אחרי חורף קשה וקר מרגישים את האביב באויר. ריח הפריחה, הימים המתארכים, השמים הכחולים וכמובן מרוצי הקלאסיקות.

מאת: אורן ארד
צילום: גיאחה

עונת מרוצי הכביש מתחילה בינואר כאשר עדיין קשה להתחרות באירופה הקרה וגוררת את רוכבי הסבב העולמי למקומות חמים בתקופה זו כגון אוסטרליה, דרום אמריקה והמפרץ הפרסי. המרוצים החשובים באמת מתחילים בחודש מרץ באירופה עם מרוצים השלבים המוקדמים כגון פריז-ניס, טיראנו אדריאטיקו והוואלטה קטלוניה. אבל בעוד אלו משמשים בעיקר כמחממי רגליים לקבוצות רוכבי הדירוג הכללי אשר בונות את תוכניות הגראנד טורים שלהם, הזירה האירופאית נערכת במקביל לתקופת המרוצים החד יומיים – הקלאסיקות.

מהן הקלאסיקות?

הקלאסיקות הם מרוצים בעלי ותק של עשרות שנים. אלו מרוצים חד יומיים יוקרתיים כאשר מתוכם חמשת המרוצים החשובים ביותר מכונים ה״מוניומנטים״ והם מילאן סן רמו, טור אוף פלאנדרס, פריז-רוביי, ליאז׳-באסטון-ליאז׳ ואיל-לומברדיה.

המרוצים זוכים לכינוי “קלאסיקות” משום שהם מתקיימים פחות או יותר באותו האופן ועל אותם המסלולים מאז היווסדם בתחילת המאה העשרים וחלקם עוד במאה ה-19. המרוצים עברו אז בנתיבים היחידים שהיו קיימים דרך שדות, שבילים צדדיים בין כפרים ודרכים מרוצפות אבנים. כיום לא היו מתכננים אף מרוץ אופני כביש בדרכים כאלו (אלא אם כן מנסים לחקות קלאסיקה) ועד היום סימן ההיכר המובהק של הקלאסיקות הן אותן הדרכים אשר שבימינו יכולות לאתגר ג’יפון ממוצע. עצם קיומם של המרוצים הללו משאירים את הדרכים העקלקלות כפי שהיו עד כדי שהרשויות המקומיות דואגות לתחזק ולשמר אותן כדי שיהיו מוכנות להגעת הרוכבים בכל שנה. השביל המפורסם שחוצה יער ארנברג לדוגמא, עליו עוברים בכל שנה רוכבי פריז-רוביי סגור לתנועה בכל השנה ונשאר קיים, ואף משופץ בתחילת כל אביב רק לכבוד מלכת הקלאסיקות.

פשוט וקשוח

קלאסיקות האביב הן יעד בפני עצמו עבור רוכבים רבים לא פחות מכך שהטור דה פראנס הוא היעד של רוכבי ה-GC, מעצם טבעם כמרוצים חד יומיים, הקלאסיקות מתנהלות כמרוץ אופניים שונה ממרוצי שלבים. פה אין חישובי זמנים, אין נקודות בונוס, אין חולצות מוביל צבעוניות ואין אסטרטגיות ארוכות טווח. מי שעובר ראשון את הקו מנצח. זה הכל! עובדה פשוטה זו הופכת את הצפייה במרוצי הקלאסיקות למסעירה ומותחת כאשר ברור שכל מהלך על הכביש יכול להפוך את התוצאה.

הרוכבים שמתמחים בסוג זה של מרוץ שונים במהותם ממנצחי טורים. הם אגרסיבים, יוזמים, עבי שריר, קשוחים וחזקים. הם מהסוג של טום בונן ופביאן קנצ’לרה, ובימינו גרג ואן אברמט (CCC), פיליפ ז’ילבר (דקונינק קוויק סטפ), ניקי טרפסטרה (דירקט אנרג’י), ג’ון דגנקולב (טרק סגפרדו) ופיטר סגאן (בורה הנסגרו).

צבעוני ורועש

מרוצי הקלאסיקות גם ממחישים עד כמה ספורט האופניים אהוב על הקהל האירופאי אשר מגיע בהמוניו לצפות במרוץ באווירה מחשמלת של שמחה, צבעים, רעש ובירה – הרבה בירה! באזורים אסטרטגיים לאורך המרוץ כגון גבעות הפאבה המפורסמות של פלאנדריה, או שבילי האבנים בין פריז לרוביי מוקמים מתחמי ענק של אוהלים, ושולחנות עם אלפי אנשים שמעבירים את היום עד להגעת הרוכבים, אז הם כבר מבושמים דיו כדי לשמש מפגן עוצמתי של עידוד לרוכבים ותפאורה ססגונית לשידורי הטלוויזיה.

המרוצים החשובים מתקיימים בדרך כלל בסופי שבוע או ימי ראשון, אז קדימה, רשמנו לכם את התאריכים. פנו את אחר הצהריים, הצטיידו בהרבה בירה, משהו לנשנש, ועוד קצת בירה, והיכנסו לזירת הגלדיאטורים הכי אינטנסיבית שיש על הכביש. כדאי לצרף כמה חברים טובים, עדיף מהסוג שיודע לצפות במרוץ אופניים, אבל אם יש הזדמנות להדביק למישהו חדש את החיידק – אדרבא – רק תהיו מוכנים להסביר מהי בריחה…

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

לו”ז הקלאסיקות 2019

  • אומלופ הט-נויזבלד בלגיה 02/03/2019
  • קרון-בריסל-קרון בלגיה 03/03/2019
  • סטרדה ביאנקה איטלה 09/03/2019
  • מילאן-סן-רמו איטליה 23/03/2019

מרוצי האבנים המרוצפות (הפאבה)

  • E3 בינקבנק בלגיה 29/03/2019
  • גנט-וולגם בלגיה 31/03/2019
  • דוורז-דור-וולנדרן בלגיה 03/04/2019
  • טור אוף פלאנדרס בלגיה 07/04/2019
  • שלדרפריז’ בלגיה 10/04/2019
  • פריז-רוביי צרפת 14/04/2019

מרוצי חבל הארדנים

  • אמסטל גולד רייס הולנד 21/04/2019
  • לה פלש וואלון בלגיה 24/04/2019
  • ליאז’-באסטון-ליאז’ בלגיה 28/04/2019

קלאסיקות הסתיו

  • איל-לומברדיה איטליה 12/10/2019
  • פריז-טורס צרפת 13/10/2019

 

אהבתם? עקבו אחרינו בטלגרם!

מומלץ: לחצו פה לקבל את ערוץ BIKEPANEL בטלגרם!