הפעם כששמעתי על המשימה לבחון ל BIKEPANEL אופניים החסרתי פעימה עוד לפני שנאמרה המילה “סיקס”. אין ספק, שכולנו מכירים את האופניים וראינו אותם בגראנד טורים בקבוצת קנונדייל וכמובן עם הווילי והאגדה פיטר סאגן (היום בסקסו בנק) שכבר עשה עליהם קריירה מפוארת וניצח לא מעט תחרויות ושלבים.

צילום: יוג’ין לויט וגיאחה
בחן: אלעד ניסימוב

אז בבוקר שישי (ערב יום כיפור) אני הולך לאסוף את האופניים, מביא אותם אלי ומתחיל לכוון אותם בגיאומטריה שמותאמת אלי על מנת שיהיו כשירים למבחן, וכמובן גם בוחן בהם כל חלק ומנסה להבין מדוע עוצב באופן הספציפי הזה. ותאמינו לי, באופניים האלו יש הרבה דברים להבין.

  • דגם: Cannondale SuperSix EVO
  • מחיר: 19,499ש”ח
  • משקל שלדה: 695 גרם
  • הפצה: רשת Recycles

2-3

לפני שיוצאים החוצה

זה הדגם התחרותי של חברת קנונדייל במשקל 695 גרם, אחת השלדות הקלות והמתקדמות בשוק. יש ב Evo לא מעט אלמנטים מיוחדים. ברור כבר ממבט חטוף שהעיצוב שמרני ועדין – הצינורות עגולים יחסית, הצינור העליון כמעט ואופקי. השימוש במבנה כזה מדבר מאוד אל רוכבים שאוהבים את הלוק המקורי של אופני הכביש, לפני שהתחילו עם צינורות מרובעים, חתכים אווירודימיים וכו’. האופניים לא צועקים אווירודינמיות למעט אולי צינור האוכף – זה לא הקטע שלהם.

קנונדייל משתמשת בשיטת BallisTec שהיא בניית השילדה באמצעות שילוב של שכבות סיבי פחמן מסוגים שונים במיקומים שונים לפי תכנון שלדה קפדני, מה שמאפשר לה למקסם משקל נמוך ללא פשרה בקשיחות.

מפתיע, אבל הכבלים עוברים מחוץ לשלדה, דבר שאינו מאפיין שילדות על. ההסבר הוא ששיטה זאת מורידה משקל כי אין צורך במוליכים ובנוסף שהתחזוקה קלה יותר. רק כבל המעצור האחורי עובר מתוך צינור הראש לכל אורך הצינור העליון בחלקו הפנימי ויוצא בסופו ישר לתוך בורג הקליפר דרך צינור תומך האוכף. שיטת ההולכה הזאת, שהנה ייחודית לקנונדייל, גורמת לכבל המעצור האחורי לעבור את המסלול הקצר ביותר לתוך הקליפר ובמינימום עיקולים, דבר שנותן יתרון לכוח הבלימה של המעצור האחורי ואכן הדבר מורגש.

1-046

פתח יציאה ייחודי של כבל המעצור האחורי – בחיבור הרחב במיוחד של תומכות האוכף אל הצינור העליון

 

צורת הצינורות גם היא מעניינת: בעוד שהצינור התחתון עבה, כראוי למסורת של קנונדייל, הצינור העליון יוצא מהחלק הקדמי עבה ובמרכז הצינור הופך לדק וחוזר ומתעבה לקראת החלק האחורי בחיבור לצינור האוכף. שיטה זאת אינה פוגעת בקשיחות האופניים לנוכח העובדה שבנקודות החיבור העובי הוא מקסימאלי, אך היכן שאין צורך בעובי רב הורידו את גודלו ובכך חסכו עוד כמה גרמים במשקל.

bike

מפרט:

  • מערכת הילוכים Shimano Dura Ace 9000 למעט הקראנק.
  • קראנק: Cannondale HollowGram Si, BB30, FSA Chainrings
  • גלגלי שימנוC24  RS81 קרבון עם פס עצירה מאלומיניום
  • צמיגים: Schwalbe ONE, 700x23c, folding
  • כידון, סטם, ומוט כסא: Cannondale C1 Ultralight

2-299

כאשר חוקרים את טבלת המידות של האופניים, מגלים שהשילדה אינה קיצונית מדי לכיוון הרייסרי במידותיה:  במידה 56 אורך צינור הראש הוא 155 מ”מ, מה שמאפשר גם לרוכבים פחות גמישים להנות מהאופניים בלי לעשות שפגאט על הטופ טיוב ובלי כמות ספייסרים שאפשר להאריך איתה את ארובות תחנת הכח בחדרה… לשם השוואה: בטרק אמונדה במידה זהה נקבל אורך צינור ראש של 12 ס”מ בגיאומטריה של גרסת המקצוענים (H1), ובזו שמכוונת לחובבנים (H2) נקבל 15.5 ס”מ. בקניון Ultimate נקבל אורך צינור ראש של 15 ס”מ. בקנונדייל – גם גרסת המקצוענים מגיעה עם 155… אגב, קנונדייל לא היחידים שהלכו על הגישה הזו שבתכלס מתאימה לרוב הרוכבים יותר מהגישה הקיצונית –  ה Ridley Helium SL מגיעים עם 175 מ”מ במידה המקבילה.

Capture

מקליקים ומתחילים

הרכיבה הראשונה שלי עם ה EVO הייתה ביום כיפור (יסלחו לי השומרים) עם מצוות העליה לרגל לירושלים. הדבר הראשון שאתה מתחיל לחפש באופניים כשאתה רוכב עליהם הוא איפה לעזאזל החביאו את הכפתור של הווילי (הרמת גלגל)! לא הגיוני שפיטר סאגן עושה את זה בצורה כזאת קלה על האופניים… אז לאחר החיפושים, המסקנה שאין כפתור והבחור פשוט מוכשר, אבל עדיין האופניים מרגישים מאוד קלילים וכל תנועה שאתה חפץ לעשות יוצרת תגובה מיידית לנוכח המשקל הזעום של האופניים והקשיחות של שילדה שמעבירה את האנרגיה ביעילות. עם זאת, הרכיבה עליהם נעימה ולא שוברת עצמות ובכך יוצרת חווית רכיבה חיובית, כבר מההתחלה.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ברכיבה מישורית האופניים משדרים ביטחון ויציבות וזאת הודות לכמה אלמנטים שמהנדסי קנונדייל דאגו לתכנן:

החלק האחורי של האופניים התומכות שרשרת ותומכות אוכף מתפקדים כבולמי זעזועים (טכנולוגיית SAVE: Synapse Active Vibration Elimination – ספיגה של מהמורות הכביש במזלג האחורי והקדמי של האופניים על מנת לספוג את זעזועי הכביש ולהצמיד את האופניים לקרקע), כאשר הם סופגים את הזעזועים המגיעים מהכביש ומונעים את התרוממות החלק האחורי ובכך גורמים לו “להדבק” לכביש.

מה זה נותן? שני יתרונות: היתרון הראשון הוא ספיגת הזעזועים, והשני הוא שהיגוי האופניים יציב יותר מכיוון שהחלק האחורי פחות קופצני. המזלג של האופניים בנוי גם הוא עם אלמנטים של ספיגת זעזועים בכך שנקודות עיגון הגלגל מופנות כלפי פנים השלדה. הדבר מפחית את רמת רעידות הכביש העוברות ישירות למזלג כמו בצורה הקלאסית של מזלגות בהם מיקום הציר נמצא בחלק הקדמי התחתון של המזלג, ובנוסף הקטינו בכך את בסיס הגלגלים והפכו את ההיגוי למהיר ומדויק יותר.

1-1

 

התחלנו לטפס לכיוון ירושלים וכאן כבר האופניים מרגישים בבית.

בעליה יש WOW! הם מרגישים קלילים וכל היתרונות של שילדה קלה וגלגלים מתחילים לדבר. אחד ההבדלים המהותיים שהרגשתי לעומת דגמים אחרים מוטי מישור במהלך הטיפוס, הוא הדיווש בישיבה כאשר אתה בתוך עליה: העברת הכוח מושלמת, וכל האנרגיה ממונפת מהקראנק למערכת ההינע ומשם לגלגלים.

קשיחות השלדה מרשימה. לא תצליחו לעוות אותה בעמידה, גם תחת לחץ חזק, הודות לקשיחות המתקבלת כתוצאה משימוש בצינורות עבים ושטחי מפגש רחבים בין צינורות – שנהפכו לסימן ההיכר של קנונדייל. צינור הראש ברוחב אינצ’ ושמינית גדל לאינצ’ ורבע לקראת החיבור עם המזלג, והצינור התחתון בעל נוכחות בולטת אף הוא.

הקראנק  Cannondale HollowGram Si וה BB30 של קנונדייל (שהייתה חלוצה בתחום), עושים את העבודה וכאן גם הצד החזק של השלדה. אנו מצפים מאופניים ששוקלים מתחת למינימום לתת לנו את התמורה, והיכן היא באה לידי ביטוי? איפה שהכי כואב לנו, בעליות. ואכן, השיפור מורגש והאופניים מטפסים כאיילה!

בעלייה קיבלנו עוד בונוס מכיוון הגלגלים של Shimano – דגם ה RS81 C24 משקלם 1500 גרם (כלומר לא רמת הקצה של שימנו שבחנו בעבר: הדורה אייס C24 במשקל 1375 גרם), אבל החישוק הזה, המשולב קרבון בחלקו לטובת הפחתת כמות האלומיניום והמשקל,  ללא ביטול פס העצירה מהאלומיניום, הוא עדיין בסף הקל יחסית של גלגלי כביש. הפיזיקאים מביננו יעידו: ככול שהמאסה קטנה יותר בחלק החיצוני של הגלגל כך הגלגול נהפך ליעיל יותר, במיוחד במהירויות איטיות, בעליות ואל מול שינויי כיוון ומהירות.

5-8

 

במישורים

אין ספק שבמישור האופנים מרגישים נוחים ויציבים בגלל פיצ’רים במבנה צינורות השלדה, אבל חשוב להבהיר שהם מיועדים לשימושי all around ולכן עליהם לתת מענה ראוי בכל חלק של המסלול. החלק המישורי הוא לא החלק העיקרי שאליו יועדו האופניים. הם התנהגו ברמה משביעת רצון אבל הטריאתלט או רוכב המחפש מכונה שתיתן לו את המענה הטוב ביותר בעיקר במישורים יתחברו אליהם פחות בקטעי הנג”ש – שם הם לא ברמה של אופניים מתמחים יותר עם מבנה צינורות אירודינמי – ניכר שה Evo נבנו בעיקר למטפסים.

במישורים תגלו שהיתרון העיקרי שלהם הוא הנוחות. שילדות מישורים קלאסיות יהיו מהירות יותר, אולם כבדות בהרבה, וגם הרבה פחות נוחות ומפנקות.

גם ברולינג הילס, קירות קצרים, שילוב של מגוון מתארים שאף אחד מהם לא קיצוני וספציפי מדי – הם נפלאים משום שהנוחות משתלבת שם עם העברת הכח היעילה, ואלה המסלולים בהם סאגן התמחה וכיכב על האופניים האלה, אם כי יודעי דבר מהמערכת (שדיברו איתו ועם המהנדסים) מספרים כי הודו בפניהם שסאגן היה היחיד בקבוצת קנונדייל שקיבל גרסאות קסטום שנבנו במיוחד בשבילו. בכל זאת וואטים של מנצח קטגורית הספרינט של הטור דה פראנס (החולצה הירוקה) זה משהו שדורש התייחסות מיוחדת. כל שאר הרוכבים המקצוענים רכבו על שלדות זהות לאלה שאנחנו רוכבים עליהן!

1-Cannondale Evo-001

 

בכיוון השני – ירידות

אחרי שסיימנו לטפס והגענו לירושלים, שתינו מים מהולים בדלק בתחנת הדלק, והתחלנו לגלוש למטה. הודות לפיצ’רים שמדביקים את האופניים לכביש, ובזכות בסיס הגלגלים הקצר (97.3 ס”מ שלצורך ההשוואה אופניים במידה הזאת יכולים להגיע ל 99 ס”מ) האופניים מרגישים יציבים ונותנים לנו לקחת אותם עד הקצה בסיבובים. תוסיבו לנוסחה הזאת את הצמיגים האיכותיים שמגיעים עם האופניים ( SCHWALBE Z1, 700X23C, FOLDING במשקל 200 גרם לצמיג) ואת מזלג האופניים שרחב ממזלג סטנדרטי ולעיתים מזכיר לנו סייקל קרוס, אלמנט המזלג סופג אליו זעזועים ומקנה יציבות מקסימאלית בסיבובים.

בחינת האופניים ארכה 3 שבועות בהם יכולתי לרכב בתוואי מסלול שונה ולהרגיש כל שינוי. באחד המבחנים החלטתי להחליף גלגלים על מנת לבחון את התנהגות האופנים עם הגלגלים שאיתם הם מגיעים במקור. הגלגל הנבחר היה קומפניולו יורוס הידוע ( מחירי שני הגלגלים נעים בארץ באיזור ה 3,500 ש”ח). החלפנו גלגלים והמשכנו לרכב, וההבדל בהחלט היה מורגש: ה Shimano RS81 הרגיש נוח יותר ושקט יותר. שכבת הקרבון בשימנו בודדה את רעשי הרקע של הכביש המשובש וסיפקה חוויה נוחה יותר מהיורוס, דבר שברכיבות ארוכות יפחית את עייפות הרוכב.

הגלגול של היורוס לעומת השימנו היה כמעט זהה עם יתרון קל לשימנו. בשימנו החישוק קל יותר, ולכן בעליות ברכיבה בישיבה ובעמידה, גלגלי השימנו הרגישו טוב יותר.

אבל אז עשיתי מבחן נוסף: מה קורה כשאנו רוצים ללחוץ ממש חזק בעליה ולהרים וואטים לשמיים? כאן היורוס נתנו את הטון: היורוס הנו גלגל קשיח יותר, ולכן יכול לספוג את רצוננו העז לכבוש את ה 100 מטרים האחרונים של הפסגה בכל הכוח ולא לאבד אנרגיה. בסך הכל השימנו אכן עושים את העבודה בצורה נפלא וראויים להגיע כחלק מעסקת החבילה של האופניים.

3-9

מערכות ההינע וחלקים נוספים

המערכת שמגיעה עם האופניים היא Shimano Dura Ace 9000. היא בנויה על 11 הילוכים והיא שודרגה פלאים מה 7900 הקודמת. Shimano שינתה כל חלק במערכת, לדוגמא: בברקסים – ניכר כוח בלימה טוב יותר הודות לידית הבלם שהוארכה ועמה המנוף, ובנוסף עדכנו את מיקום וכמות הצירים במעצור. ידיות ההילוכים עובדות בצורה נעימה וחלקה, אם כי לפעמים אתה לא מרגיש את ה”קליק” מרוב רכות (יאמרו אלה הרגילים לקמפניולו…), אבל אחרי שמפתחים את הרגש למערכת העניין מסתדר.

האוכף Fi’zi:k Arione משלים את האופניים מבחינת צבעים וממשיך את הקו הירוק של האופניים. האוכף נחשב לנפוץ בקרב רוכבי האופניים, מה שמרמז על כך שהוא נוח לרבים ולכן בהסתברות גבוהה יתאים גם לכאלו שלא רכבו עליו.

בנושא הקראנק, קנונדייל נתנו את דעתם ומכניסים בידול וייחוד שרק אצלם תמצאו: על האופניים תמצאו את הקראנק שלהם מדגם Cannondale HollowGram Si. הקראנק עשוי מאלומיניום חלול ועליו גלגלי שיניים של FSA, הפעולה של הקראנק וגלגלי השיניים, למרות שאינם שייכים למשפחת שימנו כמו שאר המערכת, עובדת בצורה חלקה וללא רעשי רקע מיותרים. ראוי לציון שהמעבר בין הפלטה הקטנה לגדולה, נעשה במהירות ללא עיכובים וזאת להפתעתי לנוכח העובדה שלא מדובר על אותה המשפחה. משקל הקראנק (ללא גלגלי שיניים הוא 483 גרם – אחד הקלים בשוק!) הקראנק קשיח ומעביר את האנרגיה שלנו ישירות למערכת ההינע  ומתאים בצורה מושלמת לאופניים שעבורם הוא תוכנן. החיסרון למחפשים אחידות עיצובית – לא כל מערכת ההילוכים היא שימנו 9000. היתרון הוא המשקל המופחת.

2-Cannondale Evo-001

 

ואם אני רוצה יותר? (נקודות לשיפור)

מי שרוצה להשקיע יותר באופניים, או להוריד משקל, יכול לעשות את זה בחלקי השליטה: כידון, סטם ומוט כסא בחבילה הזו עשויים מאלומיניום. אין ספק שחברת קנונדייל יודעת לייצר את חלקים מאלומיניום מהאיכות הגבוהה ביותר, אבל כשאנו מוכנים להשקיע את מיטב כספינו באופני על, נרצה גם את החלקים האלו מקרבון. בחישוב זריז אפשר להוריד עוד כ 200 גרם מסך החלקים במידה והם יהיו ועשויים מקרבון איכותי, גם בכסא ניתן לחסוך כ 80 גרם אם נעבור לכסא קרבון קשיח ונעים.

אגב, מי שילביש עליהם גלגלי תחרות במשקל 1100 גרם עם פרופיל דק יגיע לחסכון של 600 גרם ולמשקל מפחיד של 6 ק”ג יבש (לפני מחזיקי בקבוק ופדלים). גלגלים עם פרופיל גבוה יכולים לשפר את היכולת האוירודימית של האופניים למרות הנחיתות שלהם בקטגוריה זאת, אך יש לזכור שמדובר בתוספת משקל.

4-10 

לסיכום

מדובר אכן על אופני על. לא בכדי ה Cannondale SuperSix Evo  קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר במבחנים ברחבי העולם. קנונדייל אכן הגשימה את מטרתה ליצור שילוב של משקל, קשיחות, חוזק ושליטה. היא ארזה את זה בחבילה קלאסית ומעודנת בעיצוב, וגיבתה את זה בחשיפה מדהימה בשנים האחרונות תחת רגליו ונצחונותיו של סאגן. זה דגם שקיבל ביקורות נלהבות מרגע שיצא, והוא בהחלט אחד המוצלחים ביותר בקטגורית אופני הכביש התחרותיים המיועדים למטפסים ו All Round. הדבר מורגש כבר מהפידול הראשון וניכר במהלך הרכיבה, ובשילוב מערכת הילוכים איכותית אנו מקבלים חבילה שנותנת לנו מענה לכל רכיבת כביש.

צילום: יוג’ין לויט וגיאחה
בחן: אלעד ניסימוב
אלעד ניסימוב השתתף כרוכב תחרותי בסצינה הישראלית ולקח את העניין ברצינות גמורה: אז לא פלא שבחגורתו תמצאו סימוני וי על טור ערד במאסטרס פרו, ועל התואר הנחשק: אלוף הארץ במסטרס פרו – פעמיים: ב 2011 וב 2014! הוא ספרינטר וחזזזזק!