מה זה “רוכבים במחתרת”?

אנחנו מאד אוהבים מרוצי אופניים, גם את הארועים המפורסמים בחו”ל אבל בעיקר את מה שקורה עם הספורט בישראל – מרוצים ורוכבים מקומיים. מעניין אותנו לדעת מה עשו הרוכבים הישראלים במרוצים שלהם בחו”ל או בארץ… מה באמת קרה במרוץ? למה סיימו אחרי הדבוקה או לא סיימו ואיפה הפסידו זמן? האם זה נבע מיכולת אישית לא מספקת, מהמטרות הקבוצתיות או אולי מתקלה טכנית? לא היה, ועדיין אין, שום מקום למצוא את המידע הזה. מפריע לנו שקבוצה גדולה של ספורטאים איכותיים ונחושים, שבאמת עובדים קשה ומנסים להצליח באחד מענפי הספורט הקשים והפחות מתגמלים בעולם, לא זוכים לחשיפה מקומית והכרה על המאמץ ו/או ההישגים שלהם. זה כמובן מתורגם לחוסר יכולת לגייס ספונסרים, להוות מודל לרוכבים חדשים, וזה מעגל מרושע שלא משתפר כבר יותר מדי זמן.

תוסיפו לכל האמור לעיל את הבורות וחוסר הלגיטימיות בכל הקשור לספורט האופניים בכלל ולענף הכביש בפרט, והנה סיבה טובה לייצר שינוי.

אז לפני מספר חודשים החלטתי שאני עושה מעשה: כבר מספר חודשים שאני מסקר בחשבון הטוויטר שלי את פועלם, הישיגיהם וכשלונותיהם של הרוכבים הישראלים בארץ ובחו”ל. יש כאלו ששמחו לספר ומשתפים מידע בקלות ויש כאלו שיותר קשה לחלוב מהם את הסיפור מאחורי המקום בו סיימו ומה היו הסיבות לכך. היו גם כאלה שלא נענו לשאלות ולבקשות למידע.

בנוסף לציוצים הקצרים, החלטנו ב BIKEPANEL להתחיל בכיסוי מקצועי של המרוצים בארץ. זה התחיל בטור ערד עם מצלמת פוקט, נמשך בצורה מקיפה יותר ועם צילום איכותי יותר בחץ הצפון ונגבה, ועוד היד והמצלמה נטויה. כאן המקום להודות לאיגוד האופניים שלמרות שמרנותם של חלק מחבריו, שקשה להם להשלים עם העובדה שיש איזה נודניק שמבקש מרכב השיפוט לשפר עמדה על מנת שהצילום של הבריחה יצא טוב יותר… נרתמו הרוב לסייע בכיסוי ולעזור לי להביא את הסיפור.

התגובות החמות של הקוראים לדיווחים, הם זריקת מרץ להשקעה שלנו. הכיסוי של חץ הצפון זכה לחשיפה אדירה. תוך שעות, אלפי קוראים נחשפו לסיפור המרוץ ולדרמה שליוותה את סיומו. הפרגון מקהילת הרוכבים התחרותים, קרוביהם וחובבי אופניים בכלל, חימם את הלב. מסתבר שכולם היו צמאים לסיקור מקצועי של מרוצי אופניים.

מי שעוקב אחרי בטוויטר מכיר את #רוכביםבמחתרת, ההאשטאג של הדיווחים על רוכבי אופניים תחרותיים ישראלים. אז “רוכבים במחתרת” עולה כיתה והופך לטור ב BIKEPANEL: בשאיפה, בכל יום שני, מיד לאחר מרוצי סוף השבוע, נספר לכם כאן מה עשו רוכבינו השבוע. נספר מה שאנחנו יודעים על מה קרה ולמה, נזעק את שוועתנו על המשטרה שמאלצת מרוצים לזנק בשעה המגוחכת 6 בבוקר ונביע דעה על החלטות כאלו ואחרות של מנהלי הענף, עד שנצליח לשנות את המציאות ושם הטור הרלוונטי יהיה – רוכבים בצהריים או רוכבים כל הדרך אל הבנק…

השבוע: גבאי לוקח את חולצת המאיץ! וחיימי מטפס בדרוג בצ’כיה

וואלטה קורונה

גיא גבאי

גיא גבאי

גיא גבאי, הרוכב המוכשר, הצליח בסוף השבוע שעבר במה שמעט מאד רוכבי כביש ישראלים הצליחו עד עתה – גיא השיג תוצאה משמעותית במרוץ בחו”ל. גיא הצליח לזכות בחולצת המאיץ המצטיין בוואלטה קורונה, מרוץ מחוזי נחשב בספרד. גיא, יחד עם יואב בר שרוכב איתו בקבוצת אוטרוניק הספרדית, ושאר רוכבי קבוצתו, הכריעו את הזכיה בחולצה מוקדם במהלך השלב השלישי והאחרון בטור. הקבוצה משכה את גיא לספרינט היחיד בשלב, כבר בק”מ ה 12, והעניקה לגיא ולענף האופניים הישראלי את מה שהכי חסר לו – השגים ותוצאות. גם עידו זילברשטיין רכב את הוואלטה יחד עם קבוצתו. הדרוג הסופי של השלושה (מיקום, זמן מהמנצח): בר, 21, 4:01+, עידו זילברשטיין 27, 4:39+, גיא גבאי, מלך הספרינטים, 60, 14:10+, 89 רוכבים סיימו את הטור.

שלומי חיימי מטפס בסבב הגביע העולמי בקרוס קאנטרי

שלומי חיימי סיים ביום ראשון שבוע שעבר את מירוצו הטוב ביותר במסגרת סבב הגביע העולמי בקרוס קאנטרי. את המרוץ השני בסבב הגביע העולמי סיים שלומי במקום ה 41, 8:49 דקות מהמנצח, אלוף העולם, נינו שורטר השוויצרי. בראיון שערכנו עם שלומי לפני תחילת העונה, סימן שלומי את היעד של כניסה קבועה אל 40 הראשונים במרוצי הגביע העולמי בקרוס קאנטרי כמטרה מרכזית לעונה זו. לאחר פתיחה לא טובה במרוץ הראשון באלבשטאדט, גרמניה שם סיים שלומי 74 ולא באותה הקפה עם המנצח, רכב שלומי רוב המרוץ בתוך ה 40 הראשונים ואף קרוב ל 30 הראשונים. לקראת הסיום נחלש טיפה וסיים כאמור 41. הישגו מעניק 27 נקודות UCI חשובות לשלומי ולישראל והעלה את שלומי למקום ה 77 (קודם 80) בעולם ואת נבחרת ישראל גברים למקום ה 33 (36). המרוצים הבאים של שלומי יהיה בשלושת סופי השבוע הקרובים – סבב BMC היוקרתי בשוויץ, מרוץ גביע עולמי נוסף באיטליה ואליפות אירופה בסוף יוני. האתגר יהיה לשחזר או לשפר את ההישג מנובו מסטו ולתקוע יתד בין 40 הרוכבים הטובים בעולם.

ניב ליבנר בטור אסטוניה

ניב ליבנר התחרה בסוף השבוע בטור אסטוניה. הטור כלל 4 שלבים ב 3 ימים.

NA 18

את השלב הראשון 125 ק”מ סיים ניב בדבוקה. המרוץ היה מהיר מאד, 47 קמ”ש במזג אויר רטוב וקר. את השלב השני, נגש מדרכות של 3 ק”מ בבירת אסטוניה טאלין, סיים ניב במקום ה 116 מתוך 123 רוכבים, 58 שניות מהמנצח. את השלב השלישי, 192 ק”מ, סיים ניב בדבוקה. 150 ק”מ התנהלו על מי מנוחות, אך 40 ק”מ לסיום הספרינטר של אמורה ויטה, קבוצתו של ניב סבל מתקר וניב נתן לו את אחד הגלגלים שלו. ההחלפה היתה ארוכה מעט אך ניב הצליח לחזור לדבוקה ולסיים 29 בזמן זהה לזמן של המנצח. הספרינטר של אמורה ויטה סיים 11. גם את השלב האחרון, 150 ק”מ מהירים (45 קמ”ש) וטכנים, סיים ניב יפה בדבוקה הראשונה ודורג 33. סה”כ, טור מצוין, בו ניב מספר שהרגיש טוב מאד לאורך כל הימים. השבוע ניב חוזר לאיטליה לקראת נסיעה לוואלטה קולומביה. 15 שלבים מפרכים בגבהים של קולומביה שיביאו את ניב מוכן לאליפות ישראל.

וואלטה לוגו

עוד טור של 3 שלבים לגיא גבאי ויואב בר בספרד.

את השלב הראשון סיים יואב במקום ה 39, 1:55 דקות מהמנצח. גיא סיים 88, 3:47. לאחר שיצאה בריחה של 15 רוכבים ללא נציג מקבוצת אוטרוניק של הישראלים, יצאו יואב וגיא יחד עם עוד 3 רוכבים לגישור. נסיון הגישור נמשך הרבה זמן אך החמישיה לא הצליחה לתפוס את הבריחה. החמישיה נתפסה עי הדבוקה אך הבריחה החזיקה עד לסיום. סיום השלב היה בעליה תלולה של 1.5 ק”מ שם נפתחו הפערים

בשלב השני, גיא יצא לבריחה הראשונה ולקח מקום שני בספרינט ביניים. יואב שמר כוחות לעליות – ״רציתי לנוח יחסית היים ולשמור כוח לעליה. בהתחלה קצת נסיונות אבל לא יותר מדי. היה גשום והיה מפחיד בפלטון אבל כל הזמן נשארתי מקדימה והתאפקתי לא לנסות לברוח. בק”מ 85 (מתוך 110) הייתה עלייה של 2.5 ק”מ והפלטון התפרק, אני נשארתי בקבוצה הראשונה של בערך 15-20 רוכבים. בירידה יצאו 3 רוכבים אבל הקבוצה של המוביל שמרה על קצב גבוה ולא נתנה לפער להיפתח. בק”מ ה97 התחילה עלייה של 5 ק”מ, הקצב היה גבוה עם הרבה התקפות ונשארנו 5 (ראול ודה סגוביה מפרויז,פדרו מריניו ועוד רוכב מולנסיה-ה 3 הראשונים מקצוענים לשעבר) בירידה הרטובה לפיניש פתחו עליי פער וסיימתי 27 שניות אחרי המנצח במקום 8״. בתום השלב השני יואב מדורג 12!. גיא גבאי סיים את שלב 2 במקום ה 31. בדיעבד הסתבר שניב ליבנר סיים ב 2010 את אותו שלב במקום 8 ואת הטור כולו במקום 12. הנה נבנית מסורת, אחד הדברים הכי חשובים בספורט. השלב השלישי היה מאכזב מאד. יואב סבל מרצף לא סביר של בעיות טכניות -פנצ׳ר, מעביר קדמי שבור ולאחריו נפילת שרשרת, האופניים החלופיים לא היו עבור יואב ולבסוף באחד העיקולים נפילה לשולי הדרך שהביאה את רופא המירוץ להמליץ על פרישה כ 20 ק״מ לסיום. סיום מאכזב למרוץ מצוין. גיא סיים את השלב השלישי 57, 10:57. בדרוג הכללי גיא סיים 51, 18:20 מהמנצח.

אנטון מיכאלוב

אנטון מיכאלוב התחרה ביום ראשון באחד מירוצי הכביש הגדולים בארהב – Philly Cycling Classic. המרוץ, 10 הקפות של כ 19 ק”מ – סה”כ 192 ק”מ קשים.

המרוץ הוזנק בחום של 38 מעלות ואנטון קיבל את משימות הדומסטיק בקבוצה – הרבה ביקורים ברכב להביא מים והחזרות של רוכבים אחרי פנצ’רים. את 3 ההקפות האחרונות רכב אנטון בדבוקה שסיימה 11:29 מהמנצח. אנטון דורג 83 מבין 134 מסיימים. 188 רוכבים התחילו את המרוץ. למרות התכווצויות בסיום הצליח דניאל הולוויי הספרינטר האמריקאי החדש של הקבוצה לסיים בקבוצה הראשונה. קשה להבין מרוצי אופניים ממבט על לוח התוצאות בלבד. קל להיות ציני, להביט בתוצאות ולהתאכזב כשרוכב ישראלי מסיים 11 דקות מהמנצח. “רוכבים במחתרת” ינסה להאיר את הספורט בדיוק מהנקודה הזו ולהביא את התמונה המלאה.

נגש עתלית

בנוכחות דלה של רוכבי העילית המקומיים התנהל בשבת מרוץ נוסף בליגת הנגש של איגוד האופניים.

דימה גרבובסקי, אלוף עולם עד גיל 23 נגד השעון, ניצח בפער גדול. דימה רכב את 27.5 הק”מ בזמן של 35:56. בן איינהורן הגיע שני בזמן של 37:16 לפני יניב לוי שסיים שלישי עם 37:33.

בנשים ניצחה פז בש בזמן של 41:18 לפני רותם גפינוביץ, 43:26 וקרן שפירא 44:39.

אליפות ישראל מסטרס

נכון לעכשיו אין אישור משטרה למסלול המבוקש בחיפה. מדובר במסלול של מרוץ העילית שנה שעברה אך דרושים שינויים בהערכות המשטרה עקב שינויים בהסדרי התנועה באזור.. במידה ולא ינתן האישור האליפות תערך בשדה יואב. ההחלטה צפויה להתקבל השבוע.

אליפות ישראל עילית בשעה מגוחכת

אליפות ישראל מתקרבת. השנה במיוחד, רוכבים רבים חוזרים מתקופה ארוכה של תחרויות ברחבי העולם. ניב ליבנר יגיע מטור בקולומביה, אנטון יגיע אחרי תחרויות בארה״ב, עידו זילברשטיין, יואב בר וגיא גבאי יגיעו מספרד, יובל דולין, שקד פרנק ואביב יחזקאל יחזרו מבלגיה ושחר גורן יגיע מצרפת. אצל הבנות דניאלה לוי ומיכל אלה יגיעו מאיטליה ובלגיה. רותם גפינוביץ, שבילתה את החודשים הראשונים של העונה בבלגיה נמצאת בארץ.

לבנים מחכה בארץ דימה גרבובסקי שללא ספק נמצא ברמה משל עצמו וישפיע באופן משמעותי על התחרות בארץ.

אין ספק כי זאת עומדת להיות אליפות איכותית ביותר. הרבה רוכבים טובים שבניגוד לשנים עברו מביאים רגליים שעשו הרבה קילומטרים תחרותיים באירופה.

ובעוד הרוכבים מתקדמים, היחס בארץ ממשיך להיות קשה ובעייתי. כל כך חבל שעקב מגבלת שעות של המשטרה ואדישות של המארגנים, ארוע השנה של ספורט האופניים, אליפות לאומית, מוזנק בשעה המגוחכת של 6 לפנות בוקר. לפעמים נדמה לי שאני היחידי שמפריעה לו שעת הזינוק המוקדמת מדי הזאת. יותר מעצם השעה המוקדמת, מקומם מה שהיא מסמלת: זילזול בספורטאים, שצריכים לקום ב 3 לפנות בוקר על מנת לזנק ב 6, והמשמעות התרבותית של קיום מרוץ אופניים בשעה שכזו. זו בפרוש הדרת רוכבים. מתי כבר אפשר יהיה לקיים פה מרוץ כביש בשעה נורמלית? למה הארוע אינו הופך לחגיגה עבור עפולה אלא נתפס כמעמסה על התושבים? מה היה הנזק אם המרוץ היה מתקיים בין 8 ל 11:30?

לוז שבועי

  • אצלנו – טור התפוח בסוף השבוע הקרוב. מתחילים ביום חמישי אחה”צ, שני שלבים בשישי ושלב אחרון בשבת. אחד המרוצים הטובים בלוח השנה הישראלי. פרטים מלאים באתר איגוד האופניים הישראלי.
  • בעולם – דופין ליברה – התותחים מתחילים לחמם מנועים לקראת הטור דה פראנס. פרום, ללא המעמסה של היריבות עם וויגינס, אבל עם ריצ׳י פורט המעולה, קונטדור עם מייקל רוגרס שהיה בורג חשוב במכונה האימתנית של סקיי שנה שעברה וסיים שני בטור של קליפורניה, וארמדה ספרדית מחויבת, רודריגז, וולורדה ושות מגיעים לחידוד אחרון לפני הגרנד בוקלה (טור דה פראנס). יהיה אש.