כתבה שנייה על פרויקט השדרוג: רצינו להתקרב לחוויה של אופני 27.5 ולבדוק שדרוגי בולמים, אז ביצענו את מה שביצענו, ויצאנו לשטח עם אופניים שהיו עם בולם מרזוקי וגלגל 26 ושודרגו לגלגל 27.5 מלפנים עם בולם Fox Evolution בשלב ראשון, אשר בהמשך ישודרג ל Fox עם מנגנון מתקדם יותר ולאחר מכן לקשימה.

כל הסדרה:

  1. פרויקט שידרוג אופני 26 ל 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – פרק ראשון
  2. פרויקט שידרוג 26 לאופני 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – חלק שני
  3. פרויקט שידרוג 26 ל 27.5, ומזלג פוקס Evolution ל Fox קצה – חלק שלישי
  4. פרויקט שידרוג אופניים – מ26 ל27.5, וממזלג OEM ל Fox קצה – סוף דבר

תזכורת: מה רצינו לעשות פה בעצם?

בעקבות שיחה עם עמית מסינגלטרק תל אביב (גילוי נאות – מפרסמים קבועים בבייקפאנל וקשורים גם לנושא שבכתבה הזו, אולם חשוב לאמר: זו לא כתבת חסות והפרויקט אינו ממומן על ידי המפרסם), התעורר רעיון לפרויקט שידרוג שסיקרן אותי. את החלק הראשון תוכלו למצוא פה.

רציתי לבדוק שני דברים:

  1. את החוויה הנוצרת כתוצאה מהחלפת גלגל קדמי מ 26 ל 27.5 ולברר האם נגזרה על כל בעלי ה 26 שמתחילים להרגיש לא נוח עם הטרנדים להחליף אופניים קומפלט או ששדרוג החלק הקדמי יספיק?
  2. בנוסף – המזלג שלי הוא מרזוקי בן כ 5 או 6, אז רצינו לבדוק איך תהייה החוויה עם ה Fox, ובתהליך נבדוק מה ההבדל בין מזלגות ברירת המחדל שבהרבה מקרים מגיעים עם רוב מותגי האופניים שלכם בחבילה המקורית לעומת מזלגות הקצה של פוקס – בעלי מנגנונים מתקדמים יותר וקשימה. .

הסבר לנקודה השנייה – הרבה אופניים נמכרים היום עם בולמי תקציב של Fox מסדרת Evolution. אמנם עם הלוגו של פוקס אבל היתרון העיקרי שלהם הוא המחיר הזול. התופעה נפוצה במיוחד בקניית אופניים שלמים ולכן הם נקראים “מזלגות OEM” – כלומר נרכשו בדיל כמותי על ידי יצרן האופניים מתוך מטרה עיקרית: להוריד עלויות. היצרנים מנצלים את זה שהלוגו משווק איכות (Fox) ומורידים עלויות, למעשה על ידי פגיעה באיכות המוצר שהצרכנים אינם מודעים לה. מעל לסדרת ה Evolution יש ל Fox עוד שתי סדרות וכל אחת מציגה שיפורים על קודמתה: רמת האמצע נקראת Performance, ורמת הקצה היא Factory.

אז האופניים הם Yeti ASR מודל 2009 ובתצורתם המקורית הם אופני 26, בעלי 100מ”מ שיכוך, כאשר על המזלג הופקד MARATHON CORSA SL WC ששקל 1630 גרם. הגלגל היה בבניה של ניל אובריאן על נאבת XTR, והצמיג היה מישלן  RaceR. ההחלפה בוצעה לגלגל 27.5 שנבנה על ידי דניס מסינגלטרק ת”א, על נאבת XTR, חישוק של PACENTI, וכמובן: בולם של פוקס מסוג Evolution שבהמשך נשדרג בשלבים.

 

1-שידרוגי פוקס

Yeti AS-R, Fox Evolution, Maxis Icon וגלגל חדש בבנייה של סינגל טרק תל אביב

רכיבה ראשונה – כבר על המדרכה בחנות

מיד אחרי שקיבלתי את האופניים בתצורתם החדשה לא עמדתי בפיתוי ויצאתי לסיבובון בסביבת החנות. החוויה הקודמת של האופניים עם גלגל ה 26 טרייה ברגלי וגופי. הזיכרון צרוב בעצמת ההיגוי שאני מפעיל ובצפייה לתגובה מסוימת מהאופניים. בום. הלם ראשוני, ולא חיובי.

ההבדל מהחוויה הקודמת הקצין את התחושה הזו והפך אותה למוגזמת: האופניים הזריזים שלי לפתע פתאום הרגישו לי כמו איזה 29 כבד. ממש התבאסתי בהתחלה. ירדנו לפרטים כדי להבין את ההבדלים. מסתבר שהוספתי בתרגיל הזה איזה 400 גרם: המשקל המוצהר של בולם ה Evolution הוא 1.91 קילו עם סטירר 1.5T. הבולם שאצלי הוא עם סטירר 1.125 שהוא מעט כבד יותר. המרזוקי שהיה על האופניים שקל 300 גרם פחות מבולם הכניסה של Fox. על זה אפשר להוסיף עוד איזה 100, גרם הפרש משוער לגלגל, חומר נגד פאנצ’רים מחודש, והצמיג בקוטר המעט גדול יותר, וכך האופניים עלו לפתע מ 11.6 קילו ל 12. פחות כיף.

גם התחושה במזלג שונה מאוד מזו שהתרגלתי אליה ואהבתי אותה: ובתמצית אומר שהוא הרגיש לי הרבה יותר קשה – גם בסג הנכון, ועוד אין לי את מתג השליטה מהכידון שאני כל כך אוהב במרזוקי.

לקחתי את האופניים, ומרוב דיכאון שמתי אותם באפסון ומיהרתי לארגן שלושה שבועות על אופניים אחרים – מבחן ה Trek Fuel Ex המשווה בין 27.5 ל 29… אגב גם בהם ביליתי עם מזלג Evolution של Fox שמאוד מאוד נפוץ בעסקות ה OEM של חברות האופניים.

9 שניות הראשונות מקבעות את הרושם? לא הפעם!

לקחתי את ה Yeti ו 400 הגרם הנוספים החדשים שלי אל כמה רכיבות בפארק קנדה ובן שמן. לפני הרכיבה אני מעלה לתודעה את זיכרון התחושות של גלגלי ה 26 בקיץ הדרדרתי הישראלי, ויודע מדוע רציתי לעשות את כל העניין הזה מלכתחילה: אמנם אני אוהב את הזריזות של האופניים האלה בגדול, אבל בהחלט הרגשתי בעיה באחיזה מלפנים. ההשערה המקורית היתה שהגלגל הגדול יסייע גם לשפר אחיזה במעט, וגם להרגיע את עודף העצבנות המסוים בתנאי דרופים קשים ודחיסת הבולם – מה שמגדיל את זווית הראש מ 69 מעלות מקוריות לקצת יותר.

בקנדה הייתי טרי ועצבני. מוכן לתת בראש בלי הפסקה וזה בדיוק מה שקרה שם בשעתיים האלה: תפרתי את כל הסינגלים של המקום בחמת זעם. כולי ממוקד, מהיר, ומדויק בתחושות. סופג את כל מה שיש לקוקפיט ולאופניים המחודשים שלי לתת.

dsc_6152-jpg-scaled980

תמונה מ 2009 בפארק קנדה מהמבחן שהציג לי את האופניים… סיבוב חוזר אל אותו מקום יפה לימד אותי הרבה (צילם: נדב רותם)

 

תחושת האופניים במעבר ל 27.5 מלפנים

  • אוי ה 27.5 הזה זה מעולה! אני פשוט מבסוט אש מהדיוק של החלק הקדמי והתיקון שלו בדיוק אל החוויה שחיפשתי.

  • זה מרגיע מעט את ההיגוי  – כתוצאה מהמסה הנוספת המסתובבת וזווית הראש שהשתנתה. זה בכל זאת רק הבדל בין 27.5 לבין 26, שאינו גדול, אולם הוא מורגש.

  • משפר את הדריסה – כן, אותו יתרון ב  Roll Over המפורסם קיים. האופניים קיבלו עוד דרגה של יכולת חציה דרך אלמנטים מעכבים. בקטנה – לא מדובר במשהו דרמטי.

  • משפר את האחיזה – צמיגי האייקון 27.5 מעולים (לצערי מישלן עדיין ללא צמיגי 27.5 בארץ) וגם תוספת הגומי הכללית הוסיפה איזה רמה נוספת של דביקות.

1-017

והפעם בבן שמן עם הציוד החדש: תהליך מעניין!

 

תחושת הבולם עצמו

  • ציר ה 15 הקשיח שעידכן את הפרונט שלי הוסיף רמה עדיפה של שליטה לחלק הקדמי. הבולמים הישנים שמגיעים עם צירים צרים עם ידיות השחרור המהיר של פעם אינם באותה רמה ויש פה שיפורון מורגש בשליטה בכיווניות תחת עומסים.

  • 90 המילימטרים של הבולם – שהיה 100 וקוצר כדי לא לשנות את הגיאומטריה של האופניים בצורה חזקה מדי מרגיש בחניה, כדוחסים אותו בעמידה במקום, כבעל מהלך קצר לאללה, וזה טיפה מדאיג אותי. המסלול השחור הוא מסלול מושלם לבדוק את זה – תוקפני, קשה, וסלעי. בפועל ברכיבה עצמה הקפדתי לקפוץ כמה שיותר. מסקנה – יש מצב שחסרים לי ה 10 מ”מ בתנאי הקיצון. זה לא דרמטי לסגנון הרכיבה היחסית זורם שלי, ולא הרגשתי טריקות בולם בעייתיות, אולם אני חוכך בדעתי האם לא כדאי בשדרוגון הבא לנסות להשאיר 100 מ”מ, לשלם ב BB גבוה מעט יותר מהמקור וזווית צינור ראש מתונה יותר מהמקור (אפשרי כי הBB ביטי נמוך מאוד גם ככה). כדי לא לקבל קוקפיט גבוה מדי, אוכל להוריד ספייסר אחד שיש לי ספייר מתחת לסטם ולהחליף לכידון רחב יותר. נראה…

  • תחושת הבולם – התחושה היא קודם כל ביחס למרזוקי הקודם שלי, ופה אני עוד לא סגור על התרומה. הבולם הקודם היה בולם קצה, ואהבתי את התחושה שלו – הוא שיכך, היה רך ומגיב. אני לא הרוס על ה Evolution כשהוא על ה  Yeti: ברור לי שיש לאן לשפר. התחושה שהתגובתיות והרגישות בקטנות אינה מספקת. לבולם יש שלושה מצבים אבל בתכלס אני לא חש שיש הבדל כמעט בין Descend  ל Trail: הם שניהם מרגישים לי כמו Trail. יחד עם זאת זה מוזר כי במבחן ה Trek אותו בולם 27.5 תפקד טוב יותר.

1-014

 

סיכום ביניים

אפשר לפתוח את הראש. יש תוחלת לאופני ה 26 שלכם – לא הכל אבוד ולא בטוח שאתם חייבים לרוץ ולקנות אופניים חדשים בסכומים אדירים. האופניים האלה נהנים מ Chain Stay קצר שמשפר את הזריזות והתגובתיות שלהם, ואפשר לשפר להם את החלק הקדמי. בהשקעה של כ 4000 שקלים (בגדול, לציוד חדש בולם+גלגל…)  תוכלו לחדש להם את הפרונט ולעדכן לעצמכם את החוויה. כמובן שזו עדיין השקעה גדולה, ולכן נראה לי שהיא תהיה כלכלית יותר למי שאופני ה 26 שלו יקרים יחסית או אהובים עליו במיוחד, וכל החלפה לאופניים מקבילים רק בגדלי גלגלים אחרים היא נזק משמעותי לכיס או סיכון לחוויה שהוא אוהב.

אני הרגשתי שיפור משמעותי בתפקוד בסינגלים – בעיקר בירידות ובסיבובים, שם תוספת האחיזה ביחד עם מיתון ההיגוי שיפרו את האופניים.

שילמתי מחיר מסוים במשקל ובאיכות השיכוך, אבל אני יצאתי לתהליך הזה מגלגל קליל של ניל אובריאן על נאבת XTR, ובולם של 1600 גרם וקצת. את שתי האיכויות האלה – משקל ואיכות שיכוך אני מקווה להרוויח חזרה בהמשך התהליך: המשקל של סידרת FACTORY אליה אני אמור להגיע בסוף אמור להיות 1.6 קילו, עם סטירר כמו שאצלי, ולאחר חיתוך הסטירר יורדים עוד כ 100 גרם – מה שישווה לנקודת המוצא לפני השדרוג.

אני גם אמור להוסיף לחבילה בשדרוג הבא את ידית השליטה מהכידון, שאני משתמש בה בצורה אינטנסיבית בד”כ מה שיחזיר לי את האפשרות לממש הרגלים בצורה הנוחה לי.

בסוף התהליך אני אמור למצוא את עצמי עם בולם שמתפקד מעולה ושוקל מעט פחות מהמרזוקי… אני מקווה…

נמשיך לעדכן!

מאת: גיאחה

כל הסדרה:

  1. פרויקט שידרוג אופני 26 ל 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – פרק ראשון
  2. פרויקט שידרוג 26 לאופני 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – חלק שני
  3. פרויקט שידרוג 26 ל 27.5, ומזלג פוקס Evolution ל Fox קצה – חלק שלישי