אנחנו כבר בשלב השלישי של השדרוג וכעת הכתבה רלוונטית לא רק לבעלי אופני 26, אלא גם לבעלי 29 ו 27.5

לכל הרוכבים שקנו אופניים חדשים בשנים האחרונות עם בולמי Evolution של Fox. לא משנה מה מידת הגלגל שלכם, בפרק הזה אני מברר האם שידרוג בולם מרמת הכניסה של פוקס לרמת האמצע שווה את הכסף? האם הוא מורגש?

כל הסדרה:

  1. פרויקט שידרוג אופני 26 ל 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – פרק ראשון
  2. פרויקט שידרוג 26 לאופני 27.5, ומזלג ברירת מחדל (Evolution) למזלג Fox קצה – חלק שני
  3. פרויקט שידרוג 26 ל 27.5, ומזלג פוקס Evolution ל Fox קצה – חלק שלישי
  4. פרויקט שידרוג אופניים – מ26 ל27.5, וממזלג OEM ל Fox קצה – סוף דבר

1-031

גיאחה מטפס עם פרונט חדש לאופניים ותיקים

תזכורת: מה בדקתי פה בעצם?

רציתי לבדוק שני דברים:

  1. לברר האם נגזרה על כל בעלי ה 26 שמתחילים להרגיש לא נוח עם הטרנדים להחליף אופניים קומפלט או ששדרוג החלק הקדמי ל 27.5 יספיק?
  2. לברר מה ההבדל בין מזלגות ברירת המחדל שבהרבה מקרים מגיעים עם רוב מותגי האופניים שלכם בחבילה המקורית לעומת מזלגות הקצה של פוקס – בעלי מנגנונים מתקדמים יותר וציפוי קשימה מוזהב.

גילוי נאות – סינגלטרק הם מפרסמים קבועים וקשורים גם למוצר פה, אולם הפרויקט אינו ממומן על ידי המפרסם.

 

1-012

המערכת החיצונית זהה לקודמת, אבל תכולתה שודרגה למנגנון FIT

מה ההבדל בין מזלגות ה OEM לבין מנגנון ה FIT?

הרבה אופניים נמכרים היום עם בולמי תקציב של Fox מסדרת Evolution. אמנם עם הלוגו של פוקס אבל היתרון העיקרי שלהם הוא המחיר הזול.

התופעה נפוצה במיוחד בקניית אופניים שלמים ולכן הם נקראים “מזלגות OEM” – כלומר נרכשו בדיל כמותי על ידי יצרן האופניים מתוך מטרה עיקרית: להוריד עלויות. היצרנים מנצלים את זה שהלוגו משווק איכות (Fox) ומורידים עלויות, למעשה על ידי פגיעה באיכות המוצר שהצרכנים אינם מודעים לה. מעל לסדרת ה Evolution יש ל Fox עוד שתי סדרות וכל אחת מציגה שיפורים על קודמתה: רמת האמצע נקראת Performance, ורמת הקצה היא Factory.

בצד האופטימי נאמר לבעלי המזלג הזה של Fox שבניגוד למקרים רבים אחרים כל שאר החלקים החל בקראון ודרך בוכנת האוויר הם ברמה של ה-FIT היוקרתי והטוב יותר, כך שגם אם לא קיבלתם את מנגנון הקצה, יש לכם בסיס מעולה לשיפורים, בדיוק כמו רוכב שרוכש שלדה טובה עם מכלולים בסיסיים שמשודרגים בהמשך.

אם קניתם כבר אופניים, ואתם רוצים לעבור למנגנון האיכותי יותר (הסבר למה הוא איכותי יותר בהמשך הכתבה) זה אפשרי, קל ומהיר, ועולה 800 שקל. האם זה כדאי והאם מרגישים את ההבדל? זה בדיוק מה שבחנתי בכתבה הזו… תמשיכו לקרוא!

 

1-2014-07-03 11.07.40

מימין: מנגנון פוקס FIT ומשמאל מנגנון ברירת המחדל שבמזלגות Evolution

למעמיקים והטכניים (אם אתם לא כאלה, דלגו להמשך)

עמית מסינגל טרק תל אביב מסביר: ה Evolution בנוי על בסיס מע’ קרטריג’ פתוחה. זו מערכת שמן פשוטה הסגורה בתוך גליל אלומיניום. מעברי השמן הם חורי מעבר בקטרים שונים המווסתים על ידי בורר המצבים של ה CTD. החיכוך במערכת כזו גבוהה יותר בגלל תכנון חסכוני, ורמת יצור חסכוני, שפיל גבוהה יותר בין החלקים ולכן אטמים אגרסיביים יותר.

 

unnamed

שרטוט גנרי של קרטריג’ ה Evolution

 

לעומתה מערכת ה FIT – שעומדת עבור FOX ISOLATED TECHNOLOGY היא סיפור שונה: הרעיון הוא ליצור מערכת שמן שלא באה במגע עם אוויר. לבידוד של שמן מאוויר יש מספר יתרונות:

  1.  לא יכולה להווצר הקצפה של שמן הפוגעת באיכות העבודה.
  2. לא נוצר חמצון של תוספים בשמן כתוצאה ממגע עם אוויר – השמן שומר על תכונות העבודה שלו לאורך יותר זמן.

בנוסף, רמת התכנון והיצור גבוהה יותר, המרווחים קטנים יותר והאיטום מדויק יותר. מעברי השמן נשלטים על ידי שימסים (לוחיות אלומיניום דקיקות וגמישות) בקטרים שונים. במערכת זו ניתן להתאים את פעולת הבולם לצרכי הרוכב על ידי שינוי והתאמה של השימסים. גם הקרטריג’ שוקל פחות, כיוון שיש בו פחות שמן, וחלקי המערכת קלים יותר. מיכל האיסוף עשוי מגומי ומשנה את נפחו בהתאם לעבודת הבולם. האטמים בחלקים הנעים של הבולם הם של חברת SKF, העושים שימוש בתא וואקום כחלק מתהליך האטימה.

 

unnamed (1)

שרטוט גנרי של הקרטריג’ ה FIT

 

נו אז איך השידרוג הזה ברכיבה?

אז כאמור לקחנו את הבולם בדיוק כמו שהוא, והחלפנו את חלקו הפנימי בשידרוג שעולה 800 שקלים. האם מרגישים את זה בכלל?

ובכן מדהים עד כמה ההבדל הזה מורגש! לטעמי לא מדובר במשהו שצריך להיות אנין בולמים כדי להרגיש. אתם לא חייבים להיות המקבילה של פלצני יין שמבחינים בין טעמו של אלון בחביות ההתיישנות לבין ניחוח ורדים בסביבת הטרקטור של התאילנדי של היקב. הפעם מדובר בתחושה ברורה ואחרת לחלוטין בין מנגנון אחד לשני, שאני מעריך שרוב הרוכבים יחושו בה די בקלות.

מה מרגישים? מרגישים שיש הרבה פחות “Stiction” – פחות חיכוך של הבולם בזמן הרכיבה והדחיסה שלו. אחרי רכיבה עם המנגנון החדש התחושות שחשתי עם ה Evolution מקבלות תיקוף: באבולושן התגובתיות והרגישות בתנודות הקטנות אינה מספקת. היו לו אמנם שלושה מצבים אבל בתכלס לא הרגשתי הבדל כמעט בין Descend  ל Trail: הם שניהם מרגישים לי כמו Trail. עוד דבר שהרגשתי בו שהדחיסה נתקלת בהתנגדויות לא אחידות – מעין מדרגות קטנות בדחיפה למטה. אינה חלקה. כעת עם מנגנון ה FIT החדש כל הבעיות האלה נעלמו. הוא משכך מעולה והוא רך ומגיב.  באבולושן התחושה היתה שלחץ האוויר משפיע פחות – והוא תמיד מרגיש כאילו יש לו עודף לחץ אוויר. במנגנון ה FIT יותר נעים ונכון לרכוב בלחץ אוויר הנכון וזה מרגיש רך ומשכך יותר.

עוד דבר חשוב מאוד שאני מרגיש וחיכיתי לו הוא הורדת המשקל: הפרש של כ 150 גרם בין הקרטריג’ים: הקודם שוקל כ 320 גר’ וה FIT כ 170 גר’. ההפרש הזה עושה לי נעים בחלק הקדמי ומחזיר מעט את האיזון שהייתי רגיל אליו באופניים מלפני השדרוג. אפילו התפקוד של חוגת ה CTD חלק ומדויק יותר.  גם שלושת המצבים חזרו להרגיש כמו שלושה מצבים ולא שניים. אני עושה שימוש אינטנסיבי בכולם: נועל בעליות, שם על מצב Trail ברוב הזמן, וביודעי שיש קטעים אגרסיביים, או זרועי אבנים לפני אני פותח ל Descend.

אפשר להרגיש את זה גם בחנות, אולם ברכיבה השיפור הוא כל כך משמעותי, שלטעמי אם יש לכם בולם Fox Evolution, אזי ב 800 שקלים אתם מקבלים את אחד השידרוגים המעולים ביותר שיהיו לאופניים שלכם!

מה שלא הוכנס הפעם לשידרוג למרות שחשבתי שיוכנס כבר כעת זו ידית ה CTD לכידון, וזה ביאס אותי לאללה. כעת ביליתי עוד חודש ללא האפשרות הנוחה הזו לנעול את המזלג ולפתוח אותו ללא הורדת יד. זה בעיקר מעצבן אחרי עליות קשות שבסופן ירידה טכנית, כי אז אני גם מעביר את המזלג ל Decend וגם פותח את הפרו-פדל בבולם האחורי. שתי הורדות ידיים במקום אחת, ואם הדברים קורים מהר זה לא נוח. תכפילו את זה כמה פעמים ברכיבה וזה הופך להיות מעצבן.

 

1-017

כמה מילים נוספות על ההשפעה של המעבר מ 26 ל 27.5, הפעם עם 100מ”מ

בכתבה הקודמת תיארתי לכם חווית שידרוג מ 26 מלפנים ל 27.5, אולם עם בולם של 90 מ”מ. המסקנה היתה שכנראה צריך את כל ה 100 ובשדרוג הנוכחי אני כבר עם בולם בעל טווח תנועה מלא (לא קיצרנו אותו). התוצאה של זה היא שבכך גם הקטנו את זווית הראש מ 69 לכ 68 (משוער) והעלינו מעט את הציר המרכזי.

המסקנה לגבי המעבר מ 90 ל 100מ”מ – זו היתה החלטה נכונה. אני לא ממליץ לוותר על אף מילימטר. 100 בעיני זה האיזון הנכון – פחות מזה הרגיש חסר ולא תמך בי בקטעי מדרגות וטכני קשה, ויותר מזה לא צריך לרכיבת מרתון, XC וסינגלים “רגילים” (לא קיצוניים מדי ברמה הטכנית והגראביטי). כדי לסתור את העלאת הקוקפיט שמנו את הסטם ללא ספייסר שהיה שם קודם לכן, ואפשר בהמשך גם לעבור לכידון שטוח ורחב יותר.

גם בעבר ההיגוי השתנה עקב המעבר ל 27.5, אבל כעת נוספה לו עוד דרגת יציבות בגלל הקטנת זווית הראש ל 68 – כעת ההיגוי אדיר וכייפי ונוח בהרבה בסיבובים מהירים, פתוחים או סגורים, אולם במהירויות נמוכות המחיר של הטרייד אוף הזה הוא כבדות החלק הקדמי.
הסבר למתחילים: למה אופני XC בעלי זווית צינור ראש גדולה יותר מאופני AM? כי הם מבלים יותר זמן בעליות קשות ומהירות איטית ושם צריך היגוי זריז, לעומת הנחת העבודה שככל שעוברים לסגנון אגרסיבי וטכני יותר, עיקר האתגר הוא בירידות תלולות ושם זווית מתונה מוסיפה יציבות יציבות לכידון ומשפרת את השליטה במצבי הקיצון המהירים. הזווית השבילונית יותר גם משפרת מאוד את ההתמודדות עם פגיעת הגלגל בסלעים ואת יכולת צליחת המכשול. מה שעשינו בשידרוג הזה הוא להטות את האופניים עוד קצת לכיוון רכיבת שבילים ו AM. אז אני נהנה מאוד במהירויות הגבוהות, בעל שליטה עדיפה על קו הרכיבה בקטעים טכניים הן עקב ההיגוי והן עקב הדריסה המשופרת של הגלגל הגדול יותר, מרגיש על מסילה בסיבובים פתוחים ומהירים בדרכי כורכר, אבל מצד שני – משלם מחיר מסוים בתחושת כבדות מלפנים (שוב, גם פונקציה של הגדלת הגלגל) ושחסרה לי הזריזות בהיגוי במהירויות הנמוכות.

 

1-028

ואז הגיע רדליך עם קשימה

בעודי מבסוט אש מהשידרוגים אני פוגש את רדליך בבן שמן עם הבולם החדש שלו, של 120מ”מ אמנם, אבל השוונו ביצועים ובדקנו דחיסה. כמה שהייתי מבסוט מהשדרוג ל FIT גילינו (ורדליך יעיד) ששלו הרבה יותר רך וחלק! ביררתי עם סינגל טרק – ואכן כל ההבדל הוא 20 המ”מ הנוספים והקשימה. אז או שתוספת המילימטרים האלה משמעותם יותר רגישות מזלג בתחילת המהלך, או שציפוי הקשימה אכן מוסיף חלקלקות והפחתת חיכוך שממש מרגישים.

זה הפך אותי סקרן מאוד לקראת השלב והכתבה האחרונה בסדרה, ולכן תסלחו לי – אני חייב לסיים כעת – יש לי שידרוג נוסף לארגן…

 על כך בכתבה הבאה!

צילמו: עמרי זרח, גיאחה

מאת: גיא חלמיש