שואלים אותנו לא מעט מדוע צריך מדרסים? הנה סיפור שמדגים את השימוש במדרסי מריו סנטר. והפעם הורדנו את הנעליים לעמוס וולף: מתחרה, מאמן, יבואן, ומומחה בכוון והתאמת האופניים לרוכבים.

הכירו את עמוס וולף

עמוס כבר 19 שנים בענף האופניים הישראלי, מתוכן כ 18 שנות כמתחרה בקטגורית העלית, באירופה במסגרת נבחרת ישראל ועוד. אימן את נבחרת ישראל בכביש ב 2007-2010, השתתף באליפויות אירופה גם בשטח וגם בכביש. ב 2010 הביא לארץ את הבשורה של מתחמי אימון סגורים על טריינרים כשהיה שותף באוזון 11 וב 8 שנים האחרונות עוסק בתחום הייעוץ (לרשויות, אירועים וכו’), כמובן שבהתאמת אופניים, וכן בהדרכה וייבוא מוצרים (NorthWave, Wahoo Fitness, ISM). רוכב כל השנים ב TACC – מהמחזור הראשון.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בתחום התאמת האופניים, עמוס פועל מסטודיו ברמת החייל ברחוב הברזל 34 (בחנות Craft), ומספק שירותי Bike Fitting. משתמש במתודולוגיות BG Fit ומשלב לתוכה את הנסיון והקו המקצועי שלו. משתדל תמיד להיות בקדמת הטכנולוגיה, לחקור את הנושא ולקרוא מאמרים. יש שינויים קלים עם הזמן בתפיסה של איך צריך להניח רוכבים על האופניים, ויש עזרים חדשים שמסייעים לפתור בעיות של רוכבים: כמו גיאומטריות של כידונים, או כסאות מסוגים רבים – ועמוס מנסה להתמחות בנושא הזה: תפירה ספציפית של רוחב אגן, גמישות, בעיות אישיות – ומתוך אלה להתאים אוכף ספציפי. מי צריך התאמת אופניים? “כל אחד שמחובר לקליטים” הוא אומר…

1-003

עמוס וולף, מדרסי מריו סנטר מקרבון, ונעלי ה NorthWave שהוא מייבא

 

מדוע וכיצד הבין שמדרס רכיבה הוא הכרחי עבורו?

“כמתחרה לפני 13 – 14 שנה סבלתי ממתיחה בהמסטרינג שמאל, ב ITB (רצועה שהולכת לאורך הירך), ובגב תחתון, וגם מפצע במפשעה בצד אחד. זו היתה פציעה קבועה שנבעה מכך שכל הגוף היה עושה הטיה אסימטרית. אחד הדברים שכמעט העלימו את זה לגמרי היתה התאמת אופניים בבלגיה שעשיתי אצל מומחה בפעם ראשונה בצורה מקצועית.” זה העלים כ 95 אחוז מהכאב ובתהליך גם גילה שרגל שמאל היתה קצרה מימין.

“במקביל קיבלתי המלצה בארץ לעשות מדרסים כדי לאזן את הרגליים, וגם זה עזר. אבל נשארה לי תחושה שזה עוד לא מושלם. רכבתי ככה כ 10 שנים נוספות, עד שהגעתי אל החברה של מריו סנטר. הם הצליחו לתת לי שירות ברמת מוצר גמר מעולה – מותאם בדיוק לאופניים ולא גם לריצה: קשיח ודק. המוצר היה מעולה, והאנשים במריו סנטר ממש מתמחים בלבחון את האדם ולהתאים לו מדרס בצורה אישית, שלוקחת בחשבון את כל הבעיות. זה סגר לי את המעגל וסייע לי להגיע לתנוחה מושלמת. עם מדרס הקרבון – אתה מרגיש “יושב” מרגיש את ה”נעילה” של הרגל”.

 

1-011

מימין בין הקליט לנעל: ההגבהה האדומה. משמאל – נעל ללא הגבהה.

“התאמת האופניים הביאה אותי ל 95% והתוספת של מריו סנטר השלימה ל 100%”.

לטעמי אתה חייב התאמת אופניים כרוכב, אבל המדרס ישלים את הפזל לגמרי. אצלי היתה רגל קצרה, והיתה בה גם קריסה פנימה (פרונציה). איך פותרים את הבעיה של רגל קצרה במדידה? “על ידי הגבהה בין הנעל לקליט. את האורך מתקנים בהגבהה ואת הקריסה באמצעות מדרס (יש גם אופצייה להשפעה על הקריסה באמצעות Wedge  – הגבהה אלכסונית בצד אחד).”

 

1-013

מגיעים הרבה אנשים שאתה שולח למדרסים?

“כשאני רואה מקרה שמחייב אני ממליץ: “אם עשיתי את כל מה שצריך ואני רואה שתנועת הברך לא ישרה או שהרוכב נראה טוב על האופניים אבל יש לו בעיות של נקודות חמות ברגליים, נימולים, כאבים ברגליים… אני מנסה לפתור בעוד סיבוב ואז שולח לבדיקת מדרסים.

הרבה אנשים שמגיעים אלי מדוושים בפוינט קיצוני – הסיבה העיקרית היא נעל גדולה מדי. כדי לפצות ולעשות את הגריפה. אני נותן להם מדרס או נעל אחרת, ומיד הסגנון משתפר!

עוד בעיה: טונוס שרירים גבוה באצבעות ולחץ על האצבעות – גם היא נגרמת בגלל מרווחים בנעל. סתימת המרווחים של המדרס “סוגרת” את הרגל בנעל בצורה שמפחיתה תנועה ומוסיפה יעילות. מריו סנטר מדברים 7% שיפור בתפוקה! מעבר לתפוקה, לרכוב שעות עם טונוס שרירים גבוה, זה מעייף, מפריע להנאה מהרכיבה ולא נוח.

על הקשר בין כיוון אופניים למדרסים – דוגמאות לבעיות שמטשטשות את הגבולות:

עמוס מונה את הדברים שהוא נתקל בהם שקשורות לחוסר יציבות כף הרגל, ואפשר לטפל בהם באמצעות שילוב של התאמה נכונה של אופניים לרוכב, ובאמצעות מדרסים:

  1. הרדמות בכפות רגליים – נוצר לחץ על עצב שנמצא במרכז כף הרגל. הרבה מקרים כאלה נובעים מנעל גדולה מדי, אבל יש אחוז מסוים שדורש רמה נוספת של טיפול באמצעות מדרס.
  2. Hot Spots– נקודות חמות – מספיק שיש לך נטיה למשוך החוצה, אז האיזור החיצוני של קשת כף הרגל נלחצת והמדרס מאזן את זה.
  3. כאבים ולחצים לאורך כף הרגל.
  4. רגישות בגיד אכילס – שכאתה מרים את האצבעות יותר מדי אתה מותח את גיד אכילס. גם קריסה של כף הרגל קשורה לכך כי הגיד מגיע לנקודת חיבור קרובה לקשת והקריסה לוחצת על הגיד. המדרס ממלא את הקשת ואת הנעל – ואז הרוכבים מרימים פחות את האצבעות.
  5. ברך בורחת – גורמת לכאב ברכיים בפיקה, רצועת הITB יכולה לקרוס מהתנועה, ומוביל עד לפצעים ושפשפות במפשעה. זה קורה בכל מני מצבים: כשיש קריסה ברגל אחת הרגל תברח החוצה, כשרגל אחת קצרה, כשיש קריסה חזקה ברגל שאין בה בריחה, או שהאוכף קטן מדי – ואז הגוף זז הצידה…
  6. גב תחתון  – אלה לפעמים כאבים שנוצרים מהמשך התנועה של הברך: אתה זז עם האגן ומשפיע על גב תחתון.
  7. כאבים בצוואר ובשכמות – אם יש לך קריסה בכף רגל כמו שלי היתה בצד שמאל, אתה קורס עם האגן שמאלה, ואז כתף אחת עולה לך, מושכת את השכמה ומכווצת את הטרפז…

1-005

 

לסיכום: יש קשר הדוק בין התאמת אופניים לשימוש במדרסים. כדי להפיק את המירב מהמדרסים כדאי מאוד לוודא שהתאמת האופניים אופטימלית. אלה דברים משלימים – דבר אחד בלבד לא תמיד יפתור את הבעיה. השילוב שלהם יכול להביא אתכם למיקום הנכון על האופניים, לסגנון בריא יותר, נוח יותר ואפקטיבי יותר.

 ראיין וצילם: גיאחה