בוטלה חובת ביטוח תאונות אישיות כתנאי להשתתפות חובבים בתחרויות אופניים וטריאתלון. בתזמון קרוב לכך נפסק לאחרונה פיצוי עתק של כ8 מליון ש”ח ועוד הוצאות משפט לרוכב שנפגע בחץ הצפון, לחובת איגוד האופניים, עידו סירקין וכלל ביטוח בגין התאונה שהיתה בתחרות הזו. 

שינוי חוק הספורט סביב ביטוח תאונות אישיות

חוק הספורט הסיר את דרישת החובה להציג ביטוח תאונות אישיות לתחרויות. את התודה אפשר לשלוח לח”כ יואל רזבוזוב מ”יש עתיד” שהגיש את הצעת החוק הזו, שאושרה בכנסת בסוף יוני. החוק פותר מחובת ביטוח כל ספורטאי חובב שאינו מקבל שכר כספורטאי, וההערכות הן שמדובר על כ 50,000 ספורטאים בשנה.

איגוד האופניים הודיע שיפרסם הודעה רשמית בקרוב, ואיגוד הטריאתלון הישראלי כבר שחרר עדכון לחבריו: “ספורטאיות וספורטאים יקרים/ות, בהתאם לשינוי שחל לאחרונה בחוק הספורט בעניין ביטוח תאונות אישיות לספורטאים בתחרויות טריאתלון החל מתאריך פרסום הודעה זו, ספורטאי שאינו מקבל שכר מאיגוד הטריאתלון, פטור מהצגת פוליסת ביטוח עפ”י חוק הספורט! הנחיות אלו בתוקף עד 31/12/2019!

להלן פירוט משמעות השינוי: כלל הספורטאים לא צריכים יותר להציג אסמכתא על רכישת ביטוח, כתנאי הרשמה לתחרויות המופקות ע”י איגוד הטריאתלון הישראלי”… ההודעה ממשיכה בהצגת נוהל של חתימה על מסמך שהספורטאים יגישו לאיגוד שמתאר את הסטטוס שלהם כחובבנים או מקצוענים (מאחר והחוק מחריג מהפטור את המקצוענים), וממשיך וממליץ: “איגוד הטריאתלון ממליץ לספורטאים לבטח עצמם בביטוח תאונות אישיות למרות שיש פטור מהצגת פוליסת ביטוח מכח הוראות חוק הספורט.”

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ירון דור מאיגוד האופניים: “זה הורדת חסם משמעותי”

“אני מאוד שמח על השינוי הזה” אומר ירון דור מנכ”ל איגוד האופניים: “זו הורדת חסם גדול ומשמעותי בספורט בכלל ובבענף האופניים בפרט, שסבל ממחיר מאוד גבוה של הביטוח, גם ביחס לעלות הרישום באיגוד, וגם ביחס לאיגודים אחרים בגלל הסיכונים בענף האופניים שבו הביטוח הוא מסוכן ויקר.

עד היום היה בתחום הזה דואופול- איילון והראל (שוונג). חברות הביטוח. אבל חברות הביטוח טענו שהוא לא כדאי והפסדי עבורן והן העלו את המחיר כמה פעמים. ההזדמנות פה היא של הורדת חסמים. בשנה שעברה בוטלה החובה עבור הילדים כשהבינו שביטוח בתי הספר מכסה אותם והשנה הוסיפו את הבוגרים.

הביטוח ממילא היה עם רמת כיסוי די נמוכה והוא לא ממש סיפק ביום הדין או ביום שמצפים לו- הוא היה ביטוח חסר. כתוצאה מהשינוי הזה אני מקווה שיכנסו קהלים חדשים, אנשי מאסטרס שאנחנו פוגשים בהרבה תחרויות – שלא נרשמו לאיגוד בין השאר כי היתה תוספת של כ 450 ש”ח ומי שלא מתחרה בהרבה תחרויות רואה בזה הוצאה מיותרת. אנחנו נערכים לפנייה לקהלים האחרים.

במקביל- איגוד האופניים הולך להשיק פוליסה של ביטוח תאונות אישיות מיוחדת לחברי האיגוד בלבד, שיש בה כיסוי טוב ומתאים במיוחד לאופניים ונציע אותה לחברי האיגוד. אנחנו כן ממליצים, למרות הורדת החסם שאנשים יצטיידו בביטוח הזה או אחר. האיגוד יוציא בימים הקרובים הודעה והמלצות על נושא הביטוח”.

הסייקלינג אקדמי בחץ הצפון 2016 הציגו נצחון מרשים (צילום: סייקלינג אקדמי)

בעיני הרוכבים: ביטוח מקומם ומיותר

בעיני ספורטאים רבים ביטוח החובה לתחרויות היה מקומם ומיותר. מדובר בהוצאה של קרוב ל 500 שקלים שנדרשה מהמתחרים אחת לשנה, או כאלטרנטיבה, סופקה לעתים האפשרות לרכוש ביטוח ליום התחרות בלבד בהוצאה גבוהה גם כן. הדבר נדרש למרות שלרבים יש כבר ביטוחי תאונות אישיות, וכיסויים מורחבים אחרים במסגרת ביטוחי הבריאות, אובדן כושר העבודה וכו’. גם הדואופול על אספקת הביטוח הזה, היה מרגיז במיוחד, שכן לא ניתן היה לרכוש כל ביטוח כדי שיאושר על ידי מארגני התחרויות אלא רק שני ביטוחים ספציפיים.

זו בשורה טובה לספורט ולספורטאים החובבים. המשמעות שלה היא הוזלה של כ500 ש”ח בשנה בעלות ההשתתפות באירועים. בהתחשב בכך שלא מעט משתתפים במספר אירועים הקטן מ 5 תחרויות בשנה, זה לא חריג שהביטוח בלבד ייקר את התחרות למשתתף במעל 100 ש”ח. לא רק זאת, אלא שזה חייב את המתחרים להתארגן במהירות ולהשיג ביטוחים לפני התחרויות, העמיס תפעולית על המארגנים והמשתתפים שצריכים היו להתעסק עם הטפסים ותיוקם. כל חסם כזה, מפחית את כמות האנשים שיכולים להשתתף בתחרויות ופוגע בספורט ובספורטאים. מצד שני- הוא לא מספק מענה לסדרי הגודל שהודגמו בפועל בתביעה שהוזכרה מעלה.

כעת התחרות על ביטוחי התאונות האישיות תגדל ותפתח ונוכל לבחור לנו את הביטוח המתאים לנו, או להסתפק בביטוחים האחרים שיש לנו. לא אתפלא אם נראה מאמצים גדולים יותר בתקופה הקרובה של חברות הביטוח האחרות לשווק ולקדם את המוצרים שלהם, שמקבלים הזדמנות שווה בשוק הספורטאים החובבים.

בתזמון קרוב: פורסם פסק הדין מהתאונה בחץ הצפון

בתחרות ב 2007 שעידו סירקין ארגן במסגרת איגוד האופניים תחת מותג “חץ הצפון”, נפגע איש היטק בגשר אירי ונפגע. הוא תבע את חברת כלל ביטוח, את האיגוד ואת המארגן על הנזקים. “הטענה שלו היתה שעקב התאונה איבד את כושר ההשתכרות הגבוה שהיה לו בהיטק והשופטת קיבלה את גרסתו. נפסקו כ11 מליון ש”ח כנגד איגוד האופניים, כלל ביטוח ועידו סירקין (הוצאות משפט ופיצויים)” אומר לנו ירון דור…. 

בפסק הדין מפורטות שורת טענות שתמציתן היא שהמסלול לא היה מתאים למרוץ, ולא נעשו המהלכים המתחייבים לאזהרה ושיפור בטיחות הרוכבים.

“אני לא מכיר אישית את הרוכב שתבע ומאחל לו בריאות ואושר. אבל ביחס לפסק הדין, עלי לאמר שזהו פסק דין תקדימי לא מידתי ולא הגיוני בכל סדרי גודל. אלה סכומים שלאיגוד אין אותם, ולא יהיה לו אותם, וגם למפיק עידו סירקין שעשה הכל מהרצון לקדם את הענף ומתשוקה כנראה שאין אותם”… “הפסיקה לא קבעה את חלוקת הנזק ביננו. לאיגוד האופניים יש פוליסה של אחריות צד ג’ של 5 מ’ שקל, כך שנשארו 6 מליון שקל להשית- אנחנו לומדים את פסק הדין וסביר להניח שיהיה ערעור לעליון”.

המקרה הזה פרק את קבוצת האופניים בגליל לאחר שסרקין החליט לפרוש מענף האופניים ועשה נזק משמעותי לתרבות הרכיבה, היות וקבוצתו והוא היו גורמים חשובים בענף הכביש, בעלי תרומה גדולה. ניסיתי להשיג את תגובתו לכתבה אולם לא הצלחנו.

לקריאת פסק הדין המלא לחצו פה.

משמאל: עידו סירקין ב”חץ הצפון” (צילם: איל דולין)

מתח בין אינטרס הפרט לאינטרס הכללי

ירון דור מוסיף: “אני רוצה לאמר דבר נוסף: מדובר באדם בוגר, שמכיר את עולם האופניים הייטב, יודע שזה מקצוע ספורטיבי מסוכן וזה סוג של סיכון שאדם בוגר ובגיר לוקח על עצמו. הרצון של אנשים שזה קורה להם לתבוע את כל העולם ואשתו, כורת בסופו של דבר את הענף שאנחנו יושבים עליו. התאונה קרתה אחרי שכבר הכיר את המסלול בהכנה, וסבב עליו קודם לכן עד לתאונה. יש לנו עוד תביעה תלויה של רוכבת מקבוצה שהגישה מים בעליית המים וניפגעה מרוכב בתחרות והיא תובעת את האיגוד. בסופו של דבר התביעות האלה יגולגלו לעלויות גבוהות יותר להפקת תחרויות, לצד העלויות שכל הזמן עולות של המשטרה וגורמים אחרים, עלויות שאנחנו מנסים שנים לשלוט בהן. זה פוגע בציבור הרוכבים ויגולגל לעלות גבוהה יותר למשתתפים והרוכבים בענף” אומר ירון דור מנכ”ל האיגוד.

“האיגוד מחייב היום את כל מארגני התחרויות שיהיה להם ביטוח צד ג’ משלהם כדי שיהיה כפל ביטוחי- זה בא להגן על המארגן שיש לו את הביטוח והשקט שלו כי אנשים תובעים את כל מי שאפשר במקרה כזה”.