ה”וואלטה אספנה” שמתחיל בשבת הקרובה – 22.8 – אולי אינו פופולארי כמו הג’ירו והטור אבל לא נופל מהם ברמת הקושי והעניין. הגראנד-טור הספרדי התייצב רק באמצע המאה הקודמת לאחר ההצלחה של שני מקביליו באיטליה וצרפת. לאורך השנים מיקומו של הוואלטה בסוף העונה (מ-1995) וההתמקדות ברוכבים ספרדיים (10 מנצחים ספרדיים ב-15 המהדורות האחרונות) הורידו מרמת העניין התקשורתי אך השנה הליינ-אפ שלו הפך להיות לוהט במיוחד!

מאת: יניב שור
צילום: RCSSPORT@ANSA

ראשי

ה”גלקטיקוס” של וואלטה 2015

זה התחיל בהכרזה של וינוקורוב (מנהל קבוצת אסטנה) כבר במהלך הטור, שניבאלי ירכב לצד פאביו ארו את הוואלטה. ביחד עם מיקל לנדה, פאולו טירלונגו, דריו קטלדו ולואיס לאון סנשז, נשאלת רק השאלה מי יביא מים מהרכב של אסטנה… זו נבחרת חלומות עתירת כישרון, מאוזנת מבחינת ניסיון ורעבה להישגים לאחר טור דיי מאכזב.

בנוסף, לאחר הטור הודיעו כמעט במקביל כריס פרום וניירו קואינטנה כי גם הם מצטרפים. פרום בניסיון לעשות דאבל היסטורי וקואינטנה אולי כדי לעשות את מה שלא הצליח לעשות בטור – לגבור על פרום ולעמוד בראש הפודיום. הציוץ של פרום לקראת הנג”ש הקבוצתי בשבת יכול ללמד אותנו משהו על המסלול הייחודי שנבחר לפתוח את הוואלטה על חוף הים…

 

 

משלימים את הגברדיה: וולוורדה לצידו של קואינטנה במוביסטאר, טי-ג’יי ואן גרדרן (BMC) שפרש מהטור בעקבות מחלה כשהוא במקום השני הכללי ודומיניקו פוזביבו של AG2R שנפצע דיי קשה בג’ירו והתאושש בזמן לוואלטה. התמונות מהאירוע הזה לא נעימות לצפייה אבל בסופו של דבר הפציעה של פוזביבו לא הייתה קשה כמו שנראה בהתחלה. אם פוזביבו יצליח לשמור על הקצב בעשרות הירידות שצפויות לו בוואלטה, מגיע לו פרס מיוחד רק על היכולת להתעלם מהפחד של מי שזה כבר קרה לו.

 

 

לצידו של ואן-גרדרן ב-BMC ירכב סמואל סנשז הותיק ואפילו “פוריטו” רודריגז עם עוד שני נצחונות בטור יחתים כרטיס. למעשה רק קונטאדור נעדר ולא יוכל להגן על תוארו מהשנה שעברה.

לצד הדרוג הכללי, רוכבים מצוינים נוספים ינסו להציל את העונה בוואלטה, ובתוכם אלוף העולם לשעבר פביאן קאנצ’לרה (TREK) מנצח פריז-רובה 2014 ניקי טרפסטרה (Etixx Quickstep) ונאסר בוהאני הספרינטר הכשרוני של קופידיס. טום דמולין וג’ון דגנקולב יעמדו בראש הרכב חזק מאוד של ג’יאנט-אלפסין לקטעי המעבר כאשר הספרינטר מרסל קיטל לא מתאים למסלול הוואלטה ומוצא עצמו מחוץ להרכב.

 

1

פתח את העונה בצורה חלומית אבל לא הצליח לבא לידי ביטוי בטור – ג’ון דגנקולב. בתמונה: מנצח את מילאן-סאן רמו 2015

 

פייר רולאן מיורופקאר, רפא מייקה מטינקוף-סקסו וג’ובאני ויסקונטי ממוביסטאר יתחרו במטפסים הספרדים על נצחונות בקטעי ההרים ועל החולצה המנוקדת. יקיר הפאנל פטר סגאן משלים את רשימת הרוכבים המאוד מכובדת לוואלטה 2015 בתקווה שללא הצורך לדאוג לקונטאדור יצליח להיפטר מתסמונת המקום השני.

 

2

סאגן מחזיק אצבעות לעצמו. גם אנחנו

 

 

עם רשימת משתתפים כזאת נשאר רק לשפשף את העיניים ולשאול “בוואלטה?!”

זה לא שהמרוץ לא זכה לשמות גדולים על הפודיום בעבר הקרוב וביניהם קונטאדור, ניבאלי, פרום, וולוורדה, קאדל אוונס, דניס מנצ’וב ואפילו וינוקורוב ב-2006, אך למרות זאת הוא לא התרומם לרמת העניין הבינלאומי בטור דה פראנס ובג’ירו. לדוגמא, בשנת 2012 ראינו מרוץ בלתי נשכח והצגה אדירה של קונטאדור אבל הפודיום היה כל-ספרדי (קונטאדור, וולוורדה ורודריגז. פרום היה רביעי) ופחות טוב לגראנד-טור שאמור להיות בינלאומי. ב-2013 חזינו בנצחון דיי מדהים של כריס הורנר האמריקאי הצנום שהיה אז בן 40+ וגבר על ניבאלי, וולוורדה ורודריגז. נצחון מדהים, יחיד מסוגו, אבל השאיר תחושת חמיצות לגבי הרמה הכללית של המרוץ, ותהיות רבות – האם יתכן…?

ב-2011 ניצח חואן-חוזה קובו את פרום ווויגינס לאחר שהגיע משום מקום וגם חזר לשם לאחר הנצחון החד פעמי הזה.

בנוסף, הסמיכות של המרוץ לאליפות העולם בספטמבר גרמה בעבר לחלק מהקלאסיקנים והמאיצים לפרוש במהלכו כדי לנוח לקראת אליפות העולם. כל אלו לא תרמו לפרסטיז’ה של הוואלטה לאורך השנים. כבר בשנה שעברה היה שינוי מרענן עם הקרב בין פרום לקונטאדור (מאוכזבי הטור של 2014) ואנחנו מקווים שוואלטה 2015 תמשיך את אותה המגמה.

 

הנה קטע 17 ממהדורת 2011, פרום אומנם גבר על קובו בקטע הזה, אבל הפסיד את המרוץ בסופו של דבר ב-13 שניות – ההפרש הקטן ביותר בתולדות המרוץ. איפה פרום היום ואיפה קובו. עוד מקרה של הבלחה קיצונית מדי וחשודה לנצחון:

 

 

המסלול – מטפסים עם טוויסט

המסלול בנוי בצורה דומה לג’ירו ולטור, עם נג”ש, קטעי מאיצים וקטעי מעבר במהלך השבוע הראשון, וקטעי הרים גבוהים יותר לאחר יום המנוחה הראשון ולקראת ההכרעה במדריד. בהסתכלות לעומק יש במסלול מספר שלבים מעניינים במיוחד ולא שגרתיים. בשלב השני – ביום ראשון הקרוב (בשבת יהיה נג”ש קבוצתי קצר וטכני על חוף הים, יניב תמונות יפות אבל לא מעבר לכך) הרוכבים יכנסו למסלול על גבול יכולות הטיפוס של הקלאסיקנים עם עליה ברמה 3 אחרי 110 ק”מ ועוד אחת בסיום השלב! מסלול מאתגר עבור יום המרוץ הראשון למעשה.

 

 

3

פרופיל שלב 2

 

 

כל השלבים של השבוע ראשון נראים כאילו מישהו הכניס טוויסט קטן בעלילה שרק נותר לחכות בסבלנות ולראות איך הוא משפיע- למשל עליות קשות בתוך שלבים למאיצים וקלסיקנים. שלב 3 הוא שטוח למעט עליה אחת ברמה 1(!) באמצע השלב. שלב 4 גם הוא שטוח אבל כולל קיר קצר לפני הסיום. שלב שש כולל שוב שתי עליות ברמה 3 וסיום בעליה.  

התחרות על הדרוג הכללי תפתח רישמית בשלב 7 (יום שישי 28 באוגוסט), עם סיום בעליה מדרגה 1. לכאורה זה נראה קלאסי לבליץ של כריס פרום, אם נותר לו משהו אחרי טור דה פראנס ברגליים. אפילו אם סקאיי יגיעו שוב עם אותה טקטיקה, יישום התקפה כזאת בשלב 7 עשוי לחשוף את פרום לשבועיים מתישים של התקפות נגד. יכול להיות שבסקאיי יחכו קצת לקטעים מתאימים אחרים בהמשך המרוץ.

 

 

4

פרופיל שלב 7

 

 

 

אחרי עוד מסלול לקלאסיקנים בשלב 8, יגיעו המתחרים לשלב התשיעי (יום ראשון 30 באוגוסט) בו יפגשו פעמיים את הקיר של Alto de Puig Llorenca. העליה מדורגת 2 מכיוון אחד ו-1 מהכיוון השני (כולל 19% על פני כחצי ק”מ!) שהוא גם סיום השלב. שוב שלב מעניין שיכול להוות פקטור במאבק על הדרוג הכללי ובכל מקרה צפוי להיות מרוץ אופנים משובח.

 

 

5

פרופיל שלב 9

 

6

והסיומת בנפרד

 

 

כל זה נראה קצת כמו משחק ילדים לעומת שלב 11 האימתני באנדורה (יום רביעי, 2 בספטמבר) – שיני מסור כאלו לא נראו לאחרונה בגראנד-טור – הרגלים כואבות רק מלהסתכל על זה. השלב הזה מגיע מיד לאחר יום המנוחה הראשון וצפוי להפריד את הטוענים לכתר מאלו שרק יחלמו עליו. 5 פסגות מדורגות על פני 140 ק”מ במסלול חצי מעגלי שרובו ככולו מעל 1000 מטר, כמעט 5000 מטר של טיפוס מצטבר! איזו חגיגה למטפסים ואיזה סיוט לכל השאר. ביום רביעי בערב כבר יהיה לנו מושג מי הגיע מספיק רענן לגראנד-טור הזה ויתמודד על הפודיום ומי מתפרק.  

 

7

פרופיל שלב 11 – 5000 מטר טיפוס באנדורה על גבול צרפת ספרד. אאוצ’!

 

 

 

שלב 14 בחבל הבאסקי (שבת, 5 בספטמבר) יאתגר שוב את המטפסים עם כ-2000 מטר טיפוס בחלקו האחרון ושוב סיום בעליה, הפעם אל Fuente del Chivo. שלבים 15 ו-16 שמגיעים אחריו (ראשון-שני) גם הם שלבים הרריים שמסתיימים בעליות קשות, ומדובר על סידרה של שלושה ימים מכריעים וקשים מאוד לפני יום המנוחה השני. בקטע 16 יש לא פחות מ-7(!) עליות מדורגות.

 

8

פרופיל שלב 14 – 2000 מטר טיפוס בשליש האחרון של הקטע הארוך ביותר בוואלטה 2015

 

9

פרופיל שלב 16 – 7 עליות מדורגות!

 

ביציאה מיום המנוחה – שלב 17 – ירכבו המתחרים נג”ש שטוח אך טכני ברחובות Burgos לאורך כמעט 40 ק”מ. לפני ההגעה לשלב 20 ולקטע 21 של המאיצים (אלו שישרדו) במדריד יעברו הרוכבים עוד שני קטעי הרים בינוניים בשלבים 18-19 – מסלולים לא מאוד קשים אבל תחת הלחץ של מזעור הנזקים בשבוע האחרון למרוץ הכל יכול לקרות.

בשלב 20 (שבת 12 בספטמבר) – השלב המכריע לפני מדריד – בחרו המארגנים לסיים את השלב בירידה – החלטה מעניינת בפני עצמה ולא שגרתית שיכולה לספק לנו דרמה במורד לפני שחותמים את הדירוג הכללי. לפני כן יטפסו המתחרים לא פחות מארבע עליות בדרגה 1, כאשר המסלול כמעט מעגלי והרוכבים עולים ויורדים את אותם מעברי הרים (מכיוונים שונים) פעמיים. המסלול הזה מבטיח חוויה לצופים שיגיעו למסלול ויכול להיות מאוד מעניין אם ההפרשים בעשיריה הראשונה יהיו קטנים.

 

10

פרופיל שלב 20

 

לסיכום, מסלול הוואלטה השנה בנוי למטפסים וממש לא אטרקטיבי למאיצים. יש לא מעט קטעי מעבר הרריים שיעודדו קבוצות בריחה גדולות ויעניקו הזדמנות לקלאסיקנים ולפנים חדשות על הפודיום. קטע הנג”ש לא ארוך מספיק כדי להוות משקל נגד לקטעי הטיפוס בהרים אך חלקו בתוך העיר ויכול לגרור נפילות ופציעות במיוחד אם יתבצע על כבישים רטובים. המסלול ההררי יקשה ל הבליץ וגמרנו של פרום וסקאיי ונצחון של פרום יהיה חייב להסתמך על יכולות הטיפוס שלו לאורך כל המירוץ.

 

מאת: יניב שור

צילום: RCSSPORT@ANSA
מודעה 920 על 250