כשלמוצר יש ביקוש, ולא ניתן להשיג אותו בשוק המקומי, הקהל שצורך את המוצר ימצא דרך להשיג אותו בכל מקרה. זה נכון לגבי הרבה דברים וזה נכון גם לגבי מרוצי אופניים.

אז בעוד בישראל המרוצים קצרים מדי, נערכים במחשכי הבקרים של סוף השבוע על מנת לא להפריע לאף אחד, עיריות מסכמות על קיום ארוע ולאחר מכן מבטלות אותו, הבינו הרוכבים הישראלים שעליהם לקחת את גורלם בידם ולצאת להתחרות בעולם. שם המרוצים ארוכים, נערכים בצהריים, יש בהם עליות וקהל… לאור העובדה שרבים מהרוכבים התחרו השנה פעמים רבות לאורך של 150-200 ק”מ קשים בהרבה מהמסלול בעפולה, אין ספק ש 142 הקילומטרים הצפויים באליפות ישראל בעפולה לא יהוו מכשול לאף אחד מן הרוכבים הישראלים המובילים.

כצפוי עם הגעת עונת מרוצי הכביש לשיאה עם האליפויות הלאומיות והטור דה פראנס שיערכו בשבועיים הקרובים, השבוע האחרון היה מהעמוסים ביותר השנה ורוכבים ישראלים התחרו בקולומביה, קנדה, סרביה, בלגיה, ספרד ואיטליה. אז הנה הסיפורים:

שלומי חיימי בהישג השנה (נכון לעכשיו) – איטליה

Haimy_drop_in

נדמה לי שהיה זה חניבעל, הקפטן בסדרת הטלוויזיה המיתולוגית – A Team, שהגה את המשפט – ״אני אוהב את זה כשתוכנית מתממשת״. מה הקשר בין שלומי חיימי לחניבעל? שכרגע נראה שהתוכנית מתממשת.

בראיון פתיחת העונה שערכנו עם שלומי, סיפר שאחת המטרות ב 2013 היא לתקוע יתד ב 40 הראשונים בסבב הגביע העולמי באופני הרים. במרוצי 2012, שנתו הראשונה בעילית, רכב שלומי בדרך כלל בין המקום ה 70 ל 50. בשדה תחרותי כל כך, כניסה ל 40 הראשונים בעולם, באופן עקבי, זו משימה לא קלה. אחרי המקום ה 41 לפני שלושה שבועות במסלול הטכני של נובו-מסטו, צ’כיה, רושם שלומי עוד תוצאה מצוינת עם מקום 37, ההישג הטוב ביותר שלו עד כה, במסלול התובעני והקשה של ואל די סול, איטליה. שלומי, שבדרך כלל פותח מאד חזק, חסך אנרגיה בתחילת המרוץ. התאונה הגדולה של פאביאן גייגר השויצרי (שריסק את אופניו בקדמת הדבוקה הדוהרת) בזינוק עקבה אותו ואילצה אותו לעבור את הפקק כשהוא הולך ברגל אך הוא חזר מהר מאד לענינים. למרות שזינק 55 את ההקפה הראשונה סיים 46. בהמשך הדרך נע בין המקומות 44 ל 36 ובשתי ההקפות האחרונות טיפס, הרבה בזכות חלוקת הכח הנכונה, מהמקום ה 40 ל 37. בשיחה שערכתי עם שלומי מיד לאחר המרוץ, סיפר כי הרגיש טוב על המסלול התובעני ושמח מאד על חלוקת הכח והיכולת לממש את המטרות שהציב בתחילת העונה. שלומי יזנק לאליפות אירופה בסוף השבוע הקרוב בברן, שוויץ.

Haimy_sideview_flashed

טור סרביה

הטור הסרבי התקיים השבוע וקבוצת וולו קלאב הישראלית התחרתה בו עם 5 רוכבים (לא כולם חברי וולו קלאב במקור)- אולג סרגייב (דינמו רייסינג), טל גבאי, דור דבירי, בן איינהורן (500 Watt) ורוי גולדשטיין (Team Misgav). עקב גשם כבד נוטרל וקוצר השלב הראשון וכולם קיבלו את אותו זמן. אולג שזינק פצוע בברכו, לא שרד את הטור ופרש במהלך השלב השני. טל גבאי סיים כמעט מחוץ למגבלת הזמן את השלב השני ופרש בשלב השלישי.

רוי גולדשטיין התחיל מצוין  ודורג 11 ו 13 בדרוג הכללי עד שלב 4. בין הרוכבים הצעירים רוי היה מדורג שני ושלישי בתום שלבים 2 ו 3.

את שלב 4 סיים בן איינהורן כישראלי הראשון, בן סיים בדבוקה השניה, כ 8 דקות מהמנצח. גולדשטיין סיים 18 דקות אחרי המנצח אחרי מספר החלטות אסטרטגיות שגויות במאבק על החולצה הלבנה וירד למקום ה 58 בדרוג הכללי. בן טיפס למקום ה 48.

את שלב 5, 200 ק”מ, סיימו גולדשטיין ואיינהורן בדבוקה הראשונה, בזמן זהה למנצח, במקומות 31 ו 20 בהתאמה. דבירי סיים 45 שניות אחריהם במקום ה 99.

השלב ה 6 מסיים את הטור בבלגרד הבירה ואורכו 127 ק”מ. רוי גולדשטיין מסיים חזק במקום ה 14 ובזמן של המנצח. בן ודור מסיימים 19 דקות אחרי המנצח, 75 ו 102. בן הרגיש לא טוב כמה ימים והיום זה בא לידי ביטוי בתוצאה. חבל.

בסיום הטור בדרוג הכללי:רוי גולדשטיין מסיים 41, 19:12+, בן איינהורן – 74, 31:00+, דור דבירי, 91, 44:41+.

בסה״כ, 6 ימי מרוץ אינטנסיביים. והכנה מצוינת לאליפות ישראל.

ניב ליבנר בוואלטה קולומביה

לא היה קל לניב ליבנר וקבוצתו בשבוע הראשון של וואלטה קולומביה (הגולשת גם לאקוודור). ניב מספר שבדרך כלל לוקח כ 10 ימים להתרגל לאויר הדליל בחמצן, בגבהים של 2500 עד 3200 מטרים מעל פני הים בהם מתקיים המירוץ. ניב מדורג ראשון בין רוכבי קבוצתו שחלקם לא שרדו את הימים הראשונים ופרשו, ולא רחוק מאיטלקים אחרים שרוכבים בטור, אך הוא רחוק מרחק רב מהקולומביאנים הרבים המתחרים בוואלטה.

בחלק מהשלבים התבקש ניב, לאחר שנשר מהדבוקה המובילה, לסייע לחבריו לקבוצה לעמוד במגבלת הזמנים.

הטור הקולומביאני ממשיך עד ה 23.6 ואז יעשה ניב את דרכו לארץ לקראת אליפות ישראל בכביש ב 29.6.

גיא גבאי ויואב בר בספרד

יואב בר וגיא גבאי נטלו חלק בשני מרוצים חשובים בלוח השנה הספרדי. שדה גדול של 200 רוכבים, התיצבו לשני מרוצים החשובים יואב טוען כי היו אלו המרוצים ברמה הגבוהה ביותר שיצא לו לרכוב בספרד. פרסים כספיים גבוהים יצרו מוטיבציה גבוהה במיוחד אצל הרוכבים כולם.

ביום שבת, 140 ק”מ עם 4 עליות מדורגות וירידות טכניות. יואב מספר כי הרגיש טוב בעליות אך המטפסים נתפסו ע”י הנושרים בירידות. בסוף יצאה הבריחה המנצחת ויואב לא היה בה. יואב סיים 51, 4:46+ מהמנצח וגיא מסיים 77, 12 דקות מהמנצח.

ביום ראשון, החלק השני של אותו ארוע. 123 קילומטרים הסתיימו במהירות ממוצעת של 44 קמ״ש. קצב מאד מהיר והמון התקפות מההתחלה. יואב דורג במקום ה 38 לאחר ספרינט אגרסיבי מאד, 42 שניות מהמנצח וגיא 103, 7:28 דקות מהמנצח.

נראה שגם במקרה של יואב וגיא הם בכושר טוב ועם לא מעט קילומטרים תחרותיים ברגליים לקראת אליפות ישראל. אלו היו המרוצים האחרונים של השניים לפני אליפות ישראל. בימים הקרובים השניים חוזרים לארץ.

אנטון בקנדה

בשבוע שעבר סיפרנו כאן על שני שני מרוצי קריטריום שנערכו בוושינגטון ובהם נטלו חלק אנטון וקבוצתו. במהלך המרוץ השני התרחש הארוע הבא שמלמד כמה ארגון מרוצי אופניים הם נושא סבוך ומורכב גם במרוצים יוקרתיים, בעלי מסורת ותקציב.

[vimeo]http://vimeo.com/68001999[/vimeo]

מיד לאחר מרוצי הקריטריום בארה”ב המשיכו אנטון וחבריו לקבוצת Amore & VIta, לקנדה על מנת ליטול חלק ב Tour De Beauce. שישה שלבים קשים עם הרבה טיפוס ומעט מישורים. כדומסטיק, אנטון מבצע את המשימות של הקבוצה ובדרך כלל מגיע בגרופטו. אנטון מספר אחרי שלב 3 שהסתיים בפסגה – ״טור שאין בו מטר של מישור, הכל כמו רכבת הרים. היום היה קטע לא פשוט עם סיום בעלייה, 2500 מטר של טיפוס וממוצע של מעל 40. אנחנו בעיקר מנסים למקם את המטפסים לפני העליות המכריעות כל יום. היום הייתי בצרות צרורות, פנצ׳ר בשעה הראשונה של המרוץ כשהממוצע היה למעלה מ 50 ק”מ״ש ואחר כך תקלה טכנית שאילצה אותי להחליף אופניים פעמיים״.

את שלב הנג״ש 20 ק״מ, 10 ק”מ בעליה ואז פרסה ויורדים, סיים אנטון במקום ה 83, 4:25 מהמנצח. את שלב 5, מרוץ הקפות שהסתיים בעליה. אנטון סיים 74. את השלב האחרון במרוץ אנטון ועוד כמה עשרות רוכבים לא סיימו.

שקד ואביב בבלגיה

שקד פרנק ואביב יחזקאל (CCC) המשיכו אתמול את סדרת המירוצים שהם מקיימים בבלגיה. המרוץ אתמול לא היה מוצלח במיוחד עבורם כפי שמספר אביב – “זינקנו למרוץ 1.2 (עם קבוצות קונטיננטל בעיקר) שנקרא חץ הארדנים. תשע עליות gpm לפנינו, בתוך 180 ק”מ. זינקנו, היינו קדימה אני ושקד, הרגשנו טוב. שעה ראשונה עברה, שקד חוטף פנצר באחורי. בגלל שהרכב שלנו לא היה ממוקם טוב, לקח הרבה זמן כל סיפור הפנצ׳ר ושקד רדף רבע שעה אחרי הפלוטון אך ללא הצלחה… אני בנתיים נכנסתי לעליה המדורגת הראשונה. המהירות גבוהה והצלחתי לעבור את העלייה באחורי הפלוטון… מהר מאוד הגיעה העלייה המדורגת הבאה, ושם כבר התפרקתי לקראת הסוף… לאחר כמה קילומטרים הצלחתי לתפוס את הפלוטון… לא עבר הרבה זמן ונכנסנו לעלייה הבאה. התפרקתי די מוקדם, אך בסוף העלייה עןד הייתי בשיירת הרכבים. חצי שעה של מרדף ואני בקבוצת מתפרקים, ממש כמעט בפלוטון… זה כבר היה יותר מדי, ואחרי 100 קילומטר נאלצתי לעזוב את המרוץ…”.

שקד מתעתד לרכוב במרוץ נוסף לפני שהשניים חוזרים ארצה השבוע.

קריטריונים להשתתפות באירועים בינ”ל

בסקירה שביצענו בבייקפאנל על תקציב ומטרות האיגוד לקראת עונת 2013 עלתה סוגיית הקריטריונים של האיגוד להשתתפות בארועים בעלי גוון לאומי כגון – אליפות אירופה ואליפות העולם. בתגובות לכתבה התפתח דיון סביב קיומם או אי קיומם של הקריטריונים, היו שטענו שלא יתפרסמו קריטריונים על ידי האיגוד כלל. בדקנו, ומסתבר שיש קריטריונים. אמנם אין אדם שחתום על המסמך ואין תאריך הקושר את המסמך לעונת מרוצים, אך הם ברורים, מדידים ומנוסחים בבהירות. לעיונכם:

RU 03 Criterions 01 RU 03 Criterions 02

מתוך הקריטריונים עולות כמה שאלות. הנה חלק מהן:

  • אופני הרים: אתמול במרוץ באיטליה סיימו 46 רוכבים מתוך 110 את המרחק המלא. בכדי לעמוד בקריטריון נדרש רוכב ישראלי לסיים במקום ה 27. לאור העובדה שעד היום לא היה רוכב או רוכבת ישראלית הקרוב לתוצאות האלו. האם הקריטריון בר השגה?

  • כביש: ברור שאין טעם לשלוח רוכבים לאליפות כביש בלי שיתחרו מכסת תחרויות מספקת. אך האם הוגן לדרוש 50 ימי מרוץ בשנה כשאין מרוצים בארץ? איך יתחרו 172 ק”מ ב U23 כשהמרוץ הכי ארוך בארץ בן 142 קילומטרים בלבד? בפועל – רוכבים נדרשים לממן 40 ימי מרוץ בחו”ל? איך יוצאים מהמבוך הזה? עובדתית, כל אחד אדון לגורלו, השגיו ועמידתו בקריטריונים. לא ניתן לעמוד בקריטריונים בישראל. האחריות כולה על הרוכבים וקבוצותיהם, וזו הסיבה שכל כך הרבה רוכבים יצאו לחו”ל.

השבוע הקרוב

בארץ:

  • בשבת בבוקר תערך אליפות ישראל הפתוחה – על אותו תוואי של מרוץ נגבה האחרון. בואו לעודד ולצפות המרוצים צפויים להסתיים בסביבות השעה 10 בבוקר.
  • בסוף השבוע תערך אליפות אירופה באופני הרים בברן שבשוויץ גיא זסלר (מסטרס חיפה) ושלומי חיימי ייצגו את ישראל ועוד דודאי ילווה אותם וישלים משלחת ישראלית  צנועה.
  • מברור שערכנו מסתבר שדימה גרבובסקי יכול להתחרות באליפות ישראל אך לא יוכל לזכות באליפות. גרבובסקי חבר איגוד האופניים הישראלי אך אינו אזרח ישראלי
  • למעט ניב שממשיך בקולומביה, רוב הרוכבים יעשו דרכם לארץ לקראת אליפות ישראל. האחרונים יגיעו בתחילת שבוע הבא, ממש ימים לפני האליפות
  • בשבוע הבא הטור יצא במתכונת קצת שונה ולקראת סוף השבוע…

בעולם:

  • גם בעולם יש שבועיים רגועים לפני שמתחילה החגיגה הגדולה של הטור. רוב הרוכבים במדינותיהם לקראת האליפויות הלאומיות
צילומים: Armin M. Küstenbrück / EGO-Promotion