היום המפחיד הגיע ביום התשיעי הוא יום הבדיקות… הקבוצות טוענות שהיו פשלות וארגון איטלקי חפפן בג’ירו מבחינת ניהול הקורונה. יהונתן דוויק מעדכן ממה שקורה בתחרות המגניבה בעולם:

מאת: יהונתן דוויק
צילום: ג’ירו ד’איטליה

קורונה בדבוקה בג’ירו

כשסיימון ייטס חלה בקורונה בסוף השבוע הראשון, כולם ידעו שזו רק הסנונית הראשונה של הקורונה בג’ירו. היום המפחיד מבחינת כולם הגיע לאחר קטע 9, יום המנוחה הראשון שבעידן הקורונה הפך ליום הבדיקות של כל הרוכבים ואנשי הצוות. התוצאות לא היו מעודדות. יותר מעשרה אנשי צוות חולים, ועוד רוכבים של מיצלטון סקוט, יאמבו ויסמה וסאנווב חיוביים לנגיף. 

מיצלטון סקוט, ללא סיימון ייטס ובלי סגל מרשים בלעדיו, לא לקחה סיכון והייתה לקבוצה הפורשת הראשונה בג’ירו 2020. ביאמבו ויסמה של סטיבן קרווזויק חיכו ממש עד לשנייה האחרונה, ההולנדי שהיה טוב באתנה וחמישי בדירוג הכללי נדבק בקורונה ויצא מהסיפור, אבל הדומסטיקים הטובים שלו עוד יכלו להוציא משהו מהמירוץ, ובקבוצה לא קפצו על הזדמנות היציאה. בסופו של דבר הצהובים שחורים מהולנד וגם מאוסטרליה פרשו מהמירוץ, והותירו אותו כשהוא בסכנת ביטול כללי.


קבלו BIKEPANEL גם בטלגרם


בקבוצת סאנווב זה היה הפנצ’ר המצוין מייקל מתיוס, אבידה גדולה למירוץ ולגרמנים לפני שבוע הגבעות. במקרה של מתיוס הדברים נעשו אחרת, בסאנווב רוכב גם וילקו קלדרמן, שני בדירוג הכללי ובכושר אדיר, ובקבוצה ממש לא התכוונו לוותר על ההזדמנות של קלדרמן לעשות משהו גדול בג’ירו הזה. מתיוס חזר הביתה, אבל קבוצת סאנווב נותרה כולה במירוץ, לקראת השבוע המכריע של המוביל שלה.

עם שתי קבוצות בחוץ והתפשטות שנראית יותר מחוסר מזל, השאלות הקשות התחילו לעלות. התשובות מטרידות מאוד: רוכבים סיפרו כי במלונות מסוימים אכלו הצוות והרוכבים ליד אורחי המלון הרגילים, סיפרו על חוסר הקפדה בקווי הסיום, והתמונה התבררה: כל מה שנעשה מצויין בטור דה פראנס לא קרה באיטליה. המעטפת האיכותית של הטור דה פראנס שמרה את המירוץ סטרילי לחלוטין מהסביבה והמירוץ הסתיים בלא חולה אחד בפלוטון, אולם בג’ירו מארגני המרוץ RCS חיפפו בשמירה על הרוכבים, והגיעו קרוב, קרוב מדי, למצב שאין ממנו המשך של המירוץ. 

כמובן שהרוכבים והקבוצות לא נשארו חייבים: בקבוצת EF1 שלחו מכתב לאיגוד האופניים הבינלאומי ולמארגני הג’ירו בו ביקשו לסיים את המרוץ ביום המנוחה בשלישי הבא, לפני שצפויים להתגלות חולים נוספים. אחר כך התפרסם כי 17 מאופנועני המשטרה שמלווים את הג’ירו נמצאו חולים בקורונה! מספר לא יאמן שגרם ללחץ נוסף על ביום מוקדם של המירוץ ורוכבים סיפרו לתקשורת על ההרגשה הלא בטוחה בג’ירו. אז מה יעלה בגורל השבוע השלישי? כרגע ב UCI ואצל מארגני המרוץ אין כוונה לבטל את השבוע המכריע באלפים, אבל הם תלויים ברשויות האיטלקיות, בקבוצות ובדעת הקהל, ובעיקר בתוצאות הבדיקות של יום המנוחה השני, יום שיכול להיות אקורד הסיום העצוב של ג’ירו 2020.

המאבק על החולצה הוורודה מצטמצם

לרוכבי הדירוג הכללי לא היה הרבה מה להרוויח בשבוע הגבעות והרבה מה להפסיד. אחרי שבוע ראשון שנגמר בלי גרניט תומאס, אלכסנדר ולאסוב וסיימון ייטס, רוכבי הדירוג סבלו בשקט בגבעות ובגשם ורצו בעיקר לעבור את השבוע ולהגיע לקטעי ההרים באלפים. עבור סטיבן קרוזוויק המטרה לא הושגה, ההולנדי של יאמבו הוא הרוכב הבכיר ביותר שמצא את עצמו חיובי לקורונה, והרומן עם הג’ירו נגמר רע, לא בפעם הראשונה, לקרוזוויק ויאמבו ויסמה.

סיום בפסגה זכינו לראות רק פעם אחת השבוע, בקטע התשיעי. את הפסגה הגשומה חצו ראשונים מקבוצת המובילים פוגלסנג וקלדרמן. וילקו קלדרמן ההולנדי של סאנווב נותן את מירוץ חייו בג’ירו הזה, הוא המטפס הטוב ביותר מרוכבי הדירוג ונמצא במקום השני אחרי אלמידה. לקלדרמן יש ברזומה מקום רביעי בוואלטה אספניה של 2017 ושביעי בג’ירו של 2014. על תקן המוביל המפתיע עד כה בג’ירו עם שבועיים ראשונים מעולים, קלדרמן יודע שאם הוא יביא את הכושר לאלפים, מקום בפודיום או אפילו יותר, זו לא הגזמה.

אלמידה, פוצוביבו וניבאלי התקשו על השיפועים הגבוהים של הסיום, או השקיעו פחות, ואיבדו עשרים שניות לצמד הצפון אירופאי, זמן לא קריטי בשלב כזה של המירוץ.

מסע הישרדות בכפרי מרכז איטליה

מהשלב הזה יצאו בפלוטון למסע הישרדות כנגד הירידות המהירות של הכפרים במרכז איטליה, הגשם שהופיע בכל יום ועוד גורמים שאפשר להשפיע עליהם. הבריחה קיבלה אישורי יציאה בקלות לרוב וזמן נוח, ודבוקת הדירוג רכבה בלי התקפות או התפצלויות על הגבעות והמישורים.

מעבר לקורונה של קרוזוויק, הרגע הגדול של השבוע בדירוג הכללי היה בירידת הסיום של הקטע העשירי לעבר העיירה טורטורטו. הקבוצה גלשה יחדיו אל קו הסיום כשיאקוב פוגלסנג שמע את הבום שכל רוכב אופניים מכיר. בלי תמיכה מרכב הקבוצה, בלי רוכבים בתכלת לצידו, פוגלסנג איבד זמן יקר וכואב, לא פחות מדקה וארבעים שניות, על פנצ’ר קטן, הדני של אסטנה ירד מפסגת המובילים לפיגור של שתי דקות מאלמידה.

נגד השעון בשבת היה נקודת המפנה החשובה של השבוע. אלמידה הפורטוגלי בורוד היה נהדר על אופני נגד השעון שוב, והרוויח זמן על כל יריביו. הרוכב שהגיע לאיטליה בתור מחליף עושה ג’ירו מדהים ומפתיע, וכל יום שעובר הוא מתחיל להתקרב יותר ויותר אל הגביע במילאנו.

האיטלקים, לא רוכבי נגד שעון גדולים, פתחו פער של 2:30 דקות מהחולצה הורודה, כמו רפא מייקה, וביום ראשון הם יהיו חייבים להתחיל להרוויח בחזרה זמן על אלמידה. וילקו קלדרמן המשיך את המירוץ המרשים שלו עם איבוד קטן של עשר שניות לאלמידה. יאקוב פוגלסנג עם יום חלש נוסף שנגמר כשהוא ארבע דקות פער, זמן קשה להשגה עבור המוביל של אסטנה. 

השמות הגדולים של השבוע השלישי

ג’ואאו אלמידה – לפני השבוע הגדול של הג’ירו המאבק על הורודה פתוח ורחב. ג’ואאו אלמידה, מוביל המירוץ, נראה מצויין מיום ליום. הפורטוגלי הרוויח זמן נהדר בנגד השעון, שיחק את המשחק של שאר המובילים בהרים ובגבעות, וניצחון מפתיע ממנו כבר לא נראה מופרך לגמרי. בגראנד טור הראשון בחייו, ברור שלאלמידה יש חוסר של ניסיון עם העליות של האלפים והוא עוד לא עבר את הקושי המנטלי והפיזי של השבוע השלישי. כבר 12 ימים שהחולצה הורודה על כתפיו של אלמידה, ותהיו בטוחים שהוא לא יוותר עליה בקלות. 

וינצ’נזו ניבאלי – הוא כמובן האיש עליו כולם מסתכלים. הכריש המנוסה עשה שבוע שקט, ערני ובלי טעויות, כמו בספר, אבל הנגד שעון של שבת צריך להוציא אותו משלוותו. הפער עלה ל2:30, וניבאלי כבר לא מגיע כמו שרצה לאלפים. הניסיון והיכולת המעודדת יכולות להכריע את הסיפור לטובתו של ניבאלי, ויש לו שבוע ארוך וקשה בדרך לחריטה שלישית על הגביע של הג’ירו. 

דומיניקו פוצוביבו – בפעם הקודמת שדומינקו פוצוביבו הגיע לג’ירו, הוא היה הפועל הבכיר של הרוכב מעליו. לקראת הוואלטה של 2019 יצא פוצוביבו לאימון בגבעות קלבריה שבדרום איטליה. בפנייה צרה הגיח מולו רכב מסחרי והתנגש בגופו הקטן (1.60, 50 קילו) בעוצמה. פוצוביבו שבר רגל, אגן, ובגיל 36 אמר לאישתו בבית החולים “הם גמרו את הקריירה שלי”.

אבל פוצוביבו החליט לא לוותר. לאט ובהתמדה הוא חזר לרמתו, ובג’ירו הזה הוא מגיע לשיא. באתנה הוא היה חזק, הוא היה בולט והתקפי לאורך השבוע השני ואיבד כמו חברו ניבאלי זמן יקר בנגד השעון. 2:30 דקות מאחוריי אלמידה, פוצוביבו יצא החל מהיום לשבוע החשוב בקריירה שלו. בגיל 37, עז ההרים מאיטליה לא מתכוון לוותר, הוא כבר עבר את החוויה הקשה ביותר לרוכב, והמשיך בדיוק בשביל הרגעים האלה, והחולצה בורוד.

רפא מייקה – של בורה היה שקט ויציב לאורך השבועיים האחרונים, עם קבוצה חזקה לצידו הוא רוצה להיות על הפודיום, והוא מגיע מוכן לשבוע המכריע.

וילקו קלדרמן – טיפס מצויין לאורך השבועיים האחרונים, אבל כמו פוצוביבו, עוד לא ראינו אותו מגיע ככה לשבוע שלישי והוא יהיה חייב להיות ממוקד ומוכן לשבוע קשה.

יאקוב פוגלסנג – מגיע לאחר איבוד זמן מרגיז, אך אסור לשכוח שהוא טיפס נהדר עד כה, והדני של אסטנה עוד לגמרי בתוך המשחק, והוא לא מתכוון לוותר.

הקטעים הקרובים בג’ירו

מה מחכה באלפים – רגעי ההכרעה של ג’ירו 2020 מתקרבים בצעדי ענק, ואתם בבית צריכים להיות מוכנים לקראת הימים הגדולים של מהדורה 103, הקטעים ההרריים של האלפים בצפון איטליה.

קטע 15, 18.10 יום ראשון, בסיס חיל האוויר ריבולטו – פינצאוולו

מהבסיס ממנו יוצאים מטוסי הסילון שמציירים את דגל איטליה בשמי הקטע האחרון, יצאו הרוכבים לקטע הררי של 185 קילומטרים. לאורך הקטע יטפסו שלושה עליות בדרגה 2, לפני ההגעה לטיפוס האחרון בפינצאוולו, 14 קילומטרים על שמונה אחוזי שיפוע. הסיום הקשה יחייב את רוכבי הדירוג הכללי לצאת מהמחבוא מאחוריי קבוצותיהם ולהתחיל להכאיב אחד לשני, וליצור פערים בפסגת הדירוג. אלו יהיו 14 קילומטרים חשובים לסדרי הכוחות בשבוע השלישי, ומרתקים מול הטלוויזיה בבית. 

קטע 16, 20.10 יום שלישי, אודינה – סן דניאלה די פירולי

לאחר יום המנוחה השני ובתקווה כי לא ימצאו חולי קורונה חדשים, יצא הפלוטון לקטע גבעות. בשבוע הראשון או השני זה יכל להיות יום די רגוע אצל רוכבי הדירוג, אך בשבוע השלישי אני מאמין שנראה הרבה בלאגן על העליות הקצרות. הקטע מסתיים בשלושה הקפות על גבעה של 3 קילומטרים בתשעה אחוזי שיפוע, שמגיעים בשיא ל15, עלייה לא פשוטה שתוציא מאיזון מי שיגיע לא מאופס. קטע עם פוטנציאל פיצוץ גדול מאוד, לא כדאי לפספס.

קטע 17, 21.10 יום רביעי, באסנו דלה גרפה – מדונה די קמפיגליו

יום ארוך של עליות ארוכות בבלוק ההרים. הרוכבים יטפסו בקטע יותר משישים קילומטרים של עליות מדורגות, ללא ספק אחד הימים המפרכים של המירוץ. לאחר הפורצ’לה ולבונה והבונדונה, עליות של 20 קילומטרים כל אחת, תגיע עליית הסיום למדונה די קמפיגליו, עלייה של 12 קילומטרים שתסחוט את מובילי המירוץ אל סף היכולת.

קטע 18, 22.10 יום חמישי, פינזולו – לאגי די קאנקנו

כנראה שרק כמעט קטע המלכה של ג’ירו 2020, אבל ללא ספק מועמד רציני לתואר. כמובן שעדיין אסור להתלהב לגמרי, רק באמצע השבוע הבא יוכלו מארגני המירוץ לדעת האם מעבר הסטלביו יהיה מוכן למעבר הרוכבים, אבל אם השמיים ירגעו בשבוע הבא נקבל יום מכריע בצורה הכי כואבת שאפשר. הקטע יפתח בעליות קשות שיחממו את הרגליים של הרוכבים, ומשם מישור כל הדרך לסטלביו, 24.8 קילומטרים על 7.4 אחוזי שיפוע ופסגה בגובה 2746 מטרים. העלייה הכי יפה שיש לאיטליה להציע תהיה גם אחת החשובות ביותר של הג’ירו, ביום מקפיא על הכביש ולוהט בבית.

קטע 20, 24.10 יום שבת, אלבה – ססטרייר 

לאחר קטע מישורי יחזרו הרוכבים אל ההרים, ועוד איזה הרים. קטע המלכה של הג’ירו ד’איטליה יכלול שלושה עליות בדרגה 1 ועוד עלייה בדרגה 2, והכל ברצף של 150 קילומטרים, רק עליות אדירות וירידות מהירות. מהעיר המערבית אלבה ירכבו במישור אל הקול דל’אנג’לו, איזואר, מונטג’נבר ועליית הסיום לססטרייר, רצף הרים קטלני בין צרפת ואיטליה, קטע המלכה של הג’ירו, תענוג לשבת. 

קטע 21, 25.10 יום ראשון, מילאנו – מילאנו

הג’ירו של 2020 יסתיים ב”מבחן האמת”, קטע נגד השעון של 16 קילומטרים שטוחים לחלוטין. הקטע האחרון של המירוץ, הזמנים בו יקבעו את מנצח המירוץ וזוכה החולצה הורודה. ביום ראשון הקרוב המאבק יוכרע בסמטאות העיר האופנתית בצפון איטליה, ויהיה מנצח 103 בג’ירו ד’איטליה. 

הגעתם עד פה? אתם חייבים להצטרף:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים