חיכיתם כל החורף למרוצי האופניים? או אולי אתם דווקא מאלה שלא יודעים מה אנחנו מוצאים בצפייה במירוצי הכביש האלה? לאלה ולאלה: קבלו סקירה כוללת של הקלאסיקות של האביב:

מליוני אנשים צופים בספורט הזה לאורך השנה, ומקבלים מנה מרוכזת ומרתקת של דרמה אנושית ספורטיבית מלאה בהפתעות, תאונות, בריחות הירואיות שנדמות כחסרות סיכוי (ורובן אכן כאלה), אבק בוץ, דם, יזע והרבה דמעות. זה רק חלק ממה שיש לקלאסיקות של האביב – מירוצי האופניים החד יומיים של תחילת השנה להציע.

למה הרוכבים הרציניים, המבינים, מחוברים לקלאסיקות כל כך חזק – לפעמים יותר מאשר לטור דה פראנס? כי במירוצים החד יומיים אין מחר. אין חולצות בצבעים שונים ודרוג מסובך. אין אפשרות לתקן ביום שיתאים לרוכב יותר ויש הרבה פחות פוליטיקה בפלטון – מדובר פה בזיקוק  קל ופשוט של רעיון הגלאדיאטור הספורטיבי המודרני: מזנקים יחד. רוכבים הכי מהר שאפשר. סובלים כהוגן. מי שמגיע ראשון מנצח.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

יש קלאסיקות של מישורים ויש של עליות. יש כבישים ויש דרכים משובשות. יש קירות ותאונות. קהל בכמויות אדירות על הדרך שלעיתים לוקח חלק פעיל במרוץ (או שהכלב שלו בורח לתוך המסלול, ואז אפילו מקבלים קצת אופניים ב”צינור לילה” או ל 10 שניות בתחזית…). מבחני עמידות לרהיטי דרך (תמרורים, מדרכות, אבני שפה ומה שביניהם). כל פנצ’ר קובע גורלות וכל כניסה לסיבוב משפיעה על האינטרוול שתעשה אחריו.

הבריחות של קנצ’לארה ובונן בפאריס-רובא. ההתקפות חסרות הרחמים של ז’ילבר שניצחו עבורו את כל הקלאסיקות לפני שנתיים. ההסטוריה. האכזבות של הינקפי שנה אחר שנה בפאריס-רובא.  הספרינט האינסופי שניצח למארק קאבנדיש את מילאנו-סאן רמו וגילה אותו לעולם. הנסיונות של ניבאלי לזכות בקלאסיקה ללא הצלחה. כל אלו בנו את החומר ממנו עשויות האגדות. ולכן מי שאוהב ומבין מרוצי אופניים אוהב את הקלאסיקות אפילו יותר מאשר את מרוצי הקטעים הגדולים.

בכתבת המבוא לעונה סקרנו את כל סוגי המרוצים ואת השינויים הבולטים לקראת עונת 2013. החודש הקרוב מביא עימו שלל מרוצים חד יומיים מעולים ומגוונים. יש מקום לכולם.

באופניים כמו באופניים. יש מועמדים בולטים ורוכבים מסומנים. אבל הכל פתוח. מספיקה תאונה, החלקה או לשכוח לאכול ולשתות כמו שצריך ואתה בבעיה. הכל ידוע והכל פתוח.

אז הנה מדריך בייקפאנל לקלאסיקות הכביש של אביב 2013. גזרו (או הדפיסו עותק) ושמרו.

איטליה: מילאנו – סן-רמו

תאריך: יום ראשון, 17 במרץ 2013

מרחק: 298 ק”מ

image11

בקצרה: המרוץ הפותח את עונת הקלאסיקות והקלאסיקה הארוכה מכולן. בעבר היה מרוץ של ספרינטרים. בשנים האחרונות מנצחים מגוונים כתלות בהתפתחות המרוץ ובעיקר בקצב בו מטפסים את העליות האחרונות.

הצמד פיטר סאגאן ומורנו מוזר (קנונדייל) הם המועמדים הבולטים לנצחון. כל מי שיכול ינסה לעצור אותם – פביאן קנצ’לארה (רדיושק), שבשנים האחרונות מסומן לחלוטין ותמיד מסיים שני בספרינט. סיימון גראנס מנצח השנה שעברה או מתיו גוס, מנצח 2011 (אוריקה גרין אדג’), וינצ’נזו ניבאלי האינסופי במדי אסטנה החדשים וכל מטפס שישאר לו כח לספרינט או ספרינטר (קאבנדיש?) שישאר לו כח לטפס…

סיום 2012 (תקשיבו לאיטלקית):

תאור מסלול קצר: הקלאסיקה הארוכה ביותר. שתי עליות ב 30 קמ האחרונים. קודם הצ’יפרסה הארוכה יותר אח”כ הפוג’יו הקצרה יותר. מפסגת הפוג’יו יורדים לתוך סן רמו. מי שנשאר בחיים ובדבוקה מנסה כוחו בספרינט.

שידור: השעה האחרונה ביורוספורט, 17:15 (שעון ישראל)

בלגיה: גנט-וולגם

תאריך: יום ראשון, 24 במרץ 2013

מרחק: 235 ק”מ

image08 (1)

בקצרה: האח הקטן של הטור של פלאנדרס. ברוכים הבאים לממלכת בונן וסוסי העבודה הבלגים (גם אם הם נורבגים) שינסו לרכוב מולו. המרוץ של הגדולים והחזקים. בואסון האגן (סקיי), חואן אנטוניו פלצ’ה (וואקאנסולייל), טור הושובד (BMC) ודומיהם. סילבאן שאבאנל וספ ונמרקה ישחקו עם בונן את המשחק בשביל קבוצת אומגה-פארמה.

תאור מסלול קצר: הרבה (11) גבעות קצרות על אבני פאווה. סוד המשחק הוא מיקום, מיקום ועוד פעם מיקום. המאבק על קדמת הדבוקה בק”מ הקודמים לעליות הקצרות מרתק יותר מהעליות עצמן. המרוץ כמו כל המרוצים הקלאסיים בבלגיה הוא מרוץ של השרדות. כל עליה נושרים עוד כמה רוכבים מהדבוקה  ומסיימים את החלק הספורטיבי של יומם. אם יש גשם, החגיגה לצופה משתדרגת והרוכבים מגיעים לרמות מסכנות שאין בשום ספורט אחר. אם מישהו אחר מלבד בונן וקנצ’לארה ינצח זו הפתעה.  זה המגרש שלהם בשנים האחרונות.

שידור: בדרך כלל רק ברשת. לא ביורוספורט.

בלגיה: הטור של פלנדרס

תאריך: יום ראשון, 31 במרץ 2013

מרחק: 255 ק”מ

image07

בקצרה: מלכת הקלאסיקות הבלגיות. המרוץ בה’ הידיעה של טום בונן. הכל כמו גנט-וולגם רק הרבה הרבה יותר חשוב. כל בלגיה לצד הכביש עם בירה ומצב רוח.

בונן נגד קנצ’לארה. יהיו רוכבים אחרים שינסו לשנות את המתווה ויתכן ואף יצליחו אבל זה המרוץ שבו שני רוכבי המישור הטובים בעולם רוצים הכי הרבה. אישית יש לי הרגשה שיהיה מישהו חדש השנה.

תאור מסלול קצר: 16 גבעות שוברות רגליים מרוצפות פאבה פזורות לאורך חציו השני של המרוץ. בכדי שלא יהיה משעמם מטבלים במספר קטעי פאבה רגילים.

סיום 2012:

שידור: יורוספורט בדרך כלל משדרים 4 שעות מהמרוץ מ 14:00 עד 18:00 (כל הזמנים לפי שעון ישראל)

צרפת: פאריס – רובא

תאריך: יום ראשון, 7 באפריל 2013

מרחק: 257.5 ק”מ, 51.5 קטעי פאבה

image10

פרופיל: ברובא הפרופיל אינו משחק תפקיד משום שהמסלול שטוח. במקום זה סופרים את קטעי הפאבה שנשארו לסיום (מתחילים ב 27) וסופרים אחורה וכך זה גם בשידור. הנה הטבלה.

בקצרה: מלכת הקלאסיקות. הגיהנום של הצפון ועוד מיני שמות לתאר גיהנום שובר גוף ונפש לאורך 258 ק”מ של סבל. אם יש גשם תמונות הרוכבים המלוכלכים מבוץ מיצרים טלוויזית ספורט שאין דומה לה באף ענף ספורט. גם כאן פביאן קנצ’לארה וטום בונן נלחמים זה בזה כבר כמה שנים. אם בונן לא הגיע בכושר מספיק טוב לתחילת הקלאסיקות אז כאן הוא כבר יהיה במצב מצוין עם הרבה מרוצים חזקים ברגלי 2013 שלו. סוס שחור אפשרי: טיילור פיני (BMC) שניצח פעמיים את מרוץ ה U23 יגיע סוף סוף להיות חלק חשוב במרוץ גדול (ולא בשלב נג”ש).

תאור מסלול קצר: מסלול שטוח עם 51 קטעי פאבה. לכל קטע שכזה יש מספר מ 27 ומטה (הקטע האחרון מספרו 1). דרוג הקושי של הקטעים נעשה לפי כוכבים. 5 כוכבים מסמל מסלול של אופני הרים… כוכב בודד זה כמעט כביש סלול. המרוץ ‘מתחיל’ בדרך כלל ביער ארנברג (מעבר 16). קטע קשה וארוך שם נעשית הסלקציה המשמעותית הראשונה. מליון צופים עומדים לצד הגדרות במעבר היער עם דגלי פלנדריה והמדינות השונות. אחת מתמונות האפניים החזקות בכל שנת מרוצים. לאחר מכן ינשרו הרוכבים אחד אחד תחת הקצב, התקלות, ההתקפות ותוואי השטח וישארו 1-3 שיתמודדו על הנצחון. בשנים האחרונות גם קנצ’לארה וגם בונן הצליחו לנצח בבריחת יחיד ארוכה של עשרות קילומטרים.

שידור: יורוספורט בדרך כלל משדרים 4 שעות מהמרוץ מ 14:00 עד 18:00 (כל הזמנים לפי שעון ישראל)

הארדנים

חודש המרוצים מסתיים בשלושה מרוצים בשבוע אחד ביערות הארדנים של הולנד ובלגיה. המאפיינים של שלושת המרוצים דומים.

עם ההגעה לארדנים מתחלף אופי המועמדים לנצחונות. מרולרים וספרינטרים שבולטים בקלאסיקות המוקדמות, בקלאסיקות שסוגרות את החודש המסלולים הרריים יותר והרוכבים הבולטים הם אותם מטפסים ספרינטרים שיכולים להתפוצץ על עליה של עד 2 ק”מ בקצב לא הגיוני.

אז המועמדים הם – אלוף העולם פיליפ ז’ילבר (BMC), אלחנדרו וולוורדה (מוביסטאר, ספרד), יואקים רודריגז (ספרד, קאטיושה) שמתחיל את הספרינט רק משיפוע של 20% ומעלה, קונטדור (סקסו-טינקוף) במרוצים בהם יבחר להתחרות, ועוד רבים אחרים כמו אנריקו גספארוטו (אסטנה) מנצח השנה שעברה, סיימון גראנס (אוריקה גרין-אדג’), ניבאלי (איטליה, אסטנה) ומיודענו פיטר סאגאן(קנונדייל) הנפלא. לפני שנתיים לקח ז’ילבר את כל הקופה. שנה שעברה היה צריך לחכות עד אליפות העולם בכדי להנחית את הפצצה על כולם כמו שרק הוא יודע.

הולנד: אמסטל גולד

תאריך: יום ראשון, 14 באפריל 2013

מרחק: 250 ק”מ

תאור מסלול קצר: הרבה הולנדים, הרבה בירה והסיום בקאוברג האימתנית על 20% השיפוע שלה. המסלול שונה השנה ויכלול מספר עליות לא קצרות בשיפועים מגוונים.

סיום 2012:

 

שידור: יורוספורט משדר בדרך כלל שעתיים מהמרוץ (כל הזמנים לפי שעון ישראל)

בלגיה: פלש-וואלון

תאריך: יום רביעי, 17 באפריל 2013

מרחק: 194 ק”מ

image06

תאור מסלול קצר: 194 ק”מ של עליותוירידות שוברי רגליים. אין מקום לנוח. 3 פעמים עולים את ה Nur De Huy האימתנית בפעם האחרונה על מנת לנצח את התחרות.

סיום 2012:

 

שידור: יורוספורט משדר בדרך כלל שעתיים מהמרוץ (כל הזמנים לפי שעון ישראל)

בלגיה: ליאז’ – באסטון – ליאז’

תאריך: יום ראשון, 21 באפריל 2013

מרחק: 257.5 ק”מ

image09

תאור מסלול קצר: מאד דומה לפלש וואלון.בשליש האחרון  המסלול עובר במסלול מרוצי הפורמולה 1 של ספא ובעיירות המקיפות אותו. קוט דה לה רדוט בקילומטר ה 223 מהווה בדרך כלל נקודת מפתח לפני שנסיונות הסולו מכריעים את המירוץ בעודו מתפרק לקבוצות קטנות.

המאמץ ההרואי של ניבאלי ב 2012 מצורף.

סיום 2012:

 

שידור: יורוספורט משדר בדרך כלל שעתיים מהמרוץ בין 16:00 ל 18:00 או קרוב לכך (כל הזמנים לפי שעון ישראל)

ואצלנו?

אחרי ההצלחה של טור ערד ומרוצי ההרים הבינלאומיים, שלושה מרוצי כביש אביבים צפוים בחודש הקרוב על פי לוח התחרויות הנוכחי:

  1. חץ הצפון הנפלא של עידו סירקין בשבת 6.4.2013.
  2. מרוץ עין השופט של מועדון CCC ביום שישי, 12.4.2013.
  3. קריטריום כרמיאל ביום שבת, 27.4.2013.

כל המרוצים יוזנקו מוקדם מאד בבוקר וכנראה שלא ישודרו בשום מקום אבל אולי יצולמו… 🙂