אלון וולף הוא אספן אופניים ובעליו של מוזיאון האופניים בחרב לאת. מלבד אופניים הוא אספן בלתי נלאה של כל מה שקשור לתחום: סמלים, כרזות, פוסטרים, בולים, פעמונים וחולצות אופניים. הוא משפץ בלי הפסקה, יוצר יש מאין המאמין ומיישם את המשפט: אופניים נותנים לך כנפיים. נוסעים ליער השחור בגרמניה עם הילדים? הנה המלצה מאלון על ביקור במוזיאון מיוחד בגרמניה.

1111

ממוזיאון האופניים בחרב לאת, למוזיאון מקסל ביער השחור אלון וולף

1האופניים  הם תחום מרכזי בחיי. בתור אחד שמטפח מוזיאון אופניים אני עסוק בשיפוץ, איסוף, הרצאות, תערוכות, סיורים  וכל דבר שקשור באופניים. אחד הדברים שאני אוהב  בעיסוק באופניים הוא שאי אפשר לדעת מהיכן תגיע השיחה הבאה; האם תרומה של זוג מיוחד, הזמנה להציג כמה דגמים בתערוכה, ביקור של נוער בסיכון או עמותה מסוימת שרוצה סיור… בכל פעם אני מופתע מחדש.

לאחרונה חזרתי מגרמניה מטיול משפחתי סטנדרטי ביער השחור. מגלשות, פארקים, מרחצאות ועוד. לפני הטיסה שמעתי שיש בצפון היער השחור, בכפר קטן ומרוחק, מוזיאון מיוחד ושווה ביקור. מוזיאון הרכב בכפר מרקסצל (fahrzeugmuseum). החלטתי לבקר שם, והביקור במוזיאון הותיר בי רושם עז. אני רוצה לספר לכם עליו כדי שגם אתם תגיעו ותיהנו מהמקום, שכשמתייגים אותו כ”מוזיאון רכב” זה לא משקף כהלכה את מה שעומדים לראות שם: מדובר באוסף פרטי מדהים של אלפי חפצים, המקובצים בהאנגר ענק בן שלוש קומות.

המקום גדוש עד אפס מקום בעשרות אוספים של כל מה שאתם יכולים לחלום עליו: מטוסים, מסוקים, קטרים,  מאות מכוניות, טרקטורים, אופנועים, אופניים ועוד ועוד אוצרות. כאספן הרגשתי שהגעתי לגן עדן! כצפוי, מה שהכי עניין אותי הוא אוסף האופניים האדיר שמפוזר במקום. כבר בכניסה פגשתי את אחד משני האחים שמנהלים את המקום, והוא סיפר לי על הוריו ומשפחתו חדורי התשוקה לאספנות, שבמשך עשרות שנים אספו, שיפצו, תיקנו, בנו והקימו את המוזיאון.

כבר בדלפק הכניסה מולי ראיתי את מכונת ההליכה- האופניים הראשונים משנת 1817 שהמציא הברון הגרמני פון דרייס. מאין בימבה גדולה מעץ שבה נעזר הברון להתהלך בשטחיו הנרחבים:

3בהמשך בין כל האוספים והמוצגים עמדו אופני משקשק העצמות- מכונת הליכה משודרגת עם ,זרוע ופדל על הגלגל הקדמי אך עדיין ללא בולמים וצמיגים מה שבהחלט יצר שקשוק.
111

4

במקום היו עוד עשרות זוגות של אופניים שונים ומשונים, אך אני המשכתי לסרוק את האולם הענק כאילו כדי להשלים את הרצף של התפתחות האופניים. מהר מאוד מצאתי גם את אופני הגלגל הגדול מאמצע המאה ה 19, דומים לאלה שיש לי במוזיאון בארץ – הם היוו את השלב הלפני אחרון לפני המצאת הצמיג והפנימית ובניית אופניים עם גלגלים שווים.

22

בסוף המאה ה 19 היו תלת אופן עם שני גלגלים גדולים ואחד קטן יותר על מנת לתת בסיס יציב:

5

לקראת סוף המאה ה 19 החלו לייצר אופניים עם שני גלגלים שווים בגודלם. לפני ההשוואה בגודל הגלגל, בדגמים המוקדמים עדיין ניתן לראות שגלגל אחד גדול מהשני. גם במוזיאון ראיתי כמה דגמים כאלה.
7

כמו במחלקת הילדים במוזיאון האופניים שלי, גם במוזיאון הגרמני יש אופני אספנות של ילדים. משקשקי עצמות, אופני גלגל גדול ותלת אופן במידות קטנות יותר ושמיועדים לילדים.

8

9

תוך כדי שוטטות במוזיאון לא יכולתי להתעלם מכמות אופני העבודה ותלת האופנים שתלויים בכל מקום.

12

11

התרשמתי מאופני הטנדם הזוגיים עם הבולם הקדמי:

13

מרוב התלהבות כבר התחלתי להרגיש בבית ויכולתי להישאר שם עוד שעות, אבל נזכרתי שהאישה והבת יושבות ומחכות בבית קפה סמוך. פניתי לעבר היציאה ושוב נפגשתי עם בעל הבית. סיפרתי לו שיש לי מוזיאון אופניים בישראל. אפילו שידעתי שאספנים לא אוהבים למכור, שאלתי האם הוא מעוניין למכור אחד מזוגות האופניים? הוא חייך וענה בשלילה. אני עוד אחזור עניתי! ומיד עלו בי געגועים לכל עשרות הזוגות שהשארתי במוזיאון בבית!

10

כדי להגיע למוזיאון ולכפר Marxzell, שנמצאים בצפון היער השחור בגרמניה אפשר לצאת משדה התעופה שטרסבורג בצרפת הסמוכה או מהעיר הופנברג בגרמניה שנמצאים  לא רחוק. רצוי לשכור רכב ולהתאזר בסבלנות כי צריך לנסוע בכבישים צדדיים ובדרכים בין יערות וכפרים קטנים שכוחי אל, עד שמוצאים את המקום המיוחד והנכסף. המוזיאון  הגרמני  פתוח בכל יום משעה 14:00 עד 17:00 בלבד. עלות כניסה:  5 יורו למבוגר  4 יורו לילדים מגיל 6 . ילדים עד 5 ,כניסה ללא תשלום.

הכתובת: neuenburger strasse 1,marxzell

www.fahrzeugmuseum-marxzell.de

כתב וצילם: אלון וולף מוזיאון האופניים