מערכת הסינגלים באיזור אלון הגליל מקבלת תוספת משמעותית: “ריש לקיש” ו”הושעיה”

הנה דוגמא יפה כיצד קהילות, רוכבים, חנות אופניים, וקק”ל משתפים פעולה והחיבור הזה מייצר טוב לכלל הרוכבי והיישובים: מערכת הסינגלים שהחלה כיזמות מקומית של תושבי הישובים באיזור ושל מרכז שטח אלון גליל, ואומצה, שודרגה והורחבה  על ידי קק”ל הפכה להיות יעד הרכיבה המורכב, המקושר, ואין ספק שגם אחד היפים והמהנים ביותר בארץ. קק”ל ממשיכה את ההשקעה בשילוט תחזוקה וניהול של הסינגלים האלה. כ 100 קילומטרים של סינגלים כולל חיבורים שונים בין היעדים: אלון הגליל (על גרסתו הקצרה והארוכה), שמשית, הסוללים, גבעת אלה, וכעת גם ריש לקיש והושעיה. אפשר לעשות שם רכיבת אפיק ארוכה במיוחד שכמעט ולא עולה על דרכי 4*4!  שביל ריש לקיש מהווה חיבור מושלם לכל שאר השבילים וכמובן נפלא כשביל בפני עצמו.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אם אתם מחפשים רכיבה צפונית מעולה, בנופים יפים בתוך יערות אלונים, חורש ארץ ישראלי ואורן ואורנים במינים ובגילאים שונים, זה המקום להגיע אליו – באיזור צומת המוביל. היתרון האדיר של המרחב הזה הוא במודולריות שלו. כל סינגל בפני עצמו אורכו בין 7 לכ 20 ק”מ, מה שמאפשר לרוכבים שאינם מורגלים ברכיבות ארוכות לעשות אותו כיעד עצמאי. ברמות הגבוהות יותר כל רוכב יכול להחליט קודם כל כמה קילומטרים הוא רוצה לעשות, ופשוט להוסיף לרכיבה עוד מקטע מהמערכת העשירה הזו עד לאפיק של 100 ק”מ מתוכו כ 86 ק”מ בסינגל טהור.

Capture

תוואי השטח מושלם לרכיבה – חלקים ניכרים מהסינגלים נמצאים בתוך יערות מוצלים, והקרקע סלעית בדיוק במידה הנכונה. העליות אינן קיצוניות ובד”כ לא תצברו בהן יותר מ 100 מטרים אנכיים בעלייה רצופה אחת, מה שמאפשר גם לרוכבים מתחילים יחסית שהגיעו לסינגל בודד מתוך הסדרה להגיע ולהתמודד בגבורה עם העלייה. מצד שני, רוכב מתקדם שיתן פה עבודה של כמה שעות במהירות ורציפות יצבור בסופו של דבר גובה מצטבר מכובד לאימון. הקרקע – רובה מבוססת על אדמה שבחורף יכולה להיות בוצית ונדבקת לגלגלים, אבל הופכת מושלמת ודביקה כשהבוץ הופך ללחלוחית נעימה, והסינגל מקבל החלקה מושלמת מגלגלי הרוכבים (או מסלול לבחינת יכולת השיכוך של שלדות אם עברו שם פרות…).

ריש לקיש

ריש לקיש – מגוון של מקטעים בכל הכיוונים, מוצלים, חשופים – יש פה הכל

ריש לקיש – התוספת החדשה לקומפלקס הסינגלים

ריש לקיש הוא שמה של אחת הגבעות שתטפסו אליה בסינגל החדש (ובה מערות קבורה עתיקות), ומקורו בכינוי שמשמעותו “ראש הגנבים” בארמית, וגם הכינוי של “רבי שמעון בן לקיש”, שחי פה בציפורי במאה השנייה ואחרי שהיה שודד חזר בתשובה, והפך לאמורא חשוב או למדן תלמודי. הוא היה דמות צבעונית למדי ולפי הסיפור חזרתו בתשובה היתה אולי כתוצאה מעסקת חליפין עם רבי יוחנן מציפורי לפיה הוא יחזור בתשובה ובתמורה יקבל את אחותו של רבי יוחנן לאשה.

ריש לקיש

מקום קסום בגליל – ריש לקיש



ריש לקיש הוא גם התוספת האחרונה של קק”ל למערכת הסינגלים הזו והוא סינגל שלא רק עומד בפני עצמו ומוסיף לנו כ 20 קילומטרים למערכת המשובחת, אלא גם מקשר אותנו לסינגל משובח נוסף: סביב היישוב הושעיה, מה שמביא את התוספת לכדי 28 קילומטרים, ובמסלול המומלץ הבא ביציאה מאלון הגליל – לכ 35 קילומטרים.

הסינגל מושקע ומסומן לכל אורכו, ובנקודות מפתח שובצו גם כניסות ויציאות דו סטריות המקשרות בין סינגל אחד לשני (שניתן לרכוב בהן בשני הכיוונים ומסומנות בשילוט אדום, בניגוד לסימון הצהוב המלמד על מסלול חד סטרי). עמודי הכוונה הוצבו על ידי  קק”ל בצמתים הראשיים כדי שתדעו בדיוק איך להגיע לכל אחד מהסינגלים האחרים בקלות ובנוחות. סה”כ כ 15 עמודי המפנים לשבילים השונים – ליגה!


מפה 3

נכנסים למסלול – מתוך ההתחלה של סינגל “אלון הגליל”

מרכז שטח אלון הגליל – רוכבים בארה”ב מכירים את המונח “Trail Head”. פה נקודת ההתחלה של הסינגל נוחה מאוד כיוון שהיא נמצאת במרכז שטח אלון הגליל – חנות אופניים שסיפקה לנו גם חניה, גם מצלמות אבטחה על חנית הרכבים, וגם שירותי חינם לרוכבים כגון מקלחות חופשיות וקולר מים (בקרוב). המרכז יושב ממש על סינגל אלון הגליל ומהווה נקודה אידאלית ליציאה לכל הסינגלים שבאיזור, וכדאי גם לרשום את מספר הטלפון של דרור למקרה צורך בחילוץ.

על מנת לאפשר גישה נוחה מאלון הגליל פתחה קק”ל סינגל דו כיווני מהקטע הראשון של סינגל אלון הגליל, שמוביל ישירות אל מתחת למחלף המוביל ואל תחילת סינגל ריש לקיש. משם תרכבו בקטע סינגל בתוך חורש אלונים שהוא חלק מגן לאומי ציפורי, לאורך כביש עד לדרך 4*4 בה תפנו ימינה.


1-227

העליה לגבעת ריש לקיש

רכיבה של כמה מאות מטרים תוביל אתכם לכניסה נוספת לסינגל ומשם יחל קטע יפהפה של עלייה בחורש ארץ ישראלי טיפוסי ומסתיימת בחורשת אורנים גבוהים יפהפיה עם נוף מרשים. ירידה מהירה מהגבעה ובה כמה אלמנטים טכניים שצריך לשים אליהם לב, והסינגל פונה צפונה לכיוון בקעת בית נטופה ונתיב המוביל הארצי. לא נגיע עד אליו כי ממש מול הכביש המוביל לצומת גולני נסתובב מזרחה, נעלה קלות לגבעת “השומר החדש” – ארגון שמחדש את הפעילות של הארגון המקורי מתחילת היישוב העברי ומסייע לחקלאים לשמור על העדרים. משם נרד  ונתחיל לנוע לכיוון היישוב הושעיה.

כרגיל, במסלולים המנוהלים של קק”ל תחצו בדרך לא מעט גשרים ירוקים שמאפשרים חציית איזורי מרעה ברכיבה רצופה. במסלול הזה ספרנו לפחות 10 כאלה וזו השקעה (כספית) לא מבוטלת שעושה את ההבדל בין רכיבה מהנה ורצופה למסע פתיחת וסגירת שערים.


1-047

סינגל הושעיה

הושעיה הוא ישוב קטן על גבעה והסינגל עולה אליה ומקיף את היישוב. ממש לפני שנגיע אל הכניסה לכיוון הסינגל הזה, נמצא שיח ייחודי שהפך לעץ – למעשה זו אלת מסטיק שגדלה באופן רגיל כשיח, אולם פה צמחה לה באופן ייחודי, פיתחה גזע ברור וענפים של ממש כעץ והסינגל עובר מתחתיה. קק”ל עיצבו את העץ  והתאימו את הפינה למנוחה מוצלת וקצרה לפני שתמשיכו לסינגל הושעיה.

כרגיל בעולם הסינגלים הישראלי, לשיתוף הפעולה עם הקהילה חלק מרכזי בקידום האיזור וחלק מהסינגל הזה נבנה בידי אנשי הושעיה. קטע מסוים בסינגל גרם לי לחשוב שכל סינגל ריש לקיש הוא למעשה הקדמה לדבר האמיתי שנמצא פה. כמובן שלא כך הדבר וריש לקיש הוא יעד ראוי בפני עצמו, אבל כשתגיעו אליו תבינו למה עברה המחשבה הזו בראשי:  כל כך נהנתי בצד הצפוני של הושעיה ואם אתם רוכבים טכניים מתקדמים יחסית – תהנו פה גם אתם עד מאוד.


1-054.NEF

כדי להכנס לסינגל הושעיה תכנסו אל שביל 4*4 הצמוד למושב מדרום ואז אחרי כשלוש מאות מטרים תגלו פניה שמאלה לתחילת הסינגל. אזהרה קטנה: הסינגל מתחיל בעלייה רצופה, חשופה וטרשית כמעט עד לראש הגבעה. מי שרוכב עם אופני זנב קשיח יוכל לגלות את מגבלות השיכוך שלהם מהר מאוד, ומי שעם שיכוך כפול יכול לחייך קלות, בזמן שהחברה הקשיחים מנסים לשכנע את עצמם שהחסכון שלהם במשקל שווה יותר מהפסד השיכוך…

אל דאגה. לקראת ראש הגבעה הסינגל מקבל תפנית מפתיעה בשלט “שביל האורנים”. מייד אחרי השלט, איכות הקרקע והשביל משתפרת מאוד, ומיד אחרי ראש הגבעה, כשתתחילו לגלוש למטה לצד הצפוני של הושעיה, תקבלו הפתעה אדירה בדמות אחד הסינגלים המהנים והמוצלחים ביותר שיש בסביבה! ירידה טכנית ומהנה במיוחד עם אלמנטים פאמפטרקיים, שמעודדים זרימה ושפת גוף אקטיבית וחגיגה גדולה לרוכבים המעט יותר מיומנים.

לאחר סיום הירידה ממשיכים מערבה, עוברים גתות עתיקות ושולחן קק”ל תחת עץ,  ומתחברים שוב ל”ריש לקיש”. קטע קצר על חלק שכבר עשיתם קודם ואתם שוב בנקודת ההתחלה של הושעיה. הפעם תקחו ימינה ומיד שוב ימינה לתוך הסינגל לעליה לגבעה של ציפורי.

1-039

העלייה לציפורי

אחרי הושעיה נרכוב מעט על הסינגל מערבה בקטע קל ומישורי יחסית – ממש מתחת לקבר יהודה הנשיאה (לא יהודה הנשיא חותם המשנה אלא  הנכד שלו שהיה ראש הסנהדרין בציפורי). או אז נגיע אל העלייה השנייה או השלישית של היום: אם ויתרתם על הושעיה זו העליה השנייה (המשמעותית יחסית) שלכם. אם עשיתם גם את הושעיה היא תהיה השלישית. גם פה קק”ל בנו מסלול טיפוס שמתאים לאוכלוסיות רוכבים רחבות באמצעות סינגל בזווית מתונה יחסית, ללא קירות לאורך הרכס, ושתיים-שלוש סרפנטינות שחותכות אותו לזיגזג מהנה. בסוף העלייה הזו נוף יפה במיוחד ואפשר לשבת שם אל מול הנוף, מתחת לעץ חרוב ענק, ולהודות בכך שאנחנו ברי מזל שהרכיבה מביאה אותנו למקומות מסוג זה.

כמובן שלאורך כל הדרך, פינתה, ניקשה, וסידרה קק”ל את הצמחיה סביב לסינגל, ואף התאימה חלק מהעצים למנוחה תחתיהם. כזהו עץ החרוב הענק שאחת הסרפנטינות בעלייה הזו מוקמה לה תחתיו.


1-049

“הלונה פארק”

אחרי שתסיימו עם הטיפוס, תנועו מטה לכיוון דרום מערב – במגמת התקרבות לאיזור כביש 79 ושני הסינגלים האדירים: הסוללים ושמשית, אולם לפני כן – סוכריה מהנה בדמות “הלונה-פארק” –  קטע רכיבה שמתחיל בירידה קצרה ותלולה, אל עבר חורשה שיש בה תלמים עמוקים שהם חריש לאיסוף מי נגר שבוצע כניסוי של קק”ל לפני כ 16 שנים. מי שמכיר את בארי יודע על מה אנחנו מדברים – אותו קטע של דבשות בסדרה רצופה שאפשר לעבור ללא פידול אם הטכניקה טובה. פה כל הקטע הזה הוא במגמת ירידה ואין סכנת צורך בפידול, אולם כן יש סיכוי שתראו את אחד מחבריכם מחבק איזה עץ אם הוא התלהב יתר על המידה מהאדרנלין. שימו לב.


1-238

חיבורים נוספים לסינגלי שמשית והסוללים

ממשיכים לקטע מישורי יחסית שמאפשר לנו להחליט כיצד אנחנו מחברים את הפאזל של סינגלי הרכיבה האלה. התפצלות ראשונה יכולה להביא אתכם אל מתחת לכביש 79 וממנו להתחברות לסינגל של שמשית (ממש לפני הקטע שחוצים בו את נחל ציפורי במעבר הרטוב). המשך ישר יאפשר לכם לעבור מתחת לכביש 79 ולהתחבר לצד הצפוני של סינגל הסוללים – עוד פנינה אמיתית של רכיבה מוצלת בתוך מנהרת עצים מגניבה. אנחנו המשכנו גם לצד המערבי של הסינגל הזה וחזרנו לאלון הגליל משם. אפשר לקצר מעט ולחתוך לאיזור מחלף המוביל (למעברים מתחתיו) ומשם לרכב בנתיב שבו החלה הרכיבה. כל האפשרויות האלה משולטות.

איזור הסינגלים של אלון הגליל-הסוללים-שמשית-גבעת אלה מקבל חיזוק משמעותי, עם “ריש לקיש” החדש שמגלה לנו גם את “הושעיה” הותיק יותר, מומלץ ומאפשר מודולריות ומרחקי רכיבה מגוונים, ומי שימהר עוד יספיק להנות מהירוק של לפני הקיץ. תגיעו!

אולי תתעניינו בסינגלים נוספים:

צפון

מרכז

דרום

בשיתוף eירוק של קק”ל.