפים בונים לך תוכנית אימונים, שתביא אותך למיצוי היכולות.

בימים אלו אילן קולטון מעביר הילוך, מעלה את הקדנס ויוצא בפרוייקט ייזמות עסקית חדשה. אפשר למצוא אותו במכון הכושר VIEW Indoor Cycling שבקניון ארנה, הרצליה פיתוח. המרכז מופעל בעזרתם המקצועית של מיטב רוכבי העילית בארץ ומצוייד בטכנולוגיה העדכנית שיש לעולם הטריינרים להציע.

המרכז מיועד לקהל רוכבי האופניים בדגש על טריאתלטים, אנשי ברזל ורוכבים תחרותיים. סמיכותו לים ולטיילת של הרצליה מאפשרת אימונים משולבים של ריצה, שחייה, וכמובן, אימוני רכיבה ממוקדים.

כן, אי אפשר להמנע מההשוואה לאוזון 11 שנסגר… המיקום – קורץ לקהל “אוזון הישן” בגלילות. התועלת – בגדול אותה התועלת לרוכבים והמנויים, לפחות בתחום האופניים. אולם יש גם לא מעט הבדלים: הטריינרים כנראה כבר מדור חדש יותר, פה יש גם חדר כושר גדול כחלק מהמנוי, חסר בית הקפה הייעודי והמובחן (אם כי יש מרפסת מנוחה ובהייה בים), והכל בתוך קניון ארנה – מה שמייצר חוויה שונה לטוב ולרע.

 

2-1

קבוצת Xtrim באימון מתגבר (צילום, אילן קולטון)

 

להיכנס למעבדה של View

למרכז אתם תגיעו עם האופניים שלכם. חיבור מהיר לטריינר ואתם כבר מסובבים רגלים. במפגש הראשון אתם תתרגלו לתחושה המוזרה של הטריינר. הוא יאפשר לכם לרכוב במדוייק ברמת הוואטים שתתאים לכם. המספרים על המסך יגלו לכם את הקדנס, ההספק, הדופק והשיפוע, שאתם מצויים בו. התמזל מזלי ובמפגש הראשון רכבתי עם הדבוקה הראשונה בסטייג’ האחרון בטור דה פראנס. ירד המון גשם בעלייה. מזל שאילן היה לצידי והציע מטרייה.

קצת על המכשור המתקדם ורכיבות וואטים: 12 עמדות של טריינרים מבוססי וואטים עומדים לרשות הרוכבים. הטריינרים הם מתוצרת WAHOO Kicker trainer. הטריינר מדמה רכיבה בחוץ ומשנה את ההתנגדות והמאמץ ביחס לקדנס ולרמת הוואטים הנדרשת בכל נקודת זמן. הוא מחובר אלחוטית למחשב ולמסך גדול, המאפשר לרוכב ולמאמן לנטר את כל התהליכים החייוניים תוך כדי אימון.

כבר בדקות הראשונות של האימון הראשון תוכלו לראות עד כמה הדיווש שלכם יעיל והיכן אתם זקוקים לשיפור.

בעזרת צוות המאמנים ותוכנית אימונים מתאימה אפשר לשלב אימונים עצימים ואיכותיים כהשלמה לרכיבות החוץ. זה המקום בו תרגישו את חומצת החלב מתאספת בשרירים, תעבדו קשה ותשחיזו את יכולות הרכיבה שלכם.

 

 

רכיבת המבחן

עבור תוכנית אימונים אפקטיבית המדד הראשוני הנדרש הוא לדעת באיזה כושר גופני אתם מצויים כעת, או בקיצור,  FTP) functional threshold power). ה FTP הוא בפשטות ההספק המקסימלי שתוכלו לרכוב בו לאורך שעת רכיבה מבלי שתכנסו לאזור התשישות.

איך מחשבים אותו? רכיבת “מבחן” של שעה תאפשר לכם לחמם את השרירים ותיקח אתכם למקטע של 20 דקות, בהם תדרשו לתת את כל מה שיש לכם ברגליים. מבלי להפליג בסופרלטיבים אפשר לסכם את המבחן הזה במשפט אחד ששמעתי מאילן: “סיוט שלא ברא השטן”. ממבחן ה 20 דקות תצאו עם שלוש תובנות מרכזיות:

  1. אינשטיין צדק כשפיתח את תאוריות יחסיות הזמן. לאורך 20 דקות תחוו מימדים שונים בהם השרירים שורפים, הדופק עולה והזמן מאט עד לכדי עצירה.
  2. תגלו מהו ה FTP שלכם או מהי העצימות בה תוכלו לרכוב לאורך שעה שלמה, מבלי שתישרפו את עצמכם.
  3. “קדימה, קדימה, קדימה!” , אתם תשמעו מאילן בעוד הכוחות אוזלים לכם והוואטים צונחים, אבל בפועל אתם לא תזוזו אפילו סנטימטר.

מכן והלאה, תוכנית האימונים תתבסס על מדד ה FTP האישי שלכם, כשהיא בונה אתכם בהדרגתיות לקראת המטרות העתידיות.

יתרונות, חסרונות ומה שביניהם

כשאילן הזמין אותי לבוא ולהתנסות בתוכנית אימונים מבוססת וואטים על טריינרים חדשים הייתי סקפטי מאוד. הרי הרכיבה על טריינר משמימה. לרכוב שעה במקום סגור ולא לזוז מטר. החוויה יכולה להיות מייאשת, מעייפת, לא מהנה ולא מספקת. עבור רוכבים רבים טריינרים הם המפלט האחרון כשתנאי מזג האוויר לא מאפשרים רכיבה בחוץ.

האמת, הופתעתי מאוד. זה התחיל מהמפגש הראשון עם אילן. פגשתי בחור צנוע, חייכן ומקצוען אמיתי. אחוות הרוכבים יצרה חיבור מיידי. הרכיבה על הטריינר הפתיעה והתחושה היא של סימולציה מדוייקת ומבוקרת של מקטעי רכיבה שונים. למרות שישנם מקטעים בהם הזמן עוצר מלכת, בסה”כ שעה של רכיבה עצימה עברה מהר והשאירה תחושה של עוד.

היתרון הגדול של הטריינר מבוסס הוואטים הוא שהוא מאפשר לבצע אימון מאד מדוייק על פי טווחי המאמץ שיתאימו לכם. בזכות מדד הוואטים תראו בבירור את השיפור בכושר לאורך הזמן. המדדים יאפשרו לכם לדעת אם תוכנית האימונים “עובדת” ומה הדברים שעליכם לשפר.

אילן השכיל לעשות ובנה קבוצת מאמנים מובחרת, שכל אחד ואחת מהם מובילים בתחומם: יואב בר, נוגה כורם, אסף להב, יובל דולין, מרים בר-און, אייבי גילת ושיר פוקס. להתאמן לצדם כשהם חולקים מנסיונם העשיר זה חוויה בפני עצמה. יש ממי ללמוד והרבה.

 

3-2

ככה נראות עליות…

 

שלא תגידו שלא הזהרתי אתכם

אילן אומנם נראה בחור נחמד ורגוע, אולם הרושם הראשוני נוטה להתגלות כמוטעה. אילן יגרום לכם לסבול, להזיע ולהצטער בכלל שהגעתם. בכל אימון שהוא העביר העומס גדל, חומצת החלב בשרירים התאספה והסבל, איזה סבל. כנראה שיש לי זכרון קצר טווח או שאני פשוט אוהב לסבול. בשורה התחתונה מצאתי את עצמי חוזר על אותה חוויה שוב ושוב ושוב. תוצר הלוואי כמובן הוא שהשרירים התחזקו, העמידה בעומסים גדלה ויש (מעט) רוכבים שיטענו שהם רואים ברכיבות את הגב שלי הולך ומתרחק.

התקדמות ביכולות הרכיבה ובניית כושר מגיעים כשמאתגרים את הגוף ומוצאים אותו מאזור הנוחות שלו. אז תתכוננו להזיע, לסבול באימונים ולהתחזק.

למי האימונים מתאימים יותר ולמי פחות?

כל רוכב שרוצה להתקדם ביכולות הרכיבה שלו, לעלות את הכושר ולהשתפר, מתאים לקטגוריה. רוכבים שקצרים בזמן יכולים לבצע במרכז אימונים מאוד ממוקדים ועצימים. בזכות המיקום של המרכז בצמידות לחוף הים, טריאתלטים יכולים לבצע אימונים משולבים של שחייה, ריצה ורכיבה. קבוצות רכיבה מגיעות למרכז לביצוע אימונים שבועיים ועריכת רכיבות מבחן למיצוי תוכניות האימונים.

ולמי זה מתאים פחות ? אם ביצועים לא מעניינים אתכם, אתם לא רוכבים תחרותיים ואתם רוכבים בשביל ה FUN שבדבר, אם האגו שלכם רגוע כשעוקפים אתכם בעלייה ואתם מרוצים ממה שיש לכם ברגליים אז כנראה שלא תמצאו באימון הנאה גדולה. רוכבי שטח לא ימצאו דרופים על הטריינר ולעבוד על סיבובים זה גם לא המקום. יש מי שהנוף והרוח הקרירה של רכיבת הבוקר כנראה יחסרו לו והוא יצטרך להסתפק ברוח שמייצר המאוורר.

4-3

מרים בר און, אשת ברזל בטסט של עשרים דקות (צילום, אילן קולטון)

לסיכום

קודם כל אנחנו שמחים לראות את המקום החדש הזה קם, מקווים מאוד שלא כקודמו – הוא ישרוד, ושיהיה מלא ברוכבים ובוייב של וואטים.

התחלתי תוכנית אימונים עם מאמן קשוח, אבל נחמד, במעבדה ממוזגת הנושקת לחוף הים של הרצליה עם טריינרים מהמתקדמים שיש. הביצועים האישיים בתחילת האימונים מביכים במקצת בשביל הכתבה. אני מצליח להדליק שתי נורות של 100 וואט למשך שעה וגם אז הן כנראה יהבהבו. השאיפה היא להאיר את איצטדיון בלומפילד למשך משחק שלם. אילן אומר שזה לא ריאלי בייחוד אם תהיה הארכה בסוף. יש לי חודש וקצת כדי להגיע למטרות שהצבתי. בכתבה הבאה נבחן את ההתקדמות שלי, ננתח את תוכנית האימונים ונראה כמה מנורות אני מצליח להדליק ואם זה היה שווה את המאמץ.

מאת: שי הר-זהב

שי הר-זהב, אבא לשלושה ילדים שמנסה לשמור על השפיות דעתו ברכיבות שטח. מייצר בירה ביתית עם בני המשפחה, בירה גלבוע. כשהוא לא רוכב או שותה שי מוצא את פרנסתו כמהנדס תוכנה.