במסגרת מסע ההיכרות הקרובה שלנו עם מסלולי הסמרתון 2017, יצאנו נועה לוריה וגיא חלמיש לשדה-בוקר (“שדבו”) ורכבנו שם כדי להביא רשמים מהיום הראשון של סמרתון. בדרך פגשנו עוד מטיילי מדבר מסוגים מגוונים – חברי Bykers, קבוצת רוכבי שבילים אגרסיביים, וחיות נוספות – מקווים לראות אתכם גם בסמרתון, בתנאי אירוע מפנק.

מה הקטע של קונספט הפרולוג?

פרולוג, אתם ודאי מכירים מתחרויות מפורסמות בעולם הכביש כמו הג’ירו והטור דה פראנס, בהן יוצאים ביום התחרות הראשון למקטע קצר בהזנקות נפרדות. בניגוד לסטייג’ רגיל, בפרולוג כל זוג מוזנק בהפרש של 60 שניות מהשני, ויוצא למירוץ נגד השעון על מסלול הפרולוג. המטרה של הפרולוגים בתחרויות היא לייצר כבר ביום התחרות הראשון דירוג של המשתתפים על לוח התוצאות, ובכך לאפשר כל מני תועלות: למשל חלוקה ל”תיבות” (start boxes) בזינוק הראשון בו מזניקים את כולם יחד. החלוקה הזו מאפשרת קיבוץ של רוכבים ברמות שונות בסביבת רוכבים מתאימה להם. כך מפחיתים מעט מצבים בהם רוכבים איטיים נתקעים לפני מהירים ולכולם נוח יותר בסביבה המלחיצה הזו של זינוקים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

לחבר’ה של הפודיומים, כבר בסיומו של הפרולוג תהייה הכרה במצוינותם הספורטיבית – מובילי הקטגוריות ילבשו חולצות מוביל כבר בסטייג’ הראשון, ויקבלו תמונה נחשקת, שרק השפיץ של הרוכבים זכאים לה.

בסמרתון הפרולוג מאפשר להכניס רכיבה אמיתית נוספת ויום תחרות ראשון מבין שלושה, גם לאלה שמגיעים מהצפון הרחוק יותר: שדה בוקר נמצאת במרחק של כשעה וחצי עד שעתיים מהמרחק וקצת יותר מכך מהצפון, ולכן היא מקום מצוין לרכיבה מדברית קצרה יותר מסטייג’ ארוך, בדרך לאיזור תמנע ואילת.

רק 35 ק”מ, אבל מחכה לכם הפתעה

בניגוד לתחרויות הכביש המפורסמות בהן ברוב המקרים הפרולוג ממש קצרצר, בסמרתון 2017 מדובר במקטע של ממש.

הפרולוג השנה אינו דומה גם לפרולוג של שנה שעברה במצפה רמון: הוא ארוך ב-50% בקילומטרים, וכנראה שלפחות ב-50% בזמנים. אם המהירים ביותר בילו בשנה שעברה כשעה על המסלול, השנה הם יבלו בין שעה וחצי לשעתיים. רבים יהיו על המסלול הזה בין שעתיים לשלוש, והבאים לסמרתון כאירוע טיולי – ירכבו פה 3 שעות לפחות.

007

מדובר ב 35 קילומטרים של “rolling hills” – גבעות עולות ויורדות. עליות וירידות שבתוכן מקטעים מהירים יותר ואיטיים יותר. יש לפחות 50% סינגלים בפרולוג השנה. הסינגלים האלה משתנים ברמת הטכניות והסלעיות שלהם וחלקם איטיים יותר מאלה שנתקלתם בהם במצפה רמון, וגם מרוב הסינגלים של התחרות באזור סמר.

מומלץ להתחמם הייטב - הפרולוג יביא אתכם לכמה עליות קצרות וכואבות מייד בהתחלה

מומלץ להתחמם הייטב – הפרולוג יביא אתכם לכמה עליות קצרות וכואבות מייד בהתחלה

תרכבו בתוך נחלים, עם מדרגות סלע (בירידה ובעלייה), תרדו מגבעות בשבילים מדבריים רצופי אבנים שמצריכים תשומת לב של 100% מהזמן. ישולבו לכם בפרולוג הזה כמה עליות משמעותיות. אלה לא הרים אלא גבעות, אבל הן  לא יוותרו לכם בקלות. זה מקטע תחרותי אמיתי, במתאר שדומה לתחרויות XCO מלא, ואם לא היו מזניקים אליו בהפרשים של שתי דקות, היה נקרא סטייג’ לכל דבר. אנחנו מציעים לכם להגיע מוכנים לזה פיזית ומנטלית, וגם טכנית – כמו לכל סטייג’ מדברי רגיל: צמיגים מתאימים עם חומר בכמות מספיקה וחדשה לקראת סמרתון, לחץ אוויר מעט גבוה יותר ממה שאתם רוכבים עמו בצפון על אדמה, וציוד תקין באופן כללי.

039

ההתחלה והסיום בחניון הרוֹעָה מול תחנת הדלק

מול תחנת הדלק שבשדה בוקר, יש חורשה קטנה, ובה יהיה מתחם הזינוק והסיום. המסלול כולו נמצא במרחב שבין הכביש המוביל למצפה רמון ורכס חלוקים הצמוד אליו, הכביש הפונה לבסיס חיל האוויר, והרכס היפהפה המוכר לרבים מהרוכבים מאז הונחו עליו הסינגלים הללויה, אבטיח ומנגו.

005

המסלול לוקח אותנו דרומה לאורך הכביש, ודי מהר לאחר הזינוק מוביל אתכם לקיר תלול על הרכס הצמוד לכביש. לכן טיפ ראשון – צאו לפה אחרי חימום הגון. אחרי הקיר הזה, תכנסו לסינגל קצר וירידה למטה חזרה אל לאזור הכביש, ממנו שוב תטפסו למעלה אל הרכס, ואת התפירה החביבה וקורעת הרגליים הזו תעשו בסה”כ שלוש פעמים. בפעם האחרונה כבר תשארו בחלק העליון של הרכס קצת יותר ואז תרדו לנחל הבשור ותרכבו צפונה.

010

עולים חזרה לרכס חלוקים מערבה עם סינגל הארגן ומתחברים לסינגל חלוקים בנקודת החפיפה של הרוכבים, ומשם בסינגל חלוקים בירידה הארוכה שלו, עם הטרסות עד ליציאה לנחל וסכר בוקר.

נבצע חצייה של נחל הבשור ונעלה מזרחה בסינגל יפהפה וקורע אל “המבואה” לסינגלי אבטיח / הללויה / מנגו. אנחנו למעשה נגע קלות בתא השטח המיוחד של שמורת החלמוניות ברכס בוקר – ונטוס חזרה לנחל הבשור בסינגל ששופץ לאחרונה והפך מהיר וכיפי במיוחד.

019

לא נרכוב בסינגל אבטיח במלואו הפעם, אבל פינוק בדמות נגיעה והצצה אליו נעשה גם נעשה: את העלייה הארוכה בסינגל עד לראש הרכס – נפגש עם אבטיח, אבל נפנה ברכיבה יפה ונופית על הרכס צפונה, וממנו ירידה חזרה מזרחה.

034

מציצים בעלייה קשה וארוכה אל מתחם אבטיח-מנגו-הללויה ושות אבל חוזרים מהרכס מזרחה

חוצים את הבקעה, נכנסים לדרך 4X4 בנחל הרועה ורוכבים מזרחה לכיוון חניון הזינוק, במגמת עלייה ארוכה, אבל רגע לפני שתגיעו לסיום תקבלו לופ גיבורים פסיכולוגי שירחיק אתכם מהיעד לסיבוב נוסף.

בנחל הבשור - העובר בבקעה הגדולה בין הרכס הצמוד לכביש לבין מתחמי הסינגלים הללויה ושות. 

בנחל הבשור – העובר בבקעה הגדולה בין הרכס הצמוד לכביש לבין מתחמי הסינגלים הללויה ושות.

המקום שווה את ההתרחקות הזו – חוזרים לחלוקים ולרכיבה בתוך הנחל היפהפה. אתם כבר תהיו די עייפים פה, ומי ששרף את עצמו בהגזמה בקטעים הקודמים יתמודד עם השטח המדברי הטכני עם פחות הצלחה ממי ששומר על עצמו למקומות הטכניים.

שנייה לפני שמגיעים אל הכביש, לוקחים ימינה אל תוך הרכס, ומתמודדים עם שביל הליכה שעבור אופניים הוא רצוף מדרגות וקשיים. מטפסים על הרכס, ויורדים ממנו לנקודת הסיום בחורשת הרועה.

025

חוזרים מערבה בסינגל מגניב בעלייה

מה קורה אחרי הפרולוג?

אחרי בירה, מרק משביע וקצת שחרור על המחצלות, מסתיים שלב הפרולוג וההכנות לסטייג’ 1 מתחילות. על הדרך לכפר הרוכבים בתמנע (נסיעה של קצת פחות משעתיים) נמצא קיבוץ לוטן וסמוך לו קו הזינוק לסטייג’ הארוך של יום שישי. כל הרוכבים יפקידו שם את אופניהם לפני שימשיכו לתמנע (או לחדרי האירוע באליפז ובאילות), לא לפני שיעברו בעמדת המכונאי של Shimano לצורך יישור קו על האופנים: מברשת/סמרטוט על השרשרת, קצת שמן, לחץ בצמיגים וכל מה שצריך כדי שהאופנים יהיו מוכנים לזינוק לסטייג’ 1. ערב ראשון במדבר של סמרתון עומד להתחיל.

מאת: גיאחה עבור סמרתון
רכבו וצילמו: נועה לוריה וגיאחה