אם אתם חובבי אקשן ושיפועים, מוכנים לעבוד קשה ולקבל שכר במטבע שקרוי אדרנלין אז כנראה שתאהבו מאוד את יצירת האומנות שמקשטת את מורדותיו של יער שגב. סינגל משגב הוא כוכב שונה בגלקסיה של קק”ל ואתם בטח שואלים למה.. אז העניין הוא במינונים. מינון גבוה של של קווי גובה צפופים במפה, מינון גבוה של סלעים ובקטעים מסויימים גם הזיעה במינונים מכובדים. משפטים בנוסח של “לשמור על קו גובה” לא תקראו כאן ואתנחתאות ריכוז שמורות רק לשבילים לבנים שמקשרים, אז מי שמתחבר לשורות הראשונות מוזמן לפתוח יומן ולשמן שרשרת

 

 

חווית הרכיבה

6:20 בבוקר ומגרשי החניה בפאתי היער כבר גדושים במכוניות שלא קשה לזהות את שיוכם. דיווש קצר במעלה הכביש מכניס אותנו אל יער שגב, הלב הפועם של ישובי המועצה האזורית משגב. על ההובלה אמון עמרי זרח, בן המושב “יעד” והמתכנן של השביל מטעם המועצה. עמרי מכיר מעולה את החומר, הוא גדל עם היער הזה וההיכרות ביניהם היא ברמת “האבן” כך שהמוטו של עמרי היא לשמור על מה שיש ולהוריד למינימום את רמת ההתערבות בטבע (משמע: אף סלע לא זז ממקומו ואין עבודה של כלים כבדים) או במילים אחרות סינגל בעבודת כפיים.

013

אנחנו כבר בסינגל במגמת ירידה וכפי שכבר הבנתם, במשגב אין הרבה מישורים, אז מדי פעם משובצים “פיקים” (מלשון Peak) קטנים של עליות אבל בתמונה הכללית אנחנו עם הפנים למטה ומתענגים על כל שניה. אחרי רכיבה מוצלת ביער הנוף נפתח בפתאומיות אל עבר הים וניתן לראות את גם ואדי נחל שגב ואת הישוב כאבול ואנחנו שמחים לגלות שיש עוד לאן לרדת. לפנינו כמה קטעים מהירים שבאחד מהם כמה “ברמים” (סיבובים כעלי דופן חיצונית מוגבהת) מושקעים להנאת הרוכבים.

בצידי השביל אפשר לראות בעונה זו צמחי תבלין כמו זוטא לבנה ומרווה משולשת ועמרי מעדכן אותנו שבמהלך העבודה דאגו גם לצמחים ולא רק לרוכבים והעתיקו פקעות של פרחים מתוואי השביל. כמה קטעים מהירים מביאים אותנו למבואת יער שגב שם אנו מתבשרים על סיום הירידה. אם לא תעצרו לנשנש משהו, לא תספיקו לעכל את העובדה שעכשיו השעון שלכם צריך לעבור למצב “צבירה”…במשגב כמו במשגב לדברים יש עצימות וכך גם מתחילה העליה, לא תוכלו לפספס. מומלץ לעבור לגלגל שיניים קטן מקדימה כי מחכות לנו כמה הפתעות.

021

דיווחים מהשטח מבשרים על טפטוף של רוכבים ממחוזות המרכז והדרום שמגיעים אל היער בעקבות השמועה על הכוכב החדש. לאחר התנסות אישית נראה לי שהטפטוף יהפוך למבול של רוכבים, רצים ומטיילים שיבואו לטעום את הקוקטייל החדש של קק”ל והמועצה שמוגש ביער שגב ” “Straight on the rocks.

אז איך כוכב נולד?

אופניים ביער שגב זה לא דבר חדש. פעילות עניפה של רוכבים קיימת שם כבר מספר שנים במגוון סגנונות (קרוס קאונטרי, All mountain ודאונהיל) וגם שתי קבוצות ביתיות ומקצועניות פעילות בשבילים: טים מישגב ורוכבי ספיידר. בתחומי היער קיימים שבילים רחבים וגם דרך נוף ועם הזמן צמחה שם גם מערכת סבוכה של סינגלים השזורים במדרונות. מגמת העלייה במספר הרוכבים בשנים האחרונות קיבלה ביטוי גם בכמות הסינגלים הפיראטים שצצו ביער ונוצר מצב שזוהה על ידי אנשי קק”ל כטרום-קטסטרופה (נזק לפני הקרקע ולצמחיה). מיכאל ויינברגר ( מנהל איזור הגליל המערבי והכרמל בקק”ל) מספר שהרעיון לסינגל התעורר כתגובה למגיפת הסינגלים הפיראטים ובנקודה זו נכנסה לפעולה גם המועצה האזורית משגב. התכנית של הקמת הסינגל היתה מבצע משולב של מספר גופים (קק”ל, המועצה, משרד החקלאות ורשות פיתוח הגליל) ובשיתוף קהילתי מלא שכלל מפגשי שיתוף ציבור שבמסגרתם אופיינו הצרכים של משתמשי היער על סוגיהם: רוכבי אופניים, מטיילים, רצים וכד’.

017

הכוח הדוחף במועצה היתה ללא ספק אתי לוי המנכלי”ת בסיוע צוותה הנמרץ (ביניהם בועז גרשון-רכז התיירות, תומר לוין- מנהל אגף הנדסה, הדוברת נירית סגל ויש עוד רבים וטובים).  התקציבים לא איחרו להגיע ואז גויסו לפעילות מנהלת הפרויקט מטעם המועצה כמי זריהן-הלר ומתכנן השבילים עמרי זרח. העבודות בשטח התבצעו בחלקן בשיתוף קבוצות מתנדבים מישובי המועצה ובחלקן על ידי קבלן חיצוני.

פרויקט הסינגל נתפס במועצה כפרויקט דגל לרווחת התושבים ולמיתוג יער שגב כאזור ספורטיבי שימשוך קהל מכל רחבי הארץ. המועצה וקק”ל שואפות להמשיך את הפרויקט וכבר יש תכניות לסינגל נוסף ביער שמצפון לכביש 805 וכן לשביל יוממות שמיועד  גם לילדים שיוכלו להגיע לביה”ס על אופניהם. בשלב הנוכחי צוואר הבקבוק לשתי התכניות הנ”ל הוא מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש 805 שעדיין לא מוכן. חייבים לציין גם את פארק מיומנויות הרכיבה והפאמפ-טרק שהוקמו בסמוך ליער על ידי המועצה ומשמשים להדרכות ולהנאת המבקרים.

 ועוד קצת על יער שגב… היער ניטע בשנות ה- 50 על ידי קק”ל  ומשתרע על שטח של כ- 8000 דונם משני עברי כביש 805. העצים שניטעו היו ברובם מיני מחטניים כגון ברושים ואורנים. בראשית שנות ה- 90 תקף מזיק את עצי אורן ירושלים והיה צורך לכרות כ- 4000 דונם של עצים נגועים. הכריתה המאסיבית פתחה חלון לשינוי בהרכב המינים והוחלט כי שליש מהיער החדש יתבסס על חורש טבעי (מהמינים הטבעיים באזור) ושני שליש יהוו מחטניים שונים.

 

נתוני השביל:

אורך:13.5 ק”מ

גובה מצטבר: 730 מ’

כיוון רכיבה: עם כיוון השעון

עונה מומלצת: כל השנה למעט ימים גשומים

זמן רכיבה: שעה וחצי-שלוש שעות

דרגת קושי רכיבה*: בינונית (בעיקר בשל הפרשי הגובה במסלול)

דרגת קושי טכני: בינונית

נקודת התחלה וסיום: לשביל שתי מבואות כניסה:

046

  1. מבואת יער שגב (מומלצת לאלה שרוצים קודם לטפס ולסיים בירידה)

  2. מבואת משגב

*הערה: דרגות קושי הן דבר סובייקטיבי ולכן נעשה כאן ניסיון “לקלוע” לרמה של רוכב שבילים ממוצע. 

הוראות הגעה למבואת משגב:

למגיעים מאזור המרכז – יש להגיע לצומת ישי ולפנות שמאלה אל כביש 77. במחלף המוביל יש לקחת כיוון לכרמיאל ולעלות על כביש 784. להמשיך בנסיעה על כביש 784 עד להגעה לצומת משגב שם יש לפנות שמאלה ולעקוב אחר השילוט למועצה האזורית. בכיכר שבסמוך למועצה יש לפנות ימינה לכביש המוביל למספר מגרשי חניה* הסמוכים למבואת משגב.

למגיעים מאזור חיפה – נוסעים על כביש 70 עד להגעה לצומת אבליים. בצומת פונים ימינה לכביש 781. ממשיכים עם הכביש ובסמוך לישוב מורשת פונים שמאלה לכביש 784. ממשיכים על 784 עד להגעה לצומת משגב שם יש לפנות שמאלה ולעקוב אחר השילוט למועצה האזורית. בכיכר שבסמוך למועצה יש לפנות ימינה לכביש המוביל למספר מגרשי חניה* הסמוכים למבואת משגב.

*ממגרש החניה המערבי מתחילים ברכיבה בקטע כביש קצר בכיוון מערב עד להגעה לצומת T. בצומת פונים שמאלה במגמת עליה עד להגעה לכיכר שבה פונים ימינה ומגיעים למבואת משגב עם שלט הכוונה גדול.

הוראות הגעה למבואת יער שגב: יש לנסוע על כביש 70 עד להגעה לצומת יבור. בצומת יש לפנות ימינה (לבאים מדרום) לכביש 805 ולהמשיך עם הכביש עד לפניה ימינה לדרך נוף יער שגב (סמ”ש ירוק). המבואה נמצאת כ- 1.5 ק”מ בהמשך הדרך.

מאת אורית ברנע.
תמונות: גיאחה.
בשיתוף eירוק של קק”ל

אורית ברנע – היא שטיחונית עם נטיות כבישוניות. יש לה העדפה לטיולי שטח ארוכים בארץ ובמידת האפשר גם מעבר לים. בחיי היום יום, חוץ מלרכוב היא גם ביולוגית ימית עצמאית וכתבת אופניים עם אלפי שורות ב BikeZone ז”ל, אי-ירוק של קק”ל ועוד.


אל פארק הירדן ליד הכינרת
צפון

מרכז

דרום