שלשום עשיתי את המסלול של גראן פונדו ערבה בחברת 5 שותפים. היינו שם במסגרת בדיקת המסלול והקלטתו לקראת האירוע, והנה סיכומים עם מסקנה חדה! מדובר באירוע קשוח, ועמוס באטרקציות. אחד המסלולים הקשים, המגוונים, המעניינים, הייחודיים והמפתיעים ביותר שהיו באירועי אופניים בישראל, לא פחות! 

לאתר הרישום לחצו פה.

מאת: ענן פולק
צילום: גיא חלמיש

טוסו להירשם. גראן פונדו ערבה זה משהו אחר. במסלול הנוכחי. יש סיכוי טוב שהגראן פונדו הזה הולך להיות האפיק ישראל או הישראמן של רוכבי הכביש. זה מסלול שתדברו עליו הרבה אחרי שיסתיים, ומנצחים אמיתיים יהיו אלו שיסיימו. אלה יהיו 161 ק”מ שלא תשכחו…. ותשכחו מהמסלול “המשעמם” של השנים הקודמות.

לאתר הרישום לחצו פה


אם אתם תחרותיים. בואו לאתגר את עצמכם בתחרות מטורפת של 77 ק”מ ותקנחו בעוד 84 ק”מ שבטוח לא תוכלו לשכוח. ואם אתם פחות תחרותיים, קחו אתגר שתשמחו לספר שסיימתם, ואולי תספרו לנכדים שהייתם בגראן פונדו ערבה הראשון…
אז מה יש לנו:

פונדו

פתיחה מהירה

מפארק ספיר (כ 3 קמ דרומית לעין יהב) לכיוון צפון עד צומת עיר אובות. כל כביש הערבה במקטע הזה, כ 23 ק”מ הוא במגמת ירידה מתונה (מים סוף לים המלח). לרוכבי הגראן פונדו העממי הטיפ שלנו- שמרו כוחות, אבל ממש! המסלול השנה מאוד קשה, ויהיה פיתוי חזק לעלות על רכבות מהירות מדי עבורכם. תזכירו ותשננו- לא לפתוח חזק, לגלגל רגליים, ולהתחמם בקלות. יהיו לכם עוד 140 ק”מ לא פשוטים בכלל אחרי המקטע הזה.

ערבה

מעלה העקרבים- אגדה!

מעיר אובות עוברים לרכיבה במגמת טיפוס מתון עד למעלה עקרבים. העליה המיתולוגית משובשת וקשה מתמיד. יעברו עליה לנקות אותה לפני האירוע אבל יש שם פה ושם מקטעי אספלט שבור והשוליים עם תעלות שיצרו המים והסחף.

(אומרים שבשנה הבאה סוללים שם מחדש, ובינתיים- המעלה סגור למכוניות ובהכנה היו תלוליות עפר לחסימת הכניסה והיציאה ממנו). רוכבים לאורך גדר המערכת של מפעל הטקסטיל בדימונה במקטע יפהפה ומיוחד. מדבר נטוש ויפה ברמה נדירה, גרעינית ממש. פה לא מצלמים, מזהירים השלטים.

המכתש הגדול

נכנסים אל המכתש הגדול, ימינה לעבר הגבעות של החולות הציבעוניים בואכה למעלה אבנון. לתחרותיים זה יהיה סיום מפנק לרצף קשוח ורע של עליות ממיטב המיתולוגיה הארצישראלית. לפחות תחרותיים זאת תהיה נקודת ציון- השלמתם את רוב הגובה המצטבר של האירוע- כ 2000 מטר בגראן פונדו!

מכתש גדול

נוף מדהים במכתש הגדול

מכאן מקטע ירידה לעבר אזור התעשיה של ירוחם, רכיסת חולצות, ואל עבר ספרינט סיום המיוחל והנפת הידיים המסורתית. באירוע יהיה פה לאחר קו הסיום של המקטע התחרותי אזור התרעננות ופודיומים שישמש לכינוס כל הרוכבים כדי שיוכלו לרכוב חזרה למטה אל המכתש ללא רכיבה דו צדדית מול רוכבים שיגיעו מלמטה. אחרי המנוחה מתגלגלים, הפעם בעליה בחזרה למעלה אבנון. שוברים רגליים, הפעם כדי לגלוש אותו בירידה, כייף אמיתי…. בכיוון ההפוך.

אבנון

מעלה אבנון

לכיוון המפעלים ולרצף הפתעות היום

הדרך רצופה בגבעות עולות. רגע לפני שמתיישרים ורואים את שער המפעל החץ יראה שמאלה. גבות יורמו, אבל זה הכיוון! לפניכם 1.5 קמ של דרכים לבנות. הילוך כבד. הפעלת כח, וחיפוש הנתיב הקל יותר (משהו שמזכיר את חיפוש השבילים לצד הפאבה בפריז רובה) והכל במישור ועליה מתונה. תקללו, תסבלו…. תהנו. הטוב והרע עוד לפניכם.


באופן מפתיע, הדרך הלבנה מסתיימת בכביש סלול ואיכותי שמוביל לירידה למפעלים שלמטה. ירידה תלולה ומטריפה.  בשיאה מגיעה ל 14%. ללא פניות וסיבובים חדים. פשוט, מהיר בכייף.

מקטע הגראבל- ארוך וקשוח!

ושוב, בהפתעה, הכביש מסתיים. ומתחילה שוב דרך לבנה (בסגנון ה-Strada Bianche שלנו)- דרך עפר או גראבל (Gravel) כמו שכל עולם האופניים מתרגל לכנות את הדרכים והטרנד שחדר גם אל מרוצי אופני הכביש. למרות שהאירוע והגורמים התומכים בו, המפעלים ומועצה אזורית ערבה תיכונה, משפרים את הדרך לקראת התחרות, מומלץ לבוא מוכנים מנטלית למקטע מטרטר. הביאו 2 פנימיות איתכם, ומשאבה (ולא רק בלון אחד) והכונו לחוויה מכוננת. אל דאגה- אם האופניים שלכם יכולות לעמוד בפאבה אירופאי אז קצת אבנים קטנות ואדמה לא יטרידו אותם…

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אלה לא 63 ק”מ כמו במרוץ האיטלקי, אבל יש שם כ 7-8 ק”מ קשוחים. משהו שלא תשכחו- סוג של קעקוע. זה הזמן להיזכר למה בחרתם צמיג עמיד על פני צמיגי התחרות הקלילים שלכם ולהודות לי… ה 7 ק”מ הללו יסתיימו למרגלות מעלה עקרבים. מחזירים נשימה וקדימה, יש עוד 2 גבעות בדרך לעיר אובות.
לרגליים כבר תהיה שפה משלהן. הכאב בארבע ראשי יורגש גם אצל אריות הכביש. עוד קצת מתגלגלים והנה צומת עיר אובות.
עכשיו מתבקש לפנות ימינה ולשייט  על כביש 90 את יתרת 24 הק”מ עד לפארק ספיר, אבל, שוב הפתעה….

דרך השלום

בצומת עידן פונים שמאלה והישר לדרך השלום. זו דרך מהירה, ובשלב הזה יכאבו הרגליים לכל מי שמתחרה (אפילו בעצמו)- כי אתם אחרי רכיבה ארוכה ולא קלה. זו האטרקציה המפתיעה הבאה באירוע הזה- מקום נידח, שקט בין עידן לעין יהב, בינות למטעי התמרים וחממות הפלפלים.

דרך הערבה הירדנית במרחק נגיעה, וכשאנחנו היינו במקום, ההרים בצד המזרחי של הבקעה קיבלו נגיעת לובן שלג בפסגות הגבוהות! אם יהיה לכם עוד כח- תגלו שיפה פה, אם תרימו ראש.
בעין יהב עולים על כביש 90 ל 3 קמ אחרונים ולנקודת הסיום.

גראן פונדו ערבה- הכי קרוב לחו”ל, הכי קשוח, מיתוס בהיתהוות. לא תשכחו. עכשיו טוסו…

המדיו והגראן

טיפ נוסף: בכל העולם בד”כ יש גם מדיו פונדו וגם גראן פונדו. בשנים קודמות נעלמו מישראל מסלולי המדיו פונדו, אבל השנה, כשהמסלול הארוך בגראן פונדו הוא לא טריוויאלי ובאמת מותאם לרוכבים בכושר וסבולת מצוינים, עם שתי עליות משמעותיות, וגובה מצטבר של יותר ב 2000 מ’, אנחנו ממליצים לשקול ברצינות את המדיו!

אל תהססו להגיע למדיו פונדו. הוא אותו מסלול רק ללא הכניסה הלוך חזור למכתש הגדול ומעלה אבנון, והוא גם מסלול קשה וארוך- כמעט 130 ק”מ וכ 1500 מ’ מצטבר, כולל מעלה עקרבים, איזור המפעלים והגראבל ודרך השלום. גם המדיו אינו רכיבה למתחילים (עבור משפחות ומתחילים באופניים- יש מיני פונדו רק בדרך השלום)!

 

ועוד לשירותכם מהפאנלים-

אם אתם שם למרוץ- חשוב שתכירו את המסעדות המומלצות בערבה! עבור מגזין האאוטדור אאוטפאנל עשינו כתבה על המקומות האלה ואת הסרט הבא:

מאת: ענן פולק
ענן הוא רוכב וותיק, נשוי ואב ל-3 (חייל, רץ ורוכב). כלכלן, MBA, אבל בעיקר רוכב. 20 שנה בשטח ובכביש. מתחרה במדי “רוכבי אשכולות” (אפיק -חמסה, ישראמן וכל תחרות כביש אפשרית). מוקף חברים רוכבים ותשוקה לרכיבה שלפני ובירה שאחרי.
לאתר הרישום לחצו פה