שלום לכל טיילי ורוכבי הכביש. אנחנו מקווים שהוצאנו כמה מתושבי המרכז חובבי העליות צפונה אל אחד המסלולים שפרסמנו באזור הצפון, כאן למשל: אל הגלבוע, וכביש הצפון, וכמובן אל איזור הכנרת ודרום הרמה, אל המסלול שמחבר את רוב האיזורים האלה – הגראן פונדו הצפוני. כעת נציג את המסלול הכי קלאסי במרכז באיזור נחשון ובית שמש: “המרובע”. לכאורה – רכיבת כביש במרובע היא משהו שכולם עושים, אבל הכניסות היפות שמשולבות פה עושות אותו למשהו משודרג באופן משמעותי! זהו מסלול בינוני ברמת הקושי עם לא יותר מ- 1000 מטרים אנכיים מצטברים וכ-65 ק”מ בלבד. אנו נוסיף לו אופציה של כ- 15 ק”מ נוספים שחבל לפספס. (הכתבה פורסמה במקור ב BikeZone).

שימו לב – גם אם אתם מאיזור המרכז ורוכבים הרבה מנחשון אל תדלגו מהר מדי על המסלול הזה: אולי תוכלו לפגוש כאן  מסלול שלא היכרתם קודם… כן ביציאה מנחשון! מדובר בתוספת מיוחדת למרובע שמנסיוני רבים מרוכבי הכביש באיזור כלל אינם מכירים.

נתחיל מהמרובע

המרובע הוא היורש של המשולש. פעם המשולש היה המלך – הבסיס והיעד לרוב הרכיבות במרכז. היינו חונים בצומת בית דגון ורוכבים אל יער הנשיא. מאוחר יותר עבר בסיס היציאה לנשר ומשם כבר משכנו אל מעבר לבית שמש אל צובא או נס הרים בואכה בר-בהר. עם השיפור באיכות החיים בנחשון (שיפוץ התחנה ופתיחת מנטה), וההידרדרות במשולש עקב סלילת חוצה ישראל, עבר מרכז הכובד של רכיבת הכביש במרכז הארץ מנשר לנחשון, ומהמשולש למרובע. המרובע הוא הבסיס להרבה מהרכיבות באיזור. כיף לרכב שם בשבת בבוקר ולראות את מאות רוכבי הכביש בדרכים. אם אתם לא מהמרכז ומחפשים מסלול קצר יחסית, עם נוף יפה, מעט עליות (אם כי בפירוש לא מישור) – חובה לנסות.

זה הוא מסלול פשוט ויפה הבנוי על הקפת מרובע הכבישים לאורך הצמתים: נחשון—מסמיה-עזקה-שמשון-נחשון. ישנן שתי אופציות לעשותו: עם כיוון השעון ונגדו. רבים מעדיפים אותו עם כיוון השעון, מה שמאפשר פניות ימינה בלבד (פשוטות ובטוחות יותר), אבל אני מעדיף תמיד להתחיל נגד כיוון השעון מהטעמים הבאים:

רכיבה מהקל אל הכבד: התחלה מאפשרת חימום במגמת ירידה.

הקטע הראשון הוא קטע הכביש המסוכן יותר, ועל כן אני מעדיף לעשותו מוקדם בבוקר בתחילת הרכיבה עת נפח התנועה נמוך יותר, ובכיוון שמאפשר לסיימו מהר יותר.

תאור המסלול פניה אחרי פניה:

1. התחלה בתחנת הדלק של נחשון – ליד הצומת של כביש 44 עם כביש 3. יוצאים מהתחנה מערבה ופונים מיד שמאלה לכביש 3. כביש 3 הוא כביש ראשי ומסוכן יחסית, לכן מומלץ לעשות את הקטע הזה בשבת בלבד, ולרכב עמוק מעבר לקו הצהוב.

2. רוכבים בכביש 3 כמעט עד צומת מסמיה. קצת לפני מסמיה יש צומת T עם פניה שמאלה לכביש 383. פונים ל- 383 שמאלה (מזרחה).

3. כביש 383 הוא כביש יפה מאוד. הוא מתחיל במישור וממשיך עד לגבעות מתונות. אין בו כמעט תנועה אבל השוליים לא תמיד רחבים.

המלצה קטנה: אם אתם רוכבים הרבה באיזור, נצלו פעם אחת את המעבר שם להיכנס לכביש הקטן שמוביל ליער חרובית עד המתקן של חברת חשמל. תמשיכו עד סופו – מדובר בכ-2.5 ק”מ של כביש ללא מוצא, אבל כזה שעובר בנוף מקסים ושקט ומוסיף לכם קצת פחות מ- 5 ק”מ איכותיים לסיבוב.

4. ממשיכים ב- 383 עד סופו בצומת עזקה – עת הוא פוגש בצומת T את כביש 38. פונים בעזקה שמאלה לכיוון בית שמש וצומת נחשון. מיד אחרי הפנייה תתקלו בעלייה של עזקה: תלולה וקצרה. אחריה מגמת ירידה עד בית שמש. בדרך תעברו את “הקיר של בית שמש” – 100 מטרים קצרים ותלולים במיוחד. גם בקטע הזה יש שתי כניסות של “הלוך-חזור” שחייבים להכנס אליהם:

אחרי כ- 4 ק”מ מצומת עזקה פנייה ימינה למנזר בית ג’מאל: עלייה של כקילומטר אחד שעוברת בתוך מטע זייתים עתיק עד למנזר באווירה איטלקית.

הפנייה לצרעה ומנזר דיר רפעת – פחות מיוחדת מהפנייה לבית ג’מאל אבל מומלצת לרכיבה פעם אחת לפחות. כ- 5 ק”מ הלוך חזור.

5. ממשיכים על כביש 38. בדרך נעבור את העלייה של “יער הנשיא מאחורה”, ואת העלייה של הראל ונרד מטה אל תחנת הדלק של נחשון.

תוספות

יש כמה וכמה מסלולים שאפשר לאלתר על הבסיס של המרובע. הפעם נציג לכם כניסה לכביש שמעטים מכירים: כביש החוצה את פארק עדולם ומסתיים בשער האחורי של היישוב נווה מיכאל. הכביש הוא למעשה דרך סלולה באיכות בינונית עד נמוכה לעיתים החוצה את פארק עדולם המדהים ביופיו. רבים מכירים את הכניסה הזו מטיולי משפחות לחורבת עתרי, אולם מעטים יודעים שאפשר לסגור לופ עם הכביש הזה ולהתחבר לעמק האלה. מי שיעשה זאת ירוויח רכיבה באיכות של חלום על דרום צרפת:

1. מצומת עזקה ממשיכים לכיוון בית-ג’וברין, אולם נכנסים לפנייה שמאלה לגבעת ישעיהו (כ- 4 ק”מ אחרי עזקה, וכ- 2 ק”מ אחרי צומת האלה)

2. כ- 100 מטרים אחרי הפנייה, פנייה נוספת ימינה לכביש קטן וצדדי (ניתן להכנס אליו גם מול הפנייה לשריגים ליאון). ממשיכים עם הדרך הזו שמתעקלת מזרחה לאורך העמק המקסים, עד שמגיעים לצומת T שבו יש לכם פנייה שמאלה בלבד. בשלטי עץ קטנים בצומת הזו מצביעים שזו הפנייה לעדולם ויתרי. אם תפספסו את הפנייה ותמשיכו ישר לא נורא: תגיעו למבוי סתום ותחזרו חזרה…

3. אחרי הפנייה שמאלה מטפסים עד חורבות יתרי, וממשיכים למטה עד צומת T נוסף. (רוכבי השטח שרכבו בסינגל עדולם  מכירים את הנקודה הזו שכן בה עוברים מהסינגל לכביש לקטע קצר).

4. פונים ימינה בצומת ה-T במגמת עלייה מתונה לאורך ואדי צר שבתחתיתו כרם גפנים. בסוף העלייה תראו את הגדר והבתים של הישוב אדרת. ממשיכים ישר לירידה תלולה וארוכה. שימו לב לצומת T בסוף הירידה.

5. מכאן אפשר להמשיך ישר עם הכביש עד לחיבור לכביש שעולה לגוש עציון. אנחנו עשינו את זה לפני פתיחת הקטע הזה ולכן פנינו שמאלה בצומת ה-T שבסוף הירידה אחרי אדרת אל השער האחורי – של הישוב נווה מיכאל רוגלית ומשם לכביש עמק האלה. מי שימשיך ישר יגלה קטע כורכר קצר יחסית בסוף הדרך – לא משהו שצריך לעצור אתכם.

6. מכאן אפשר להמשיך חזרה לצומת האלה ומשם ימינה להשלים את המרובע המתואר מעלה, או להתחבר לבית שמש ממזרח דרך כביש 3855 (ימינה בעמק האלה, ושמאלה כשני ק”מ אח”כ).

סיכום

גם במקומות שרכבנו בהם הכי הרבה ונדמה לנו שאנו מכירים כבר הכל, אפשר למצוא הפתעות ודרכים לגוון. אם אתם לא מתרגשים מקצת סדקים באספלט אל תפספסו את הכניסות ללא מוצא, ואת הסיבוב הזה בכביש הנידח בתוך פארק עדולם: אפס מכוניות, טבע מסביב, ונוף מדהים.

ציון המסלול: ***/**** (שלושה כוכבים ללא עדולם. 4 כוכבים עם עדולם).

אזור:    בית שמש נחשון.

נפח התנועה: משתנה מאוד בחלקי המסלול השונים: מבינוני עד נמוך.

מרחק: כ- 65 קילומטרים למרובע בלבד. כ-80 ק”מ למרובע ועדולם

גובה מצטבר:     כ- 700 מטרים (ללא האופציות הנוספות)

אופי המסלול וקושי פיזי: בינוני (בין 500 ל- 1000 מטרים מצטברים).

זמן לרכיבה:      כ- 4 שעות.

מילוי מים:     תחנת דלק עמק האלה .

עונה מומלצת:    כל השנה, למעט אולי שיא הקיץ.