בתחילת השבוע פטר סאגן הענק השתתף בפעם האחרונה במרוץ כביש מקצועני. בגיל 33 כוכב הרוק של הדבוקה החליט שמספיק לו והביא לסיומה קריירה ארוכה וגדושה. כמחווה לרוכב הענק שנתן לנו כ”כ הרבה רגעי שמחה בספורט שלנו, החלטנו לפרסם שוב את כתבת ההכרות של דני אסקרוב עם “הענק הירוק” שעלתה בפאנל בדיוק לפני עשור. הקדמה חדשה מאת עמית נבון.

הוא היה הכי חזק, הכי יקר והכי מופרע / עמית נבון

רשימת ההשגים שלו ארוכה ומרשימה, סאגן בהחלט נכנס לרשימת 20 הגדולים בהיסטוריה. אציין את שיא החולצות ירוקות בטור 7 במספר שהעניקו לו ת הכינוי הענק הירוק. הוא גם היחיד שניצח  3 אליפויות עולם רצוף בין השנים 2015 ל 2017. יש לו גם את רצף השנים הארוך ביותר עם לפחות ניצחון אחד בסבב העולמי 2010-2022. בשיאו הוא היה יכול לנצח על כל פרופיל שבחר. כשהתייצב על קו הזינוק הוא היה כמעט תמיד מועמד העל וסומן על ידי הקבוצות היריבות. הוא גם היה שיאן השכר בדבוקה עם חוזה רב שנתי של מעל 6 מיליון יורו לעונה. לצד ההצלחות במרוצים, בדומה לכוכבי הרוק הגדולים הוא היה שותף לשערוריות ופרשיות שהעידו על האופי הפרוע, צביטה בישבנה של נערת פודיום, נהיגה במהירות מופרזת ומסיבות רוויות אלכוהול.

בעיני אחד הרגעים הגדולים שלו היה בניצחון בפריז-רובא 2018 בחולצת הקשת. הוא תקף מרחוק דווקא לא בקטע פאבה וגישר לבריחה. לפתע גילה שהסטם משוחרר, דרמה גדולה? לא אצל סאגן. הוא ביקש מפתח אלן מהרכב וחיזק תוך כדי רכיבה, אפילו לא פיספף את תורו למשוך. אחרי שתיקן, פירק את שאריות הבריחה ברכיבה פרועה וניצח במאוץ את דילייה הצעיר

פיטר סאגאן – התופעה / דני אסקרוב (נכתב במקור ב-2013)

תוך כדי צפיה בשלב רגיל של אחד הטורים הקטנים בתקופת הקלאסיקות הבנתי שאני עד לרגע גאונות ספורטיבי. יש רגעים קסומים בהם אתה זוכה לצפות במישהו שהוא מאסטר בתחומו. בימים אלו אנו חווים רגעים שכאלו.  בספורט, גאונות חייבת לשלב יכולת מנטלית ופיזית: כזה היה מג’יק ג’והנסון, רכז, 2.06 מטרים ביום קר, עינים בגב והכריזמה של ברק אובמה בבניני האומה. כך היה אירטון סנה: בגשם, 200 קמ”ש, 3 ס”מ מהקיר במונקו – הוא סיפר שלא היה מודע למה שהוא עושה ופעל באופן אוטומטי. מייקל גורדן, שלא משנה איך היית שומר עליו היה קובר עליך את הסל: תן לו מטר תקבל שלשה, שמור קרוב תקבל בראש.

לפני שנתיים הגיע לפלוטון רוכב מכוכב אחר: קוראים לו פיטר סאגאן. סאגאן מגיע מסלובקיה. מעצמה ידועה ברכיבת כביש… רוכב ההרים לשעבר חתם על חוזה עם קבוצת ליקוויגז והחל לנצח מרוצים בכמויות ואחוזי הצלחה חריגים. שנתיים אחרי, התבדח שדר יורוספורט כשציטט כמה מהרוכבים, שתיארו את סאגאן כרוכב שתוכנן בעתיד ונשלח להתחרות בעבר על מנת לבדוק את יעילותו. מארק קאבנדיש, האיש שהיה חתום על נצחונות בכמויות טרם הגעתו של סאגאן לפלוטון הבכיר, צוטט במהלך תחרות 3 הימים של Panne באומרו – ״מתקשה לפצח איך מנצחים את המכונה הנקראת סאגאן. מדהים״. אז מה הופך את סאגאן לרוכב המנצח כמויות כאלו של מרוצים?

קב’ הווצאפ של בייקפאנל, כנסו:
בייקפאנל ווטסאפ

מגוון הכלים

אולי המאפיין הבולט ביותר של סאגאן הוא מגוון היכולות הפיזיות יוצא הדופן שלו. כמו שיוסיין בולט הוא אצן בגובה עצום המסוגל להניע את רגליו בצעדי ענק ובמהירות שהיתה שמורה עד הגעתו לאצנים נמוכים בלבד, סאגאן מציג מגוון יכולות פיזיות (אך לא רק כפי שנראה בהמשך) שהופכות אותו חריג בדבוקה. רוב הרוכבים מצטיינים בתחום אחד ומתקשים בתחומים אחרים. לסאגאן ארסנל כלי נשק מגוון והרבה קלפים בשרוול לשחק איתם. סאגאן מסוגל לנצח ספרינטרים כמו מארק קאבנדיש ואנדריי גרייפל כמו בשלב השלישי של טירנו-אדריאטיקו השנה:

סאגאן יכול לנצח מרוצים המסתיימים בקירות של בין קילומטר לשניים ברמה של יואקים רודריגז, פיליפ ז׳ילבר ואלחנדרו וולורדה כמו בשלב השלישי של טור עומאן 2013:

הוא מטפס עם הטובים ביותר גם 3 או 4 ק”מ, והוא יורד עם הטובים ביותר (ניבאלי) גם בכביש רטוב. השליטה שלו באופניים מושלמת. ראו את הווילי שביצע ביד אחת עם חצית קו הגמר במרוץ הגנט-וולגם השנה. באותו מרוץ אף ירד בטעות לשולי הכביש וחזר בבטחה.

מגוון היכולות הנדיר הנ”ל מאפשר לסאגאן להגיע למאבק על הניצחון בהרבה יותר מרוצים מרוכבים אחרים. קאבנדיש או ספרינטרים אחרים מתקשים להשאר בדבוקה כאשר יש עליה מספר קילומטרים לסיום, סאגאן יתקוף בעליה שכזאת יחד עם ניבאלי או ז׳ילבר וייצר סלקציה משמעותית… שם יכולת הסיום שלו מכריעה את יריביו ועוד נצחון צפוי מצטרף לאוסף התופח. העליות הארוכות בגרנד טורס הם נקודת החולשה היחידה שלו נכון להיום. בדרך כלל, גם במקרים הבודדים בהם אינו מנצח, מצליח סאגאן לסיים על הפודיום.

סאגאן על שולחן הניתוחים

 מעבר ליכולות הפיזיות, ניחן סאגאן בקריאת מירוץ יוצאת דופן. הוא מספיק חזק על מנת להיות ממוקם בעשיריה הראשונה של הדבוקה לאורך כל המירוץ. הוא לא מפחד לעלות ולהוביל כשהוא צריך או מבין שאין לו ברירה. בואו ננסה להבין איך עובדת המכונה של פיטר סאגאן. על מנת לעשות זאת נפרק לגורמים את  12 דקות הגאונות בסיומו של השלב הראשון של Driedaagse De Panne-Koksijde שנערך לא מזמן. יש לציין: יום אחרי השלב המובא להלן, התראיין קאבנדיש ואמר שהקבוצה לא עבדה בשבילו בקטע הזה כפי שכולם, כולל סאגאן, חשבו. הם היו שם יותר בשביל שאבאנל. אולם, ההתנהלות של אומגה קוויקסטפ, קבוצתו של קאבנדיש, מספרת סיפור קצת שונה ותסלחו לי אם אני לא מאמין שאומגה-קוויקסטפ רכבו בעבור שאבאנל. קאבנדיש רכב בירכתי ההובלה של חבריו לקבוצה כל הקטע. לדעתי היו אלו דוקא המהלכים של סאגאן שגרמו לקאבנדיש לנשור מחבורת החוד ולנטרל ספרינט המוני. קאבנדיש אמר מה שאמר על מנת להציג מצג של חוזקה אך בעיני התנהלות המרוץ מספרת סיפור אחר.

אז הנה הסיפור, שלב אחרי שלב:

1:17:15 סאגאן עולה לקדמת הדבוקה בכניסה לעליה הצרה האחרונה של היום ותוקף עם הכניסה לעליה

1:17:45 עם היציאה מהעליונת סאגאן מיד קורא את המצב. שאבאנל איתו וקאבנדיש, האיום הגדול לנצחון בסיום הקטע, לא הרחק מאחור

1:18:08 קאבנדיש מבין שהוא לא יכול לתפוס את סאגאן, מביט לאחור, מפסיק לדווש ומפסיק לרדוף, מחכה לקבוצה שתעשה זאת עבורו. סאגאן מבין שקאבנדיש סובל

1:18:30 סאגאן ׳מכניס׳ את שאבאנל לעבודה משותפת. הפלוטון רודף

1:19:00 הפלוטון תופס את סאגאן ושאבאנל. מיד יוצא בן קבוצתו של סאגאן לבריחה על מנת שסאגאן יוכל להתאושש וקנונדייל שומרים אופציות לנצחון בקטע. שימו לב כמה פעמים מביט סאגאן לאחור ואוסף מידע. מי מוביל. מי עייף. מה קורה מאחור. מי מהקבוצה שלו נמצא. כל מה שצריך לדעת בכדי לנצח.

1:19:35 אומגה נאלצת לשרוף רוכבים בסגירת הבריחה של מאראנגוני, הרוכב של קנונדייל

1:20:50 אומגה רודפת וסאגאן על הגלגל של קאבנדיש היריב המסוכן ביותר

1:22:00 מאראנגוני מקנונדייל נתפס, מגמת עליה קלה, קאבנדיש מתקשה, מיד סאגאן תוקף ומייצר את הסלקציה האחרונה

ב 1:22:01 – אתם מצטרפים לניוזלטר שלנו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

1:22:17 סאגאן מזהה בן ברית בדמותו של גאטו ומכניס אותו לעבודה. קאבנדיש מאבד את החבורה המובילה. סאגאן משקיע הרבה אנרגיה על מנת להבטיח את הבריחה

1:23:00 שאבאנל, מחויב לספרינטר שלו בודק אם הוא שרד. מבין שלא. נוטל חלק בבריחה

1:25:45 הבריחה המנצחת נוצרה. סאגאן נערך לספרינט ולנסיונות בריחה של שותפים חזקים לקבוצה הסלקטיבית שנוצרה

1:28:00 הראש כל הזמן אחורה, סאגאן חש שיש סיכוי שהפלוטון חוזר, עובר קדימה אך ממשיך לאסוף מידע לגבי כולם

1:28:50 התקפה של שאבאנל, 3 קמ לסיום, נסגרת עוד בטרם התפתחה עי סאגאן בעצמו, שקצת לפני כן הוריד קצב כשהרגיש שהבריחה בטוחה מפני הפלוטון. אף אחד לא ינסה יותר לברוח. המסר הועבר

עד לסיום, סאגאן גלגל שני כל הזמן. ספרינט לא קל.

משימה הושגה – נצחון.

פשוט תצוגת תכלית מושלמת, על כל מרכיביה הפיזיים והטקטים,  של רכיבת כביש תחרותית. תענוג.

 

שבועיים מאוחר יותר במרוץ הנושא את השם הבלגי המיוחד –  De Brabantse Pijl, סאגאן אף מתעלה על עצמו: הקטע מתחיל 2 ק”מ לסיום, סאגאן חלק מקבוצה של 12 רוכבים. למעט BMC (ג’ילבר וואן אורמרט) ואומגה (שאבאנל וניקולא מאס) לכל הקבוצות נציג בודד. סאגאן מסומן ע”י כולם. כצפוי BMC ואומגה שולחים את מספרי השתיים שלהם להתקפה ומאפשרים לג’ילבר ושאבאנל לתת לסאגאן לסגור את הבריחה. סאגאן, יודע שאף אחד לא יעזור לו וש 9 רוכבים יושבים על הגלגל שלו, רוכב בדיוק על הקצה מבלי להתפרק וסוגר את הבריחה. אין נפנופי ידיים, אין עצבים, אין טענות. הכל בשליטה. מרשימה במיוחד יכולתו לזהות את נקודת השבירה של יריביו (הוא פשוט יודע מתי הם ישבקו) ולתזמן את עצמו בצורה מושלמת לנצחון. ואז הוא גובר על ג’ילבר בספרינט… אז למרות התנהגות ילדותית בחלק מטכסי הפודיום, במקום הקובע, במרוצים, סאגאן מראה בגרות יוצאת דופן.

מה הלאה?

פיטר סאגאן רק בן 23 ויש לו עוד הרבה זמן. השנה ניצח את הקלאסיקה הראשונה בגנט וולגם והגיע שני במילאן סן רמו המקוצר וב E3 Harelbeke והוא ממשיך לנצח בטור של קליפורניה קטעים בקצב סדרתי. לדעתי בשנים הקרובות יתמקד הרוכב המחונן הזה בקלאסיקות ורק אחרי שיכתוב את שמו על הרבה מהן, יחשוב אם יש לו עניין בלהפוך לרוכב דרוג כללי בטורים הגדולים.

מאת: דני אסקרוב

שתפו את זה, בכפתורים פה למטה: