Cc

קרייג קאלפי הוא סוג של חלוץ בתעשיית האופניים.  קרייג הקים מפעל קטן לשלדות קארבון בשנת 87 בקליפורניה אחרי שעבר לשם מבוסטון בגלל מזג האוויר והסטייל. מאז הוא בונה שלדות מצוינות  מקארבון שראו המון לקוחות מרוצים, טורים ופרסים: Calfee Design. לפני 10 שנים התחיל לייצר שלדות מבמבוק, אלה בינתיים הציתו סוג של תנועה חברתית בתעשייה שנותנת כבוד ליצרנים מקומיים באפריקה ומסתכלת טוב טוב על מקום הייצור והחומרים כחלק מחוויות הרכיבה.

למי שחושב שקאלפי היא איזה שחקן נישה אקולוגי בלבד, נציע לראות את ראיון הוידאו איתו למטה: החברה הזו נשארת בחזית של הטכנולוגיה העדכנית, לצרכן המערבי, ועובדת על מוצרי קצה תחרותיים, חדשנות וטכנולוגיה לטווח ארוך. בין השאר הם עוסקים היום בפיתוחי אלקטרוניקה לאופניים: סוללות חיזוק לאופניים בהשראת ה Di2 של שימאנו ודומיהם.

יוסי לוין מ BIKEPANEL הביא את האנגלית המושלמת שלו לשעה של שיחה על חומרים, שינוי חברתי, העתיד של קארבון, במבוק וקאסטום. היה מעניין:

בייקפאנל: ספר לנו קצת על עצמך קרייג, איך התחלת?

קרייג קאלפי: אני רוכב כל חיי מאז שהייתי ילד קטן. היה לי זוג ישן- שווין וארסיטי שהייתי רוכב עליו לכל מקום כילד. אחרי תאונה די רצינית ששברה לי את השלדה חשבתי שיהיה מעניין לבקש מחברי לעבודה (עבדתי את במפעל לסירות חתירה) לעזור לי לבנות שלדה מקארבון שהשתמשו בו לבניית סירות. הטכנולוגיה לבניית סירות אז בשנות השמונים נראתה לי הולמת גם לאופניים.  מאחר וכבר ידעתי לבנות צינורות קארבון לסירות פשוט ניסיתי להסב את הרעיון בצורה הולמת לאופניי. אחרי מחקר לא מועט עם חבר ללימודים באוניברסיטת MIT   ייצרתי כמה שלדות שאנשים די אהבו. אחרי כן זה נראה טבעי לבנות קצת יותר ולאט לאט הפכנו למפעל.

בפ: מה הם האתגרים הגדולים ביותר לדעתך בלהיות יצרן קאסטום?

קק: לתת מענה לקהל מדוקדק בשוק תחרותי מאד ורווי ועדיין להשאר רווחי.

בפ: איך אתה רואה את התפתחות אופני הקארבון עם השנים. מה ההבדלים ב20 שנה האחרונות בייצור לדעתך?

קק: חומרים בהחלט התקדמו עם השנים ושיטות bladder molding התחדדו לרמה גבוהה יותר. עדיין ייצור קשור לגמרי למחיר שעת עבודה או מחיר ייצור של עובד מקומי. יהיה מעניין כאשר מחירי הייצור במזרח ובארה”ב יתאזנו, ואני מאמין שזה הכיוון הכללי אם כי באיטיות של דורות. במשך שנים רבות ייצרנו את השלדות הקלות ביותר בשוק, עכשיו יש שלדות קלות יותר אך הן שבירות הרבה יותר. לעולם לא נתפשר על העמידות של השלדות שלנו, במקום זה התחלנו לתת שרות תיקוני קארבון לשלדות של יצרנים אחרים אחרי תאונות. שינוי יפה נוסף בתעשייה הוא שיש יותר ויותר שלדות עם תומכות כסא בעובי דופן דק יותר לשיפור נוחות הרכיבה וזה חדש לרוב בתעשייה למרות שאנחנו עושים את זה כבר 20 שנה.

בפ: מה עושה שלדת קארבון לטובה יותר?

קק: קשיחות, נוחות, היגוי טוב ומידה של עמידות בפגישות (הדברים הרגילים…)

בפ: מה היא פילוסופיית ההתאמה(fit)  לאופניים שלך?

אנחנו מייצרים מתקן התאמה שנותנת לרוכב להרגיש שינויים בתנוחה תוך כדי תנועה. מתקן מאפשר שינוי בצינור העליון והקראנק תוך כדי פידול. אפשר לשנות את גובה הכידון ללא ירידה מהאופניים וכל זה נותן אפשרות להקשיב טוב יותר לרוכב ולהבין את המצב בצורה דינאמית. לרוכב ברמה הגבוהה ביותר אנחנו משתמשים במתקן עם קומפיוטריינר כדי לקבוע את הנקודה הטובה ביותר מבחינת כח ואווירודינמיות.

 

בפ: תוכל לתאר את הלקוח האידאלי של קאלפי דיזיינז?

קק: זה בד”כ אדם שאופניים הם חלק חשוב בחייו. אדם זה ירצה את הטוב ביותר בלי לשלם יותר מדי עבור זה. אדם שרוצה שרות מעולה מחברה שלא משנה מודלים רק בגלל שינוי תווית השנה או צורך שיווקי אחר.

בפ: תוכל לספר לנו קצת על עניין הבמבוק? (http://www.bamboosero.com/)

קק: זה התחיל כתרגיל ביחסי ציבור, רצינו לעשות משהו מעניין ושונה וזה במהרה הפך לתנועה עולמית. מאות אנשים היום מייצרים אלפי אופני במבוק. כבנאדם שבעצם התחיל את התנועה הזו, אני מרגיש מידה מסוימת של אחריות כדי שהמוצר הייחודי הזה יצלח. במאמצינו באפריקה אנחנו משתמשים באופני הבמבוק שלנו ככלי לפיתוח כלכלי כך שאנשים בעלי יכולת קניה במערב יתמכו בפיתוח בגאנה או זמביה רק על ידי קניית מוצר. בנוסף, האופניים האלו יפים מאד, מיוחדים ורוכבים נהדר.

בפ: מה לדעתך התרומה החברתית שעשו במבוסרו וקאלפי דיזיינז?

קק: אולי התרומה הגדולה ביותר היא בהשראת רבים לעשות יותר כדי לעזור לאלו שזקוקים לעזרתם. ייצרנו תעסוקה לכמה מאות אנשים בכפרים באפריקה ועם זה מתפתחת תעשייה קטנה שעכשיו כוללת בניית אופניים, סיורים על אופני במבוק ויותר פרויקטים עתידיים.

**התוכן מרתק, לפחות בעיניי אבל התנצלות קטנה, זה היה נסיון ראשוני בהקלטת שיחת סקייפ, בפעם הבאה יתוקנו כל הבאגים כולל ווליום ואיכות.
מאת: יוסי לוין
יוסי לוין – מראשוני ה DH בארץ, איש אשכולות, אינטלקטואל ואקטיביסט חברתי בואדי ניסנס. חותר על בעברו. קצת רכיבה תחרותית בשנות התשעים וקצת נורבה ב 96-7 DH ו XC. ממקימי מסלול ה DH במנרה ב 99. שנים בחנויות אופניים בארץ ובחו”ל. יזם ויצרן אבזור מדהים וייחודי לאופני קומיוטינג ב Nisnas Industries.