שימנו השיקה את קבוצת הדורה אייס החדשה שלה ל 2017 – ה R9100 באמצע 2016, וחיכינו לגלגלים האלה שלקח להם מלא זמן להגיע למזה”ת. היה שווה לחכות: 

מאת: גיא חלמיש
צילום: עופר עברי, גיאחה

 

3 עומקים בליין גלגלי שימנו

יש שלושה עומקי גלגלים בליין הזה: C24, C40 ו C60. את ה24 הם מייעדים לאקסלרציה מהירה ולמטפסים, את ה C40 לשימושי All Around ואת ה C60 להטיה אווירודינמית. קו המוצרים הזה מבלבל- יש לשימנו גרסאות רבות לאותו מוצר: למעצורי חישוק ולמעצורי דיסק, מקרבון ומקרבון ואלומיניום משולבים, וגם בקטע של העומק – יש פה הטעיה כיוון שגרסת הקלינצ’ר שנקראת C40 היא בעלת עומק של 35מ”מ ולא 40מ”מ כמו ששמה מרמז (גרסאות הקרבון הן כן 40מ”מ…).

יש לנו מבחן באתר מהדגם הקודם של הדורה אייס C24, שמאופיין באווירודינמיות מפתיעה, נעימות ונוחות, ולוק קרבון שחור + שקט נפשי שבמשטחי עצירה מאלומיניום. ביחס לגלגל המוכר לי, ה C24, העומק פה עמוק יותר, אבל לא כמו ה 50מ”מ שהופך שגור ונפוץ יותר ויותר במחוזותינו.

מבחינת משקל – ההבדל בין ה C24 המקביל אינו גדול והוא רק בגלגל הקדמי: 674 גרם מול 618 – כלומר הפרש של 56 גרם בלבד (בקדמי הפרש גרם אחד לפי אתר החברה). על כן עולה שאלה מעניינת במבחן- האם יש לו הצדקה או שהוא “תקוע באמצע”? מי אמור להעדיף את גרסת האולאראונד? ואולי דווקא בהפרש משקל כל כך זניח מה C24 הגרסה הצנומה למטפסים היא המיותרת?

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

גלגלי שימנו C40 – מפרט טכני

  • דגם: C40 קלינצ’ר, מעצורי חישוק עם פסי אלומיניום ולמינצית קרבון
  • עומק 35מ”מ
  • רוחב: 20.8
  • משקל קדמי: 674 גרם
  • משקל אחורי: 834 גרם
  • משקל זוג: 1508
  • נאבות עם מיסבים פתוחים
  • מחיר באתר היבואן דאא: 6,799 (מחירון)

גלגלי שימנו

תאור יצרן

כאמור הייעוד הפעם הוא לכל מטרה והאצה מהירה. שימנו טוענים להשקעה מסיבית בדור הזה של גלגלי שימנו באווירודינמיות ולשיפור בקשיחות. החישורים (שפיצים) מונחים בשיטת “OPTBAL” של שימנו- הגלגל האחורי בסדר שפיצים של 2:1- כלומר חצי מהשפיצים בצד הרחוק מהשרשרת (כמעט כולם בונים ככה היום כדי לאזן את כוחות הפידול שמגיעים מצד אחד אל הגלגל ומצריכים הקשחתו בצורה אסימטרית כדי שברכיבה הוא ירגיש מאוזן).  Ofset Rim מתאר הסטה של החישוק שמרחיקה אותו מצד ההינע באופניים, מה שמשפר קשיחות כיוון שמייצר זווית נכונה יותר מול צד הקסטה בנאבה/פלאנג’ים (פלאנג’- אותה לוחית אליה מתחברים החישורים בנאבה). גם הפלאנג’ עצמו רחב יחסית – ומאפשר לקצר את השפיצים, שוב להגדיל את זוויתם ולשפר קשיחות.

גלגלי שימנו

נאבות עם מיסבים פתוחים

תחזוקה – משהו שרובינו מזניחים אמנם. כשחברה כמו שימנו מוציאה מוצר שצריך להגיע לכל חנות ומכונאי בעולם היא חושבת על זה קצת לפני שהיא שרצה קדימה לאיזה פתרון. הגישה של שימנו בתכנון הנאבות היא לייצר פשטות: שימוש בפחות כלים מיוחדים, ואפשרות קלה יותר לתחזוקה.

עוד דבר מעניין ששווה להתייחס אליו הוא תכנון זווית ממשק כדורי המיסבים עם הנאבה- שהיא זוויתית, ולדברי שימנו מפחיתה את רמת החיכוך ומאריכה את חיי המסבים.

חדש!!! יש לנו אפליקציה מעולה- תורידו!

גלגלי שימנו: סקסאפיל ומראה

בניגוד למקובל נתחיל בשלילה- אני לא מסתגל למראה ה C40 שהוא בעצם C35 הזה… זה עומק שלא מתיישב לי בעיניים בכלל ביחס ל50מ”מ. העין כל כך התרגלה לעמוקים שפשוט כל מה שצר יותר נראה פחות סקסי.

השיטה של שימנו ייחודית למדי: הם מרידים משקל ומסיביות מהאלומיניום בגלגל אולם משאירים את פס העצירה. את הדקיקות של האלומיניום הם מגבים עם שכבות קרבון עליונות שמייצרות מבנה קשיח וקל. זו שיטה מבריקה לטעמי כיוון שהיא מאפשרת לנו להנות מכל העולמות של מראה קרבונאז’י מגניב, ביחד עם עצירה חזקה של משטח אלומיניום. לדברי שימנו הקרבון גם מסייע להגדלת הקשיחות. אני מבלה את רוב שעותי על האופניים עם גלגלי קרבון מלא, ואני חייב לאמר שבכל פעם שאני חוזר לגלגלי שימנו, אני מתגעגע מחדש לחוויה הזו של עצירה נעימה ובטוחה יותר. היתרון של ציפוי הקרבון הוא לא רק פונקציונאלי – הוא מצליח לשפר דרמטית את המראה, ולכן בהשוואה לכל גלגל אלומיניום אחר בשוק, השימנו C40 הרבה יותר יפה. הוא מצליח להישאר רק עם פס העצירה מהאלומיניום ורק הוא ויזואלית מוריד מעט את הסקסאפיל- ביחס להכל שחור של הקרבון (חבל שרק מאביק השקיעו בפתרון לפינה הזו). כל זה עניין זמני בלבד, ובעוד שנתיים שלוש – כל מי שיקנה את רמת הדורה אייס כבר כנראה שיהיו לו מעצורי דיסקים על האופניים והחישוקים יהיו בעיקר מקרבון.

בשורה תחתונה אין מה לעשות – אחרי שמתרגלים לקרבון 50 בעיניים שפשוט הופך את האופניים למהירים יותר במראה קשה לחזור אחורה.

גלגלי שימנו

בתחום האווירודינמיות

שימנו טוענים להשקעה מסיבית במיוחד באווירודינמיות בגלגלים האלה. הפיץ’ סטנדרטי: “השקענו המון בתוכנות אופטימזצית אווירודינמיות ובהנדסה מעולה, תכננו פרופיל חישוק ייחודי שעובד טוב יותר מאחרים, ואנחנו יודעים לטפל ברוחות צד ולייצר יעילות מכל זווית רוח”…

אני כבר אקדים את המאוחר ואומר שממש הרגשתי את זה ולא מדובר בסתם טענות (למרות או אולי דווקא בזכות העובדה שהמבחן היה גם על אופניים אווירודינמיים במיוחד). הרכיבה הראשונה שלי אתו כללה את העלייה בנס הרים ואחרי בר בהר ירדנו בצור הדסה. הוא הרגיש בעליה כמו גלגל עליות ובירידה פשוט הדהים אותי באיכות האווירודינמית שלו. אווירודינמיות יש לה תכונה שהיא מורגשת יותר ככל שאתם מהירים. גם במישור – תרגישו יותר תועלת מגלגל אווירודינמי אם אתם יכולים לשבת על 40 קמ”ש ומעלה לתקופות משמעותיות. בירידות במהירויות של 50 קמ”ש ומעלה ההבדלים בין גלגלים אווירודינמיים לכאלה שאינם מוקצנים. המהירות שהגעתי אליה מפחידה, והתחושה היתה שבאמת נעשתה פה עבודה איכותית בתחום. גם במישורים, בישיבה על מהירויות של 40-42 קמ”ש קל יותר לשמר את המהירות ואת הוואטים. אני מעריך שהגלגל הזה, על 35 המ”מ שלו, יותר אווירודינמי מרוב גלגלי הקרבון של 50 המ”מ שמסתובבים שם בשוק, למעט אלה של החברות שבאמת מתמחות ומשקיעות בתחום כמו Zipp, Bontrager, ENVE וה C60 של Shimano עצמה.

גלגלי שימנו

עצירה

פסי האלומיניום האלה פשוט מרגיעים אותי. זו הסיבה ששמרתי על גלגלי שימנו ה C24 הפרטיים שלי למרות שיש לי גלגל קרבון של 50מ”מ: עבור טיולים במקומות הרריים. עד שיהיו לי גלגלי דיסקים אני לא רואה מצב שבו אוותר על הביטחון ואיכות העצירה של פסי האלומיניום, ולטיולים בחו”ל אני נוסע אך ורק עם ה C24 שלי. גם הפעם בנסיעה לרכיבה עם האקדמי בספרד (אם לא ראיתם את סדרת התוכן בווידאו על כך לחצו פה), לקחתי את גלגלי המבחן האלה, שלא אכזבו. רמת הבנייה והאיכות שלהם גם מספקים מעט יותר שקט בהעברות ובטיסות ביחס לגלגלי קרבון מלא.

גלגלי שימנו

עליות

ביצועי הגלגל בעליות מושפעים משני פרמטרים – משקל וקשיחות צדית. המשקל של הגלגלים האלה הוא כ 1505 גרם וזה מבטא את היותם גלגלי All Around – כלומר גלגלים שמבטאים פשרה מסוימת ביחס לגלגלי מטפסים טהורים. אל תבינו אותי לא נכון – זה בהחלט גלגל קל, אבל ביחס לעובדה שמדובר ברמת דורה אייס, הקלינצ’רים של גלגלי שימנו הן הצר (ששוקל 56 גרם פחות) והן הבינוני אינם קלילים ממש. מבחינת משקל היות וזה לא גלגל של 1300 וקצת אני לא יכול לתת לו ציון מדהים לטיפוס. כנראה שמרוויחים פה אמינות, איכות, חוזק, קשיחות, אווירודינמיות… זה לא הגלגל ליבבני המשקל אבל זה גלגל קל ומגיב.

מצד שני הקשיחות הצדית של הגלגל הזה בהחלט טובה יותר מזו של ה C24 מהדגם הקודם שאצלי: תוספת החומר, העומק והרוחב (עלו מ 20.4 ל 20.8), והשיפורים ההדרגתיים במוצר מהדור הקודם הביאו אותו להרגיש יותר יציב וחזק במכות כח. טיפוס בעמידה מייצר תגובה, ובכל אותם מקומות בהם גם בעליות אפשר להעלות מהירות (כמו למשל בתחילת נס הרים), לאווירודינמיות של האול ראונדר הזה יש יתרון. הקשיחות באה לידי ביטוי גם בספרינטים – באימון ספרינטים שערכתי הרגשתי תגובתיות מעולה לכל המקטעים האגרסיביים.

גלגלי שימנו

סיבובים ויציבות

במקרים מסוימים ככל שהחישוקים עמוקים יותר הם נוטים להרגיש מעט יותר מסורבלים מהמקבילים אליהם בעומק נמוך יותר. רמת הביניים פה מספקת איזון נעים בין תזזיתיות היתר שמאפיינת גלגלים שטוחי פרופיל, לבין היציבות המופלגת שיש בעמוקי הפרופיל. תוסיפו לכך את הקשיחות הצדית המצוינת ואת רוחב החישוקים הנוסף (שמציב את צמיגי ה 25 בצורה טובה יותר לסיבובים), ותקבלו מערכת שמרגישה מעולה בפניות.

התחושה שלי עם הגלגלים האלה היא של איזון מושלם בין צרכי קריטריום עצבני, לבין צרכי שליטה במהירויות גבוהות בקו ישר. הן בסיבובים של נס הרים בירידה, והן בסיבובים המהירים של ראש ציפור, הרגשתי מהיר יותר ובשליטה טובה יותר בסיבוב- הקשיחות הצדית גם בהטיה הקיצונית שייצרתי, תמכה בקו הפנייה ורמת השליטה גבוהה. זה גלגל אדיר לבילוי בירידות אלפיניות ארוכות, מהירות ומרובות סרפנטינות (לכתבת 4 מסלולים בדולומיטים כנסו לפה).

גלגלי שימנו

סיכום – פשרה או מצוינות?

אל מול הביטוי “טוב מאוד אבל לא מצוין” הניחו פה שימנו גלגל מאתגר, שכן לרוב הרוכבים הוא עושה הכל מצוין! רק אלה שיכולים להרשות לעצמם להחזיק סט גלגלים ייעודי לכל מסלול – קליל יותר מזה לעליות, או אווירודינמי ועמוק יותר מזה למישורים יחושו בפשרה כלשהי. מצד שני, האפשרות לקחת מוצר אחד שמכסה את כל מה שאתה צריך מאופני הכביש שלך היא האפשרות שמתקיימת אצל רוב הרוכבים – וזה הגלגל בשבילם.
ככל שביליתי עליו יותר, כך למדתי להעריך עד כמה מצוין הגלגל הזה. האווירודינמיות שלו לא פחות ממדהימה וזאת בלי לאבד את החיות והתגובתיות בעליות. הוא משרה בטחון ואמינות-
 סוס עבודה אמין ואפקטיבי. למרות שהוא Dura Ace (רמת הקצה העליון של שימנו) הוא משאיר את הרוח והצלצולים לגרסאות ה Full Carbon ומייצר מוכחות חזקה על בסיס הנדסה וגישה פרקטית, משקל טוב, אווירודינמיות מעולה, קשיחות צדית מצוינת וחווית רכיבה מאוזנת וחכמה.

מאת: גיא חלמיש
צילום: עופר עברי, גיאחה